گل و گیاهان آپارتمانی

چگونه از گل ارکیده نگهداری کنیم؟

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، روش نگهداری و مراقبت از گل ارکیده را بیان خواهیم نمود. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تبلیغات

ارکیده ها به دلیل شکوفه های بزرگ، عمر طولانی مدت و رنگ های پرشورشان، یکی از زیباترین گل های اطراف زندگی ما هستند. آنها را می توان در رنگ های سفید، صورتی، ارغوانی، بنفش و زرد یافت. ارکیده نماد باروری، ظرافت و عشق است. به همین دلیل، اغلب به عنوان هدیه به والدین جدید داده می شود.

یکی از محبوب ترین انواع ارکیده، ارکیده شاپرکی یا فالانوپسیس است. این رقم یک تا دو بار در سال شکوفه میدهد و دوام گل آن بین دو تا سه ماه است. از دیگر انواع محبوب ارکیده ها دندروبیوم و اونسیدیوم هستند که یک تا دو بار در سال شکوفه میدهند و گل هایی دارند که کمی بیش از یک ماه دوام می آورند.

اگر صاحب ارکیده هستید یا به دنبال هدیه دادن گل ارکیده به عزیزان خود هستید، مهم است که مراقبت های منحصر به فردی که این گل شگفت انگیز نیاز دارد را بدانید. برای یادگیری مراقبت از این گل رویایی، مطالعه این مطلب را از دست ندهید. از انتخاب خاک گرفته تا نکات آبیاری، ما توصیه هایی برای زنده و سالم نگه داشتن ارکیده شما داریم.

چگونه از گل ارکیده نگهداری و مراقب کنیم؟

بیش از 20000 نوع گل ارکیده در سراسر جهان وجود دارد و رشد آنها به چند عامل بستگی دارد. گلدان مناسب، خاک، آبیاری و روشنایی همه اجزایی هستند که برای رشد ارکیده حیاتی هستند.

تبلیغات

1. گلدان

ارکیده شما باید در گلدانی کاشته شود که زهکشی زیادی دارد. باید سوراخ های زهکشی در کف گلدان شما وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که آب اضافی به طور کامل تخلیه می شود. اگر گل ارکیده شما در گلدانی قرار می گیرد که این ویژگی را ندارد، باید آن را در گلدانی که این ویژگی را دارد، قرار دهید.

2. نگهداری از ارکیده با خاک مناسب

چگونه از گل ارکیده نگهداری کنیم

ارکیده ها باید در خاکی با زهکشی سریع کاشته شوند. استفاده از مخلوط گلدانی بر پایه خزه یا بر پایه پوست درخت پیشنهاد می شود. بسته به انتخاب شما، مراقبت از ارکیده متفاوت خواهد بود. مخلوط مبتنی بر پوست درخت به آب اجازه می دهد تا آب به سرعت تخلیه شود، بنابراین باید ارکیده خود را بیشتر آبیاری کنید. مخلوط خزه، آب بیشتری را در خود نگه می‌دارد، بنابراین می‌توانید فواصل زمانی آبیاری‌ را طولانی تر کنید.

3. درجه حرارت

ارکیده ها در محیطی با دمای 60 تا 75 درجه فارنهایت (16 تا 24 درجه سانتیگراد) بهترین رشد را دارند. این دمای معتدل، در ترکیب با کمی گردش هوا، به ارکیده شما اجازه می دهد تا گل هایی بزرگ و زیبا بدهد.

4. نگهداری از ارکیده با روشنایی مناسب

در صورت امکان، ارکیده ها را باید در نزدیکی پنجره ای به سمت جنوب یا شرق نگهداری کرد. آنها به نور زیادی نیاز دارند، اما به نور مستقیم نیاز ندارند. اگر قصد دارید گلدان را نزدیک پنجره غربی قرار دهید باید بدانید که نور دریافتی بسیار قوی خواهد بود که لازم است یک پرده نازک و شفاف برای فیلتر نور روی پنجره قرار دهید. پنجره های رو به شمال نیز مناسب نیستند و نور کافی را برای ارکیده شما فراهم نمی کنند.

تبلیغات

5. نحوه آبیاری ارکیده

اینکه چند مرتبه ارکیده خود را آبیاری می کنید به آب و هوا، سطح رطوبت و محیط گلدان شما بستگی دارد. ارکیده ها معمولاً هر چند روز یکبار نیاز به آبیاری دارند. وقتی صحبت از آبیاری ارکیده می شود، رایج ترین اشتباه، آبیاری بیش از حد آنهاست. پوسیدگی ریشه بیماری است که معمولاً در این گونه گیاه یافت می شود.

چگونه از گل ارکیده نگهداری کنیم

از آبیاری بیش از حد خودداری کنید

برای جلوگیری از آبیاری بیش از حد، ارکیده خود را بر اساس میزان رطوبت خاک آبیاری کنید. انگشتان خود را به آرامی داخل خاک فرو کنید و سپس آنها را بردارید. اگر روی انگستان خود رطوبت احساس کردید، نیازی به آبیاری ارکیده خود ندارید. اگر رطوبتی احساس نکردید، ارکیده نیاز به آبیاری دارد. راه دیگری که به شما کمک می‌کند متوجه شوید که آیا گیاهتان به آب نیاز دارد یا نه، قرار دادن آن در گلدان شفاف است. یک گلدان شفاف تراکم خاک را نشان می دهد و زمانی که خاک متراکم نبود، زمان آب دادن است.

چگونه از گل ارکیده نگهداری کنیم

6. مه پاشی برای نگهداری از ارکیده

اگر در منطقه ای با آب و هوای خشک زندگی می کنید یا خانه ای دارید که دارای تهویه مطبوع است، ممکن است نیاز داشته باشید که ارکیده خود را روزانه مه پاشی کنید. اگر رطوبت خانه شما 40 تا 60 درصد است، نیازی به این کار نیست. اما برای رطوبت کمتر از 40 درصد، مه پاشی روزانه ارکیده ها با یک بطری اسپری توصیه می شود.

تبلیغات

چگونه از ارکیده ها پس از شکوفه دادن مراقبت کنیم؟

پس از اینکه ارکیده زیبای شما شکوفه داد، برای سلام ماندن گل های آن باید آن را آبیاری، تغذیه و هرس کنید. پیشنهاد می شود که ارکیده خود را در محیط کشت تازه (خاک حاوی پوست درخت یا خزه) قرار دهید. این به گیاه شروعی تازه با مواد مغذی جدید می دهد.

چگونه از گل ارکیده نگهداری کنیم

کود دهی کنید

کود برای ترویج دوباره شکوفه دهی در ارکیده خفته شما ضروری است. شما باید گیاه را با کود دهی با کود مناسب گیاهان آپارتمانی از جمله کود 3 بیست (20-20-20) به صورت هفتگی یا ماهانه، بسته به نوع کود، تغذیه کنید.

هرس کنید

چگونه از گل ارکیده نگهداری کنیم

پس از خشک شدن گل باید ساقه آن را هرس کرد. می توانید سنبله گل قدیمی را از نزدیک ساقه آن ببرید. به ندرت اتفاق می افتد که یک ارکیده از همان ساقه ای که قبلا گل داده دوباره شکوفه بدهد.

تبلیغات

شکوفه دهی مجدد

اگر مطابق دستور فوق از ارکیده خود مراقبت کنید، باید طی شش تا نه ماه شاهد شکوفه دهی مجدد آن باشید. اگر ارکیده شما شکوفه نمیدهد، احتمالاً به یکی از هشت دلیل زیر است:

  • عدم دریافت نور کافی
  • دریافت نور خیلی زیاد
  • دمای اشتباه
  • کود خیلی زیاد یا خیلی کم
  • نیاز به گلدان مجدد دارد
  • فصل اشتباه است
  • آبدهی خیلی کم
  • آبدهی زیاد

دانستن نحوه شکوفه دادن مجدد ارکیده مهارتی است که نیاز به تمرین دارد. ممکن است لازم باشد قبل از یافتن منبع مشکل، تعدادی از این عوامل را آزمایش کنید.

ارکیده ها چقدر عمر می کنند؟

ارکیده ها می توانند سال ها و حتی دهه ها با مراقبت مناسب زنده بمانند. چرخه زندگی ارکیده شامل یک شکوفه اولیه (معمولا در پاییز)، یک دوره خواب و یک شکوفه مجدد است. اگر از ارکیده مراقبت شود، مراحل خواب و شکوفه دهی مجدد هر چند ماه یکبار تکرار می شود.

4/5 - (4 امتیاز)

تبلیغات

منبع
ftd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا