بیماری ها

چگونه سطح هورمون استروژن را کاهش دهیم؟

استروژن نام گروهی از هورمونهای جنسی زنانه است که در سیکل طبیعی تخمدان آزاد می‌شود. طی دوران بارداری، مقدار زیادی از استروژن‌ها ترشح می‌شوند.

اگر سطح استروژن در بدن افزایش یابد مشکلاتی از جمله اضافه وزن، فیبروکیستیک سینه، کیست تخمدان، قائدگیهای نامنظم، سردردها و در بعضی موارد سرطان سینه» در بدن به وجود می‌آیند.

به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال راه‌های طبیعی برای کاهش استروژن در بدن هستند. یکی از این راهکارها حفظ سلامت تغذیه و رژیم غذایی است.

چه غذاهایی باعث کاهش استروژن در بدن می‌شوند؟

فیبرها:

یکی از غذاهایی که باعث کاهش استروژن در بدن می‌شود، فیبرها هستند. در واقع رژیم غذایی حاوی فیبر باعث کاهش سطح استروژن در خون می‌گردد.ادا

استروژن مازاد در بدن از طریق مدفوع خارج می‌شود؛ اما اگر بنا به دلایلی مدفوع در روده باقی بماند، استروژن دوباره در بدن جذب می‌شود.

کرفس، سیب، توت، بلغور، جو، آجیل، مغزها و انواع حبوبات غذاهای حاوی فیبر هستند که باید در رژیم غذایی گنجانده شوند.

بذر کتان:

بذر کتان حاوی ماده‌ای به نام لیگنان است که خاصیت ضد استروژنی دارد و می‌تواند فعالیت آنزیمهایی را که در تولید استروژن دخالت دارند، مختل کند و همین امر به کاهش استروژن کمک می‌کند.

با این وجود، بذر کتان خود منبع استروژن گیاهی به شمار می‌رود، به همین دلیل نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. بذر کتان بهترین منبع حاوی لیگنان است که می‌توانید در پخت نان یا کیک از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید بذر کتان را بر روی سالاد بپاشید و بخورید.

غذاهای حاوی سولفور:

کبد در بدن مانند فیلتر عمل می‌کند و مواد مضر را از جریان خون پاک می‌کند و آنها را از بین می‌برد. این ارگان فعال می‌تواند استروژن اضافی را در بدن جذب کند.

وقتی کبد به درستی کار نکند، سطح مواد مضر و سمی در بدن بالا می‌رود. به همین دلیل بهتر است غذاهایی مصرف شوند که کبد را پاک سازی می‌کنند و همین امر به کاهش استروژن در بدن کمک می‌کند.

غذاهایی مانند پیاز، سیر، زرده تخم مرغ به دلیل وجود گوگرد در مواد تشکیل دهنده خود می‌توانند سم‌های کبد را از بین ببرند.

غذاهای دیگری از جمله لیمو، اسفناج، سبزیجات برگ پهن و سبز و کلم بروکلی به سم زدایی بدن کمک می‌کنند و در نتیجه سبب کاهش استروژن در بدن می‌شوند.

باید توجه داشته باشد که کلم بروکلی خود حاوی استروژن گیاهی است، به همین دلیل نباید در مصرف آن زیاده روی کنید.

غذاهای ارگانیک:

از میوه‌ها، سبزیجات و حتی گوشت ارگانیک استفاده کنید. غذاهایی ارگانیک هستند که در کشت و تولید آنها از آفت کش ها استفاده نمی‌شود و یا هورمونی به آنها اضافه نمی‌گردد.

اگر از میوه‌هایی استفاده می‌کنید که ارگانیک نیستند حتماً قبل از استفاده آنها را به خوبی بشویید. این غذاها برا کاهش استروژن و ارتقا سلامتی بسیار مفید هستند. بهتر است به جای استفاده از محصولات شیمیایی، استفاده از محصولات ارگانیک را به رژیم غذایی خود بیافزاید.

تبلیغ

برای کاهش استروژن و حفظ تعادل هورمون استروژن در بدن از چه غذاهایی باید پرهیز کنید؟

برای کاهش سطوح استروژن در بدن، مصرف برخی غذاها باید محدود شود. همچنین برخی از غذاها باید به طور کامل از رژیم غذایی حذف شوند.

غذاها و نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین هستند باید از رژیم غذایی کنار گذاشته شوند. مطالعات نشان داده‌اند که در برخی موارد، مصرف یک فنجان قهوه در روز می‌تواند سطوح استروژن را افزایش دهد.

اگر این میزان به بیش از چهار فنجان قهوه در روز برسد، سطوح استروژن تا 70 درصد افزایش خواهند داشت.

همچنین مطالعات نشان می‌دهند، مصرف بیشتر سبزیجات و غذاهای کم چرب به کاهش استروژن در بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، مصرف قندها، غذاهای چرب و فرآوری شده باید کنار گذاشته شود و مصرف غذاهای تازه، میوه‌ها، سبزیجات و آجیل در رژیم غذایی گنجانده شود.

کدام میوه‌ها به کاهش استروژن در بدن کمک می‌کنند؟!

هورمون پروژسترون سطح استروژن را در طول دوره قاعدگی متعادل می‌کند. باید توجه داشت که در سیکل‌های نامنظم، سطوح استروژن افزایش می‌یابد و همین امر تاثیرات نامطلوبی بر بدن دارد.

سطح بالای این هورمون در بدن مشکلاتی نظیر تغییر خلقیات، افزایش وزن، سردرد، حساسیت پستان و حتی سرطان سینه و رحم را بوجود می‌آورد.

با این حال، مصرف برخی میوه‌ها (و همچنین غذاها) به تنظیم و کاهش استروژن در بدن کمک می‌کند و از بروز مشکلات و اختلالات شدید جلوگیری به عمل می ورد.

انار:

موسسه تحقیقات سرطان در آمریکا یادآور می‌شود که انار سرشار از آنتی اکسیدان است و همچنین اثرات ضد آروماتازی دارد. آروماتازآنزیمی است که تستسترون و هورمونهای استروئیدی و چربی را به این هورمون تبدیل می‌کند.

انار با مسدود کردن این آنزیم، به کاهش استروژن در خون کمک می‌کند و به بهبود سلامتی کمک می‌کند.

انگور و کاهش استروژن:

انگور یکی دیگر از میوه‌های حاوی آنتی اکسیدان است که اثرات مشابهی در جلوگیری از تولید این هورمون در بدن دارد. موسسه تحقیقات سرطان در آمریکا اعلام کرده است که این میوه، با مهار آنزیم آروماتاز، به حفظ تعادل و کاهش استروژن در بدن کمک می‌کند.

انجیر:

انجیر دارای مزایای متعددی است. این میوه پر دانه سرشار از فیبر است و به کاهش وزن کمک می‌کند. با توجه به اینکه هورمونها در بافت چربی ذخیره می‌شوند، این میوه با کاهش استروژن و چربی‌های مازاد در بدن کمک می‌کند.

بنابراین مصرف روزانه انجیر به طور ویژه به زنان یائسه پیشنهاد می‌شود. همچنین این میوه از بروز سرطان سینه جلوگیری به عمل می‌آورد.

مرکبات از جمله پرتقال، لیمو و گریپ فروت سرشار از ویتامین C و مواد مغذی هستند. علاوه بر این، این میوه‌ها تولید بیش از حد هورمون استروژن را در بدن متوقف می‌کنند.

کاهش استروژن در بدن امری بسیار مهم است که تنها با پیروی از رژیم غذایی سالم می‌توانید این هورمون حیاتی را متعادل نگاه دارید.

رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی دارد. بنابراین بهتر است به این مسئله توجه زیادی داشته باشید و از مصرف غذاهای آماده به شدت بپرهیزید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

پکیج دانلودی درمان دائمی زود انزالی

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی + فایل صوتی دوره + برنامه تمرینی + آموزش تصویری تمرینات + موسیقی تراپی + پشتیبانی 35 روزه

اطلاعات بیشتر
منبع
darookhaneonline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا