ضرب المثل

معنی ضرب المثل دلی یا شکمی از عزا در آوردن

مفهوم ضرب المثل دلی یا شکمی از عزا در آوردن

این ضرب المثل دارای دو معنای ظاهری و باطنی است که اطلاع از آنها برای درک مفهوم آن لازم است چون از جمله ضرب المثل هایی است که از کاربرد زیادی برخوردار است و در گفتگوهای عامیانه میزان استفاده زیادی دارد.

تبلیغات

معنای ظاهری این ضرب المثل این است که بعد از مدت ها گرسنگی می توان از سفره غذایی که پهن شده است نهایت استفاده را برد و به این ترتیب خود را سیر کرد. در این ضرب المثل به از عزا درآوردن شکم اشاره شده است و این بدان معناست که با خوردن غذاهای خوشمزه می توان شکم را که در عزای خوردن و آشامیدن بوده است به آرزوی خود رساند و به عبارتی از خجالت شکم درآمد.

برای این ضرب المثل معنای باطنی هم وجود دارد و این با معنای ظاهری آن تفاوت زیادی دارد. در معنای باطنی ضرب المثل می گوید که پس از زحمت و رنج زیاد و رسیدن به هدف مورد نظر می توان از آن نهایت استفاده را کرد و بهره برد.

این ضرب المثل همچنین به استفاده مناسب از فرصت ها نیز اشاره دارد و می گوید که چنانچه فرصت های خوبی در زندگی به سراغتان آمد از آن نهایت استفاده را ببرید و تا حد امکان از فواید آنها بهره ببرید چون این فرصت ها همیشه ممکن است به سراغ شما نیاید پس حال که این طور است از آن نهایت بهره برداری را بنمایید.

هر دو معنای این ضرب المثل گویای استفاده از فرصت ها است و این که پس از رسیدن به نتیجه باید از لذت های آن نهایت بهره برداری را انجام داد و معنای واضح این گفته باعث شده یکی از ضرب المثل های پر استفاده باشد چون مخاطب و شنونده به سرعت معنای واقعی آن را درک خواهد کرد.

تبلیغات
4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا