تغذیه

مواد غذایی ضد سرطان را بشناسید!

مواد غذایی مصرفی ما حاوی بلوک‌های سازنده سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های بدن هستند. در صورت ابتلا به یک بیماری باید مصرف برخی مواد غذایی مغذی را افزایش دهیم و سرطان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

طبیعت مواد غذایی مختلفی که سرشار از ترکیبات ضد سرطان بوده و توانایی آن‌ها در مبارزه با این بیماری ثابت‌شده است را ارائه می‌کند. در ادامه با برخی از بهترین نمونه‌ها در این زمینه بیشتر آشنا می‌شویم. به خاطر داشته باشید که محصولات ارگانیک را انتخاب کنید، زیرا آفت‌کش‌هایی که برای رشد مواد غذایی استفاده می‌شوند ممکن است تلاش‌های شمارا کم اثر کنند.

قویترین ضد سرطانها

مواد غذایی ضد سرطان | آجیل برزیلی

آجیل برزیلی سرشار از سلنیم است که یک ماده معدنی با توانایی مبارزه با سرطان محسوب می‌شود. درمان کمبود سلنیوم اهمیت دارد، زیرا خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و به تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با سرطان کمک می‌کند. سطوح کم سلنیم با افزایش خطر ابتلا به برخی انواع سرطان، مانند سرطان پستان پیوند خورده است.

مواد غذایی ضد سرطان | بذر کتان و روغن بذر کتان

اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در بذر کتان، روغن بذر کتان، گردوی خام و دانه‌های چیا به کاهش پروستاگلاندین‌ها و التهاب کمک می‌کنند که خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد.

مواد غذایی ضد سرطان| زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضد سرطانی است

زنجبیل از ویژگی‌های ضد سرطان و تخریب‌کننده تومور چشمگیری برخوردار است. قدرت ضد سرطان زنجبیل به‌واسطه ترکیبات طبیعی موجود در آن شامل جینجرول، پارادول، شوگائول و زرومبون است. پژوهشی که در نشریه Journal of Preventive Medicine منتشر شد، نشان داد که زنجبیل ممکن است به درمان سرطان‌های پستان، کلورکتال، معده، کبد، پروستات و پوست کمک کند.

مواد غذایی ضد سرطان | چای سبز

چای سبز حاوی مواد ضد سرطان به نام اپی‌گالوکاتچین گالات (ECGC) است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. با تخریب رادیکال‌های آزاد پیش از این‌که سرطانی شوند، این ترکیبات طبیعی به محافظت از سلول‌ها و کاهش آسیب‌پذیری آن‌ها به بیماری کمک می‌کنند. مطالعه‌ای که در نشریه Experimental Cell Research منتشر شد، نشان داد که اپی‌گالوکاتچین گالات متابولیسم سلول سرطانی در تومورهای پستان را مهار می‌کند. همچنین، بنابر پژوهشی که در نشریه Pharmaceutical Development and Technology منتشر شد، این ترکیب به محافظت از پوست در برابر آسیب پرتو فرابنفش، عاملی مؤثر در سرطان پوست، کمک می‌کند.

مواد غذایی ضد سرطان | زیتون و روغن‌زیتون

بنابر مطالعه‌ای که در نشریه Journal of Molecular Biology منتشر شد، اسید اولئیک که در زیتون و روغن‌زیتون یافت می‌شود ممکن است به پیشگیری از سرطان مغز کمک کند. البته پیش از نتیجه‌گیری قطعی باید پژوهش‌ها بیشتری در این زمینه صورت بگیرد. بااین‌وجود، روغن‌زیتون فواید سلامت مختلفی را ارائه می‌کند و افزودن آن به رژیم غذایی مفید خواهد بود.

مواد غذایی ضد سرطان | زردچوبه

زردچوبهزنجبیل ادویه ای ضد سرطان

کورکومین، ماده مغذی گیاهی موجود در زردچوبه، نشان داده است که خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای که در نشریه Cancer Prevention Research منتشر شد، نشان داد که کورکومین توانایی تکثیر سلول‌های سرطان روده بزرگ را سرکوب می‌کند، درنتیجه، این ماده می‌تواند هم در پیشگیری و هم درمان بیماری مؤثر عمل کند.

مواد غذایی ضد سرطان | گردو

افزودن تنها یک اونس (۲۸ گرم) گردوی خام بدون نمک به رژیم غذایی روزانه می‌تواند خطر سرطان روده بزرگ را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد. مغزهای خوراکی نه‌تنها از ویژگی ضدالتهابی برخوردار هستند، بلکه به نظر می‌رسد در روده‌ها به‌عنوان پروبیوتیک عمل کرده و با تقویت سلامت روده به محافظت در برابر سرطان کمک می‌کنند.

مواد غذایی ضد سرطان | لوبیا

یک فنجان لوبیا علاوه بر این‌که حاوی 13 گرم فیبر است، 15 گرم نیز پروتئین دارد و علاوه بر آن ده‌ها ماده مغذی دیگر ازجمله کلسیم، پتاسیم و منیزیم را نیز داراست. انواع مختلف لوبیا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها برای دور کردن انواع خاصی از سرطان‌ها هستند.

مواد غذایی ضد سرطان | شیر

شیر گاو منبع بزرگ کلسیم و ویتامین دی است و علاوه بر آن اسیدهای چرب امگا 3 دارد و آن‌هم برای دور کردن برخی سرطان‌های مرتبط با هورمون‌ها. شیر سویا نیز منبع خوبی از پروتئین است و نجات‌یافتگان از سرطان سینه با خیال راحت می‌توانند آن را مصرف کنند.

مواد غذایی ضد سرطان | عسل

عسلعسل دارای خواص ضد سرطانی

تحقیقات جدید انجام‌گرفته در ژاپن و استرالیا نشان داده، سرطان‌های پیشرفته معده و استخوان به‌طور موفقیت‌آمیزی درمان شده است. بیماران مبتلابه این سرطان‌ها 3 بار در روز و به مدت 3 ماه یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای‌خوری دارچین را مخلوط و مصرف می‌کردند.

مواد غذایی ضد سرطان | ریشه شیرین‌بیان

از رشد سلول‌های سرطان پروستات جلوگیری می‌کند. ولی در مصرف آن زیاده‌روی نکنید، زیرا مصرف بیش‌ازاندازه آن، موجب افزایش فشارخون می‌گردد.

مواد غذایی ضد سرطان | جو

غلات کامل ازجمله جو منجر به کاهش کلسترول آل دی آل یا همان کلسترول بد شده و سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند که به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند.

مواد غذایی ضد سرطان | قهوه

مصرف منظم قهوه محافظ سرطان کبد است. علاوه بر این، اگرچه قهوه بهترین منبع برای دریافت آنتی‌اکسیدان در بدن نیست اما محققان می‌گویند قهوه در پیشگیری از انواع سرطان در مردان و زنان مؤثر است. کارشناسان نوشیدن چندین فنجان قهوه را در روز برای جلوگیری از سرطان روده توصیه کرده‌اند.

مواد غذایی ضد سرطان | ماهی

ماهیمصرف ماهی از سرطان جلوگیری می‌کند

ازآنجایی‌که غذاهای دریایی دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند، روی سوخت‌وساز سلول‌ها اثر دارند. مصرف روزانه این غذاها، قوی‌ترین و مؤثرترین اسلحه برای مبارزه با سرطان‌ها است و خطر ابتلا به سرطان‌هایی از قبیل، روده بزرگ، پروستات و سینه را کاهش می‌دهد.

مواد غذایی ضد سرطان | برگ قاصدک

مطالعه‌ای که در نشریه Nature Chemistry منتشر شد، نشان داد که برگ‌های قاصدک توانایی مبارزه با سرطان را دارند. پژوهشگران ماده‌ای به نام JPC۱۱ را شناسایی کردند که به نظر می‌رسد در توانایی تقسیم سریع سلول‌های سرطانی اختلال ایجاد می‌کند – فرآیندی که برای بقای سرطان در بدن ضروری است.

مواد غذایی ضد سرطان | قارچ

قارچ‌ها در دفع ویروس‌ها و تومورهای سرطانی و تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثرند.

مواد غذایی ضد سرطان | سیر

خانواده پیازها از قبیل سیر، موسیر و تره‌فرنگی، سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند و در بیماران سرطانی رشد این سلول‌ها را کند می‌کنند. مصرف سیر خطر سرطان‌های معده، روده بزرگ، مری و سینه را کم می‌کند.

میوه های قاتل سرطان

مواد غذایی ضد سرطانمیوه های ضد سرطان را بشناسید

مواد غذایی ضد سرطان | کشمش

دارای اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و ویتامین E است. کشمش ضد سرطان، درمان‌کننده سرطان، درمان‌کننده بیماری‌های قلبی و پایین آورنده فشارخون و برای نرمی و انعطاف‌پذیری رگ‌ها بسیار مفید است.

مواد غذایی ضد سرطان | سیب

سیب نه‌تنها یک میان وعده و دسر خوب محسوب می‌شود، بلکه توانایی خود در مبارزه با سرطان‌های ریه و پروستات را نیز نشان داده است. بنابر مطالعه‌ای که در نشریه Precision Oncology منتشر شد، پژوهشگران دریافتند ترکیباتی در سیب، زنجبیل و انگور وجود دارند که در کنار هم از قدرت گرسنه نگه‌داشتن و کوچک کردن تومورهای پروستات برخوردار هستند. سیب حاوی ترکیبی ضد سرطان به نام اسید اورسولیک است که در پوست این میوه یافت می‌شود، ازاین‌رو، مصرف سیب با پوست توصیه‌شده است.

مواد غذایی ضد سرطان | چغندر

چغندر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین‌های C. و E. و همچنین اسید آلفا لیپوئیک است که همه آن‌ها به مقابله با رادیکال‌های آزاد مضر پیش از این‌که سرطانی شوند، کمک می‌کنند. اسید آلفا لیپوئیک آنتی‌اکسیدانی قوی محسوب شده که ممکن است از فعال شدن ژنی که در رشد سلول‌های سرطانی نقش دارد، پیشگیری کند.

مواد غذایی ضد سرطان | توت‌فرنگی

توت‌فرنگی نه‌تنها میوه‌ای خوشمزه است، بلکه پژوهشی که در نشریه Journal of Investigative Dermatology منتشر شد، نشان داد که ترکیبی به نام فیستین موجود در توت‌فرنگی به مبارزه با ملانوما کمک می‌کند. ملانوما نوعی سرطان پوست است که در رنگ‌دانه‌های پوست شکل می‌گیرد، اما می‌تواند در سراسر بدن گسترش یابد. مطالعه‌ای دیگر که در نشریه Carcinogenesis منتشر شد، نشان داد که فیستین در نابودی سلول‌های سرطان پروستات مؤثر عمل می‌کند.

مواد غذایی ضد سرطان | آووکادو

علاوه بر این‌که سرشار از پتاسیم است، منبع خوبی از بتاکاروتن و آنتی‌اکسیدان‌ها برای درمان سرطان کبد و بیماری‌های کبدی است.

سبزیجات ضد سرطان

مواد غذایی ضد سرطانچه سبزیجاتی ضد سرطان هستند؟

مواد غذایی ضد سرطان | هویج

مقادیر زیادی از خواص درمانی علاوه بر حفظ سلامت چشم دارد. هویج خام خردشده تنه 52 کالری و 12 گرم کربوهیدرات دارد. هویج دارای مقادیر زیادی بتاکاروتن و برای جلوگیری از سرطان‌های ریه، دهان، حلق، معده، روده، کیسه صفرا، پروستات و سینه بسیار مفید است.

مواد غذایی ضد سرطان | سبزیجات تیره‌رنگ

این سبزیجات از قبیل اسفناج، کلم بروکلی، برگ چغندر و … با کاهش خطر ابتلا به طیف وسیعی از بیماری‌های مزمن در ارتباط است. این سبزیجات سرشار از ویتامین‌های آ، کا و ث بعلاوه فولات و ویتامین ب برای ترویج سلامت قلب و عروق هستند. طبق تحقیقات، مصرف این سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به سرطان مثانه در ارتباط است.

مواد غذایی ضد سرطان | ارگانو

اگرچه ارگانو کمتر به‌عنوان یک ماده غذایی ضد سرطان در نظر گرفته می‌شود، اما مطالعه‌ای که در نشریه Journal of Medicinal Food منتشر شد، نشان داد که ترکیبی به نام ۴-تریپنئول که در ارگانو یافت می‌شود، در جلوگیری از گسترش سرطان مؤثر عمل می‌کند.

مواد غذایی ضد سرطان | جعفری

جعفریجعفری دارای خواص ضد سرطانی

جعفری از ویژگی‌های ضد سرطان سود می‌برد، ازاین‌رو، افزودن آن به رژیم غذایی ایده خوبی است. بنابر مطالعه‌ای که در نشریه Journal of the Science of Food and Agriculture منتشر شد، جعفری رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد، از DNA در برابر آسیب که می‌تواند به سرطان منجر شود، محافظت می‌کند و تکثیر و مهاجرت سلول‌های سرطانی در بدن را مهار می‌کند.

مواد غذایی ضد سرطان | سالاد سبز

سبزیجات برگ‌دار که در سالادها استفاده می‌شوند تقریباً برای هر چیزی در بدن انسان، ازجمله مبارزه با سرطان، مفید هستند. آن‌ها نیروگاه‌هایی مغذی هستند، ازاین‌رو، افزودن سبزی‌هایی مانند اسفناج، برگ چغندر، کولارد و کاهو به رژیم غذایی روزانه ایده خوبی است. ازجمله مواد مغذی ضد سرطان موجود در سبزیجات برگ‌دار می‌توان به آلفا کاروتن، اسید آلفا لیپوئیک، بتا کاروتن، لوتئین، زیزانتین اشاره کرد.

مواد غذایی ضد سرطان | کلم ترش

افرادی کمی کلم ترش را به‌عنوان بخشی از رژیم ضد سرطان خود در نظر می‌گیرند، اما این شرایط باید تغییر کند. کلم ترش نه‌تنها از کلم تهیه می‌شود که یکی از بهترین مواد غذایی ضد سرطان است، بلکه مطالعه‌ای که در نشریه Nature Communications منتشر شد، نشان داد که پروبیوتیک ها، همانند آن‌هایی که در کلم ترش وجود دارند، می‌توانند از سرطان پیشگیری کنند و ممکن است به درمان سرطان نیز کمک کنند. نمونه‌های تخمیر شده و غیرپاستوریزه که حاوی پروبیوتیک‌های زنده هستند را انتخاب کنید.

مواد غذایی ضد سرطان | بروکلی

بروکلیکلم بروکلی دارای خواص ضد سرطانی

بروکلی یک نیروگاه ضد سرطان است. این ماده غذایی حاوی ویتامین‌های A، B۲، B۶، C، K، فولات، منگنز، پتاسیم، منیزیم است که همگی برای حفظ سلامت و قدرت سیستم ایمنی و مبارزه با سرطان ضروری هستند. بروکلی حاوی سولفورفان و ایندول‌ها نیز است که ویژگی‌های ضد سرطانی آن را هرچه بیشتر تقویت می‌کنند.

مواد غذایی ضد سرطان | جوانه‌های بروکسل

بنابر مطالعه‌ای که در نشریه Immunity منتشر شد، پژوهشگران دریافتند که مصرف مقدار زیاد سبزیجات چلیپایی مانند جوانه‌های بروکسل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

مواد غذایی ضد سرطان | کلم

ترکیباتی که طی متابولیز شدن سبزیجات چلیپایی، ازجمله کلم، شکل می‌گیرند می‌توانند رشد تومورهای سرطانی را متوقف کرده و از تشکیل آن‌ها نیز پیشگیری کنند. سبزیجات چلیپایی ماده‌ای به نام گیرنده آریل هیدروکربن (AhR) در بدن را تحریک می‌کنند که از روده‌ها در برابر التهاب، اغلب یک پیشساز برای سرطان است و خود سرطان محافظت می‌کند.

مواد غذایی ضد سرطان | گل‌کلم

گل‌کلم سرشار از ویتامین C، پتاسیم، فیبر و بسیاری ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر است که آن را به یکی از اجزا ضروری در هر رژیم غذایی مبارزه با سرطان تبدیل می‌کند. همانند بروکلی، گل‌کلم نیز حاوی سولفورفان است که یک ترکیب ضد سرطان قوی محسوب می‌شود.

مواد غذایی ضد سرطان | کیل

همانند سبزیجات چلیپایی دیگر، کیل نیز یک ماده غذایی ضد سرطان است. کیل سرشار از ویتامین‌های C، A و K. و همچنین منگنز، مس و ویتامین B۶ است که به تقویت سیستم ایمنی برای مبارزه با بیماری کمک می‌کند.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
yjcگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا