گیاهان دارویی

خواص روغن هسته انگور برای سلامتی

روغن هسته انگور از فشرده‌سازی هسته‌های انگور به دست می‌آید. این روغن فاقد سدیم و کلسترول است و میزان اسیدهای چرب غیراشباع آن تا ۹۰ درصد می‌رسد. خاصیت آنتی‌اکسیدانی عصاره انگور ۵۰ برابر بیشتر از ویتامین E و ۲۰ برابر بیشتر از ویتامین C است.

روغن انگور از تحت‌فشار قرار دادن دانه‌های انگور حاصل می‌شود. روغن انگور به خاطر فواید زیر شناخته‌شده است:

  • ضدالتهاب
  • ضد میکروبی
  • خاصیت آنتی‌اکسیدانی

این خاصیت‌ها به همراه مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا و ویتامین E موجود در روغن انگور، آن را به یک درمان موضعی محبوب برای پوست تبدیل کرده است.

خواص روغن هسته انگور برای سلامت بدن

در این قسمت به خواص روغن هسته انگور مرتبط با سلامت بدن اشاره می‌کنیم.

  1. حاوی آنتی‌اکسیدان

آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در روغن هسته انگور، عامل اصلی خواص فراوانی است که این روغن را در تقویت زیبایی و سلامتی افراد مؤثر قرار داده است. فلاونوئیدی به نام اولیگومریک پروآنتوسیانیدین در آن وجود دارد که یک آنتی‌اکسیدان بسیار پرخاصیت محسوب می‌شود. این آنتی‌اکسیدان می‌تواند در برابر اثر رادیکال‌های آزاد بر بافت‌ها و بر بدن، سپری مقاوم بوده و با آن‌ها مبارزه کند

  1. تنظیم فشارخون

روغن هسته انگور منبع بی‌نظیری از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی مانند فنولیک اسید، فلاونوئیدها و اسید لینولئیک است؛ بنابراین، کاهش فشارخون بالا می‌تواند یکی از فواید قابل‌توجه و حیرت‌انگیز روغن هسته انگور شمرده شود. در مطالعه‌ای که در سال 2۰۱۵ صورت گرفت، مشخص شد که روغن هسته انگور توانایی بهبود وضعیت فشارخون بیماران را دارد.

  1. کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

بیماری آلزایمر براثر از دست دادن حافظه ایجاد می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که ترکیبات خاص موجود در روغن هسته انگور می‌تواند با کاهش التهاب و پیشگیری از تشکیل پلاک‌های مغزی، خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهند. 6 روش اثبات‌شده برای جلوگیری از آلزایمر وجود دارد که مصرف روغن هسته انگور نیز یکی از راهکارهای مؤثر است.

  1. تقویت سیستم ایمنی

فواید روغن هسته انگور برای سلامتی، تقویت سیستم ایمنی را نیز در برمی‌گیرد، زیرا روغن هسته انگور، منبع بی‌نظیر ویتامین E است. ویتامین E، یک آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند میکروب‌ها و سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. همچنین تولید سلول‌های ایمنی که تحت عنوان سلول‌های B شناخته می‌شوند و نقش مهمی در تولید پادتن‌ها و خنثی کردن باکتری‌ها ایفا می‌کنند را تحریک می‌کند.

  1. کاهش احتمال بروز سرطان

کاهش خطر ابتلا به سرطان به خاطر وجود پروآنتوسیانیدین‌ها یکی از خواص شگفت‌انگیز روغن هسته انگور برای سلامتی است. مصرف روغن هسته انگور به‌طور منظم می‌تواند مانع از رشد سلول‌های سرطانی بشود چون می‌تواند از پوست شما در برابر اثرات اشعهٔ ماوراءبنفش محافظت کند. پژوهشگران بر این باورند که روغن هسته انگور در پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ، نقش مؤثری دارد. علاوه بر سرطان پوست و سرطان روده بزرگ، مصرف روغن هسته انگور به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز کمک می‌کند.

  1. کاهش سطح ورم

جراحت یا عمل جراحی ممکن است بدن را دچار ورم کند. روغن هسته انگور این قابلیت را دارد که ورم را کاهش دهد و می‌توانیم این خاصیت را نیز ازجمله خواص باارزش آن در نظر بگیریم. روغن هسته انگور در بهبود نارسایی مزمن ورید که منجر به ورم می‌شود مؤثر است. روغن هسته انگور و عصارهٔ آن برای کاهش ورم ناشی از سرطان سینه از دارونما بسیار مؤثرتر عمل می‌کنند.

  1. کاهش کلسترول بالا خون

روغن هسته انگور برای کاهش سطح کلسترول بدن مفید است. پروآنتوسیانیدین، ترکیب مفید موجود در روغن هسته انگور، قادر است سطح کلسترول بدن را پایین آورده و مانع از انباشتگی کلسترول در بدن شود. استفاده از روغن هسته انگور در کاهش لیپوپروتئین‌های کم‌چگالی و همچنین سطوح کلسترول کلی بدن مفید است.

  1. بهبود نارسایی مزمن وریدی

ترکیبات خاص موجود در روغن هسته انگور، در درمان نارسایی مزمن وریدی مؤثر هستند. شواهد حاکی است حدوداً 80 درصد از بیماران مبتلابه نارسایی مزمن وریدی، پس‌ازاینکه حداقل به مدت 10 روز مصرف روغن هسته انگور را پیش گرفتند، علائم بهبود قابل‌توجهی از خود نشان دادند. روغن هسته انگور در درمان علائم نارسایی مزمن وریدی مانند احساس خارش، سنگینی و درد به طرز چشمگیری مؤثر است.

  1. تقویت استخوان‌ها

روغن هسته انگور منبع غنی از کلسیم است که درواقع یکی از عوامل مؤثر در خاصیت حیرت‌انگیز روغن هسته انگور در افزایش قدرت و استحکام استخوان‌ها محسوب می‌شود. همچنین روغن هسته انگور درمان خانگی مؤثری برای ضعف استخوانی به شمار می‌آید، مشکلی که براثر کمبود کلسیم در استخوان‌ها به وجود می‌آید.

فواید روغن هسته انگور برای زیباییفواید استفاده از روغن هسته انگور

  1. حفظ سلامت قلب و عروق

پروآنتوسیانیدین موجود در روغن هسته انگور حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند به حفظ رگ‌های خونی در برابر آسیب‌های احتمالی کمک کند. ویتامین E و C موجود در این روغن نیز آنتی‌اکسیدان‌های فوق‌العاده‌ای هستند. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به کاهش فشارخون بالا کمک کنند.

  1. بهبود و کنترل دیابت

روغن هسته انگور در بهبود و کنترل دیابت نیز نقش مؤثری دارد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که روغن هسته انگور، از متفورمینی که در درمان دیابت استفاده می‌شود مؤثرتر عمل می‌کند. به نظر می‌رسد که روغن هسته انگور از طریق افزایش انسولین و کاهش سطح قند خون بالا، دیابت را درمان می‌کند.

  1. تقویت سلامت ذهنی و شناختی

روغن هسته انگور حاوی پروآنتوسیانیدین‌هایی است که قابلیت بهبود عملکردهای شناختی نظیر ادراک و خودآگاهی رادارند.

  1. تأمین مواد مغذی

روغن هسته انگور علاوه بر آن‌که مملو از بیوفلاونوئیدها است، سرشار از مواد مغذی مانند اسیدسیتریک، استرول‌ها، پتاسیم، توکوفرول‌ها، فیبر و پکتین نیز هست. تمام این مواد مغذی توانایی تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش حالت دفاعی آن در برابر رادیکال‌های آزاد و باکتری‌ها رادارند. آن‌ها همچنین عامل اصلی بسیاری از خواصی هستند که روغن هسته انگور را در تأمین سلامتی و زیبایی، مفید می‌کند.

  1. درمان بواسیر و رگ‌های واریسی

استفاده از روغن هسته انگور می‌تواند باعث کنترل جریان خون در رگ‌ها و مانع از تجمع خون در رگ‌ها شود. روغن هسته انگور سرشار از فلاونوئیدها و اولیگومریک پروآنتوسیانیدین است که برای سلامت مویرگ‌ها مفید هستند. خوردن عصاره هسته انگور یا روغن هسته انگور می‌تواند در رفع اختلال دریچه‌های مویرگی، رگ‌های آسیب‌دیده و گردش خون ضعیف که به هموروئید و رگ‌های واریسی منجر می‌شود مؤثر عمل کند.

  1. پیشگیری از آرتریت روماتوئید

استفاده از روغن هسته انگور می‌تواند تولید کلاژن را تقویت کند و منجر به‌سلامت بیشتر بافت‌های پیوندی مفاصل شود. علاوه بر این، روغن هسته انگور حاوی خواص ضدالتهابی است که می‌تواند درد ناشی از آرتریت را کم کند.

  1. بهبود سینوزیت

روغن هسته انگور به‌عنوان یک درمان خانگی در بهبود سینوزیت شناخته‌شده است. فقط کافی است چند قطره روغن هسته انگور را بانمک مخلوط‌کنید و این مخلوط را در بینی‌تان اسپری کنید.

  1. حفاظت از سلامت دهان و دندان

استفاده از روغن هسته انگور در تأمین مواد معدنی بیشتر برای جلوگیری از بیشتر شدن کرم‌خوردگی‌های دندانی نقش مفیدی دارد. تأمین مواد معدنی می‌تواند مانع از پوسیدگی دندان شده و آن را درمان کند.

  1. کاهش علائم آسم

این روغن با جلوگیری از ترشح هیستامین در سیستم ایمنی بدن در زمان بروز واکنش آلرژی‌زا، علائم مربوط به آلرژی و آسم را کاهش می‌دهد.

  1. تصفیه خون با استفاده از هسته انگور

یکی دیگر از مزایای مصرف هسته انگور تصفیه خون می‌باشد چراکه هسته انگور باعث تحریک جریان خون خواهد شد و دیگر لخته خون تشکیل نمی‌شود و درنهایت منجر به کنترل فشارخون خواهد شد. باید یادآور شد که بسیاری از متخصصان طب سنتی بر این باور هستند که استفاده از هسته انگور باعث تقویت رگ‌های خونی و تصفیهٔ خون از بقایای داروها و دیگر عناصر مضر خواهد شد.

  1. افزایش قدرت بینایی با استفاده از روغن هسته انگور

هسته انگور حاوی مقادیر زیادی از ویتامین E می‌باشد، چراکه این هسته‌های سرسخت برای کاهش خستگی چشم‌ها که به دلیل چشم دوختن به صفحهٔ رایانه یا تلویزیون و یا مطالعهٔ زیاد بروز می‌کند مؤثر است. بدیهی است هسته انگور می‌تواند برای مقابله با بیماری‌های چشمی ناشی از دیابت نیز مفید واقع شود.

فواید روغن هسته انگورطریقه مصرف روغن هسته انگور

طرز استفاده از روغن هسته انگور:

می‌توانید روغن خالص انگور را خریداری کرده و از آن به شکل خالص به‌عنوان یک سرم بر روی صورت خود استفاده کرده و آن را قبل از خواب بمالید. مخلوط کردن یک قطره روغن انگور در کرم‌های مرطوب‌کننده شما باعث می‌شود رطوبت به پوست شما منتقل شود.

با قرار دادن مقداری روغن انگور کف دست و مالیدن دستان خود می‌توانید روغن راکمی گرم‌کنید و سپس به پوست خود به‌عنوان ماسک بمالید.

همچنین می‌توانید عصاره روغن انگور را به‌صورت مایع یا کپسول خریداری کنید. در صورت مصرف مداوم آن برای مدت چند هفته، مصرف روغن انگور به‌صورت خوراکی ممکن است ظاهر پوست شمارا بهبود بخشد.

عوارض استفاده از روغن انگور:

قبل از استفاده از روغن انگور روی صورت خود، روی بخشی از پوست خود که کمتر دیده می‌شود، آزمایش لکه انجام دهید. 24 ساعت بعد از آزمایش نقطه صبر کنید تا مطمئن شوید که هیچ واکنشی به روغن ندارید و پوست شما قادر به تحمل آن است.

روغن انگور را می‌توان در پخت‌وپز استفاده کرد.

بااین‌حال، ممکن است روغن انگور در موارد زیر ناامن باشد:

  • افراد مبتلابه مشکلات خون
  • کسانی که قرار است جراحی کنند
  • افرادی که داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند، مانند وارفارین یا آسپرین

سخن پایانی

اگر می‌خواهید از روغن هسته انگور استفاده کنید و نتیجه مطلوبی بگیرید، باید روزانه از این روغن گیاهی استفاده بفرمایید. بهتر است قبل از مصرف روغن هسته انگور، مقداری از این روغن گیاهی را بر روی پوست تست کنید تا آلرژی نداشته باشید اما اگر پس از مصرف روغن هسته انگور روی پوست، دچار قرمزی، خارش و بثورات پوستی شدید یا مشکل و بیماری‌تان بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

به این مطلب امتیاز دهید
منبع
beytootezoomlife

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا