خودرو

کلاچ برقی یا کلاچ اتوماتیک؛ مزایا، مکانیزم عملکرد و راهنمای تنظیم آن

در این مقاله قصد داریم ویژگی‌های کلاچ برقی را به شما ارائه بدهیم. در این مقاله مزایا و معایب و نحوه عملکرد این تکنولوژی را مطالعه خواهید کرد.

صدای بوق ماشین‌ها، دود و آلودگی، ساعت‌های متعدد اتلاف شده، اعصاب خورد رانندگان، و بله این نمایی از یک ترافیک در شهر است. یکی از بزرگ‌ترین معضلات جامعه پیشرفته امروزی مشکل تعدد خودروها و البته نبود زیرساخت برای کنترل این مشکل بزرگ یعنی ترافیک است.

اما این شروع داستان است، برای هرکدام از این ماشین‌ها، رانندگانی وجود دارند که بعد از کلاچ و ترمز گرفتن فراوان علاوه بر صدمه‌ای که به ماشین‌هایشان وارد می‌شوند، دچار عوارض و بیماری‌های جسمی نیز می‌شوند، عوارضی همچون کمردرد، پادرد، فشار ستون فقرات و … که باید گفت رانندگی در ترافیک با گیربکس دستی انرژی بسیار زیادی را از راننده می‌گیرد، به همین دلیل خستگی راننده چند برابر افزایش پیدا می‌کند که هم‌اکنون این سیستم به یک معضل بزرگ تبدیل شده است؛ اما در دنیای امروز برای هر مشکلی راهکارهایی توسط شرکت‌های مختلف در آن زمینه خاص تبیین می‌شود که به برطرف سازی این معضلات کمک کند و آن‌ها را برطرف سازد.

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند رانندگان را از این وضعیت نجات دهد، گیربکس اتوماتیک است ولی بزرگ‌ترین مشکل این راه‌حل، نصب آن بر روی ماشین‌هایی با قیمت بالاست که عملاً بسیاری از رانندگان را شامل نخواهد شد.

به همین دلیل یکی از بهترین راه‌حل‌ها توسط شرکت‌های خلاق، به عرصه تولید رسید و آن راه‌حل چیزی نبود جز کلاچ برقی یا کلاچ اتوماتیک.

این ایده با به‌کارگیری از سیستم‌های پیشرفته توانسته با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از گیربکس‌های اتوماتیک، قابلیت نصب در انواع خودرو را بدون محدودیت اجرا کند.

کلاچ برقی چیست؟

کلاچ برقی یا اتوماتیک به دستگاهی گفته می‌شود که با ساختاری بر پایه مکانیزم الکترومکانیک به این صورت در خودرو شما عمل می‌کند که اگر این مکانیزم را به زبان ساده به یک گیربکس اتوماتیک بخواهیم تشبیه کنیم تفاوت آن در این است که در گیربکس اتوماتیک هر دو گیربکس بعد از شروع حرکت ماشین، دیگر راننده نیازی به کلاچ و دنده نخواهد داشت.

اما در سیستم کلاچ اتوماتیک یا برقی، تنها سیستم کلاچ گیری به صورت خودکار و اتوماتیک انجام خواهد گرفت و عمل تعویض دنده به صورت دستی توسط خود راننده انجام می‌شود.

به عبارت ساده‌تر در کلاچ برقی شما برای تعویض دنده و یا برای نیم کلاچ گرفتن دیگر نیازی ندارید از پای خود روی کلاچتان استفاده کنید.

مزایای کلاچ برقی

  1. قیمت بسیار مناسب آن نسبت به نمونه مشابه
  2. کلاچ گیری خودکار در ترافیک‌ها و حتی ایجاد امکان نیم کلاچ در سربالایی‌ها
  3. عدم‌تغییر در سیستم گیربکس و دیفرانسیل خودرو
  4. قابلیت جابه‌جایی سیستم از یک خودرو به خودرو دیگر
  5. قابلیت ارتقاء به گیربکس اتوماتیک AMT
  6. رانندگی آسان برای جانبازانو معلولین بدون ایجاد محدودیت
  7. افزایش راندمان دیسک و صفحه کلاچ به دلیل کاهش خطای کلاچ گیری
  8. قابلیت تنظیم موقعیت نیم کلاچ به صورت دلخواه
  9. کاهش مصرف سوخت در ترافیک
  10. پیشگیری از عوارض جانبی فیزیکی راننده مثل زانودرد، کمردردو …
  11. بالا بردن واکنش نسبت به کلاچ گیری در سرعت‌ها بالا
  12. عدم‌تغییر در شتاب اولیه
  13. بدون هزینه نگهداری
  14. برقراری این حالت به دو صورت، کلاچ گیری با سیستم و کلاچ گیری با پا به صورت همزمان
  15. نصب سریع و آسان

مکانیزم عملکرد کلاچ برقی

کلاچ برقینحوه کار کلاچ برقی

بعد از نصب درواقع 3 قطعه که به صورت الکترونیک می‌باشند به خودرو شما اضافه‌شده است و دسته‌دنده خودرو شما به یک دنده هوشمند مجهز شده است.

این دنده هوشمند، دارای سنسوری است که با عملکرد خود از درگیری‌های بی‌مورد دیسک و صفحه جلوگیری می‌کند که باعث افزایش راندمان انتقال قدرت در خودرو شما می‌شود.

همچنین پس از نصب کلاچ اتوماتیک، کلاچ گیری دیگر به صورت ضامنی که روی سر دنده برای سهولت رانندگان تعبیه‌شده، انجام می‌گیرد.

اما ازنظر فناوری و مکانیزم تکنولوژیکی سعی داریم با یک تصویر به صورت کلی اجزای مختلف این مکانیزم را به شما مخاطبان عزیز تقدیم نماییم.

راهنمای تنظیم و استفاده از سیستم کلاچ اتوماتیک هوشمند

نکته: این تنظیمات یک‌بار توسط تکنسین‌های نصب در نمایندگی مجاز انجام می‌گیرد و مشتریان محترم فقط در مواقع ضروری می‌توانند از این راهنما استفاده کنند.

خودرو را در سطح صاف قرار دهید به‌طوری‌که خودرو در وضعیت دنده خالص هیچ حرکتی روبه‌جلو یا عقب نداشته باشد. اکنون خودرو را در وضعیت دنده یک قرار داده و پا را از روی ترمز بردارید. با سه حالت زیر مواجه می‌شویم:

الف) حرکت خودرو نرمال است یعنی شما با رها کردن ترمز خودرو به نرمی و آرام با دور موتور حدوداً 800 شروع به حرکت می‌کند و در حین رانندگی در تعویض دنده با مشکل مواجه نیستید.

ب) خودرو حرکتی ندارد که در این وضعیت با زدن چند بار کلید به سمت بالا (سیم قرمز یا صورتی) خودرو به‌آرامی شروع به حرکت می‌کند و در وضعیت نرمال قرار می‌گیرد.

ج) حرکت خودرو سریع است و دنده‌ها نسبتاً سخت جا می‌روند به‌طوری‌که گاهی باعث خاموش شدن خودرو هم می‌شود که در این وضعیت با زدن چند بار کلید به سمت پایین (سیم سبز) حرکت خودرو آهسته و نرمال می‌شود.

تذکر 1: بهتر است هنگام تنظیم، کلید را دوتادوتا به سمت بالا یا پایین بزنیم.

تذکر 2: در کلیدهای ولوم دار وقتی ولوم را به چپ می‌چرخانیم حرکت خودرو سریع‌تر و در جهت برعکس حرکت آرام‌تر می‌شود. در ضمن با کلید صفر و یک به‌راحتی می‌توان سیستم را روشن یا خاموش کرد.

برای خاموش نمودن سیستم باید کلید را به‌دلخواه به سمت بالا یا پایین به مدت حدوداً 10 ثانیه نگه‌دارید و وقتی صدای یک بوق آمد دستتان را از کلید بکشید. برای روشن نمودن سیستم این کار را تکرار می‌کنیم ولی این بار دو تا صدای بوق می‌شنویم.

کلاچ برقیکلاچ برقی چگونه کار میکند؟

تذکر 3 (خیلی مهم): در زمان خاموش یا روشن نمودن سیستم به‌هیچ‌وجه پایتان را در ترمز نگه ندارید.

تذکر 4 (خیلی مهم): حتماً بعد از باز کردن سویچ و شنیدن دو بار صدای بوق از سیستم، اقدام به استارت زدن نمایید.

پس از مدتی حدوداً 3 الی 7 روز پس از نصب ممکن است بر اثر کشیدگی کابل کلاچ به طول آن اضافه شود که این امر باعث سخت جا رفتن دنده می‌گردد که در این صورت می‌بایست کابل کلاچ دوباره رگلاژ شود بدین نحوه که مهره‌ی اول را آن‌قدر می‌چرخانیم که خالصی کابل گرفته شود و سپس مهره دوم را مجدداً به پشت مهره اول محکم می‌کنیم. (همانند رگلاژ نمودن سیم کلاچ اصلی خودرو)

تذکر 5: موتور خودرو زمانی که سرد است دور موتور حدوداً در عدد 1100 قرار دارد که باعث می‌شود شما وقتی پا را از ترمز برمی‌دارید حرکت خودرو یک مقدار سریع‌تر از حالت نرمال است که این وضعیت طبیعی است و نیازی به تغییر تنظیم نیست و وقتی موتور خودرو گرم شود با پایین آمدن دور موتور، تنظیم سیستم اتوکلاچ به‌طور خودکار به حالت نرمال برمی‌گردد.

تذکر 6: هنگامی که سیستم روشن است می‌توان از کلاچ پایی هم استفاده کرد ولی بهتر است در حالت روشن از کلاچ گیری با پا بپرهیزید.

تذکر 7: دکمه شاسی سردنده و سیم کلاچ اتوماتیک به دلیل مصرفی بودن شامل گارانتی نمی‌باشد.

اشتباهاتی که راندمان کلاچ برقی را پایین می‌آورد:

  1. استفاده بی‌مورد از کلاچ
  2. درست تعویض نکردن دنده
  3. متوقف کردن خودرو در سربالایی با استفاده از کلاچ
  4. عدم تنظیم درست سیستم در هنگام نصب
  5. امکان سوختن قطعات الکترونیکی در صورت تکرار در تعویض دنده به صورت اشتباه

کتاب الکترونیکی با زود انزالی خداحافظی کنید

شامل برنامه ماهانه + آموزش تصویری + تمرینات تایید شده توسط انجمن اورولوژی اروپا

اطلاعات بیشتر
منبع
khodrotakگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن