ارتباطات فردی و اجتماعی

چگونه با افراد منفی گرا برخورد کنیم؟

در این مطلب خواهیم گفت که افراد منفی گرا چه ویژگی های بارزی دارند و باید چگونه با افراد منفی گرا برخورد کنیم، با ما همراه باشید 🙂

افراد منفی گرا می‌توانند تأثیری زیادی در زندگی شما گذاشته و شادی را از شما بگیرند. این افراد عموماً به دنبال اشخاصی هستند که بتوانند رفتارهای سمی خود را به آن‌ها منتقل کنند و در بیشتر مواقع افراد عاطفی و حساس طعمه‌ی آن‌ها می‌شوند. طرز برخورد با این‌گونه افراد دشوار است زیرا اگر شما قصد کمک به آن‌ها را داشته باشید ممکن است ارزش کار شما نادیده گرفته شود و یا حتی شمارا مورد تمسخر قرار دهند. تقابل با افراد منفی گرا مانند یک ترن هوایی است که شمارا به دنبال خود می‌کشد اما شما مجبور نیستید که سوار این ترن شوید.

ویژگی های افراد منفی گرا

همیشه نگران هستند:

این ویژگی‌ها بیانگر نیاز بسیار شدید افراد منفی گرا به محافظت شدن و آگاه بودن است. افراد منفی گرا برای مبارزه با نگرانی‌شان، باید خودآگاهی را تمرین کنند و در زمان حال زندگی کنند. «هر آنچه قرار است رخ بدهد، رخ می‌دهد، خواه ما نگران باشیم یا نباشیم.»

برای شما تعیین تکلیف می‌کنند:

وقتی به افرادی برخوردید که برایتان تعیین تکلیف کردند و به شما گفتند با زندگی خود چه‌کار کنید یا چه‌کار نکنید، فلان خانه را بخرید یا بهتر است شغل خود را عوض کنید، مطمئن باشید سروکارتان با آدم‌های منفی‌گرا افتاده است. آن‌ها خودشان هم متوجه این نیستند، اما این حرف‌ها نشان می‌دهد که هنوز مشکلات زندگی خود را حل نکرده‌اند و حالا مقابل شما ایستاده‌اند و با تعیین تکلیف برای شما، می‌خواهند از مشکلاتشان فرار کنند!

چگونه با افراد منفی گرا برخورد کنیم؟افراد منفی گرا چه ویژگی هایی دارند؟

همیشه در وضعیت پیش‌فرض زندگی می‌کنند:

اینکه بعضی آدم‌ها این‌قدر منفی‌گرا می‌شوند، دلایل عصب‌شناختی دارد؛ به‌عبارت‌دیگر، بخشی از مغز آن‌ها که «آمیگدال» نام دارد و به‌عنوان هشداردهنده عمل می‌کند، مدام به دنبال خطر، اخبار بد و ترس می‌گردد. دانشمندان بر این باور هستند که این وضعیتِ پیش‌فرضِ مغز این دسته از آدم‌هاست، به لحاظ تکاملی قابل‌درک است و تمام مکانیسم «جنگ یا گریز» را تشکیل می‌دهد. مغز در این مکانیسم برای کنار آمدن با تمام اخبار بدی که در حافظه ذخیره‌شده‌اند، از نورون‌های خود استفاده می‌کند. از سوی دیگر، افراد مثبت‌گرا این توانایی را دارند که با مشکلات مواجه شوند، ارزیابی‌شان کنند و با آن‌ها مقابله کنند.

بدبین هستند:

افراد منفی گرا به‌ندرت در انتظار نتایج خوب هستند و همیشه تصور می‌کنند همه‌چیز قرار است به بدترین شکل به پایان برسد.

همیشه اخبار بد را پیگیری می‌کنند:

افراد منفی گرا مدام نزد شما می‌آیند و عباراتی ازاین‌دست را بر زبان می‌آورند: «شنیدی چه فاجعه‌ای شده؟ تو اخبار دیدم …»، بعد هم اخبار بد را با تمام جزئیات برایتان بازگو خواهند کرد. قسمت دردناک قضیه این است که مواجهه با اخبار بد بسیار بیش ازآنچه درگذشته تصور می‌شد بر روحیه افراد تأثیر می‌گذارد. مواجهه بیش‌ازحد با اخبار و حوادث تأسف‌بار، عینک منفی نگری را بر چشمان فرد می‌گذارد. به همین خاطر بهتر است از روی کاناپه روبه‌روی تلویزیون بلند شوید، گوشی تلفن همراه خود را بر زمین بگذارید و تماشای اخبار تلویزیون یا چرخ زدن در کانال‌های تلگرام را محدود کنید. سخت است، نه؟ شاید، اما مثبت‌گرا ماندن خیلی مهم‌تر است.

خیلی حساس هستند:

این دسته از افراد معمولاً در برابر انتقاد حساس هستند و حتی اگر از آن‌ها تعریف هم بکنید، بد برداشت می‌کنند. اگر عباراتی را بر زبان بیاورید که اصلاً از آن‌ها منظور بدی نداشته‌اید، به این دسته از افراد برمی‌خورد و آن عبارات را بی‌ادبانه تفسیر می‌کنند.

چگونه با افراد منفی گرا برخورد کنیم؟خصوصیات افراد منفی گرا

از همه ناراحت هستند:

این دسته از افراد، مدام غر می‌زنند. معمولاً از آب‌وهوای بد، رئیس بداخلاق، بخت و اقبالِ نداشته خود شاکی هستند. آن‌ها به‌ندرت به سایر عوامل هم نگاه می‌کنند تا مثلاً فقدان انرژی، خلاقیت و کم‌همتی خود را مقصر بدانند.

هرگز از منطقه امن خود بیرون نمی‌آیند:

یکی از خصوصیات افراد منفی گرا این است که بیرون آمدن از محیط آشنا برایشان کابوس است. آن‌ها نمی‌توانند با شکست، ترس، ناراحتی و چالش‌ها روبه‌رو شوند. ازاین‌رو هرگز قادر نخواهند بود تجارب جدید کسب کنند و سرنوشت ابدی‌شان این است که در منطقه امن کسالت‌بار خود باقی بمانند.

در زندگی موفق نبوده‌اند:

این فقدان موفقیت ممکن است معلول عوامل گوناگونی باشد، اما منفی گرایی علت اصلی آن است. افراد منفی گرا معمولاً خیال می‌کنند چندان باهوش نیستند، در ورزش استعداد ندارند و در کل به‌اندازه کافی خوب نیستند؛ اما آنچه موفقیت آن‌ها را به‌صورت جدی تهدید می‌کند، این است که هوش هیجانی آن‌ها توسط رفتار انتقادی‌شان لطمه دیده است. علاوه‌براین، معمولاً در مورد آدم‌های بدقلقی که با آن‌ها مواجه شده‌اند، کسانی که هرگز با آن‌ها همکاری نمی‌کردند و افرادی که کنار آمدن با آن‌ها سخت بوده است، با شما صحبت می‌کنند.

هرگز در مورد آینده هیجان‌زده نمی‌شوند:

آیا تابه‌حال دقت کرده‌اید که افراد منفی گرا هرگز نمی‌توانند راجع به پروژه‌ها و برنامه‌های آینده، دیدگاه مثبتی داشته باشند؟ درواقع آن‌ها اصلاً برنامه‌ای برای آینده ندارند چراکه آن‌قدر در بدبختی‌هایشان غرق‌شده‌اند که آینده‌ای را متصور نیستند. یک فرد مثبت اندیش، برای آینده خود برنامه و نقشه دارد. فرد مثبت‌گرا در بزرگراه خلوت و زیبایی به‌پیش می‌رود و فرد منفی‌گرا در تونل تاریکی گیرکرده است.

اخبار خوب را هم بد تفسیر می‌کنند:

اگر شغل رؤیایی‌تان را به دست آورده‌اید، نامزد کرده‌اید و خانه جدیدی خریده‌اید، هیجان‌زده‌اید و می‌خواهید این خبرها را برای فرد منفی گرایی بازگو کنید، لطفاً دست نگه‌دارید! چرا؟ برای اینکه او حتماً راهی پیدا خواهد کرد تا این خبرهای خوب را منفی جلوه بدهد، محتاطانه درباره خطرات راه به شما هشدار بدهد و بگوید که قبل از اقدام حتماً خوب فکر کنید.

نحوه برخورد با افراد منفی گرا

چگونه با افراد منفی گرا برخورد کنیم؟با افراد منفی گرا چگونه برخورد کنیم؟

۱) مبارزه‌ی خود را انتخاب کنید

نیازی نیست هر بار که از سوی کسی آزار و یا اذیتی به شما رسید در نزاع شرکت کنید. وقتی کسی شمارا با سخنانش آزار می‌دهد، شما با شرکت در مشاجره سبب ورود انرژی منفی به زندگی خود می‌شوید. احساسات خود را کنترل کنید تا از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنید. در این صورت احترام دیگران را به خاطر بزرگواری که از خود نشان دادید به دست می‌آورید.

۲) قضاوت نکنید

انسان‌ها سبک زندگی متفاوتی دارند. بعضی از اشخاص در طول زندگی خود روش مناسب برخورد با استرس و کنترل احساسات را یاد نگرفته‌اند. بعضی دیگر آن‌قدر زندگی مشقت باری را تجربه کرده‌اند که نسبت به آن بدبین شده‌اند، به همین علت است که استاندارد زندگی افراد با یکدیگر فرق دارد. پیش‌داوری درباره‌ی دیگران و روش زندگی آن‌ها نه‌تنها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند بلکه نشان از کوته‌نظری افراد دارد.

۳) مثبت بمانید

شادی و سعادت در زندگی شما به‌قدری مهم است که نباید با اظهارات منفی افراد گستاخ، دیدگاه خود را نسبت به زندگی تغییر دهید. به یاد داشته باشید قرار نیست نگاه منفی آن‌ها زندگی شمارا تحت تأثیر قرار دهد. اگر مجبور هستید در کنار افراد منفی باشید سعی کنید تا با لبخند اطمینان و انرژی مثبت خود را بروز دهید. در انتها ممکن است آن‌ها انرژی مثبت شمارا بپذیرند و یا این انرژی مثبت برای آن‌ها حالت دافعه داشته و برای همیشه از زندگی شما بروند.

۴) محدوده‌ی خود را مشخص کنید

شما مجبور به معاشرت با افراد منفی نیستید. فاصله‌ی خود را با این افراد حفظ کرده و محدوده‌ی خود را مشخص کنید. اگر مجبور هستید که در کنار این افراد باشید این زمان را به حداقل برسانید. هرچند که با توجه به شرایط ممکن است این کاهش زمان برایتان دشوار باشد.

چگونه با افراد منفی گرا برخورد کنیم؟چگونه از افراد منفی فاصله بگیریم؟

۵) موضوع را عوض کنید

قطار امواج منفی را با تغییر موضوع از ریل خارج کنید. هرچند که تغییر موضوع به‌یک‌باره ممکن است در نظر آن‌ها گستاخی و بی‌ادبی باشد اما همدردی نا به‌جا با این افراد نیز درست نیست. بهتر است به گفتن عباراتی مثل درسته، می‌فهمم و… اکتفا کنید و سپس موضوع را به‌سوی دیگری سوق دهید.

۶) مسئول مشکلات آن‌ها نباشید

هرچند که همدردی و دلسوزی خصیصه‌ی خوبی است اما گاهی می‌تواند مضر باشد. وقتی احساسات دیگران را حس می‌کنید می‌توانید مشکلات آن‌ها را به‌خوبی درک کنید اما این بدان معنا نیست که مسئولیت مشکلات آن‌ها را بر عهده بگیرید. اشخاص منفی به دنبال افراد دلسوز هستند، مراقب باشید تا در دام آن‌ها گرفتار نشوید.

پس اگر شما مسبب مشکل نیستید مجبور به حل‌وفصل آن نیستید. به احساسات خود توجه نکنید زیرا کمک به بعضی از افراد کاملاً بی‌نتیجه است.

۷) عاقلانه رفتار کنید

در برابر رفتار کودکانه‌ی آن‌ها سر خم نکنید. طبیعی است که در برابر نظرات ناخوشایند از خود دفاع کنید اما باور داشته باشید که اینکار به شما صدمه میزند. آن‌ها به دنبال بحث با شما هستند و می‌خواهند کنترل خود را از دست دهید تا بدین گونه توجه شمارا جلب کنند. سعی کنید عاقلانه برخورد کنید و آهسته و منطقی در این مسیر گام بردارید. آر فکر می‌کنید به‌زودی کنترل خود را از دست می‌دهید محل را ترک کنید و اگر مجبور به شرکت در مشاجره هستید محکم بایستید و تمام سعی خود را بکار گیرید تا کنترل خود را از دست ندهید.

۸) تا جایی که به شما آسیب نزنند، دلسوز باشید

هرچند که هیچ توجیهی برای بدرفتاری نیست اما بهتر است دلسوز این افراد بوده و منشأ این رفتار را در آن‌ها پیدا کنید تا درک بهتری از موقعیت داشته باشید. بعضی از افرادی که عملکرد و رفتار منفی دارند قصد و نیت آن را ندارند. دلیل عملکرد منفی آن‌ها شرایط استرس‌آور زندگی مانند خانواده، شغل، مسائل مالی است. دلسوز بودن به معنای همدردی بیش‌ازحد و دامن زدن به موج منفی افکار آن‌ها نیست بلکه به معنای درک بیشتر این افراد است به شرطی که موارد گفته‌شده در بالا را رعایت کنید، یا به‌عبارت‌دیگر خیرخواهشان باشید.

۹) قطع رابطه

اگر هیچ‌یک از راهکارهای ارائه‌شده، مؤثر واقع نشد و باوجود تلاش‌های شما، شخص مایل به تغییر رفتار نبود، این زنجیره را قطع کنید چراکه تلاش‌های شما بی‌فایده است. انرژی فوق‌العاده‌ی خود را صرف کسانی کنید که قدردان آن باشند.

3.7/5 - (3 امتیاز)
منبع
afkarnewsگردآوری و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا