روابط عاطفی

طلاق؛ علل طلاق و راه‌های پیشگیری از آن

با توجه به آمار طلاق، تخمین زده می‌شود که حدود نیمی از ازدواج‌ها به طلاق خاتمه یابد و اگر خانواده دارای فرزند باشند، بیشترین رنج را آن‌ها متحمل می‌شوند. بنابراین به والدین توصیه می‌شود، برای جلوگیری از صدمات احتمالی تا جایی که ممکن است تمام تلاش خود را برای حفظ زندگی مشترک کنند. البته این را هم در نظر داشته باشید که گاهی طلاق برای کودک بهتر است تا از یک محیط متشنج به دور باشد. بنابراین زوجین می‌توانند با دانستن راه‌های جلوگیری از طلاق به بهبود رابطه مشترک و آرامش محیط خانه کمک کنند.

تبلیغات

علل و عوامل طلاق

1-هم‌کفو نبودن زوجین:

ازدواج‌هایی که در آن‌ها هماهنگی بیشتری میان زوجین وجود دارد موفق‌ترند و کمتر به طلاق می‌انجامد. تشابهاتی مانند طبقه اجتماعی، سطح تحصیلات، سطح هوش، هم‌نژاد بودن، دین مشابه داشتن، داشتن آموزه‌های مشابه، هم‌زبان بودن، یک ازدواج موفق را رقم می‌زند.

اصولاً ازدواجی که با تشابه نژادی، زبانی، روانی و اجتماعی صورت بگیرد ازدواجی موفق است وعدم رعایت این تشابهات ممکن است به عدم توفیق در برقراری ارتباط سالم شده و نهایتاً منجر به طلاق و جدایی گردد.

2-تفاوت طبقاتی:

تفاوت طبقاتی یکی از عواملی است که با امکانات اجتماعی معمولاً دیدگاه‌های مختلفی را به وجود می‌آورد.

3-توقعات نابجا:

از مهم‌ترین دلایل طلاق توقعات نادرستی است که زوجین از یکدیگر دارند.

تبلیغات

4- عدم آگاهی جنسی:

عدم شناخت کافی به خصوصیات ذاتی و عمومی جنس مخالف که رفتاری متناسب با آن خصوصیات را می‌طلبد، می‌تواند به‌عنوان یکی از عوامل اصلی طلاق محسوب شود.

5- بیماری و یا نقص جسمانی مانند عقیم بودن مرد یا نازا بودن زن

راه های پیشگیری از طلاقدلایل اصلی طلاق زوجین

6- فقدان امنیت شغلی:

معمولاً نبود امنیت شغلی به‌ویژه برای مردان که مسئولیت تأمین معاش زندگی را برعهده دارند منجر به کاهش یا سلب امنیت روحی و روانی آنان خواهد شد.

7- تضاد فرهنگی:

یکی از عوامل مهم در ناسازگاری زوجین وعدم برقراری تفاهم بین آنان وجود گرایش‌های فرهنگی متعارض بین آن‌ها است مثلاً یکی از زوجین مقید به رعایت آداب اسلامی و انجام واجبات و ترک محرمات است و طرف دیگر رعایت این اصول را، چندان اهمیت نمی‌دهد.

8- شهرت یکی از طرفین:

این عامل چنانچه منجر به تفاخر کاذب شود مشکل‌آفرین خواهد بود.

تبلیغات

9-عوامل اقتصادی مانند مدگرایی و اسراف زن یا فقر مالی مرد.

10- عدم درک متقابل افراد از یکدیگر به علل مختلفی ازجمله اختلافات سنی زیاد یا اختلاف سطح تحصیلات و اختلافات فرهنگی ممکن است طرفین درک متقابلی از یکدیگر نداشته باشند.

11- اعتیاد و مواد مخدر:

رابطه اعتیاد و گرایش به مواد مخدر و طلاق دوجانبه است و هریک می‌تواند سبب ایجاد دیگری شود. به‌عبارت‌دیگر طلاق می‌تواند سبب گرایش به سمت مواد مخدر شود و اعتیاد نیز می‌تواند منجر به جدایی و طلاق شود.

12-عدم رعایت عفاف و حجاب:

امام علی (ع) می‌فرمایند: با پاک‌دامنی چشم او را از نظر داشتن به دیگران و فکر او را از اندیشه گناه بازدارید و با ارضای امیال مشروع او (باعث شوید) هوس‌های نامشروع پیدا نکند.

13- عدم رعایت حقوق زوجین مانند ترک انفاق

تبلیغات

14-بحران شخصیت:

یکی از مهم‌ترین عوامل طلاق در جامعه امروز، بحران شخصیت است.

بحران تنهایی یا یک خلأ عاطفی، خلاءای است که باعث می‌شود فرد در سن پایین تصمیم به ازدواج بگیرد و با این ازدواج این گره یا عقده را از هم بگسلد.

چنین افرادی که هنوز به بلوغ روانی کامل نرسیده و آگاهی لازم جهت ازدواج را ندارند، فقط برای اینکه خلأ تنهایی خود را پر کنند به سراغ ازدواج می‌روند.

راه های پیشگیری از طلاقدلایل اصلی جدایی بین زوج ها چیست؟

15-نداشتن ارتباط زناشویی مناسب به‌ویژه در اوایل ازدواج:

گفته می‌شود یک ارتباط جنسی مناسب 60 تا 70 درصد باعث رونق زندگی زناشویی می‌شود و بخش قابل‌توجهی از طلاق‌ها به خاطر نداشتن یک ارتباط زناشویی مناسب است.

16- خانواده‌های متزلزل و بد:

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند از سبزه مزبله بپرهیزید و در توضیح سبزه مزبله می‌فرمایند دختر زیبا در خانواده بد

تبلیغات

17- ازدواج مجدد مرد:

تعدد زوجات اگرچه در حقوق غرب و کشورهایی مانند فرانسه جرم محسوب می‌شود، در اسلام با رعایت شرط عدالت جایز است. ولی به خاطر عدم رعایت این شرط مهم و اساسی یعنی عدالت، اقدام به این عمل از سوی زوج سبب ایجاد اختلافات خانوادگی شده و غالباً همسر اول متقاضی طلاق می‌گردد.

18- تدلیس در ازدواج:

بعضاً ممکن است یکی از طرفین برای جلب‌توجه طرف مقابل متوسل به خدعه و نیرنگ شود یا واقعیت‌هایی را کتمان نماید، مانند آنکه خود را دارای امکانات مالی مناسب یا شغل یا تحصیلات مناسب و عالی معرفی کند درحالی‌که فاقد این امکانات می‌باشد یا بیماری خاصی داشته که آن را کتمان نموده و زندگی زناشویی بر مبنای سلامت زوجین واقع شود و بعد خلاف آن ثابت شود این امر که تدلیس در ازدواج نامیده می‌شود یکی از عوامل اصلی طلاق و انحلال رابطه زوجیت است.

19-دخالت نابجای اطرافیان:

تأثیرپذیری یکی از زوجین از القائات فکری نابجا و مداخله‌جویانه خانواده خود می‌تواند منجر به ناسازگاری و ایجاد اختلافات زناشویی شود.

20- وفادار نبودن زوجین:

خیانت یکی از زوجین به دیگری به‌عبارت‌دیگر فحشاء و روابط جنسی خارج از سیستم خانواده از عوامل عمده طلاق محسوب می‌شود.

21-تعیین مهریه‌های سنگین:

گفته‌شده که شوم‌ترین چیزی که یک زن با خود به خانه شوهر می‌برد مهریه سنگین است.

تبلیغات

22-ازدواج تحمیلی:

این نوع ازدواج بدترین نوع ازدواج است. بعضاً اتفاق افتاده که والدین دختر یا پسر بدون در نظر گرفتن شرایط فرزندشان و بدون جلب نظر وی و یا حتی با وجود مخالفت وی مبادرت به تعیین  همسر برای او می‌نمایند که این امر ممکن است منجر به ایجاد تبعات بسیار شومی شود که یکی از این تبعات طلاق است.

23- تشریفات زائد و افراطی به‌ویژه در اوایل تشکیل زندگی مشترک

24- کاهش روحیه ایثار و ازخودگذشتگی

25- کاهش قبح طلاق در افکار عمومی

آشنایی با راه های جلوگیری از جدایی

کارهای بسیاری وجود دارد که زوجین می‌توانند به‌عنوان همسر برای محافظت و حفظ زندگی خود انجام دهند. آشنایی با این راهکارها رابطه شما را تقویت کرده و از طلاق خودداری خواهد کرد.

تبلیغات

راه های پیشگیری از طلاقروش های جلوگیری از طلاق

از فکر طلاق بیرون بیایید

این عقیده که شاید اگر از هم جدا شوید، زندگی‌تان بهتر شود، می‌تواند فشار جدی بر روابط ایجاد کند، حتی اگر هرگز افکار خود را ابراز نکنید. در حقیقت، این فکر به‌تنهایی می‌تواند باعث ایجاد یک حفره بزرگ در انگیزه شما برای بهتر شدن زندگی مشترک شود. برای مقابله با این خطر، زودتر به این نتیجه برسید که طلاق گزینه‌ای مناسب نیست. این به شما کمک می‌کند تا به‌جای فکر کردن به آنچه ممکن است باعث جدایی و طلاق شود، به این مسئله توجه کنید که چگونه می‌توانید زندگی مشترکتان را بهتر و قوی‌تر کنید.

به شریک زندگی خود احترام بگذارید تا احترام ببینید

بهترین زمان برای بچه دار شدن

شریک زندگی شما همان شخصی است که او را برای زندگی مشترک انتخاب کردید. شاید به همان اندازه روزهای اول ایده آل نباشد اما او هنوز هم شایسته احترام و افتخار است. او به‌شخصه شخصیتی باورنکردنی است. برای یادآوری در مورد شخصیت شگفت‌انگیزی که با او ازدواج‌کرده‌اید، لیستی از شگفت‌انگیزترین خصلت‌های او را تهیه کنید. این تمرین به شما کمک خواهد کرد که به یاد داشته باشید که چرا در درجه اول عاشق شدید. همچنین کمک می‌کند تا شما از شریک زندگی خود قدردانی کنید.

از شریک زندگی خود برای کارهایی که انجام می‌دهد قدردانی کنید. راهی پیدا کنید که از او تشکر کنید یا از او تعریف کنید.

این عبارات کوچک مانند سپرده‌های بانکی است. شما که نمی‌خواهید بدون هیچ‌گونه واریزی، برداشت کنید. بنابراین، مطمئن باشید کارهایی را که انجام می‌دهید و احترام او را حفظ می‌کنید، باعث می‌شود که خودتان متقابل احترام ببینید.

سعی نکنید شریک زندگی خود را کنترل کنید

به او فرصتی بدهید تا یاد بگیرد که در تصمیم‌گیری‌ها همکاری کند. در ازدواج سالم، هر دو شریک به یکدیگر احترام متقابل دارند و خواستار تک‌روی نیستند. آن‌ها همچنین به همسرشان این اجازه را می‌دهند که بدون نیاز به اجازه گرفتن بیاید و برود. آن‌ها یکدیگر را کنترل نمی‌کنند و مطمئن باشید که در رابطه با هر تصمیم بزرگ با شریک زندگی خود همفکری و مشورت می‌کنند.

شرکایی که سعی در کنترل یکدیگر دارند، غالباً مورد سوء استفاده احساسی قرار می‌گیرند که تقریباً به‌طورقطع منجر به طلاق خواهد شد.

راه های پیشگیری از طلاقراه های پیشگیری از طلاق و جدایی

به‌طور منظم ارتباط مؤثر برقرار کنید

هیچ جایگزینی برای صحبت منظم درباره همه‌چیز، ازجمله احساسات وجود ندارد. زوجین وقتی علایق، رؤیاها و انتظاراتشان را باهم به اشتراک می‌گذاریم، صمیمیت در بین آن‌ها ایجاد خواهد شد. به همین ترتیب، وقتی هر یک از زوجین نسبت به زندگیشان علاقه نشان می‌دهد، قدردانی می‌کند و به آنچه طرف مقابل می‌گوید گوش می‌دهد، همسرش نیز متقابلاً برای زندگیشان نگران می‌شود و رویای همسرش را گوش می‌دهد.

اما گاهی اوقات، وقتی برنامه‌های شلوغی دارند، صحبت با یکدیگر می‌تواند یک چالش باشد. به همین دلیل، اگر همسران هر روز 30 دقیقه برای صحبت کردن باهم وقت بگذارند، بسیار مفید است. ارتباطات مؤثر، راه مهمی برای تقویت ازدواج است و به فرار از طلاق کمک خواهد کرد.

درزمینهٔ مالی و خرج کردن پول به یک توافق برسید

بسیاری از زندگی‌ها مملو از اختلاف‌نظر در مورد امور مالی است. غالباً زوجین انتظارات متفاوتی دارند و پذیرش نظر شخص دیگری در این زمینه برایشان دشوار است. رسیدن به توافق در مورد چگونگی اداره پول در کنار هم یک جزء مهم ازدواج موفق است. به یک توافق درزمینهٔ ملی برسید و سپس در حدود آن زندگی کنید.

برای برخی از زوجین، تفکیک بین یک نیاز و یک نیاز دیگر بسیار مهم است. زوج‌ها اگر سعی کنند تمام خواسته‌های خود را بدون در نظر گرفتن بودجه خود انجام دهند، با مشکل روبرو می‌شوند. به همین ترتیب، باید انعطاف‌پذیری در بودجه خود داشته باشند تا سرگرمی، هدایا، تعطیلات و سایر مواردی که به تقویت ازدواج کمک می‌کند را از دست ندهند.

زمان باهم بودن را مدیریت کنید

یکی از سخت‌ترین موارد برای برقراری تعادل در یک ازدواج، زمان مناسب برای گذراندن کنار هم است. زمان زیاد در کنار هم بودن خسته‌کننده است، درحالی‌که زمان کم می‌تواند به‌عنوان بی‌توجهی تعبیر شود. بنابراین، هنگامی‌که همسرتان نیاز دارد یک شب را با دوستانش بگذراند، پیشنهاد دهید که شما بچه‌ها را نگه می‌دارید تا او بتواند برود.

بعضی‌اوقات مردان فراموش می‌کنند که همسرانشان نیاز دارند زمانی را به خود اختصاص دهند. بنابراین، نسبت به خواسته‌هایی که او دارد، حساس باشید و بار ممکن را کم کنید.

همچنین مهم است که برای او وقت بگذارید. تمام وقت خود را در محل کار یا گلف زدن با دوستان خود نگذرانید. اگر به دلیل مشکلات بچه‌داری یا نبود بودجه نمی‌توانید در تعطیلات آخر هفته بیرون بروید، برای باهم بودن و خوش‌گذرانی در خانه برنامه‌ریزی کنید. نکته مهم این است که شما هردو در تلاش هستید تا زمان باکیفیتی را در کنار هم گذرانید، اما به یکدیگر نیز امکان می‌دهید زمانی برای خود نیز داشته باشید.

از رسیدگی به ظاهر خود غافل نشوید

آرایش کردن

افراد بعضی‌اوقات وقتی همسرانشان از نظر جسمی ازهم‌پاشیده می‌شوند، از ازدواج ناامید می‌شوند. درنتیجه، مردان باید تلاش کنند تا از خود مراقبت کنند. در آخر هفته اصلاح کنند و حداقل یک روز در میان دوش بگیرید. وقت بگذارید تا ورزش کنید و درست بخورید. اضافه‌وزن کردن و مراقبت نکردن از خودتان می‌تواند عاملی برای دلسردی زنان باشد.

و هرچه مراقبت بهتری از خود داشته باشید، احتمالاً او نیز بیشتر به ظاهر خود اهمیت دهد. اگر همسر شما علاقه دارد، می‌توانید باهم پیاده‌روی کنید و در آخر هفته غذاهای سالم بخورید. به‌این‌ترتیب، یک زندگی سالم و شاد خواهید داشت.

هر روز تمرین عاشق‌تر شدن کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای بهتر شدن روابط در هنگام ازدواج، ادامه رفتارهای عاشقانه است. هر هفته برای یک “شب عشق” وقت بگذارید، حتی اگر آن را فقط یک پیاده‌روی و خوردن بستنی بدانید. سعی کنید کارهایی که در اوایل آشنایی برای نزدیکی به هم انجام می‌دادید را تکرار کنید. یادداشت‌های کوچک عاشقانه را درجایی که او می‌یابد، بگذارید. گاهی اوقات یک گل رز یا یک آفتابگردان را به او هدیه دهید.

انجام حرکات کوچک برای نشان دادن اینکه او را دوست دارید، در طولانی نگه‌داشتن یک زندگی مشترک بسیار مؤثر است. در حقیقت، بسیاری از زوج‌ها پس از مشاوره گزارش می‌دهند که این حرکات به آن‌ها کمک می‌کند احساس کنند تازه متولدشده‌اند.

سریع ببخشید و کینه به دل نگیرید

غالباً هنگامی‌که یکی از زوجین یا هر دو کینه‌ای از هم دارند، ازدواج‌ها از هم می‌پاشند. در حقیقت، تحقیقات نشان داده است که احساس تحقیر یا ناراحتی نسبت به شریک زندگی‌تان بسیار مهم است و اگر برطرف نشود، می‌تواند به طلاق منجر شود. درنتیجه سعی کنید شریک زندگی خود را در اسرع وقت ببخشید.

علاوه بر این، بخشش هدیه‌ای است که بیش از آنکه به شریک زندگی خود بدهید به خودتان می‌بخشید. اگر همیشه احساس ناراحتی و نارضایتی کنید، سطح سلامتی و استرس شما را تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. بنابراین، از نگهداری کینه و نبخشیدن خودداری کنید.

و اگر به‌نوعی اشتباهی از شما سرزده است، صادقانه عذرخواهی کرده و بخواهید که شما را ببخشد. راستی به حرف‌های او گوش دهید و بفهمید چرا ناراحت است. به‌این‌ترتیب، خواهید فهمید که چه چیزهایی باعث رنجش او خواهد شد و چگونه می‌توانید از تکرار آن در آینده جلوگیری کنید.

قبل از اینکه خیلی دیر شود مشاوره بگیرید

اگر هنوز چالش دارید یا می‌ترسید که طلاق قریب‌الوقوع باشد، سریعاً مشاوره طلاق یا زوج‌درمانی را در نظر بگیرید. نکته مهم این است که باید تمام تلاش خود را برای شناسایی راه‌های جلوگیری از طلاق انجام دهید. برخی مشکلات با راهکارهایی ساده به‌راحتی از بین می‌روند. از مشورت کردن با افرادی سطحی که علم آن را ندارند، خودداری کنید. زیرا ممکن است عمداً و یا از روی ناآگاهی پیشنهادهایی به شما دهند که اوضاع را وخیم‌تر کند.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
nikhamrahnofaگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا