موفقیت

چگونه از 100 درصد مغز خود استفاده کنیم؟

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به این میپردازیم که چگونه از 100 درصد (صددرصد) مغز خود استفاده کنیم؟. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

مغز قسمتی شگفت انگیز و بسیار جذاب از بدن است، با این حال بیشتر ما فقط از 10 درصد مغز خود استفاده می کنیم و از 90 درصد مابقی که ما را باهوش، خلاق و موفق تر نشان می دهد، بلااستفاده می گذاریم. مغز ما با وزن یک کیلو و نیمی خود تقریباً 2 درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد. باهوش ترین افراد دارای فعالیت مغزی کمتر از حد متوسط هستند. این نشان می دهد که مدارهای مغز آنها کارآمدتر است و نیاز به استفاده از منابع کمتری نسبت به بقیه دارد.

دانشمندان و جامعه علمی سالهاست که با این افسانه که انسان ها تنها از 10 درصد مغز خود استفاده می کنند در حال تحقیق و تفحص هستند. مغز انسان با بیش از 10 تریلیون نورون و تعداد اتصالات بسیار زیاد، قادر به ایجاد میلیون ها ایده و ارتباط است. داشتن ظرفیت فکری خوب و حفظ هوشیاری در تمام لحظات زندگی، در مرحله تحصیل یا زندگی حرفه ای، بسیار مهم است. در همه موارد، حافظه خوب به سلامت و شادابی مغز بستگی دارد. این امر تنها به استفاده حداکثری ظرفیت های ذهنی مغز بستگی دارد بنابراین دانستن اینکه چگونه از 100 درصد مغز خود استفاده کنیم بسیار مهم است. تا بر این اساس بتوانید راه هایی که باعث افزایش استفاده از مغز می شود را یاد بگیرید و در تمام امور زندگی خود موفق شوید.

آیا ما تنها از 10 درصد مغز خود استفاده می کنیم؟

امروزه با پیشرفت علوم و فناوری دانشمندان علوم اعصاب با استفاده از تکنیکی به نام تصویربرداری مغناطیسی، متوجه شدند که کدام قسمت‌های مغز هنگام انجام یا فکر کردن به چیزی فعال می‌شوند. یک عمل ساده مانند بستن و باز کردن مشت دست یا گفتن چند کلمه نیاز به فعالیت بسیار بیشتر از یک دهم مغز دارد. حتی زمانی که قرار نیست کاری انجام شود، مغز کارهای زیادی انجام می‌دهد، خواه کنترل عملکردهایی مانند تنفس و ضربان قلب باشد، یا به یاد آوردن کارهایی که باید انجام شود.

از هر 10 سلول مغز، 9 سلول در مغز سلول‌های نوروگلیا یا گلیال نامیده می‌شوند که سلول‌های پشتیبان هستند و به 10 درصد دیگر سلول‌ها، یعنی نورون‌هایی که وظیفه «اندیشیدن» را بر عهده دارند، کمک فیزیکی و تغذیه‌ای می‌کنند. برخی از مطالعات قرون گذشته نشان می دهد که بخش بزرگی از قشر مغز “ساکت” باقی مانده است. اما پیشرفت تکنیک های مورد استفاده در علوم اعصاب نقض این را ثابت می کنند. بخش بی‌صدای مغز نقش اساسی در ادغام ادراکات، احساسات و افکار مختلف دارد. در حال حاضر، نظریه استفادهٔ 10 درصدی از مغز توسط دانشمندان علوم اعصاب رد شده است و در تصویر برداری که توسط MRI از مغز گرفته شد، نشان داد که هیچ ناحیه‌ای از مغز حتی در هنگام خواب غیر فعال نیست.

چگونه از 100 درصد ظرفیت مغزی خود استفاده کنیم؟

خبر خوب این است که شما می توانید مغز خود را تمرین دهید تا سالم بماند و پتانسیل آن را بهبود ببخشید. مغز انسان توانایی شگفت انگیزی برای انطباق و تغییر، حتی در دوران پیری دارد. این توانایی به عنوان نوروپلاستیسیته شناخته می شود. که اگر به درستی تحریک شود، مغز می تواند اتصالات عصبی جدید ایجاد کند، ارتباطات موجود را تغییر دهد و با تغییرات سازگار شود.

با استفاده از برخی عادات ساده در زندگی روزمره خود، می توانید روی ظرفیت فکری و حافظه خود کار کنید و آن را بهبود بخشید. در اینجا به برخی از این راهکارها اشاره شده است:

1. استفاده 100 درصد از مغز با ورزش کردن

با انجام تمرینات بدنی، مغز نیز ورزش می کند و به پردازش و به خاطر سپردن اطلاعات کمک می کند. ورزش، اکسیژن رسانی به مغز را افزایش می دهد و خطر اختلالاتی که باعث از دست دادن حافظه می شود، مانند دیابت یا بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. علاوه بر این، ورزش اثرات شیمیایی مفید مغز را افزایش می دهد.

2. خوابیدن

کمبود خواب مانع عملکرد مفید مغز است و در نتیجه مهارت هایی مانند خلاقیت، مهارت های حل مسئله، تفکر انتقادی و سایر مهارت های فکری به طور جدی در معرض خطر قرار می گیرند. همچنین خواب برای یادگیری و حافظه ضروری است. تحقیقات نشان می دهد که خواب برای تثبیت حافظه نیاز به خواب عمیق دارد.

3. زندگی اجتماعی و سرگرمی

مطالعات متعدد نشان می دهد که زندگی اجتماعی و سرگرمی دارای مزایای شناختی مهمی است. هیچ انسانی نمی تواند در انزوا پیشرفت کند. علاوه بر این، روابط اجتماعی مغز ما را تحریک می کند، تعامل با دیگران بهترین نوع تمرین مغزی است. محققان دریافتند افرادی که فعال ترین زندگی اجتماعی را دارند، کمترین سرعت کاهش حافظه را دارند.

خنده بخش‌های مختلفی از مغز را در بر می‌گیرد. علاوه بر این، خندیدن مناطقی از مغز را فعال می کند که برای یادگیری و خلاقیت حیاتی هستند.

4. مدیریت استرس

استرس یکی از بدترین دشمنان مغز است. با گذشت زمان، اگر استرس مزمن کنترل نشود، سلول های مغز از بین می روند و به هیپوکامپ، ناحیه ای از مغز که در شکل گیری خاطرات جدید و بازیابی خاطرات قدیمی نقش دارد، آسیب می رساند. علاوه بر استرس، افسردگی، اضطراب و نگرانی مزمن نیز برای قدرت مغز مضر هستند.

5. استفاده از 100 درصد مغز با رژیم غذایی صحیح

مغز نیز مانند بقیه بدن به سوخت نیاز دارد. رژیم غذایی توصیه شده برای سلامت جسمانی مانند سلامت مغزی است. رژیم غذایی مبتنی بر میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، چربی های سالم و پروتئین بدون چربی فواید زیادی برای سلامتی و بهبود حافظه دارد.

کربوهیدرات‌ها به مغز سوخت می‌رسانند، اما کربوهیدرات‌های ساده (شکر، نان سفید، غلات تصفیه‌شده) خطر زوال شناختی را در افراد مسن افزایش می دهد.

6. آموزش مغز

در بزرگسالی، مغز ما میلیون ها مسیر عصبی را برای پردازش سریع اطلاعات، حل مشکلات روزمره و انجام کارهای رایج با حداقل تلاش ذهنی به کار می گیرد.

حافظه و ظرفیت فکری، مانند قدرت عضلانی، باید مورد استفاده قرار گیرد تا از بین نرود. بهترین فعالیت‌ برای ورزش ذهنی، فعالیت‌های جدید و نه روال های عادی روزمره است.

7. مثبت فکر کردن

برای استفاده 100% از مغز خود باید همیشه انسان مثبتی باشید. افراد منفی باف هرگز نمی توانند از توانایی های مغزشان بهتر استفاده کنند همچنین سرعت یادگیری کمتری دارند.

8. استفاده صددرصدی از مغز با انجام بازی های فکری

انجام بازی های فکری، توانایی حل مشکلات درون مغز شما را افزایش می دهد. امروزه انواع مختلفی از بازی های فکری موجود است. اگر بازی‌های پازلی انجام دهید، قادر خواهید بود توانایی های مغز خود را توسعه دهید.

9. مدیتیشن

مدیتیشن باعث افزایش تمرکز مغز انسان می شود و اگر فردی بتواند برای مدت طولانی تمرکز کند، به این معنی است که سرعت یادگیری بالایی دارد. افزایش تمرکز باعث افزایش ظرفیت ذهن و انجام بهتر کارها می شود. برای افزایش تمرکز و استفاده 100% از مغز، سعی کنید بصورت روزانه از خواب که بیدار شدید، مدیتیشن کنید. در اوایل 10 دقیقه برای مدیتیشن کافیست اما پس از مدتی این زمان را به 20 دقیقه افزایش دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
lastleaderneurotray

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا