گردشگری

با جاذبه های گردشگری کشور لهستان، سرزمین اژدهایان آشنا شوید

بر طبق افسانه‌ها، در زمان حکومت پادشاه کراکوس، کراکوف مکانی شاد بود، تا اینکه ساکنان آن اژدهایی را درست در خارج از دیوارهای شهر کشف کردند. این جانور دائماً گرسنه بود و از گاو ها و گوسفندان و سایرحیوانات تغذیه می‌کرد بر همین اساس بر زندگی مردم آسیب زیادی وارد کرد. برای جلوگیری از این کار پادشاه اعلام کرد که دخترش را به هر کسی که اژدها را بکشد خواهد داد. بسیاری از شاهزادگان و شوالیه‌ها وسوسه شدند اما هیچ یک موفق نشدند. Dratewka، کفاش فقیر اما باهوش، به یک ایده حیله گرانه به نزد پادشاه آمد، او گوسفندانی را با گوگرد پر کرد و آن‌ها را جلوی گودال اژدها رها کرد. این جانور گوسفندان را در یک لقمه خورد و گوگرد آن را چنان تشنه کرد که به رودخانه ویستولا که نزدیک آن بود به سرعت رفت و نوشید، و نوشید و نوشید تا زمانی که ترکید! پادشاه کراکوس به قول خود عمل کرد، دراتوکا با پرنسس ازدواج کرد و آن‌ها پس از آن خوشبخت زندگی کردند.

لهستان، کشوری در اروپای مرکزی

لهستان در یک دوراهی جغرافیایی واقع شده است که سرزمین‌های جنگلی شمال غربی اروپا را به خطوط دریایی اقیانوس اطلس و دشت‌های حاصلخیز مرزهای اوراسیا متصل می‌کند. لهستان در قلب اروپا قراردارد و برای قرن‌ها مرز بین شرق و غرب بوده است. با سفر به دور کشور می‌توانید روح هر دو را بدست آورید. ورشو پایتخت این کشور در نزدیکی مرکز هندسی اروپا است! لهستان از دریای بالتیک به سمت تاترا (بخشی از کارپات ها) با مساحت 312،685 کیلومتر مربع امتداد دارد. از نظر سرزمینی نهمین کشور بزرگ در اروپا و 63 امین کشور در جهان است. لهستان همسایگان زیادی دارد: آلمان در غرب، جمهوری چک و اسلواکی در جنوب، اوکراین، بلاروس و لیتوانی در شرق و روسیه در شمال شرقی. دریای بالتیک همچنین مرزهای دریایی با دانمارک و سوئد ایجاد می‌کند. لهستان عضو سازمان ملل، ناتو و اتحادیه اروپا است. نام این کشور احتمالاً از نام یکی از بزرگ‌ترین قبایلی است که قبلاً در منطقه، پولانی، “ساکن دشت” زندگی می‌کردند. تقریباً 75٪ لهستان از مناطق کم ارتفاع تشکیل شده است که قسمت‌های شمالی و مرکزی کشور را پوشش می‌دهند، در حالی که جنوب کوهستانی است. در شمال مناطق Lakeland و Masoria Lake، با تپه‌های کوچک پس از یخبندان، دریاچه‌های بی شماری و مسیرهای قایقرانی صدها کیلومتر طولانی وجود دارد. لهستان مرکزی دشتی عالی و سبز است. قسمت جنوبی شامل کوه‌های مرتفع و رشته کوه‌های ژوراسیک Karkonosze، Beskidy است. طولانی‌ترین رودخانه لهستان ویستولا (به لهستانی “Wisła”) است که از جنوب از طریق لهستان مرکزی به سمت دریای بالتیک 1047 کیلومتر جریان دارد.

کشور لهستانمکان های گردشگری کشور لهستان

آب و هوا لهستان

انواع مختلف توده‌های هوا در لهستان برخورد می‌کنند و بر ویژگی آب و هوا و هوا تأثیر می‌گذارد. عناصر اصلی درگیر توده هوای اقیانوسی از غرب، هوای قطبی سرد از اسکاندیناوی یا روسیه و هوای گرم‌تر و نیمه گرمسیری از جنوب است. مجموعه ای از فرو رفتگی‌های فشار سنج در طول سال در امتداد جبهه قطبی به سمت شرق حرکت می‌کند، نیمه گرمسیری را از هوای سردتر تقسیم می‌کند و همانند سایر مناطق شمال اروپا، روزهای ابری و مرطوب را به لهستان می‌رساند. در زمستان، هوای قطبی و قاره ای غالباً مسلط می‌شود و هوایی ترد و یخ زده به همراه می‌آورد و هوای قطب شمال همچنان سردتر است. هوای گرم، خشک، نیمه گرمسیری و قاره ای اغلب اواخر تابستان و پاییز روزهای مطبوعی را به ارمغان می‌آورد.

زبان

لهستانی یک زبان اسلاوی است و در گروه زبان‌های اسلاوی غربی قرار دارد (به همراه زبان‌های چکی و اسلواکی). منشأ آن از گروه زبان هند و اروپاست. به نظر می‌رسد که یکی از سخت‌ترین زبان‌ها با بسیاری از قوانین گرامری باشد.

در سفر به لهستان، در برقراری ارتباط با زبان انگلیسی اولیه مشکلی نخواهید داشت. در مکان‌هایی که گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند یا در شهرهای بزرگ، زبان انگلیسی بخصوص توسط جوانان بسیار زیاد صحبت می‌شود. توضیحات در موزه‌ها یا رستوران‌های منو به زبان انگلیسی می‌باشد. در برخی از مناطق لهستان (منطقه سیلسیا، ساحل دریای بالتیک، منطقه دریاچه ماسوریان) می‌توانید به راحتی به زبان آلمانی ارتباط برقرار کنید. اما اگر قصد دارید از جاده خارج شوید، به مکان‌هایی که در بین بازدید کنندگان محبوبیت زیادی ندارند، ممکن است برخی از مشکلات برقراری ارتباط را داشته باشید. مردم لهستان بسیار مهمان نواز هستند و با کمال میل به شما کمک خواهند کرد.

ورشو (warsaw)، شهری بی همتا در جهان

ورشو با بیش از 1.7 میلیون نفر، یکی از مسحورکننده‌ترین شهرهای لهستان است. پایتخت کشور و مقر عالی‌ترین ارگان‌های حاکمیتی است. در طول جنگ جهانی دوم، ورشو که با خشم و خشونت روبرو شده بود، با زحمت دوباره از نو ساخته شد و از آن زمان به سرعت در حال توسعه بود. ورشو همیشه یک شهر پر جنب و جوش و پر حادثه بوده است. در طول فراز و نشیب‌های تاریخی بسیاری، این شهر شخصیت منحصر به فرد و پویای خود را حفظ کرده است. ورشو یک کلانشهر به سبک غربی است که از ویژگی‌های بسیاری از پایتخت‌های اروپا برخوردار است.

ورشو (warsaw)شهر ورشو (warsaw) در لهستان

این شهر مرکز اصلی تجارت و اداره، علوم، فرهنگ و هنر است. پایتخت لهستان میزبان بیش از صد تئاتر، سینما، موزه و گالری هنری است. قدم زدن در خیابان‌های شهر قدیم و جدید به شما امکان می‌دهد تا از شلوغی زندگی در مرکز شهر استراحت کنید. کوچه‌ها، میادین و کافه‌های دنج و چشمگیر احساس منحصر به فردی از فضای تاریخی ایجاد می‌کنند. در تابستان، میادین شهر قدیم و جدید به صحنه‌هایی برای اجرای نمایش‌های موسیقی و گالری‌های فضای باز تبدیل می‌شوند.

ورشو همیشه یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای لهستان بوده است. در خلال قیام ورشو در سال 1944 به لطف نیروهای اشغالگر آلمانی آسیب زیادی دید. پس از جنگ، شهروندان آن با هم متحد شدند تا نقشه بازسازی را برای بازگرداندن شهر مشهور به شکوه سابق پیش ببرند. با توجه به اینکه بیش از 85٪ مرکز تاریخی شهر کاملاً ویران شده بود، کار ساده ای نبود. به طور معجزه آسایی، به لطف توجه دقیق به جزئیات، شهر تقریباً به طور کامل با استفاده از نقشه‌های معماری اصلی، عکس‌ها و کارت پستال‌ها بازسازی شد. این پروژه شامل ساختمان‌هایی از قرن سیزدهم تا بیستم بود و چنان موفقیت آمیز بود که اکنون مرکز تاریخی ورشو جزء میراث جهانی یونسکو در لهستان می‌باشد. بازدیدکنندگان غالباً متعجب می‌شوند که ساختمان‌ها چیزی غیر از آثار اصلی هستند.

قلعه سلطنتی (Royal Castle)

Royal Castle

یکی از مکان‌هایی که موفقیت بازسازی را به زیبایی به تصویر می‌کشد، قلعه سلطنتی بازسازی شده است. واقع در ورودی شهر قدیمی، نشانه ای از خود شهر به ویژه برج ساعت باشکوه آن به حساب می‌آید. روزگاری محل زندگی پادشاهان لهستان بود و امروزه در سالن‌های بزرگ آن هنوز دیدارهای اساسی ایالت را برگزار می‌کنند. بیشتر قلعه اکنون موزه است. مبلمان، وسایل و لوازم جانبی عتیقه نجات یافته کیفیت اصلی، اصیل بودن را به تزئینات این قلعه با شکوه می‌بخشند. بازدیدکنندگان می‌توانند به راحتی فضای داخلی قلعه را تماشا کنند و از این همه شکوه به وجد آیند.

کاخ و پارک سلطنتی Łazienki

کاخ و پارک سلطنتی Łazienki

محوطه Łazienki دارای یک نارنجستان، یک تئاتر، یک تئاتر دربار قرن هجدهم، موزه شکار و اسب سواری، کاخ Myślewicki و تعداد زیادی مجسمه مستقل است. هر یکشنبه از ماه مه تا سپتامبر، کنسرت‌های پیانو در زیر بنای یادبود شوپن که پارک را با صداهای با استعدادترین آهنگساز لهستان پر می‌کند، اجرا می‌شود. قطعه اصلی پارک، کاخ، در ابتدا به عنوان حمام اختصاصی در قرن هفدهم ساخته شد و بعداً به باغ تابستانی پادشاه تبدیل شد و دارای یک باغ انگلیسی بود.

کاخ و پارک ویلانوو (Wilanów)

کاخ و پارک ویلانوو (Wilanów)کاخ ویلانوو در کشور لهستان

کاخ ویلانوو یکی از ارزشمندترین بناهای سبک باروک لهستانی است. این بنا برای شاه ژان سوم سوبیسکی در اواخر قرن هفدهم ساخته شده و به تدریج توسط صاحبان متوالی گسترش یافته است، این یک ترکیب غیر معمول از یک دادگاه سنتی لهستان با یک ویلا روستایی ایتالیا و یک قلعه فرانسوی است. فضای داخلی کاخ، با طراحی اصلی و مبلمان منقطع، نمایانگر سه دوره سبک است. پارک ویلانو با مساحت 111 هکتار چندین سبک طراحی را در خود جای داده است: یک باغ دو طبقه باروک، یک باغ گل رز نئو رنسانس، یک پارک معمولی به سبک انگلیسی و یک پارک منظره انگلیسی-چینی. این املاک میزبان جادویی‌ترین نمایش سالانه جشنواره نور است.

موزه قیام ورشو (Museum of the Warsaw Uprising)

موزه قیام ورشو (Museum of the Warsaw Uprising)

موزه قیام ورشو یکی از پربازدیدترین مکان‌ها در ورشو است. این موزه به طور رسمی در شصتمین سالگرد قیام 1944 افتتاح شد و به عنوان ادای احترامی به مبارزان آزادی و شهروندانی است که در جریان قیام ورشو از بین رفتند. چندین نمایشگاه، وحشت زندگی روزمره را در ورشو اشغالی آشکار می‌کند و دلاوری و فداکاری 200000 مبارز و غیرنظامیانی را که در قیام کشته شدند، نشان می‌دهد.

موزه تاریخ یهودیان لهستانی (POLIN)

موزه تاریخ یهودیان لهستانی (POLIN)

این موزه در بخشی از شهر واقع شده است که توسط اشغالگران آلمان نازی برای اسکان گتوی بدنام ورشو انتخاب شده است. موزه POLIN به بررسی تاریخ یهودیان لهستان می‌پردازد، زیرا آن‌ها برای اولین بار در طول قرن‌ها در لهستان اقامت و رونق داشتند. این موزه در سال 2013 افتتاح شد و به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در پایتخت لهستان تبدیل شد.

موزه فردریک شوپن (Fryderyk Chopin)

موزه فردریک شوپن (Fryderyk Chopin)

آنچه برای علاقمندان به آثار این پیانیست بزرگ لهستانی باید مشاهده شود. موزه Fryderyk Chopin که در کاخ Ostrogski مستقر است، یکی از مدرن‌ترین موزه‌های بیوگرافی اروپا است. پیانوی بزرگ Pleyel که آهنگساز در دو سال آخر زندگی خود با آن می‌نواخت، ارزشمندترین نمایش است. جدا از ساز، وسایل شخصی آهنگساز از جمله نامه‌ها، صفحه‌های موسیقی و دست نوشته‌ها قابل مشاهده و تحسین است. موزه فردریک شوپن بزرگ‌ترین مجموعه یادگارهای شوپن را در جهان دارد.

کاخ فرهنگ و علوم

کاخ فرهنگ و علوم

کاخ فرهنگ و علوم که بین سالهای 1952 و 1955 ساخته شده بود، “هدیه مردم شوروی به ملت لهستان”، که توسط شخص جوزف استالین هدیه داده شده است. این کاخ بلندترین ساختمان لهستان است که در 237 متر یا 777 فوت (42 طبقه) با بیش از 3000 اتاق شامل دفتر، دفتر مرکزی، دو دانشگاه خصوصی و آکادمی علوم لهستان قرار دارد. علاوه بر این، کاخ دارای یک دفتر پست، سینما، استخر شنا، موزه‌ها، کتابخانه‌ها و تئاترها است. این کاخ یکی از گسترده‌ترین امکانات کنفرانس در ورشو است که بیش از 4500 شرکت کننده را همزمان در ده‌ها سالن اجتماعات و آموزش به راحتی در خود جای داده است.

ارک ملی Bieszczady

مناظر لهستان مجموعه ای باورنکردنی از حیات وحش است که می‌توانید در گوشه و کنار این کشور پیدا کنید. در میان 23 پارک ملی، پارک ملی کم جمعیت Bieszczady به ویژه ارزش بازدید دارد. این پارک در گوشه جنوب شرقی لهستان واقع شده و در ذخیره گاه زیست کره یونسکو کارپات شرقی واقع شده است که بیش از 2000 کیلومتر مربع مساحت دارد. کم جمعیت و پوشیده از تکه‌هایی از جنگل‌های مخلوط، تپه‌های زیبا و علفزارهای رنگارنگ، این منطقه که بازدیدکننده چندانی از کشور ندارد، پناهگاه برخی از نادرترین حیوانات حیات وحش قاره را فراهم می‌کند و به یکی از آخرین پناهگاه‌های اروپا برای گرگ‌ها، خرس‌های قهوه ای اروپا و اوراسیا تبدیل شده است. در اینجا فرصت‌های زیادی برای شناسایی پستانداران وحشی وجود دارد، زیرا خرس‌های قهوه ای اروپا در پارک رشد می‌کنند و می‌توانند تقریباً در هر زمان و هر مکان خود را نشان دهند. دارکوب‌ها، جغد شاخ دار و عقاب خال دار کمتر در پارک ملی Bieszczady به خوبی نمایان شده‌اند. با این حال، سفر شما به پارک Bieszczady بدون برخورد با یک بیستون با شکوه اروپایی کامل نخواهد بود!

قلعه Krzyżtopór

قلعه Krzyżtopórقلعه Krzyżtopór در لهستان

قلعه مرموز Krzyżtopór تقریباً به صلیب و تبر ترجمه می‌شود که اتفاقاً نماد آن نیز است. خرابه‌های قلعه حکایت از جادو و رمز و راز و همچنین گذشته آشفته دارد. یک نجیب زاده لهستانی و یک فرماندار محلی به نام Krzystof Ossoliński مالک اصلی این قلعه بود. شیفتگی او به طالع بینی و عرفان در طراحی قلعه به خوبی نشان داده می‌شود. این قلعه برای انعکاس تقویم طراحی شده است و دارای چهار برج به نمایندگی از چهار فصل، 12 سالن برای 12 ماه سال، 52 اتاق برای 52 هفته است و در یک زمان دارای 365 پنجره به مدت 365 روز – به علاوه یکی که فقط طی سال‌های کبیسه استفاده می‌شود. حتی اگر این قلعه در حال ویرانی دائمی باشد، دیوارها، سنگرها و خندق به خوبی حفظ شده‌اند و اندازه ساخت و سازها چشمگیر است.

موزه معماری مردمی (Museum of Folk Architecture)

موزه معماری مردمی (Museum of Folk Architecture)

موزه معماری مردمی در سانوک که در سال 1958 توسط الکساندر ریبیکی تأسیس شد، یکی از گسترده‌ترین موزه‌های فضای باز لهستان است که بینشی منحصر به فرد را در مورد زندگی، آداب و رسوم و فرهنگ منطقه در قرن 19 و اوایل قرن 20 ارائه می‌دهد. این محوطه‌ها به بخش‌های متمایزی تقسیم شده‌اند که گروه‌های قومی مختلف ساکن منطقه قبل از جنگ جهانی دوم را در خود جای داده‌اند. حدود 200 ساختمان، از جمله خانه‌ها و کلیساها، از روستاهای اطراف به موزه منتقل شده، به حالت اولیه خود بازسازی شده و با اشیا معتبر و ارزشمند آن دوره تجهیز شده‌اند.

آنچه بیشتر از همه جالب است وجود گنجینه های واقعی در زیر سطح زمین است. غارهای افسانه ای، تونل‌های مرموز، انبارهای طبقاتی قرون وسطایی و حتی کل شهرهای ساخته شده توسط ارتش، سیاه چال‌ها، معدن نمک سلطنتی، معادن نوسنگی در Krzemionki Opatowskie. اگرچه مکان‌های بی نظیر از نور محروم هستند، اما آن‌ها سرشار از زندگی هستند مثلاً تونل‌های کواری به عنوان یک مرکز استنشاق برای رادون تراپی و معدن نمک در بوچانیا دارای یک رستوران، زمین بسکتبال و کلیسای کوچک است که در آن عروسی‌ها به طور منظم برگزار می‌شود.

عجایب زیرزمینی لهستان بی پایان است، هر یک از مکان‌های زیرزمینی با موجودی کم و بیش نجس مانند یک روح، یک اژدها یا یک خانواده کامل از ارواح در ارتباط است. سرداب‌های زیر میدان بازار در Sandomierz محل اقامت شبح هالینا کرپیانکا زیبا و شجاع است، هزارتوی گچی زیر چلمن قلمرو روحی خیربه نام Bieluch است. از این غارهای افسانه ای بازدید کنید و به کشف راز و رمزهای آن‌ها بپردازید.

غار (Raj) یا بهشت

غار (Raj) یا بهشتغار (Raj) در لهستان

فقط باید بزرگراه E-7 را از Krakow به Kielce به یک جاده فرعی تبدیل کنید تا به مرکز “Raj” (“بهشت”) که زیباترین غار لهستان است، برسید. طبیعت قرن‌هاست که مجموعه زیرزمینی خود را از تونل‌ها و محفظه‌های نفسگیر ایجاد کرده است که با صدها استالاگمیت، استالاکتیت، ستون‌ها و پیسوئیدها و اشکال مختلف تزئین شده است. یک مسیر زیر زمینی 180 متری به خصوص برای جهانگردان که ممکن است مانند دنیای زیرزمینی افسانه را تحسین کنند، ساخته شده است. ورودی غار یک نمایشگاه با اردوگاه بازسازی شده یک خانواده نئاندرتال، سه شکل در اندازه طبیعی و بقایای حیوانات ماقبل تاریخ مانند ماموت، کرگدن مو و خرس غار را در خود جای داده است.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
polandpolandpolandservice

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا