پزشکی و سلامت

اشتباهات رایج در کمک های اولیه

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به بیان اشتباهات رایج در کمک های اولیه میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تبلیغات

اشتباه در کمک‌های اولیه در مواقع اضطراری و آسیب دیدگی در مواقعی با به خطر انداختن جان انسانها همراه است. موارد سطحی مانند بریدگی، سوختگی یا واکنش آلرژیک با یک درمان خانگی قابل درمان است اما در موارد خطرناک اشتباهات کمک‌های اولیه خطر عفونت و آسیب را بدتر کرده، یا حتی به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است. طبق گفته پزشکان اورژانس و سایر کارشناسان کمک‌های اولیه، رایج‌ترین اشتباهاتی که افراد در حین کمک‌های اولیه مرتکب می‌شوند خطرات جانی به همراه دارد.

رایج‌ ترین اشتباهات در کمک ‌های اولیه

1. بالا قراردادن سر هنگام خونریزی بینی

اشتباهات رایج در کمک های اولیه

پزشکان اورژانس توصیه می‌کنند اصلاً این کار را انجام ندهید زیرا باعث می‌شود خون از پشت گلو پایین بیاید و نه تنها خونریزی را قطع نمی‌کند، بلکه باعث استفراغ خون نیز می‌شود.

در عوض به جلو خم شوید و وسط بینی خود را فشار دهید. اکثر خون دماغها در اثر آلرژی یا خشکی هوا ایجاد می‌شوند و درعرض 10 دقیقه برطرف می‌شوند.

تبلیغات

2. تصادفات رانندگی

یکی از اشتباهات رایج کمک‌های اولیه در یک حادثه ناگوار مانند خراب شدن اتومبیل یا آسیب دیدگی ورزشی شدید جابه جایی فرد آسیب دیده است. با تکان دادن یا جابه جایی فرد آسیب دیده ناحیه نخاع آسیب جدی می‌بیند و منجر به آسیب عصبی یا فلج دائمی می‌شود. تنها در صورت آتش سوزی، انفجار یا فروپاشی ساختمان می‌توان فرد را حرکت داد. در غیراینصورت با اورژانس تماس بگیرید تا فرد به مرکز درمانی منتقل شود.

3. بریدگی دست و پاها

بریدگی دست و پا منجر به بروز باکتری‌های بالقوه مضر و عفونت و زخم می‌شود، برخی افراد در اثر بریدگی اقدام به شستن زخم در رودخانه‌ها و یا آب‌های آلوده می‌کنند که باعث عفونت انگلی یا باکتریایی می‌شود. در عوض زخم‌ها را با آب شیر یا آب نمک استریل بشویید. هنگام مسافرت در صورت صدمات پیش بینی نشده، نمک استریل را در جعبه کمک‌های اولیه خود داشته باشید.

4. پیچ خوردگی یا شکستگی مچ پا

اشتباهات رایج در کمک های اولیهاشتباهات رایج در کمک های اولیه

پیچ خوردگی یا شکستگی نیاز به مراقبت‌های فوری دارد و استفاده از کمپرس آب گرم یا دادن گرما به ناحیه آسیب دیده التهاب و اسپاسم و ورم عضلات را بدتر می‌کند و در عوض باید از کمپرس سرد برای درد و ورم کمتر و باندپیچی برای فشار کمتر استفاده شود.

5. نیش زدگی

اگر در حیاط خانه خود توسط زنبور عسل نیش زده شدید در صورتی که واکنش آلرژیک جدی داشته باشید باید فوراً با پزشک تماس بگیرید.

6. بریدگی شدید و خونریزی

اشتباهات رایج در کمک های اولیه

تبلیغات

در صورت خراش و خونریزی با پارچه تمیز محکم روی محل سه تا 15 دقیقه فشار دهید تا متوقف شود سپس با آب ولرم تمیز کنید و به آرامی خشک کنید و مقداری پماد آنتی بیوتیک بزنید، سپس آن را با باند یا گاز و نوار چسب بپوشانید. تا زمانی که برش بهبود یابد. اگر زخم چرکی، متورم یا قرمز شود، بلافاصله برای درمان عفونت باید به پزشک مراجعه کنید.

7. سوختگی

در صورت سوختگی باید بلافاصله ناحیه مورد نظر را زیر آب سرد نگه دارید و با یک حوله سرد و مرطوب یا باند بپوشانید. اگر سوختگی در ناحیه صورت، دست‌ها یا دستگاه تناسلی باشد و بزرگتر از 1/4 سانت باشد باید در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرید. در صورت آسیب شدید پوست، کرم آنتی بیوتیک بزنید و ناحیه را با باند یا گاز بپوشانید تا بهبود یابد اما مراقب هرگونه قرمزی، تورم، حساسیت به لمس یا ترشحات باشید، این‌ها همه نشانه‌های عفونت است.

اکثر مردم حداقل یکبار در زندگی خود به کمک‌های اولیه فوری نیاز دارد، اما بیشتر اوقات اجرای کمک‌های اولیه اشتباه است. با این وجود، برخی اشتباهات رایج در هنگام کمک‌های اولیه تفاوت عمده‌ای در کار و زندگی ایجاد می‌کند.

اشتباهات رایج در کمک های اولیهملزومات جعبه کمکهای اولیه چیست؟

ملزومات کمک‌های اولیه:

  • موچین برای برداشتن کنه‌ها
  • کرم هیدروکورتیزون 1٪ برای گزش
  • دستمال مرطوب با الکل برای تمیز کردن قیچی و موچین
  • آنتی هیستامین خوراکی برای واکنش‌های آلرژیک
  • دستکش‌های غیر لاتکس برای تمیزی زخم
  • استامینوفن یا ایبوپروفن برای درد و تب
  • دماسنج برای خواندن دقیق دمای داخلی بدن
  • پماد آنتی بیوتیکی برای جلوگیری از عفونت
  • ضد عفونی کننده دست برای تمیز کردن دست در صورت عدم دسترسی به آب و صابون
  • پتو برای جلوگیری از اتلاف گرما بعد از سوختگی

ملزومات کمک‌های اولیه خانگی شامل ضد عفونی کننده دست، پمادهای آنتی بیوتیکی، کرم سوختگی، پماد هیدروکورتیزون، ژل و اسپری سوختگی، اسپری درد دندان، اسپری ضد عفونی کننده و موارد دیگر است.

5/5 - (2 امتیاز)
تبلیغات
منبع
safetecsafeopediarealsimplehstthehealthy

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا