گردشگری

جاذبه های گردشگری کشور یمن را بشناسید

نام رسمی: جمهوری یمن.

یمن، به طور رسمی جمهوری یمن، کشوری است که در جنوب غربی شبه جزیره عربستان در ضلع غربی آسیا واقع شده است. مساحت این منطقه 527،970 کیلومتر مربع و 26،887،000 نفر جمعیت طبق آمار جمعیتی برای سال 2015 است.

از شمال با عربستان سعودی و از شرق با سلطان نشین عمان هم مرز است، از جنوب با یک منطقه ساحلی در دریای عرب و از غرب از دریای سرخ.

یمن بیش از 200 جزیره در دریای سرخ و دریای عرب دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها جزایر سقطرا و هونایش است.

شریعت اسلامی منبع اصلی قانون گذاری است.

یمن عضو اتحادیه عرب، سازمان ملل، کشورهای غیرمتعهد، سازمان همکاری اسلامی و سازمان تجارت جهانی است.

قدیمی‌ترین اطلاعاتی که از کتیبه‌های قدیمی مسند به دست آمده نشان می‌دهد که تمدن باستانی یمنی به قدمت قرن 1 قبل از میلادبرمی گردد.

یمن باستان شاهد ظهور چندین ایالت مانند شبا، که قدیمی‌ترین ایالت یمن، قطبان، حضرموت و ماین است.

ایالت سبا

Sheba یا “Saba” – با توجه به معنای زبانی در زبان یمنی قدیم – به معنی حمله شده است و به عنوان “Sab’atin” تلفظ می‌شد. ماریب سرزمین اصلی ایالت‌های شبا بود و به سمت شمال امتداد داشت و شامل الجوف، سپس مناطق مرتفع شرقی مانند ارهاب، خولان و حوضه‌های صنعا و البون بود.

مهم‌ترین بنای یادبود این تمدن سد Marib باستان است که بزرگ‌ترین اثر قدیمی مهندسی در شبه جزیره عربستان است.

آب و هوا

از آنجا که یمن از یک توپوگرافی متنوع برخوردار است، به طور کلی آب و هوا نیز متفاوت است، اگرچه تفاوت عمده فصلی وجود ندارد. دو فصل طولانی وجود دارد: در مناطق کوهستانی، هوا در تابستان معتدل و در زمستان در طول شب و در اوایل صبح کمی سرد است، اما تابش آفتاب باعث افزایش درجه حرارت در طول روز می‌شود و هوا را در این مناطق بسیار معتدل می‌کند.

در حالی که در مناطق ساحلی، دما و رطوبت در تابستان زیاد است، در حالی که در زمستان آب و هوا متوسط است.

گهگاهی بارندگی، باعث تعدیل دما در مناطق ساحلی در تابستان می‌شود.

واحد پولی: ریال یمن (YR) است و بازدید کنندگان می‌توانند ارزها را در بانک‌ها و مراکز مبادله، مبادله کنند.

مذهب: اسلام دین رسمی است و یک اقلیت یهودی نیز وجود دارد.

جاذبه‌های گردشگری کشور یمن

مجمع الجزایر Socotra

مجمع الجزایر Socotra در کشور یمنمجمع الجزایر Socotra در کشور یمن

مجمع الجزایر Socotra، در شمال غربی اقیانوس هند نزدیک خلیج عدن، 250 کیلومتر طول دارد و شامل چهار جزیره و دو جزیره صخره ای است.

این مکان به دلیل تنوع زیستی گیاهان و جانوران از اهمیت جهانی برخوردار است: 37٪ از 825 گونه‌های گیاهی Socotra، 90٪ از گونه‌های خزندگان و 95٪ از گونه‌های حلزون‌های خشکی آن در هیچ جای دیگر جهان وجود ندارد.

زندگی دریایی نیز بسیار متنوع است و دارای 253 گونه مرجان صخره ای، 730 گونه ماهی ساحلی و 300 گونه خرچنگ و میگو است.

شهر تاریخی زبید (Zabid)

استان: الحدیده

شهر تاریخی زبید (Zabid) در کشور یمنشهر تاریخی زبید (Zabid) در کشور یمن

معماری داخلی و نظامی زبید و نقشه شهری آن را به یک مکان باستانی و تاریخی برجسته تبدیل کرده است. این شهر علاوه بر اینکه از قرن سیزدهم تا پانزدهم پایتخت یمن بود، به دلیل داشتن دانشگاه اسلامی نقش مهمی در جهان عرب و مسلمانان داشت.

شهر شیبام (Shibam) با دیوارهای قدیمی

استان: هادراموت

شهر شیبام (Shibam) در کشور یمنشهر شیبام (Shibam) در کشور یمن

شهر شیبام در قرن شانزدهم توسط دیواری مستحکم احاطه شده بود، یکی از قدیمی‌ترین و بهترین نمونه‌های برنامه ریزی شهری بر اساس اصل ساخت عمودی است. سازه‌های برجسته برج مانند آن از صخره بیرون می‌آیند و به شهر لقب “منهتن صحرا” داده‌اند.

شهر قدیمی صنعا (Sana’a)

استان: صنعا

شهر قدیمی صنعا (Sana'a) در کشور یمنشهر قدیمی صنعا (Sana’a) در کشور یمن

صنعا بیش از 2500 سال است که در یک دره کوه واقع شده است. در قرون 7 و 8 این شهر به مرکز اصلی تبلیغ اسلام تبدیل شد. این میراث دینی و سیاسی را می‌توان در 103 مسجد، 14 حمام (حمام محلی) و بیش از 10 هزار خانه مشاهده کرد که همگی قبل از قرن 11 ساخته شده‌اند.

ساحل قلانسیه (Qalansiya)

ساحل قلانسیه (Qalansiya)ساحل قلانسیه (Qalansiya) در کشور یمن

شن و ماسه سفید و بکر ساحل قلانسیه که در برابر آب‌های نیلگون و دریای عرب قرار گرفته است، یک جشن برای چشم است. ساحل فاصله زیادی با محل سکونت اصلی در Socotra، Qalansiya ندارد. در فاصله بسیار کمی از ساحل، تالاب Detwah با مکان کمپینگ خود مشرف به چشم اندازی خیره کننده است.

مسجدالصالح (Al Saleh)

مسجدالصالح (Al Saleh) در کشور یمنمسجدالصالح (Al Saleh) در کشور یمن

بزرگ‌ترین مسجد یمن مسجد خیره کننده الصالح است که به “مسجد مردم” تغییر نام داده است و در حومه جنوبی شهر واقع شده است. مسجد جامع ترکیبی زرق و برق دار از معماری یمنی و سبک‌های اسلامی و عجیبی از معماری مدرن است.

در سال 2008 افتتاح شد و برای همه افراد از هر دین و مذهب آزاد است. در خارج از مسجد حضور امنیتی عظیمی وجود دارد و از بازدید کنندگان بازرسی دقیقی صورت به عمل می‌آید.

جبل هراز Jabal Haraz

جبل هراز Jabal Haraz در کشور یمنجبل هراز Jabal Haraz در کشور یمن

این منطقه به نام کوه‌های هراز که در آن واقع شده است نامگذاری شده است و با زمین‌های مرتب و روستاهای قرون وسطایی مانند قلعه‌های ساخته شده در لبه صخره‌های بلند، مکانی دیدنی برای بازدید است.

این سکونتگاه‌های بلند مانند قلعه‌هایی ساخته شده که در چشم انداز ادغام شده‌اند و زمین‌های کشاورزی آن‌ها در زیر است. آن‌ها خوشبختانه عمدتاً از جنگ‌هایی که در گذشته نزدیک گریبان یمن را گرفته‌اند، بی تأثیر مانده‌اند.

یکی از زیباترین و به خوبی حفظ شده ترین شهرهای قرون وسطایی در منطقه الحجاره است که به لبه دامنه کوه و پایگاه محبوب کوهنوردان چسبیده است. با توجه به شرایط موجود در یمن، مجوزهای ویژه ای برای بازدید از محل مورد نیاز است.

دهکده تولا (Thula)

دهکده تولا (Thula) در کشور یمن دهکده تولا (Thula) در کشور یمن

یکی از زیباترین روستاهای منطقه صنعا، روستای قرون وسطایی تولا است. دیواری سالم و دست نخورده که در پای صخره ای با شکوه با ماسه سنگ صورتی بنا شده است، شهر را احاطه کرده است.

در طول دیوار 2000 متری شهر 26 برج و 9 دروازه وجود دارد. کوچه‌های باریک از خانه‌های ماسه سنگی اوچر سه تا پنج طبقه قدیمی عبور می‌کنند.

حدود 600 خانه که با همان دکور و سبک مشخص ساخته شده‌اند، شخصیت منحصر به فردی را به این شهر می‌بخشند.

کاوکابان (Kawkaban)

کاوکابان (Kawkaban) در کشور یمنکاوکابان (Kawkaban) در کشور یمن

شهر تاریخی تپه کاوکابن واقع در قسمت شمال غربی یمن، زمانی مسجد و خانه‌های تاریخی آمیخته با چشم اندازی خیره کننده مسافران را به وجد می‌آورد.

برخلاف سایر روستاهای کوه‌های هراز، این روستای زیبا از ویرانی جنگ در امان نمانده است. این مکان هدف حملات هوایی متعددی بوده است که منجر به ویرانی شدید منطقه شده است. با این وجود روحیه مقاوم ساکنان آن آن‌ها را وادار به شروع بازسازی روستا کرده است. این شهر حصاری که در ارتفاع 3000 متری بود، تا اواسط قرن بیستم میزبان یک جامعه یهودی بود و مشهورترین ساکن آن زکریا ظهیری، شاعر مشهور یهودی بود.

کاخ سیون (Seiyun)

کاخ سیون (Seiyun) در کشور یمنکاخ سیون (Seiyun) در کشور یمن

کاخ سلطان بزرگ واقع در سی یون در منطقه تاریخی حضرموت، متمایزترین نقطه عطف منطقه است. این کاخ که در دهه 1920 در محل قلعه قبلی ساخته شده بود، تا سال 1967 توسط سلطان کاتیری اشغال شد. امروزه به عنوان موزه باستان شناسی و مردم نگاری خدمت می‌کند.

3.2/5 - (5 امتیاز)
منبع
yementourismwowtravel

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا