کودکان و والدین

آیا موی پیشانی نوزاد طبیعی است؟

موی پیشانی نوزاد در بسیاری از نوزادان تازه متولدشده دیده می‌شود. موهای زائد در دوران جنینی رشد می‌کنند و کارکردهای بسیار زیادی برای جنین دارند. این پوشش مویی در هفته‌های آخر بارداری از بین می‌رود اما ممکن است که در برخی از نوزادان (مخصوصاً نوزادان نارس) پوشش مو از بین نرفته باشد. باید بدانید این موها به‌تدریج از بین می‌روند و نیاز به انجام هیچ کار خاصی ندارند؛ اما برخی از والدین برای موهای زائد نوزاد خود نگران هستند و اقدام به کارهای خطرناکی همچون ساییدن مو وکس کردن می‌کنند. درحالی‌که این کارها با عواقب جبران‌ناپذیری همراه می‌باشد. در ادامه مقاله به بررسی کامل موی پیشانی نوزاد می‌پردازیم.

موی پیشانی نوزاد طبیعی است؟

جنین در رحم مادر، دارای یک پوشش مویی است که سرتاسر بدن او را فرامی‌گیرد. اولین موهایی که از فولیکول مو رشد می‌کنند همین پوشش مویی جنینی است. با توجه به تفاوت‌های فردی، ممکن است که مو بدن جنین تیره یا بی‌رنگ و بور باشد. فایده این موها این است که به گرم نگه‌داشتن نوزاد کمک و دمای بدن او را تنظیم می‌کند. بیشتر مو بدن نوزاد در پایان بارداری از بین می‌رود اما در برخی مواقع، ریختن موها تا بعد از تولد نیز ادامه پیدا می‌کند و هفته‌ها و ماه‌ها بر روی بدن نوزاد باقی می‌ماند. موی پیشانی و بدن در اکثر نوزادان مشاهده می‌شود اما در نوزادان نارس بسیار بیشتر است.

کاربرد پوشش موی پیشانی نوزاد و بدن او چیست؟

موی بدن جنین فواید و کارکردهای زیادی دارد که برخی از آن‌ها ذکرشده است.

تنظیم دمای بدن جنین

پوشش مویی، بدن جنین را گرم نگه می‌دارد و به تنظیم دمای بدن او در داخل رحم کمک می‌کند. این پوشش مویی تا زمانی که جنین شروع به وزن گیری کند و چربی در زیرپوست جمع شود، بدن را گرم نگه می‌دارد.

محافظت از پوست

جنین در داخل رحم مادر درون یک کیسه قرار دارد که اطراف آن را مایعی به نام آمنیوتیک فراگرفته است. در معرض این مایع قرار گرفتن، پوست و دمای بدن جنین را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل یک مایع سفید و چرب‌بر روی پوست جنین قرار می‌گیرد تا مانع از تماس مایع آمنیوتیک باپوست شود و برای اینکه مایع سفیدرنگ به پوست بچسبد، نیاز به پوشش مویی دارد. با نزدیک شدن زمان زایمان، پوشش مو لایه سفیدرنگ از بین می‌رود و پوست جنین با مایع آمنیوتیک تماس پیدا می‌کند.

تحریک رشد جنین

تحقیقات نشان داده است که پوشش موی پیشانی نوزاد و بدنش، به تحریک رشد جنین و کاهش استرس در داخل بدن کمک زیادی می‌کند.

موی نوزاد کاربرد پوشش موی نوزاد

رویش و ریزش موهای نوزاد

در ماه چهارم و پنجم بارداری، موی پیشانی نوزاد و بدن او شروع به رویش می‌کند و در هفته بیست و هشتم به بیش‌ترین میزان خود می‌رسد و پس‌ازآن ریزش موها شروع می‌شود. (در ماه هفتم تا هشتم بارداری ریختن پوشش مویی جنین شروع می‌شود.) بسیاری از نوزادان تا قبل از تولد، تمام موهای بدن خود را از دست می‌دهند اما در برخی از آن‌ها نیز باقی می‌ماند که معمولاً پس از گذشت یکتا دو هفته کاملاً از بین می‌رود. در برخی موارد نیز ریزش موها تا چند ماه طول می‌کشد. طولانی شدن مدت‌زمان ریختن موها هیچ مشکلی ندارد و کاملاً طبیعی می‌باشد. نگران مو بدن نوزاد خود نباشید چراکه بالاخره از بین می‌رود، مخصوصاً در نوزادانی که زود متولدشده‌اند این مسئله شایع‌تر است.

زمان تولد و میزان موهای زائد

میان زمان تولد و میزان مو بدن ارتباط کلی وجود دارد که به شرح زیر می‌باشد.

  • نوزادانی که در زمان موعد متولدشده‌اند (هفته 37 تا 42) موهای زائد بسیار کمی دارند.
  • نوزادانی که بعد از هفته 42 متولد می‌شوند هیچ مو زائدی بر روی بدن خود ندارند.
  • نوزادان زودرس که قبل از هفته 37 متولد می‌شوند موی زائد بیشتری دارند.
  • نوزادانی که پوست روشنی دارند، موهای صورت و بدنشان نیز بور و بی‌رنگ می‌باشد.
  • نوزادانی که پوست تیره‌ای دارند، مو بدن و صورتشان نیز تیره و زیاد است.

روش‌های از بین بردن موی پیشانی نوزاد:

با توجه به حساس بودن سر و پوست نوزاد بهتر است هیچ کاری انجام ندهید. چراکه دست‌کاری هر قسمت بدن نوزاد عواقب جبران‌ناپذیری برای نوزاد به همراه خواهد داشت. نگران نباشید این موها به‌مرورزمان بعد از چند هفته از بین می‌روند.

موهای نوزادی می‌ریزند ولی بعضی وقت‌ها دیروزود دارد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که درصورتی‌که موهای صورت یا بدن از حالت کرکی خود درآمده و شکل ضخیم پیدا کنند، لازم است که برای بررسی‌های بیشتر به متخصص مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
beytootehonarehzendegi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا