گردشگری

مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری کشور بولیوی

بولیوی مساحتی بالغ بر 1098،581 کیلومتر مربع را اشغال می‌کند، اندازه آن تقریباً دو برابر اسپانیا یا کمی کمتر از سه برابر استان مونتانای ایالات متحده است.

رشته کوه آند حدود یک سوم کشور را در بر می‌گیرد.

بولیوی 11.5 میلیون نفر جمعیت دارد (بر اساس سرشماری سال 2019).

مردم بومی حدود دو سوم جمعیت را تشکیل می‌دهند. بولیوی یکی از معدود کشورهای جهان است که دارای دو پایتخت است: لاپاز (به طور رسمی: Nuestra Señora de La Paz) مقر دولت، و سوکر پایتخت قانونی و مقر دادگستری است.

این کشور با آرژانتین، برزیل، شیلی، پاراگوئه و پرو همسایه است.

زبان‌های گفتاری اسپانیایی (رسمی)، آیمارا، کچوآ، گوارانی و 34 زبان بومی دیگر است.

Plaza Murillo میدان مرکزی در لاپاز یکی از نقاط شعله ور اعتراضات سیاسی در بولیوی بود.

شهرداری سوکره (Sucre)، پایتخت قانون اساسی بولیوی، در ارتفاع 2810 متری در ارتفاعات جنوبی بولیوی واقع شده است. اسپانیایی‌ها این شهر را در سال 1538 با نام Ciudad de la Plata de la Nueva Toledo تأسیس کردند.

تاریخ بولیوی

جغرافیای بولیوی در طول تاریخ این کشور به طرز چشمگیری تغییر کرده است زیرا در طی درگیری با کشورهای همسایه متحمل خسارات ارضی متعددی شده است.

تاریخ بولیوی به چهار دوره یا دوره اصلی تقسیم شده است:

تاریخ باستان (تا سال 1499 میلادی)

تحقیقات در مورد تاریخ باستان آمریکای جنوبی به ما می‌گوید که منطقه آند تقریباً 21000 سال مسکونی بوده است.

شواهد تاریخی وجود دارد که نشان می‌دهد مردم آن مناطق از تکنیک‌های پیشرفته معماری و کشاورزی استفاده می‌کردند.

برای افزایش زمان نگهداری، آن‌ها محصولات خود را نیز یخ زده و خشک کردند.

دوران استعمار (1500-1800 م.)

تسخیر، بردگی و جذب جمعیت بومی منطقه توسط اسپانیایی‌ها. گماشتن آن‌ها در صنعت معدن که از آن زمان اقتصاد بولیوی به آن وابسته است.

دوران پسااستعماری (1800-1900 م.)

نارضایتی در میان بومیان و نژادهای بزرگ منجر به شورش‌ها و جنگ‌های استقلال طلبانه همراه با تقسیم سرزمین‌ها به مناطقی که امروزه به عنوان بولیوی، پرو و شیلی شناخته می‌شوند، منجر می‌شود. این کشور استقلال خود را از اسپانیا در سال 1825 بدست آورد.

(1900 – امروز)

جمهوری بولیوی (که اکنون کشور چند ملیتی بولیوی نامیده می‌شود) و مبارزه آن برای حفظ انسجام اجتماعی، ثبات سیاسی و اقتصادی و تلاش‌های برای توسعه کشور.

جاذبه‌های گردشگری بولیوی

فلات نمکی (Uyuni) بزرگ‌ترین فلات نمک در جهان

فلات نمکی (Uyuni) در کشور بولیویفلات نمکی (Uyuni) در کشور بولیوی

فلات نمکی Uyuni واقع در ارتفاع 3800 متری از سطح دریا در میان آندها در جنوب غربی بولیوی، بزرگ‌ترین فلات نمک در جهان است. این فلات پس از خشک شدن اقیانوس داخلی ماقبل تاریخ و با پشت سر گذاشتن حدود 11000 کیلومتر مربع بیابان نمکی سفید کور کننده ای تا عمق 120 متر در اینجا ذخیره شده است. فلات نمک Uyuni محبوب‌ترین جاذبه گردشگری در بولیوی است.

باید ببینید تا باید باور کرد.

در طول فصل بارندگی (نوامبر تا مارس) آب روی نمک جمع می‌شود و یک آینه غول پیکر ایجاد می‌کند که آسمان و ابرهای بالا را کاملاً منعکس می‌کند. عکس از منظره‌های زیبای این فلات نمکی به یکی از تفریحات محبوب گردشگران و عکاسان تبدیل شده است. فراموش نکنیدکه قسمت 8 فیلم حماسه جنگ ستارگان در اینجا فیلمبرداری شده است.

هنگام بازدید از Uyuni، می‌توانید در هتلی واقع در فلات نمکی اقامت انتخاب کنید که در آن تزئینات خانه کاملاً از آجر نمک ساخته شده است.

پارک ملی مادیدی (Madidi)

پارک ملی مادیدی (Madidi)پارک ملی مادیدی (Madidi) در کشور بولیوی

یکی از مواردی که در سفر به آمریکای جنوبی حتماً باید ببینید، جنگل آمازون است تا از نزدیک با گونه‌های بی شماری از حیات وحش آشنا شوید.

آیا می دانید برخی از رودخانه‌های جنگل بارانی آمازون به مناطقی از بولیوی می‌ریزد؟ که بیشتر آن نسبتاً کشف نشده است، و این مکان را به مکانی مناسب و آرام برای سرگردانی تبدیل می‌کند.

Madidi یک پارک ملی است که در شمال شرقی لاپاز در بخش رودخانه آمازون بالایی در بولیوی واقع شده است. مساحت آن 18958 کیلومتر مربع است و با دارا بودن 5000 تا 6000 گونه از گیاهان از نظر بیولوژیکی یکی متنوع‌ترین پارک‌ها در جهان است. پارک ملی مادیدی از آند شروع می‌شود و تا آمازون امتداد دارد. دیدن یک جاگوار، میمون‌های تیتی (گونه ای از میمون‌ها که در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شوند)، گونه‌های پرندگان عجیب و غریب (حدود 11 درصد از 9000 گونه پرنده کره زمین را می‌توان در پارک ملی مادیدی یافت)، یا سمورهای عظیم را ازدست ندهید.

با گشت و گذار در جنگل، با عبور از زمین‌های ناهموار، رودخانه‌های پر پیچ و خم، زمین‌های علفزار، دریاچه‌های پر از پشه، دامنه‌های شیب دار و احتمالاً مردم بومی جنگل، روبرو می‌شوید.

دریاچه تیتیکاکا (Titicaca)

دریاچه تیتیکاکا (Titicaca) در کشور بولیویشهر جذاب کوپاکابانا و دریاچه تیتیکاکا (Titicaca) در کشور بولیوی

این دریاچه دومین دریاچه آب شیرین در آمریکای جنوبی است و همچنین با داشتن 3،232 مایل مربع آب، یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های جهان است.

دریاچه تیتیکاکا که بین پرو و بولیوی مشترک است، به دلیل قابلیت کشتیرانی در جهان مشهور است.

در ساحل دریاچه تیتیکاکا، شهر جذاب کوپاکابانا قراردارد.

دریاچه تیتیکاکا (Titicaca) در کشور بولیویدریاچه تیتیکاکا (Titicaca) در کشور بولیوی

مسافران به این شهر تفریحی سرازیر می‌شوند تا در منظره ای خیره کننده از آب‌های آبی و فیروزه ای دریاچه تیتیکاکا غوطه ور شوند.

با پیاده روی در مسیرهای پیاده روی در امتداد ساحل یا قایق سواری به گشت و گذار در دریاچه بپردازید. برای ناهار یا شام برخی از ماهی‌های قزل آلای تیتیکاکا را که تازه صید شده است میل نمایید.

شهر پوتوسی (Potosí) و معادن نقره آن

شهر پوتوسی (Potosí) در کشور بولیویشهر پوتوسی (Potosí) در کشور بولیوی

پوتوسی در سال 1545 تأسیس شد و با تقریباً 13400 فوت بلندترین شهر جهان است. مدتی به لطف مقدار زیادی نقره استخراج شده از کوه نزدیک به سروریکو (کوه ریچ)، به یکی از غنی‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان تبدیل شد.

در پوتسی، دو چیز جالب توجه وجود دارد: معادن سروریکو و ضرابخانه سلطنتی قدیمی (Casa de la Moneda).

در گذشته کوه سروریکو بسیاری از جویندگان اسپانیایی را فریب داد تا به دنبال نقره خود بیایند.

در حال حاضر، قلع استخراج می‌شود زیرا پس از گذشت نزدیک به 500 سال از استخراج مداوم، رسوبات نقره بیشتر تخلیه می‌شوند.

Casa de la Moneda (ضرابخانه اسپانیایی) در کشور بولیویCasa de la Moneda (ضرابخانه اسپانیایی) در کشور بولیوی

Casa de la Moneda (ضرابخانه اسپانیایی) موزه ای فوق العاده جالب است. در اینجا بود که اسپانیایی‌ها قبل از ارسال محموله‌های کشتی به اسپانیا، بیشتر نقره را به سکه نقره منقوش تبدیل کردند. بقیه شهر نیز بسیار باستانی و تماشایی است.

جشنواره ارورو (Oruro)

جشنواره ارورو (Oruro) در کشور بولیویجشنواره ارورو (Oruro) در کشور بولیوی

اورورو یک شهر معدنی است که در ارتفاعات حیرت انگیز منطقه خشک Altiplano بولیوی واقع شده است، حدود 3 ساعت با لاپاز فاصله دارد.

با این وجود، سالی یک بار یکی از معروف‌ترین جشنواره‌ها در کل آمریکای جنوبی در آن برگزار می‌شود.

کارناوال اورورو که هر ساله به مناسبت احترام به ویرجین سوکاوون برگزار می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین رویدادها و جشن‌های فولکلوریک و فرهنگی در بولیوی و آمریکای لاتین است که تقریباً 20 ساعت جشن مداوم با حضور 30000 رقصنده و حدود 10000 نوازنده برگزار می شود.

کارناوال در اورورو همیشه با diablada (رقص شیطان) آغاز می‌شود، که به نظر می‌رسد بیشتر مفاهیم هنری از آمریکای قبل از کلمبیا را حفظ می‌کند.

لاپاز (La Paz) دومین شهر مرتفع در جهان

لاپاز مقر دولت در بولیوی است.

لاپاز (La Paz) شهری در کشور بولیویلاپاز (La Paz) شهری در کشور بولیوی

این شهر در دهانه ای از خشت و ماسه سنگ است که به وسیله قله‌های بلند کوه Altiplano و ایلیمانی آن احاطه شده است.

سیستم جدید تله کابین شهری این شهر بالاترین سیستم در جهان است. شهر همسایه آل آلتو با 4058 متر (حدود 13300 فوت) بلندترین فرودگاه بین المللی جهان را در خود جای داده است.

موزه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی بی شماری برای بازدید و کسب تجربه وجود دارد.

در Plaza Murillo در قلب شهر قدیمی، جایی که کاخ دولت واقع شده است، می‌توانید در حدود ساعت 10 صبح تغییر نگهبانان را ببینید.

از بازار جادوگران و کلیسای جامع سانفرانسیسکو (یک کلیسای بزرگ قرن هجدهم که دارای حکاکی‌های زیبا و مناظر پانوراما در پشت بام است) بازدید کنید.

کالاکوتو، در نیمه جنوبی شهر، منطقه ای است پر از پاساژهای بزرگ، بوتیک‌ها و فروشگاه‌ها، مراکز خرید، سالن‌های ورزشی، سالن‌های سینما.

پارک ملی تورو تورو (Toro Toro)

پارک ملی تورو تورو (Toro Toro) در کشور بولیویپارک ملی تورو تورو (Toro Toro) در کشور بولیوی

پارک ملی تورو تورو واقع در شمال پوتوسی بهشتی است برای دوست داران زمین شناسی و دیرینه شناسی و یکی از زیباترین پارک‌های ملی بولیوی می‌باشد.

از جمله جاذبه‌های آن می‌توان به ردپاهای دایناسورها، غار اوماجالانتا، ویرانه‌های اینکا، نقاشی‌های غارها و دره چشمگیر تورو تورو اشاره کرد. ارتفاع پارک بین 1900 تا 3600 متر از سطح دریا متغیر است.

روستای تورو تورو در دشتی احاطه شده به وسیله رشته کوه‌های Huayllas و Condor Khaka واقع شده است و جذابیت و معماری استعماری خود را حفظ می‌کند.

غار Umajalanta، یکی از بزرگ‌ترین غارهای بولیوی، در 8 کیلومتری روستای تورو تورو واقع شده است. استالاکتیت ها و استالاگمیت ها فضای داخلی آن را تزئین می‌کنند.

آل ورگل (El Vergel) مجموعه ای از آبشارها است که در سه کیلومتری روستای توروتورو واقع شده و در اثر فرسایش، دره ای به عمق 100 متر ایجاد کرده است. آب از کنار دره ای که توسط پوشش گیاهی سرسبز پوشانده شده به پایین می‌رود و استخرهایی از آب شفاف را در پایین دره تشکیل می‌دهد.

آل ورگل (El Vergel) در کشور بولیویآل ورگل (El Vergel) در کشور بولیوی

Pumapunku یا Puma Punku تپه ای خاکی است که دارای بلوک‌هایی است که به دلیل سنگ‌های عظیم و دقت فوق العاده در برش و نحوه ی قرارگیری آن‌ها مشهور است.

4/5 - (2 امتیاز)
منبع
boliviatravelsiteboliviabellanationsonline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا