ضرب المثل

معنی ضرب المثل لقمه اندازه دهنت بردار

مفهوم ضرب المثل لقمه اندازه دهنت بردار

ضرب‌ المثل لقمه اندازه دهنت بردار یک ضرب‌ المثل‌ معروف ایرانی می باشد که به معنای فقط آن چیزی را بخور که به اندازه دهانت است می‌ باشد. به عبارتی دیگر، این ضرب‌ المثل به فردی که می‌ خواهد بیش از حد بخورد یا از آنچه که به او تعلق دارد بیش از حد استفاده کند، یادآوری می‌ کند که باید خود را محدود کند و فقط آنچه که به اندازه دهانش است را بخورد.

این ضرب‌ المثل به عنوان یکی از ضرب‌ المثل‌ های قدیمی و محبوب فارسی شناخته شده است و به عنوان یک راهنمایی برای محدود کردن خود و اجتناب از افراط در هر کاری، به کار می‌ رود. به عنوان نمونه، ما در مواقعی که می‌ خواهیم غذا بخوریم، باید توجه کنیم که فقط آن چیزی را بخوریم که به اندازه دهانمان است و نه بیشتر. همچنین، این ضرب‌ المثل به عنوان یک نکته مهم در مورد مدیریت مالی و استفاده بهینه از منابع هم به کار می‌ رود. به عنوان مثال، اگر می‌ خواهید پول خود را بهینه مدیریت کنید، باید فقط آن مقدار پول را خرج کنید که به اندازه نیاز شماست و از خرج بیش از اندازه خودداری کنید. در کل، این ضرب‌ المثل به عنوان یک راهنمایی برای محدود کردن خود و استفاده بهینه از منابع در موارد مختلف به کار می‌ رود.

همچنین ممکن است شخصی بخواهد کاری را انجام دهد که توانایی آن را ندارد و ممکن نیست از پس آن کار بربیاید که در این زمان از ضرب المثل لقمه اندازه دهنت بردار استفاده می کنند تا به فرد مورد نظر بگویند که این کار را نمی تواند انجام دهد و ممکن است انجام آن به ضرر او باشد.

به طور کلی این ضرب المثل به ما می گوید که باید حد و مرزهای قابل تحمل خود را بشناسیم و از انجام کارهایی که بیشتر از ظرفیت و توانایی ماست، خودداری کنیم.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا