گردشگری

آثار تاریخی محوطه باستانی شهر یئری مشگین شهر

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، آثار تاریخی محوطه باستانی شهر یئری در مشگین شهر و آدمهای سنگی شهر یئری را به نمایش خواهیم گذاشت. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تبلیغات

وقتی صحبت از بناهای تاریخی ایران می‌شود، بدون شک بیشتر افراد به طور خودکار به تخت جمشید و ستون‌های شکوهمند و نقش برجسته‌های سنگی آن می‌اندیشند. درست است که، تخت جمشید در سطح جهانی شناخته شده و مشهورترین ساختارهای باستانی ایران را دارد اما یکی از مکانهای کمتر شناخته شده محوطه تاریخی شهر یئری در مشگین شهر است.

مشگین شهر با ده آثار باستانی در شمال غربی ایران، در مرکز استان اردبیل و در فاصله 839 کیلومتری تهران در نزدیکی کوههای مرتفع سبلان واقع شده و از آب و هوای کوهستانی برخوردار است. مشکین شهر در گذشته به “خیاو” معروف بود به این معنی که قله سبلان را می‌توان در جنوب شهر با مناظر چشمگیر مشاهده کرد.

قدمت این شهر به قرون اولیه اسلامی برمی گردد و اولین نیروگاه انرژی گرمایی ایران، در حومه این شهر واقع شده است. جالب است بدانید طولانی‌ترین و بلندترین پل معلق جهان که در سال 2015 توسط مهندسان ایرانی-کانادایی به طول 365 متر و 80 متر است در این شهر ساخته شده است.

مشکین شهر دارای بناهای تاریخی متعدد است که از قبیل آن میتوان قلعه قدیمی مشگین شهر، قلعه قهقهه واقع در 80 کیلومتری مشگین شهر (مشکین شهر)، قلعه دیو قبرستان قدیمی در اونار، مقبره شیخ حیدر در مشکین شهر، امامزاده سید سلیمان، قلعه ارشاق واقع در 60 کیلومتری مشکین شهر و قلعه قیشلاق زاخور واقع در 50 کیلومتری مشکین شهر نام برد.

تبلیغات

یکی از شگفت انگیزترین آثار تاریخی مشکین شهر محوطه باستانی شهر یئری است که متعلق به دوره‌های تاریخی دوران پارینه سنگی است و حدود 8 هزار سال پیش که زندگی در این منطقه آغاز شد و حدود چهار هزار سال پیش متروکه شده است، امروزه آثار آتش در بخشهای مختلف شهر مشهود است.

جاذبه‌های محوطه باستانی یئری مشکین شهر

اگر می‌خواهید یکی از قدیمی‌ترین زیستگاه‌های بشر و تحولات زندگی انسان را از هزاران سال پیش مشاهده کنید محوطه باستانی یئری را از دست ندهید. محوطه باستانی یئری مشگین شهر با حدود 10.000 سنگ‌ تاریخی و تراشیده شده در شمال غربی استان اردبیل واقع شده است. تاکنون 15 منطقه با سنگ تراشی در این شهر شناسایی شده است. این گنجینه هنری متعلق به هزاران سال پیش است و در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

دوران پیش از تاریخ افراد با سنگ نگاری یا کشیدن تصاویر روی سنگ‌ها اسناد و حرف‌های خود را به یکدیگر می‌فهماندند. تعداد زیادی از این سنگ‌نگاره‌ها را می‌توانید در محوطه باستانی یئری مشاهده کنید. البته تعدای از آنها رمز گشایی شده‌اند و می‌توان با قدیمی‌ترین اسناد زندگی انسان باستان و مظهر جامعه، فرهنگ، هنر، دانش و بوم شناسی آنها و همچنین عملکردهای زیست محیطی، آداب و رسوم، باورها، افسانه‌ها، رویاها، دعاها، صحنه‌های شکار و نبردهای آنها آشنا شد.

به بیان دیگر محوطه تاریخی شهر یئری با ده ها مجسمه سنگی نشان از زندگی هشت هزار سال پیش در این منطقه است.

تبلیغات

یئری در مشگین شهر

این منطقه دارای مکان‌های تاریخی بسیاری مانند گورستان باستانی بزرگ با حدود 300 قبر، معبد، قلعه‌های سنگی، دروازه‌ها، غار باستانی و مکان‌های تپه قوشا مربوط به 6000 سال قبل از میلاد است. مکان تاریخی شهر یئری و گورستان آن در دامنه تپه‌ و صخره‌های مشرف به رودخانه قره سو واقع شده است. مهم‌ترین قسمت این مجموعه معبد سنگی با 280 سنگ عمودی در ابعاد مختلف با آثار تاریخی شامل ظروف سفالی، اشیای فلزی، سنگ‌های تزئینی و مواد اولیه شیشه است.

آثار تاریخی منطقه باستانی چهار یری

مکان باستانی شهر یئری در 65 کیلومتری اردبیل و 31 کیلومتری شرق مشکین شهر در کنار رودخانه قره سو واقع شده است.

تبلیغات

مساحت این منطقه تاریخی 400 هکتار است که از سه قسمت قلعه نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل شده است. قدمت این قلعه و معبد به سال 1450 قبل از میلاد و قدمت تپه قوشا به 7 هزار سال قبل از میلاد برمی گردد. مهم‌ترین قسمت این مکان معبد آن با بیش از 300 سنگ نگاره به شکل صورت انسان (بدون دهان) است، ارتفاع این سنگها بین 35 سانتی متر تا 250 سانتی متر است به طوری که برخی معتقدند که این مکان بنا به دلایلی نجومی ساخته شده است. در غرب این سنگ‌ها، اگر حدود 200 متر پیاده روی کنید، غاری به نام قارا کوبالنا وجود دارد، اعتقاد بر این است که این غار دارای چشمه بوده و مردم از آن برای شستشوی خود استفاده می‌کردند. یئری وسیع‌ترین منطقه تاریخی استان اردبیل است و یکی از مهمترین محوطه‌های باستانی در شمال غربی ایران است.

بهترین زمان بازدید از این منطقه بهار است و بهتر است کفش پیاده روی خوب، ضد آفتاب، عینک آفتابی و دوربین خوب به همراه داشته باشید.

4.2/5 - (5 امتیاز)

منبع
tripyarittovisitiranhostelsiniran

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا