گردشگری

روستای تاریخی ابیانه در اصفهان؛ روستای سرخ ابیانه

روستای تاریخی ابیانه در بخش مرکزی شهرستان نطنز در استان اصفهان و در دامنه کوه کارکاس، بلندترین کوه منطقه واقع شده است. این روستا از سطح دریا 2235 متر ارتفاع دارد و در دره‌های زیبای اطراف آن، رودخانه جریان دارد. اگرچه ابیانه یک مقصد گردشگری محبوب در میان بازدید کنندگان داخلی و خارجی است، اما ساکنان دائمی بسیار کمی دارد و بسیاری از مردم تابستان را در این روستا می‌گذرانند.

تبلیغات

ابیانه یک روستای باستانی فوق العاده زیبا در ایران است که در طول صدها سال فرهنگ، زبان، معماری، لباس و آیین‌های سنتی خود را تا حد زیادی حفظ کرده است، ابیانه از بی نظیرترین مقصدهای ایران است که بازدید از آن شما را متحیر خواهد کرد. این دهکده باستانی به دلیل رنگ خاک مایل به قرمزش بسیار مشهور است. اولین تصور شما از روستای ابیانه در نگاه اول خانه‌های خشت و گل قرمز رنگ در ساختاری پلکانی شبیه روستای ماسوله در استان گیلان در محاصره کوه‌های زیبا خواهد بود. روستای سرخ ابیانه، یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران با ویژگی‌های منحصر به فردش آن را به یک مقصد عالی گردشگری در مرکز ایران تبدیل کرده است.

تاریخچه روستای ابیانه

این دهکده زیبا به دلیل معماری سنتی خانه‌های سرخ و حلزونی به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران شهرت جهانی دارد. ابیانه در تاریخ 20 آگوست 1975 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از آن تاریخ تا امروز اهمیت این منطقه در میان گردشگران بیش از گذشته افزایش یافته است. به گفته محققان و باستان شناسان می‌توان گفت عمر ابیانه 1500 سال است. این روستای زیبا به عنوان یکی از مناطق تاریخی ایران شهرت جهانی پیدا کرده است و نام آن در ابتدای لیست برتر مناطق گردشگری ایران است.

ابیانه دارای تاریخ بسیار غنی است که به دوران ساسانیان برمی گردد. ویرانه‌های قلعه‌های ساسانی در این روستا دیده می‌شود و هنوز کاوش‌های باستان شناسی در این روستا ادامه دارد. موقعیت دورافتاده این روستا در طول تاریخ منجر به حفظ سنتی‌ترین مراسم، اعیاد محلی، همچنین زبان و سایر جنبه‌های فرهنگ مردم شده است که این امر در معماری باستانی خانه‌ها نیز مشهود است. پنجره‌های مشبک و بالکن‌های چوبی خانه‌های خشتی ابیانه و رنگ قرمز غیر معمول آن یکی از اصلی‌ترین زیبایی‌ها و جاذبه‌های این روستا است.

تبلیغات

چشمگیرترین ساختمان روستا، مسجد جامع آن است که در قرن یازدهم ساخته شده و دارای معماری حیرت انگیز باستانی و محرابی معروف از چوب گردو که از دوره سلجوقیان بنا شده است. علاوه بر این می‌توانید از قلعه بالای روستا و یک آتشکده زرتشتی دیدن کنید.

مکان های تاریخی روستای تاریخی ابیانه

زمان بازدید از ابیانه

روستای ابیانه به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب از آب و هوای محبوب برخوردار است و می‌توان گفت آب و هوای مدیترانه‌ای دارد. در زمستان اغلب در ابیانه باران و برف می‌بارد. برف در دامنه‌های بلند روستا تا بهار ادامه دارد و در تابستان هیچ بارانی نمی‌بارد و هوا بسیار گرم خواهد بود.

از آنجا که این روستا از آب و هوای نسبتاً مطبوعی برخوردار است، تقریباً در هر زمان از سال می‌توان از آن بازدید کرد. با این حال بهترین زمان سفر به ابیانه بهار و پاییز است. روستای ابیانه هم از کاشان و هم از اصفهان به راحتی قابل دسترسی است. برای رسیدن به آنجا از کاشان حدود 1 ساعت رانندگی و از اصفهان 2 ساعت رانندگی لازم است. این روستا یک توقفگاه در یک مسیر انحرافی کوتاه از بزرگراه واقع شده است که کاشان را به اصفهان متصل می‌کند.

معماری خانه‌های ابیانه

روستای ابیانه به صورت پلکانی ساخته و طراحی شده است. این روستا در دامنه کوه واقع شده و به صورت چند طبقه‌ای به روشی عجیب و زیبا ساخته شده است. سیل در دره و کوه‌های مشرف به روستای ابیانه نیز در ساخت تدریجی روستا مؤثر بوده است. طراحی روستای ابیانه در دل کوهها به گونه‌ای است که این روستا را در برابر وزش باد شدید و گرما محافظت می‌کند. اولین چیزی که با ورود به ابیانه و دیدن مناظر آن تحت تأثیر قرار می‌گیرد خانه‌های سرخ روستا است. سازه‌های ساخته شده از گل سرخ با طاق‌های سفید که دارای پنجره‌های مشبک چوبی بوده و ظاهر سنتی دارند.

جاذبه‌های گردشگری روستای تاریخی ابیانه

1. صومعه خانقاه

روستای تاریخی ابیانه

تبلیغات

صومعه خانقاه متعلق به زمان شاه عباس صفوی یک ساختمان سه طبقه با نمای آجری است که در سقف آن طاق‌ها و نقاشی‌های مربوط به دوره صفویه دیده می‌شود. این صومعه در تابستان محل استراحت پادشاهان صفوی بوده و صوفیان و دراویش در آنجا جمع می‌شدند.

2. کاروانسراها

دو کاروانسرای اصلی در روستای ابیانه در غرب این روستا واقع شده است. علاوه بر این دو کاروانسرای اصلی، دو کاروانسرای کوچک دیگر نیز در روستای ابیانه وجود دارد که می‌توانید از آنها بازدید کنید.

3. سه قلعه

روستای ابیانه دارای سه قلعه است. در جنوب غربی روستای ابیانه قلعه تخت هامان قرار دارد که حدود 200 سال پیش ساخته شده است. در شمال شرقی ابیانه قلعه هارده واقع شده است و در شمال غربی آن قلعه پاله وجود دارد. در دوره‌های گذشته مردم برای حفظ امنیت خود این سه قلعه را ساخته بودند.

4. آتشکده هارپاگ

روستای تاریخی ابیانهآتشکده هارپاگ از جاذبه های روستای تاریخی ابیانه

یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی ابیانه، آتشکده هارپاگ است که نمونه‌ای از معابد زرتشتی در زمان ساسانیان به شمار می‌رود و مانند سایر آثار باستانی در دامنه قرار دارد و علاوه بر کاربرد مذهبی، برای هدایت کاروان‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

5. لباس‌های روستای ابیانه

روستای تاریخی ابیانه

تبلیغات

لباس سنتی ابیانه قدمت هزاران ساله دارد. این لباس از گذشته تا به امروز تغییر چندانی نداشته و از همان ابتدا با ترکیبی از رنگهای شاد و چشم نواز طراحی شده است زیرا معتقد بودند رنگ لباس باید نشاط ذهنی ایجاد کند، نه باعث اندوه و افسردگی در انسان شود.

در آخر باید گفت روستای ابیانه یکی از شاهکارهای معماری روستایی ایران در دوره‌های مختلف تاریخی است و همیشه در تمام فصول سال پذیرای گردشگران از سراسر جهان است.

5/5 - (1 امتیاز)

منبع
surfiranirandoostantoirantour

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا