گل و گیاهان آپارتمانی

نحوه استفاده از هورمون ریشه زایی پودری و مایع

اگر می خواهید بدون هزینه های گزاف محیط منزل یا محل کار خود را سرسبزتر کنید می توانید گیاهان خود را تکثیر کنید. تکثیر یعنی فرآیند رشد گیاهان جدید از قلمه های برش خرده گیاهان موجود. در حالی که این یک فرآیند نسبتاً ساده است که به کمی خاک و نور خورشید نیاز دارد، برخی ممکن است بخواهند با یک هورمون ریشه زایی به مادر طبیعت برای سرعت بخشیدن به این فرایند کمک کنند. در ادامه این مطلب به بیان نحوه استفاده از هورمون ریشه زایی پودری و مایع می پردازیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

تبلیغات

هورمون ریشه زایی چیست؟

همانطور که هورمون ها فرآیندهای بدن انسان را تنظیم می کنند، گیاهان نیز دارای هورمون هایی هستند که به رشد و نمو آنها کمک می کند. مواد شیمیایی که به نام اکسین شناخته می شوند به گیاهان اطلاع می دهند که چه زمانی باید ریشه بزنند. محصولات هورمون ریشه زایی که معمولاً به صورت پودر، مایع و ژل به فروش می رسند، حاوی اکسین های طبیعی یا ترکیبات مصنوعی هستند که می توانند برای تحریک رشد ریشه در طول تکثیر روی ساقه های بریده هر گیاه اعمال شوند.

آیا گیاهان شما به هورمون ریشه زایی نیاز دارند؟

نه الزاماً. گیاهان به طور طبیعی تکثیر می شوند و در صورت داشتن شرایط و مراقبت مناسب، قلمه ها با استفاده از هورمون های خود ریشه ها را جوانه می زنند. با این حال، برخی افراد استفاده از هورمون های ریشه زایی را برای سرعت بخشیدن به این فرآیند یا گیاهانی که در گذشته تکثیر آنها دشوار بوده است، انتخاب می کنند. در واقع این یک انتخاب شخصی است، هورمون ریشه زایی می تواند به نتایج بهتر کمک کند، اما ضروری نیست.

گیاهانی که به راحتی تکثیر می شوند، مانند بسیاری از انواع ساکولنت ها، به ندرت به شروعی که یک هورمون ریشه زایی می تواند ارائه دهد، نیاز دارند. با این حال، گیاهانی که تمایل بیشتری به ریشه دار شدن ندارند، مانند خانواده مرکبات، می توانند از آن بهره مند شوند.

چگونه از هورمون ریشه زایی استفاده کنیم؟

هورمون ها مواد شیمیایی قدرتمندی هستند و در صورت استفاده نادرست می توانند قلمه و گیاه را از بین ببرند. با توجه غلظت مختلف هورمون های ریشه زایی، مهم است که بسته بندی محصول را به دقت مطالعه کنید تا مطمئن شوید که فرمول آن برای گیاه شما مناسب است یا خیر. هورمون ریشه زایی باید بلافاصله قبل از قرار دادن قلمه برش زده شده در خاک استفاده شود.

تبلیغات

1. نحوه استفاده از هورمون ریشه زایی پودری

برای استفاده از هورمون های ریشه زایی پودری، حدود 2 الی 5 سانتی متر از قسمت انتهایی قلمه ها را به هورمون آغشته کنید (اگر پودر به ساقه نمیچسپد، ابتدا قلمه را در آب فرو کنید)، سپس به آرامی تکان دهید تا اضافه پودر بریزد. قلمه را در خاک مرطوب قرار دهید و پای قلمه را با خاک محکم کنید و گلدان را با یک کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید.

2. نحوه استفاده از هورمون ریشه زایی مایع و ژل

برای استفاده هورمون های مایع و ژل، ابتدا بسته را بررسی کنید تا ببینید آیا این یک مخلوط آماده است یا یک کنسانتره (در صورتی که کنسانتره باشد باید با آب رقیق شود). در صورت غلیظ بودن مایع، محصول را طبق دستورالعمل با آب رقیق کنید. هنگامی که هورمون شما آماده شد، حدود 2 الی 5 سانتی متر از قسمت انتهایی قلمه ها را در هورمون فرو کنید، تنها برای چند ثانیه کافیست، غوطه ور ماندن طولانی مدت قلمه در هورمون می تواند به گیاه آسیب بزند. سپس قلمه را در خاک مرطوب قرار دهید و پای قلمه را با خاک محکم کنید و گلدان را با یک کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید.

به یاد داشته باشید که هورمون ریشه زایی باید فقط در زمان تکثیر استفاده شود. تغذیه یک گیاه بالغ با هورمون ها می تواند به سیستم ریشه آسیب برساند. هورمون ریشه زایی باید در مکانی خنک و تاریک نگهداری شود. قبل از استفاده، تاریخ انقضا را بررسی کنید، زیرا مواد شیمیایی ممکن است به مرور زمان تجزیه شوند.

نکات استفاده از هورمون ریشه زایی و موفقیت در تکثیر

  • قلمه های خود را صبح که پر آب هستند برش دهید.
  • برای یک تکثیر موفق باید با برش های صحیح و تمیز بر روی گیاه مادری شروع کنید.
  • از گرفتن قلمه از شاخه های گلدار خودداری کنید، زیرا احتمال ریشه دار شدن آنها کمتر است.
  • به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از هورمون ریشه زایی می تواند به قلمه آسیب برساند.
  • هورمون ریشه زایی را روی شاخ و برگ نریزید، زیرا باعث بدشکل شدن برگها می شود.
  • گلدان قلمه ها را در مکانی آفتابی با نور فیلتر شده قرار دهید و به صورت منظم محیط کشت خود را از نظر رطوبت بررسی کنید.
  • از تشک های حرارتی برای کمک به رشد ریشه نیز می توانید استفاده کنید.
  • هنگامی که جوانه های جدید بر روی قلمه نمایان شدند نشانه مطلوبی از ریشه زایی قلمه هاست. در این زمان کیسه پلاستیکی روی گلدان را بردارید.
  • به یاد داشته باشید که هورمون فقط باید در زمان تکثیر استفاده شود.
  • مواد شیمیایی جامد (یعنی پودرها) به طور کلی پایدارتر از مواد شیمیایی رقیق هستند. بنابراین پودر دوام بیشتری نسبت به دیگر فرم های تجاری دارد.
4.3/5 - (11 امتیاز)

تبلیغات

منبع
marthastewartgardenersworlde-samar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا