تغذیه

چه غذاهایی را نباید دوباره گرم کرد؟

مواد غذایی که نباید دو بار گرم شوند

جالب است بدانید باکتری‌هایی که باعث مسمومیت غذایی می‌شوند در دمای اتاق به سرعت رشد می‌کنند. برای اطمینان از بی‌خطر بودن، ۲ ساعت پس از پخته شدن، غذا را در یخچال یا فریزر قرار دهید و اصلا در فضای بیرون نباید باشند. برخی مواد غذایی اگر تازه مصرف نشوند محل تجمع و تولید باکتری‌ها می‌شوند علاوه بر این دوباره گرم کردن آنها در مایکروویو نه تنها باکتری‌ها را از بین نمی‌برد، بلکه باعث آسیب رساندن به بدن می‌شود.

لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند:

1. اسفناج و چغندر

اسفناج و چغندر یکی دیگر از مواد غذایی غنی از نیترات است که اغلب به صورت پخته سرو می‌شود. برای جلوگیری از تبدیل نیترات‌های موجود در این سبزیجات برگ دار به نیتروزامین‌های بالقوه سرطان زا، اسفناج را باید به صورت خام یا کمی تفت داده خورد.

2. غذای دریایی

همانطور که ماهی تازه بسیار سالم است اما هیچ چیز مانند غذاهای دریایی «خطر مسمومیت غذایی» ندارد. طبق گفته سازمان غذا و دارو، باکتری‌هایی که باعث بیماری می‌شوند در دمای گرم (بین ۴۰ درجه فارنهایت تا ۱۴۰ درجه فارنهایت) به سرعت رشد می‌کنند. حتی دمای محیط اتاق نیز می‌تواند بر آن تأثیر بگذارد. توجه داشته باشید هرگز غذاهای دریایی را بیش از دو ساعت در یخچال خارج نکنید.

3. برنج

در دهه ۱۹۷۰، تعدادی از شیوع مسمومیت‌های غذایی مرتبط با برنج بوده است. برنج یک میکروارگانیسم به نام باسیلوس سرئوس دارد که در دمای اتاق تکثیر می‌شود به این معنی که سریعا باقیمانده آن را بعد از صرف در یخچال قرار دهید. به طور کلی، طبق دستورالعمل‌های ایمنی مواد غذایی توصیه می‌شود ظرف دوساعت برنچ پخته شده را در یخچال قرار دهید.

مقاله پیشنهادی:  کاکائو؛ خواص و فواید کاکائو؛ عوارض جانبی مصرف کاکائو

4. مرغ و تخم مرغ

مانند تخم مرغ، مرغ به طور استاندارد با باکتری سالمونلا و فاجعه تکثیر باکتری‌ها همراه است. بهترین راه برای جلوگیری از این موارد این است که اطمینان حاصل کنید دمای پخت آن ۱۶۵ درجه باشد و روش‌های دیگر پخت به جز مایکروویو را انتخاب کنید، و نباید ماندهٔ آن بیش از یک بار گرم شود.

5. روغنهای سرد فشرده

روغن تخم کتان، روغن زیتون، روغن کانولا و سایر روغن‌های سرشار از چربی‌های امگا ۳ و سایر چربی‌های اشباع نشده که دارای فواید سلامتی می‌باشند به دما بسیار حساس هستند. بنابراین گرم کردن غذاهای حاوی این روغن‌ها آنها را ناپایدار و خشک می‌کند و ایمن نیست.

6. سیب زمینی سرخ شده

دلیل دیگری برای جلوگیری از گرم شدن مجدد غذاهای روغنی، مانند سیب زمینی سرخ شده این است که بیش از حد ماندن روغن نه تنها باعث کاهش خواص تغذیه‌‌ای آن می‌شو بلکه دود آزاد شده از دوباره گرم کردن سیب زمینی حاوی بخارات خطرناکی با سموم رادیکال‌های آزاد است که باعث بیماری و پیری زودرس می‌شود.

نکات نگهداری غذاهای مانده

1. غذاهای گرم را در یخچال سرد کنید

نیازی نیست منتظر بمانید تا مانده غذا به دمای اتاق برسد، می‌توانید غذاهای گرم را مستقیماً داخل یخچال قرار دهید مخصوصا برخی غذاها که به سرعت باعث رشد باکتری‌های می‌شود.

2. دمای یخچال را روی ۴۰ درجه فارنهایت یا پایین تر تنظیم کنید

دمای پخچال در رشد باکتری‌ها و خنک شدن غذا بسیار موثر است. بنابراین باید بررسی کنید دمای یخچال روی ۴۰ درجه یا پایین تر تنظیم شده باشد و فریزر در دمای ۰ درجه فارنهایت یا کمتر باشد.

مقاله پیشنهادی:  خواص بی نظیر شلغم برای سلامتی

3. باقی مانده مواد غذایی را در عرض ۲ ساعت در یخچال قرار دهید

باکتری‌هایی که باعث مسمومیت غذایی می‌شوند در دمای اتاق به سرعت رشد می‌کنند. برای اطمینان از بی‌خطر بودن، پس مانده غذایی را در عرض ۲ ساعت در یخچال قرار دهید.

4. دور ریختن پس مانده‌های غذایی بیش از حد

برای محافظت در برابر مسمومیت غذایی، غذا را بعد از ۳ تا ۴ روز که در یخچال مانده، بیرون بریزید یا به فریزر منتقل کنید. در حالی که پسمانده‌های منجمد برای مدت طولانی بی‌خطر هستند، اما بعد از ۳ تا ۴ ماه طعم و بافت آنها از بین می‌رود و همیشه از بسته بندی یا ظروف ضد آب استفاده کنید و تاریخ نگهداری را یادداشت کنید.

5. مصرف پس مانده‌های سرد مواد غذایی

برای از بین بردن باکتری‌های خطرناک، باید غذا را تا ۱۶۵ درجه فارنهایت گرم کنید.

6. انجماد مواد غذایی باکتری‌ها را از بین می‌برد

در حالی که انجماد می‌تواند رشد باکتری‌ها را کمتر کند، اما آنها را از بین نمی‌برد. هنگامی که مواد باقیمانده را فریز می‌کنید، باکتری‌ها ممکن است دوباره رشد کرده و بدن را بیمار کند. به همین دلیل مهم است که باقیمانده مواد غذایی را به روش مناسب دوباره گرم کنید.

کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی (182 صفحه) + فایل صوتی کتاب (132 دقیقه) + کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل + برنامه تمرینی 4 هفته ای + موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
canrtasteofhomethehealthywebmd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا