پوست و مو

روش های مراقبت از موهای فر، وز و مجعد

در این مطلب روش های مراقبت از موی فر، وز و مجعد را بیان خواهیم نمود، باما همراه باشید 🙂

موی فر یکی از آرزوی دختران جوان و بسیاری از خانم‌ها است. نگهداری از مراقبت از موی فر شاید به نظر شما هم سخت باشد ولی اگر نکته‌های آن را بدانید، متوجه می‌شوید کار سختی نیست.

روش هایی برای از مراقبت از موهای فر و وز

داشتن موهای فر مثل هر جنس موی دیگری مزایا و معایب خود را دارد مثلاً اگرچه موی فر پرپشت و زیبا به نظر می‌رسند اما مراقبت از موی فر کار ساده‌ای نیست و احتمال آسیب دیدن این موها در صورت مراقبت نادرست بیش از دیگر انواع موها است.

اگر موهای شما فر است و در نگهداری و مراقبت موهایتان به‌خصوص در فصل تابستان دچار مشکل هستید نگران نباشید ترفندها و نکات خاصی وجود دارد که شما با رعایت آن‌ها می‌توانید موهایی طبیعی، زیبا و سالم داشته باشید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که مراقبت از موی فر را در فصل تابستان چطور باید انجام دهید در ادامه نیز با روش رنگ کردن موهای فر و بهترین ماسک مو برای مراقبت از موهای فر آشنا خواهید شد.

نکات مهم برای مراقبت از موهای فر در فصل تابستان

همه ما در گرما و رطوبت فصل تابستان تجربه خیس شدن و چسبنده شدن موها را داشته‌ایم اما این تجربه برای خانم‌هایی که موهای فر دارند ناراحت‌کننده‌تر است چون گرما و رطوبت نه‌تنها فر موها را خراب می‌کند بلکه احتمال آسیب دیدن موها مثل موخوره و شکنندگی مو در این شرایط هم وجود دارد؛ اما شما با چند تغییر کوچک در برنامه مراقبت از موهای فر می‌توانید این مشکلات را به حداقل برسانید و تابستانی شاد و زیبا را سپری کنید.

چگونه از موهای فر مراقبت کنیم؟

مراقبت از موهای فر

موی فر را بیش‌ازحد نشویید

شستن موها با شامپوهای پاک‌کننده Clarifying اگرچه ظاهر زیبایی به آن‌ها می‌دهد اما باعث خشکی و وز شدن موها می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود برای مراقبت از موهای فر تا حد ممکن کمتر آن‌ها را شامپو بزنید و از شامپوهایی که خاصیت نرم‌کنندگی و آبرسانی و ضدمیکروبی دارند استفاده کنید.

برای موی فر از نرم‌کننده به میزان لازم استفاده کنید

هیچ‌وقت قدرت نرم‌کننده‌ها را دست‌کم نگیرید و فراموش نکنید که شما در فصل تابستان هم به استفاده از نرم‌کننده مو نیاز دارید. برای نرم کردن و حالت دادن به موها می‌توانید از ماسک‌های نرم‌کننده هم استفاده کنید و آن‌ها را شب روی موها بزنید و صبح شامپو بزنید تا رطوبت موها تأمین شود و موهایی نرم و خوش‌حالت داشته باشید.

از نوک موهای فر بیشتر مراقبت کنید

نوک موها بیش از هر قسمت دیگری مستعد خشک شدن است و به همین دلیل است که موخوره در نوک موها به وجود می‌آید. به همین دلیل لازم است که از نوک موها مراقبت بیشتری به عمل‌آورید و آن را با انواع روغن و ماسک مو ایزوله کنید تا رطوبت مو از طریق نوک آن تبخیر نشود. برای این کار می‌توانید از روغن بادام یا جوجوبا استفاده کنید و آن را فقط روی نوک مو بزنید چون تماس این روغن‌ها با کف سر باعث چرب شدن آن می‌شود.

برای مراقبت از موی فر از بخار کمک بگیرید

بخار همان چیزی است که باعث به هم خوردن حالت و زیبایی موهای فر می‌شود و این بخار در فصل تابستان فراوان است؛ اما شما می‌توانید از این بخار به نفع خودتان استفاده کنید، فقط کافی است هنگام حالت دادن به مو از بخار کمک بگیرید و آن‌ها را حجیم‌تر کنید. به‌این‌ترتیب دیگر بخار موجود در هوا نمی‌تواند اثری روی موهای شما داشته باشد.

از حرارت برای موی فر، کمتر استفاده کنید

موهای فر را کمتر سشوار کنید

همیشه توصیه می‌کنیم که استفاده از حرارت را روی موها به حداقل برسانید اما این توصیه برای خانم‌هایی که موهای فر دارند به‌خصوص در فصل تابستان بسیار جدی‌تر است. اگر به سشوار کشیدن نیاز دارید حتماً درجه سشوار را در کمترین دمای ممکن قرار دهید تا آسیب کمتری به موهای شما برسد.

از مواد سیلیکونی روی موهای فر استفاده نکنید

این توصیه تنها محدود به فصل تابستان نیست و شما همیشه باید از موادی که حاوی سیلیکون هستند اجتناب کنید. سیلیکون اگرچه حالتی صاف و یکدست به موها می‌دهد اما مثل یک عایق عمل می‌کند و مانع از جذب رطوبت روی مو می‌شود و موها را خشک و سنگین می‌کند. پس سیلیکون را از برنامه مراقبت موهای خود حذف کنید تا موهای فر زیباتری داشته باشید.

از مواد مغذی برای حالت دادن موهای فر کمک بگیرید

مراقبت از موهای فر با روغن جوجوبا

گاهی بهترین راه برای حفظ زیبایی موها، حفاظت از آن‌ها در مقابل عوامل آسیب‌زا است. بافتن موها یک روش ساده برای جلوگیری از به‌هم‌ریختگی و گره خوردن موها است که در روزهای گرم هم به‌خوبی جواب می‌دهد. حال اگر پیش از بافتن موها از یک ماده مغذی و محافظ هم‌روی آن استفاده کنید سلامت و زیبایی موهای شما تضمین می‌شود. همان‌طور که گفتیم روغن جوجوبا و روغن‌های طبیعی ازاین‌دست هم قدرت حفاظتی خوبی دارند و هم حالت خوبی به موها می‌دهند و هم طبیعی و بدون ضرر هستند.

بهترین ماسک مو برای مراقبت از موهای فر

ماسک‌های مو تأثیر زیادی در سلامت و زیبایی موها دارند و بسته به نوع آن‌ها می‌توانند فواید زیادی برای مو داشته باشند. در این میان موهای فر به دلیل مشکلات خاصی که دارند نیاز بیشتری به استفاده از ماسک دارند و برخی از انواع ماسک بهترین اثر را روی موهای فر دارد و برای مراقبت از موهای فر توصیه می‌شود. یکی از مشکلات رایج موهای فر، خشکی است که مشکلات دیگری مثل موخوره، شکنندگی و وز شدن را به دنبال دارد و ماسک‌هایی که خاصیت مرطوب‌کننده و آبرسانی دارند می‌توانند این مشکل را برطرف کنند.

اما این سؤال پیش می‌آید که کدام ماسک‌ها خاصیت آبرسانی و رطوبت رسانی به مو رادارند، ماسک‌هایی که حاوی روغن نارگیل، روغن آووکادو و یا روغن دانه انگور باشند می‌توانند رطوبت موها را حفظ کنند و زیبایی و درخشش آن‌ها را بیشتر کنند.

در کنار ماسک‌های مرطوب‌کننده ماسک‌های حالت‌دهنده هم محصولاتی هستند که برای مراقبت از موهای فر توصیه می‌شوند. این ماسک‌ها برای کسانی مناسب هستند که می‌خواهند موهای فر خود را با جریان هوا خشک کنند و حالت طبیعی آن را از بین نبرند. این ماسک‌ها معمولاً خاصیت تغذیه‌کننده هم دارند و حالت طبیعی فرهای شما را بدون وز و تخت شدن به آن بازمی‌گردانند.

موهای فر مستعد وز و شکنندگی هستند و ماسک‌هایی که خاصیت ضد وز داشته باشند بهترین گزینه برای تقویت و زیبایی موهای فر هستند. ماسک‌هایی که حاوی روغن‌های قوی و تغذیه‌کننده و فاقد پارابن و سولفات باشند می‌توانند وز موها را از بین ببرند و آن‌ها را شاداب و درخشان کنند.

درمان قبل از شامپو را برای موی فر در نظر بگیرید

بسیاری از دختران با موهای مجعد روی این روتین قسم می‌خورند. قبل از شامپو زدن به موها نرم‌کننده بزنید. این کار از خشونت و آسیب غیرضروری در طول فرآیند شامپو زدن جلوگیری می‌کند، به‌خصوص اگر موهای بسیار پیچیده یا فری داشته باشید. از نرم‌کننده مو و یا روغن قبل شامپو استفاده کنید و آن را به موهای خشک اعمال کنید.

موی خود را به بخش‌های مختلف تقسیم کرده و نرم‌کننده را به‌طور کامل به موهایتان بمالید و از انگشتان خود برای جدا کردن حلقه‌های مو استفاده کنید. حداقل 20 دقیقه بگذارید بماند و اگر موهایتان بلند است، یک کلاه پلاستیکی یا حوله بگذارید تا به گرم کردن سر شما کمک کند، این کار کوتیکول موهای شما را بازکرده و باعث نفوذ بیشتر نرم‌کننده می‌شود.

اجتناب از شامپو زدن روزانه

برای مراقبت از موهای فر مکرر شامپو نزنید

موهای فرفری به‌صورت مرتب و زیاد به شامپو زدن نیاز ندارد. شامپو زدن مکرر می‌تواند باعث کشیده شدن رشته‌های ظریف مو شود و فشار بیاورد و موها را خشک‌تر کند.

اما نرم‌کننده نیز دوست شما است. به این دوست خوش‌آمد بگویید و زیاد از نرم‌کننده مو استفاده کنید، حتی اگر موی خود را شامپو نمی‌زنید، از نرم‌کننده حتماً استفاده کنید.

شامپوی خود را به‌طور عاقلانه انتخاب کنید

به موهای مجعد خود به‌عنوان پارچه کشمیری خوب فکر کنید. شما این پارچه را نمی‌توانید با پاک‌کننده‌های سخت بشویید و همچنین نباید موهای خود را با یک شامپو غلیظ و خشن بشورید.

از شامپو ضعیف تا متوسط حاوی نرم‌کننده استفاده کنید که مو و پوست سر شما را بدون اینکه مقدار زیادی از رطوبت و روغن‌های طبیعی خود را از بین ببرد، تازه کند. بسیاری از دختران مو فرفری حتی یک‌قدم فراتر می‌روند و شامپو و یا نرم‌کننده خود را با آب مقطر رقیق می‌کنند.

مصرف آب داغ را کم کنید

بله شامپو با آب سرد و / یا آب آبکشی با آب سرد تجربه بسیار لوکس و خوشایندی نیست. چنانچه پیش‌ازاین در بحث نکات مراقبت از مو گفته شد آب سرد آن کوتیکول ها را می‌بندد که به‌نوبه خود رطوبت را در آنها قفل می‌کند، موهای شما را مرطوب می‌کند و وزی را کاهش می‌دهد.

از نرم‌کننده‌های عمیق مو استفاده کنید

بعد از شامپو زدن، یک نرم‌کننده عالی به کار ببرید. فرمولی را انتخاب کنید که به نیازهای موی شما پاسخ دهد.

موهایتان خشک است؟ یک فرمول مرطوب‌کننده که حاوی نرم‌کننده‌هایی مانند گلیکول، گلیسیرین و یا روغن‌های کیفیت خوب است را انتخاب کنید.

آیا موهایتان ضعیف است؟ شما به یک باز سازنده پروتئینی با آمینواسیدها و یا کراتین برای بازیابی استحکام نیاز خواهید داشت.

موهایتان را درست شانه کنید

برای مراقبت از موهای فر، صحیح شانه کنید

برای موهایتان، از شانه‌های مناسب استفاده کنید. روی بهترین شانه باکیفیت ممکن سرمایه‌گذاری کنید. موهایتان را محکم شانه نکنید. زمانی که موهای خود را بعد از شامپو زدن شانه می‌کنید، از یک شانه با دندانه بسیار بزرگ استفاده کنید و به‌آرامی به قسمت بالای مو بروید.

موهای خود را همیشه زمانی که مرطوب است جدا کنید، ترجیحاً وقتی‌که با یک پوشش نرم‌کننده محافظت می‌شود. زمانی که خیلی خیس است، شانه نکنید. این کار باعث شکستن رشته‌های مو و ایجاد گره‌ها و از بین رفتن شکل فری موهای شما و وز شدن آن خواهد شد. شما هم‌چنین می‌توانید موها را از ریشه جدا کنید.

به‌طورکلی، موهای مجعد در معرض خشک شدن قرار دارند که دلیل مهم شستشوی آن‌ها هم همین است. شامپو زدن بیش‌ازحد، کوتیکول ها را باز می‌کند و موها روغن طبیعی خود را از دست می‌دهند و حلقه‌های موی شما را حتی بیشتر از قبل خشک خواهد کرد. هر چه کمتر بشوید، بهتر است! مثلاً 1- 2 بار در هفته این کار را تکرار کنید.

از وسیله‌های مناسب برای خشک‌کردن استفاده کنید

اگر موهایتان در زمان خشک شدن وز می‌شود، پس از سشوار استفاده نکنید- از محصولات مو که برای موهای فرفری هستند استفاده کنید، مانند کرم فعال‌کننده حلقه‌های مو و یا کمی روغن آرگان که موهایتان را بسیار زیبا می‌کنند.

همچنین می‌توانید از دستگاه دیفیوز استفاده کنید، سرخود را وارونه نگه‌دارید و دیفیوزر را به‌طور پیوسته بر روی پوست سرتان نگه‌دارید – آن را خیلی زیاد تکان ندهید چون همه این بادها می‌تواند موهایتان را وز کنند. در کل اعمال گرمای اضافی می‌تواند باعث شود که موهای شما شکل مارپیچ طبیعی خود را از دست بدهند و باعث شوند که آن‌ها بی‌روح به نظر برسند.

اگر شما متوجه این مسئله شدید، استفاده از هر نوع وسیله حرارتی (ازجمله سشوار با دیفیوزر که استفاده می‌کنید!) را برای یک یا دو هفته محدود کنید و بر روی حلقه‌های موی خود تمرکز کنید تا آن‌ها را زیبا کنید.

اگر از ابزارهای سبک حرارتی استفاده می‌کنید، از آن‌ها با تنظیم حرارت متوسط استفاده کنید و همیشه حتماً از محافظت‌کننده‌های حرارتی استفاده کنید. بازی کردن با حلقه‌های موها در هنگام خشک شدن و یا رد کردن انگشتان در آن‌ها ممکن است باعث شود که به‌سرعت بالا بروند که این اولین چیزی است که شما می‌خواهید از آن اجتناب کنید.

از اسپری مو و موس مو اجتناب کنید. این‌ها فقط باعث می‌شود که حلقه‌های موی شما تردتر شوند. این دو محصول همچنین حاوی بیش‌ترین مقدار الکل هستند.

راه های مراقبت از موهای فر

پوست سرتان را تمیز کنید

همان‌طور که گفته می‌شود، شامپو زدن موهای فرفری، برای رشد موی سالم لازم است، چون همه محصولات انباشته از روغن‌ها، کثیفی و گردوغبار را تمیز می‌کند. هنگام شامپو زدن، روی مالش و تمیز کردن پوست سرخود با نوک انگشتانتان تمرکز کنید.

وقتی از حمام بیرون می‌آیید، به‌آرامی موهای خود را با حوله‌ای نخی خشک‌کنید و آب باقیمانده را بگیرید. از حوله زبر استفاده نکنید، چون این می‌تواند باعث شود که کوتیول ها باز شود و موی شما را وز تر کند.

یک متخصص آرایش موی فر داشته باشید

اوه، بله این‌یکی خیلی عالی است. متخصص موهای فرفری حرفه‌ای باتجربه قبلی در این کار، علم را هم در نظر می‌گیرند و بهترین عملکرد را خواهند داشت و باعث ایجاد تفاوت فوق‌العاده‌ای در شما خواهند شد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
منبع
namnakbeytooteگردآوری و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا