بیماری ها

چه بخوریم تا رگهای قلبمان باز شود

با نگاهی به آمارها متوجه می‌شوید که تقریباً بیشتر مردم ایران دچار بیماری‌های قلبی هستند که از وجود آنها بی اطلاع می‌باشند. همانطور که می دانید، بیماری‌های قلبی اغلب خاموش هستند و فرد وقتی متوجه آن‌ها می‌شود که خیلی دیر شده است. یکی از این بیماری‌ها، گردش خون ضعیف است که به دلیل بسته شدن رگ‌های قلب اتفاق می افتد.

بیشتر افرادی که به دلایل دردهای قلبی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، این سؤال بارها پرسیده می‌شود که چه بخوریم تا رگهای قلبمان باز شود. خوشبختانه علاوه بر دارو خوردن برخی مواد غذایی گردش خون را بهبود می‌بخشد. اگر با این نوع مواد غذایی آشنا نیستید در این مطلب به طور کامل شما را با آنها آشنا می‌کنیم.

گردش خون چیست و چرا برای سلامتی ما مهم است؟

گردش خون، وظایف حیاتی بدن نظیر اکسیژن رسانی و ارسال مواد مغذی از طریق شریان‌ها به سلول‌های بدن را دارد. گردش خون بر تمام جنبه‌های سلامتی از جمله نحوه غذا خوردن، انرژی، افزایش یا کاهش وزن و حتی بر دمای بدن تأثیر می‌گذارد. سیستم گردش خون، اکسیژن لازم برای عملکرد اندام‌ها را فراهم می‌کند و مواد مغذی کلیدی رگ‌ها را تأمین می‌کند. اگر فردی دچار علائم زیر شد، ناشی از گردش خون ضعیف است:

  • بی حسی و گزگز در دست و پاها
  • تورم در مچ یا ساق پا
  • فراموشی
  • مشکل در تمرکز
  • خستگی
  • گرفتگی عضلات
  • درد، سنگینی و ورم در پاها
  • زخم‌های پا
  • رگهای واریسی

آیا به طور طبیعی رگ‌های قلبمان باز می‌شود؟

گرفتگی رگ‌ها و شریان های قلب با وجود پلاکت و چربی‌های زائد بسته شده است، تنها راه باز شدن رگ‌ها، برداشتن پلاکت‌ها با جراحی از دیواره رگ‌ها است. در هر صورت با خوردن آگاهانه برخی مواد غذایی می‌توان از ایجاد پلاک در آینده جلوگیری کرد و عروق قلبی را پاکسازی کرد.

چه بخوریم تا رگهای قلبمان باز شود؟

1. ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مانند سالمون، خال مخالی، تن، قزل آلا، ساردین و شاه ماهی به دلیل میزان بالای اسیدهای چرب امگا 3 به گشاد شدن رگ‌های خونی و فشار جریان خون سالم در رگ‌ها و شریان‌ها کمک می‌کند. دو بار در هفته مصرف ماهی را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید و اگر ماهی دوست ندارید می‌توانید از مکمل‌های روغن ماهی استفاده کنید.

2. فلفل کاین یا هندی

فلفل کاین دارای ماده شیمیایی گیاهی به نام کپسایسین است که با کاهش فشار خون و آزادسازی اکسید نیتریک به گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. مصرف فلفل کاین گردش خون را افزایش، استحکام رگ‌های خونی را بهبود و تجمع پلاک در شریان‌ها را کاهش می‌دهد.

3. پیاز

پیاز منبع عالی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی است که با گشاد کردن شریان‌ها، گردش خون را بهبود می‌بخشد.

4. دارچین

برای اینکه رگ‌های قلبمان باز شود، دارچین ادویه‌ای گرم است که با گشاد کردن رگ‌های خونی فشار خون را کاهش و گردش خون را بهبود می‌بخشد. مصرف روزانه یک مکمل دارچین، فشارخون را کاهش می‌دهد.

5. زنجبیل

هزاران سال است که زنجبیل در طب سنتی هند و چین به بهبود گردش خون و باز کردن رگ‌های قلب مشهور است.

6. چغندر

آب چغندر غنی از نیترات است که به بهبود جریان خون، فشار خون و بهبود اکسیژن کمک می‌کند و کاهش قابل توجهی در لخته شدن و التهاب رگ‌های خونی دارد. بنابراین با خوردن روزانه آب چغندر خیالتان از باز شدن رگ‌های قلب راحت باشد.

7. شکلات تلخ

شاید گفتن اینکه شکلات تلخ جریان خون را با باز کردن رگ‌های قلبی بهبود می‌بخشد، باورنکردنی باشد؛ اما این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد.

8. آجیل و دانه‌های خام

دیگر جای گفتن ندارد که آجیل و دانه‌های خام یک میان وعده سالم برای قلب است. گردو و بادام دو مورد از پرمغذی ترین آجیل‌هایی هستند که به بازشدن رگ‌های قلبی کمک می‌کنند.

9. روغن زیتون

روغن زیتون سنگ بنای کاهش التهاب رگ‌های خونی و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی است.

10. کرفس

کرفس سبزی شگفت انگیز که اغلب نادیده گرفته می‌شود، منبع عالی ویتامین K است که با بهبود گردش خون از لخته شدن و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

11. زردچوبه

از زمان‌های قدیم در طب آیورودا و سنتی برای باز کردن رگ‌های قلبی و بهبود گردش خون استفاده می‌شده است.

12. گوجه فرنگی

شاید باورتان نشود اما عصاره گوجه فرنگی مشابه داروهای مهارکننده ACE، رگ‌های قلبی را باز می‌کند و از تجمع پلاکت‌ها در شریان‌ها جلوگیری می‌کند.

13. انار

انار میوه‌ای آبدار و شیرین که باعث گشاد شدن عروق قلبی و ارتقای سلامت گردش خون می‌شود.

14. سیر

سیر حاوی ماده‌ای به نام آلیسین است که رگ‌های قلبی را باز می‌کند و به عنوان رقیق‌کننده طبیعی خون قرن‌ها در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

15. آب

مصرف آب از غلیظ شدن بیش از حد خون و گردش خون ضعیف ناشی از بسته شدن رگ‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

غذاهایی که باید اجتناب کنید:

  • نوشابه، شیرینی، بیسکویت و کیک
  • غذاهای فرآوری شده حاوی چربی ترانس، قند و نمک زیاد
  • مارگارین که حاوی چربی‌های ترانس یا چربی‌های هیدروژنه باشد.
  • گوشت قرمز
  • گوشت‌های فرآوری شده مانند همبرگر، بیکن، ژامبون و سالامی
  • کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید، ماکارونی سفید و برنج سفید
5/5 - (1 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
tuftsmedicalcenternarayanahealthmedicalnewstodaycarolinaveinnjvvcveinclinicshealthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا