نان، کیک و شیرینی

دستور تهیه سمنو با آرد نان سنگک

سمنو از عصاره جوانه گندم تشکیل می‌شود و یکی از سین‌های سفره هفت‌سین است که خواص فراوانی برای سلامتی دارد. این سین مغذی سفره هفت‌سین نمادی از قدرت و برکت محسوب می‌شود و در روزهای پایانی سال به‌صورت گروهی در برخی از مناطق کشور طبخ می‌شود. ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سمنو آن را به یکی از پرخاصیت‌ترین مواد غذایی تبدیل نموده است.

مواد لازم برای تهیه سمنو با آرد نان سنگک:

  • گندم: 1 کیلو
  • آرد نان سنگک: 3 کیلو

طرز تهیه سمنو با آرد نان سنگک:

  1. برای درست کردن سمنو باید گندم را از 3 روز قبل در آب خیس کنید و طی آن چند بار آب آن را عوض کنید. وقتی نوک گندم جوانه زد آن را از آب خارج کنید و داخل دستمال خیس و تمیزی بریزید تا ریشه دربیاورد.
  2. وقتی‌که ریشه گندم‌ها درآمد آن را در چند سینی پهن کنید و پارچه خیسی روی آن‌ها قرار دهید تا گندم‌ها ساقه نقره‌ای بزند. وقتی گندم به این مرحله رسید آن را بکوبید و یا چرخ کنید.
  3. بعد مقداری آب به گندم‌ها اضافه کنید و خوب مخلوط‌کنید. گندم‌ها را از صافی رد کنید تا شیره سفیدرنگی از پوسته گندم دربیاید.
  4. سپس آرد را داخل قابلمه‌ای بریزید و شیره گندم را به‌آرامی به آن اضافه کنید تا آرد در شیره حل شود و به‌صورت مایع رقیقی دربیاید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و مدام مایع را هم بزنید تا به جوش بیایند و غلیظ شود. وقتی مایع به شکل حلوا درآمد و آبش کشیده شد، آن را تفت دهید. مقداری آب سرد به سمنو اضافه کنید تاکمی خوش‌رنگ‌تر و رقیق‌تر شود.
  5. سپس سمنو را در یک ظرف گود بریزید و به مدت 30 دقیقه در فر یا روی اجاق‌گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا خوب دم بکشد. اگر دوست داشتید می‌توانید از خلال بادام و پسته هم در سمنو استفاده کنید.

شیرینی سمنو از همان شیره سفیدرنگ گندم است و هرگز نباید از شکر برای شیرین کردن آن استفاده کرد.

3.2/5 - (10 امتیاز)
منبع
fardanewsnamnakگردآوری، ویرایش و بازنگری تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا