ارتباطات فردی و اجتماعی

آدم های دروغگو چه نشانه هایی دارند؟

در این مطلب خواهیم گفت که انسان های دروغگو چه نشانه هایی دارند و چگونه می توانیم از طریق چهره،کلام، نگاه و حرکات این افراد بفهمیم که دارند دروغ می گویند، با ما همراه باشید 😉

دروغ گفتن و فریب‌کاری یکی از رایج‌ترین رفتارهای انسان‌هاست. تا چندی پیش تحقیقات اندکی در رابطه بااینکه انسان‌ها هرچند وقت یک‌بار دروغ می‌گویند، صورت گرفته بود؛ اما بررسی‌های جدید نشان می‌دهد تقریباً ۹۶ درصد مردم هرچند وقت یک‌بار، دروغی کوچک یا مصلحتی می‌گویند و این‌طور نیست که کسی در زندگی‌اش دروغ نگفته باشد. این در حالی است که درنتیجه تحقیق دیگری که روی یک هزار بزرگسال آمریکایی صورت گرفت، ۶۰ درصد از شرکت‌کننده‌ها مدعی شدند که تاکنون هیچ دروغی در زندگی خود نگفته‌اند! در عوض محققان نیز ثابت کردند که حدود نیمی از دروغ‌هایی که در این آزمایش مطرح‌شده فقط توسط ۵ درصد از شرکت‌کننده‌ها بیان‌شده.

با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که شیوع و آمار دروغ‌گویی متغیر است و نمی‌توان نرخ ثابتی برای آن در نظر گرفت، بنابراین می‌توان این‌طور حدس زد که فقط گروه کوچکی از جامعه را دروغگوهای حرفه‌ای تشکیل داده‌اند. واقعیت این است که همه مردم گاه و بیگاه در زندگی خود دروغ می‌گویند. این دروغ‌ها بعضاً سفید هستند و باهدف لطمه نزدن به احساسات دیگران صورت می‌گیرند. برخی دیگر نیز بسیار کوچک و بی‌ارزش هستند؛ اما گاهی هم ممکن است دروغ‌ها بزرگ و ادامه‌دار باشند و حتی شاید به یک جرم یا جنایت بزرگ منجر شود.

زبان بدن و نشانه‌های آدم دروغگو آن‌قدر معروف‌اند که به فرهنگ‌عامه نیز راه پیداکرده است؛ مثلاً اینکه پینوکیو موقع دروغ گفتن دماغش دراز می‌شد و رسوای عالم بود! یا اینکه مردم می‌گویند «از چشات معلومه داری دروغ میگی!» اگر شخصی به شما دروغ بگوید آیا می‌توانید دروغ او را تشخیص دهید؟ یا گمان می‌کنید که حرف‌های وی درست است و به او اعتماد می‌کنید؟ اهمیت صداقت در زندگی به‌قدری است که سعی می‌کنیم افراد دروغگو را بشناسیم. بر اساس تحقیقات انسان‌ها به‌صورت غریزی و ذاتی می‌توانند دروغ افراد را تشخیص دهند، ولی گاهی ممکن است نیروی خودآگاه شما در تشخیص دروغ دیگران اشتباه کند. افراد دروغگو دارای ویژگی‌هایی هستند که با شناخت آن‌ها می‌توان فهمید که طرف مقابلتان دروغ می‌گوید یا نه. در ادامه به این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم.

نشانه‌های آدم دروغگو چیست؟

دانستن نشانه‌های آدم دروغگو باعث می‌شود به فهم علت دروغ‌گویی و شناسایی آن نزدیک شویم. افرادی که دروغگو مای قهاری هستند گمان می‌کنند همیشه می‌تواند با دروغ‌های خود دیگران را فریب دهند اما زبان بدن آن‌ها همه‌چیز را آشکار می‌کند و دروغ‌های افراد را برملا می‌کند. وقتی می‌خواهیم دروغ افراد را تشخیص دهیم ابتدا باید ویژگی افراد را در حالت عادی بررسی کنیم و سپس هنگامی‌که می‌خواهیم تشخیص دهیم که آیا وی راست می‌گوید یا دروغ، به زبان بدن و رفتارهای فرد توجه کنیم. همچنین کسی که دروغ می‌گوید ناخودآگاه علائمی از خود بروز می‌دهد که به کمک آن‌ها می‌توان به‌دروغ افراد پی برد.

نشانه‌های آدم دروغگواز کجا بفهمیم طرفمون دروغ میگه؟

از نشانه‌های آدم دروغگو اشاره بیش‌ازحد با انگشت

اشخاص وقتی دروغ میگویند تمایل دارند تا اوضاع را به نفع خود و به ضرر دیگران تمام کنند به همین دلیل حالت تدافعی به خود می‌گیرند و بیش‌ازحد با انگشت به سمت شما یا دیگران اشاره می‌کند، همچنین دست‌به‌سینه شدن نیز یکی از حالت‌های تدافعی بدن است که افرادی که سعی دارند صحبت‌هایشان باورپذیرتر شود از این حرکت استفاده می‌کنند.

نگاهی سرد، خیره و بدون پلک زدن

افرادی که دروغ میگویند سعی می‌کنند از تماس چشمی خودداری کنند، اما ممکن است گاهی برای فریب دادن شما، بیشتر از حد معمول به شما خیره شوند و پلک نزنند که این کار نیز باعث می‌شود نشان دهد که دروغ می‌گوید زیرا افرادی که دروغ نمی‌گویند به پیرامون نگاه می‌کنند و به‌طور عادی پلک می‌زنند، اما دروغ‌گوها نگاهی سرد و خیره غیرمعمول دارند و نمی‌توانند به‌صورت عادی پلک بزنند.

به‌سختی حرف می‌زنند و لبخندی تصنعی دارند

سیستم عصبی افرادی که دروغ میگویند به دلیل استرس، ترشح بزاق را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود مخاط دهان خشک شود، به همین دلیل صحبت کردن برای اینگونه افراد سخت می‌شود، همچنین ممکن است علائمی مثل گاز گرفتن لب و فشردن لب‌ها نیز نشانهٔ دروغ‌گویی افراد باشد. افرادی که سرفهٔ بیش‌ازحد می‌کنند نیز تمایل دارند تا حقیقت را پنهان کنند و سعی می‌کنند از طریق سرفه کردن این کار را انجام دهند.یکی دیگر از نشانه‌های دروغ افراد لبخند تصنعی آن‌ها است، اینگونه افراد لبخند می‌زنند اما چشمانشان تغییری نمی‌کند و به دیگران شادی منتقل نمی‌کنند.

جابه‌جایی پاها و شانه بالا انداختن

تکان دادن و جابه‌جایی پاها نشانهٔ استرس و اضطراب است و اگر فردی دروغ می‌گوید ناخودآگاه استرس می‌گیرد و بی‌قراری می‌کند و تمایل دارد تا از این موقعیت دور شود؛ بنابراین می‌توانید به پاهای او نگاه کنید و متوجه شوید که آیا دروغ می‌گوید یا نه این راه یکی از بهترین راه‌حل‌هایی می‌باشد که می‌توان با استفاده از آن دروغ افراد را تشخیص داد.

همچنین اگر فردی شانه‌های خود را به مقدار کمی بالا می‌اندازد قصد کتمان و انکار موضوعی را دارد زیرا شانه بالا انداختن حرکتی غیرارادی است که افرادی که دروغ میگویند انجام می‌دهند.

گذاشتن دست روی دهان و لمس بیش‌ازحد اعضای صورت

افرادی که دست خود یا وسیله‌ای مثل کاغذ و خودکار را بر روی دهانشان می‌گذارند در حقیقت تمایل ندارند دربارهٔ مسئله‌ای صحبت کنند و این کار نشان می‌دهد که از گفتن حقیقت دوری می‌کنند و اگر شخصی این کار را انجام داد به این معنی است که احتمال دارد دربارهٔ مسئله‌ای دروغ بگوید.همچنین افراد دروغ‌گو ممکن است به‌صورت ناخودآگاه اجزای صورت خود مثل چانه و بینی را بیش‌ازحد لمس کنند که می‌تواند نشان‌دهندهٔ دروغ فرد باشد.

تکرار کلمات و عبارات

اگر شخصی به‌مراتب روی مسئله‌ای تأکید می‌کند و آن را تکرار می‌کند به این معنا است که تمایل دارد تا شما را نسبت به مسئله‌ای متقاعد کند و دروغ خود را توجیه کند، همچنین با این کار فرصتی برای خود به دست می‌آورد تا بتواند به‌دروغ خود ادامه دهد و کار نادرست خود را توجیه کند.

حرکت نکردن و ثابت ماندن و تعریق بیش‌ازحد

اشخاصی که دروغ می‌گویند علاوه بر این‌که زیاد تکان می‌خورند ممکن است هیچ حرکتی نکنند و در جای خود ثابت بمانند و اگر فردی این علامت را داشت می‌توان احتمال داد که دربارهٔ مسئله‌ای صادق نیست و دروغ می‌گوید.همچنین افرادی که دروغ می‌گویند ناخودآگاه استرس می‌گیرند و باعث می‌شود دمای بدن آن‌ها بالا برود و تعریق کنند.

تغییر حالت سریع سر

هنگامی‌که از شخصی سؤالی پرسیده شود، اگر وی در آن موقعیت سرخود را سریعاً حرکت داد احتمال اینکه قصد دارد به شما دروغ بگوید وجود دارد، در بیشتر مواقع سر دروغ‌گو به عقب می‌رود، خم می‌شود یا به یک‌طرف متمایل می‌شود، این حالت وقتی رخ می‌دهد که شخص پاسخ را به‌دروغ جواب می‌دهد.

از دیگر نشانه‌های کلامی و زبان بدن فردی که دروغ می‌گوید

حرف زدن زیاد از نشانه های دروغگو

افرادی که دروغ میگویند، خیلی سریع حرف می‌زنند و جزییاتی بیشتر از نیاز می‌دهند تا فرد را قانع کنند که آن‌ها دروغ نمی‌گویند این وراجی‌ها ممکن است با ژستهای افراطی مانند “من حقیقت را می‌گویم ” یا “در حال حاضر من با شما کاملاً صادق هستم ” نیز همراه باشد.

جزییات حرکات چهره

جزییات حرکات چهره، همان چیزی است که صورت ما بیانگر آن است که اگر به آن توجه کافی نشود، دیده نمی‌شود و آن‌ها در لحظه‌ای ظاهر و ناپدید می‌شوند. وقتی شخصی دروغ می‌گوید، ممکن است ابروی خود را بالا ببرد، یا با لبهایش حرکات تکراری بکند.

تضاد در صحبت فرد دروغگو

اگر ما صادق باشیم، ماجرا را بارها و بارها بدون هیچ‌گونه تغییری، حتی حذف یک ویرگول بیان می‌کنیم اگرچه وقتی دروغ میگوییم، از عبارات کاملاً متضاد استفاده می‌کنیم، مثلاً گفتن اینکه هوا بارانی بود و بار دیگر هوا آفتابی بود، یکی از نشانه‌های دروغ‌گویی است؛ ممکن است همچنین تضادها بین کلمات و زبان صورت و بدن باشد. اگر فردی در مورد یک مسئله ناراحت‌کننده، صحبت می‌کند ولی لبخند به لب دارد و یا برعکس، نیز ممکن است دلیلی بر نگفتن حقیقت باشد.

لمس کردن بینی و دهان

این‌یکی از رایج‌ترین نشانه‌های فرد دروغگو است، این‌یک عمل غیرعادی است که می‌تواند نشان دهد که فرد درهرحال فکر کردن است.”من لبهایم را به خاطر دروغ‌هایی که می‌گویم؛ می‌پوشانم.” یا اینکه ” نمی‌خواهم وقتی حقیقت را پنهان می‌کنم، به لبهایم نگاه کنند.” وقتی شخصی اجباراً بینی‌اش را لمس می‌کند و این به دلیل حساسیت یا سرماخوردگی نیست، ممکن است به دلیل افزایش آدرنالین در مویرگ‌های بینی باشد که به دلیل برانگیختگی و استرس ناشی از دروغ گفتن است.

نشانه‌های آدم دروغگوچگونه دست دروغگو را رو کنیم؟

داشتن رفتار بچگانه

صحبت کردن با لحن تیز، مثل وقتی‌که با یک بچه یا یک شخصیت لطیف صحبت می‌کنند، یکی دیگر از علائمی است که به ما هشدار می‌دهد؛ برخی افراد در خانه‌ای زندگی می‌کنند که دروغ گفتن قابل‌قبول بوده است و بخشید شده است و دروغ گفتن بانمک به نظر می‌رسیده. بچه‌های کوچک وقتی دروغ میگویند تا آنجایی که بدی را تشخیص نمی‌دهند، قابل‌بخشش است ولی وقتی بزرگسالان این کار را انجام می‌دهند باید مراقب باشیم.

حرکات چشم آدم دروغگو

یکی دیگر از راه‌های تشخیص دروغ‌گویی، نگاه کردن به‌صورت فرد است؛ ازیک‌طرف وقتی حواس‌پرت هستید، طبیعی است که به این‌طرف و آن‌طرف نگاه کنید. ولی حواستان جمع باشد! وقتی شما تمرکز می‌کنید تا چیزی را به یادآورید، به همان شکل نیست، زیرا چشمان با بیشترین سرعت به چپ و راست حرکت می‌کنند.

مورد آخر می‌تواند یکی از نشانه‌های دروغ‌گویی باشد؛ از طرف دیگر فرد دروغگو از تماس چشمی باکسی که در حال صحبت است، اجتناب می‌کند یا به یک نقطه دور، پشت سر شنونده خیره می‌شود؛ در این مورد باید مواظب باشیم، زیرا دروغگوهای حرفه‌ای تمرین کرده‌اند و یاد گرفته‌اند که جوری به چشمهای شما نگاه کنند که شما فکر کنید انسان راست‌گویی هستند.

تنفس فرد دروغگو

استرس دروغ‌گویی ممکن است در ریتم تنفس تغییر ایجاد کند، مخصوصاً اگر فرد از چیزی که می‌گوید احساس گناه کند یا تحت‌فشار صحبت کند، همچنین قورت دادن آب دهان یا صاف کردن گلو نیز برای آن‌ها سخت است برای اینکه دهان آن‌ها خشک‌شده است ممکن است ببینید که لبهایشان را لیس می‌زنند یا قفسه سینه‌شان بالا و پایین می‌رود. دقت کنید که از راه بینی تنفس می‌کنند یا اینکه سنگین نفس می‌کشند.

صدای طرف دروغگو

به تغییرات صوتی فردی که با او صحبت می‌کنید، توجه کنید صدا می‌تواند یک نشانه عالی برای تشخیص این باشد که فرد دروغ می‌گوید یا حقیقت را. ممکن است که مکالمه را کندتر یا تندتر از حد طبیعی شروع کند، ممکن است تن صدایشان تیز باشد یا زمان صحبت کردن صدایشان بلرزد. یکی دیگر از راه‌های تشخیص اینکه کسی دروغ می‌گوید، لکنت داشتن یا نامفهوم صحبت کردن است.

عرق کردن فرد دروغگو

اینکه فردی در شرایط ناراحت عرق کند، طبیعی است. ممکن است بگویند ” اینجا خیلی گرم است ” حتی وقتی‌که تصفیه هوا روشن است یا زمستان است. اندازه‌گیری میزان عرق کردن فرد یکی از پارامترهایی است که به‌وسیلهٔ دستگاه دروغ‌سنج تجزیه‌وتحلیل می‌شود. اگر کف دست فرد یا لباسهایش براثر عرق کردن خیس است، ممکن است به این دلیل باشد که راست نمی‌گوید.

جواب‌های احساسی

واکنش‌ها یا زمان‌گیری پاسخ‌ها برای اینکه بفهمید کسی دروغ می‌گوید، می‌تواند کمکتان کند. برای مثال اگر شما چیزی می‌پرسید و آن‌ها فوراً پاسخ می‌دهند، احتمال اینکه دروغ بگویند وجود دارد. ممکن است جواب‌هایشان تجدیدنظر شده و تمرین شده باشد، همچنین اگر دائم از خودشان دفاع می‌کنند، یا اینکه سؤال را به‌وسیلهٔ پاسخ‌هایی که هیچ ربطی به سؤال پرسیده شده ندارد، منحرف می‌کنند و به تغییر حالات بدنشان وقتی صحبت خاصی می‌شود، باید توجه خاصی داشته باشید. آن‌ها همان کلماتی که از آن‌ها سؤال شده برای پاسخ دادن استفاده می‌کنند یا با سؤال به سؤال شما جواب می‌دهند نیز مراقب باشید.

4.7/5 - (3 امتیاز)
منبع
namnakhonarehzendegiyjcگردآوری و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا