ارتباطات فردی و اجتماعی

با افراد لجباز و یک دنده چگونه برخورد کنیم؟

این‌که چگونه با افراد لجباز برخورد کنیم شاید خیلی موضوع پیچیده‌ای باشد و احتمالاً تصور کنید که ارتباط برقرار کردن با افراد لجباز آن‌قدر سخت هست که سعی می‌کنید با این افراد کم‌تر رفت‌وآمد کنید و دور و برشان نباشید.

تبلیغات

اما اگر نکاتی که در ادامه بیان کرده‌ایم را بدانید و به آن عمل کنید به‌راحتی می‌توانید با افراد لجباز برخورد کنید و با این افراد یک ارتباط مؤثر برقرار کنید.

نمیدونم تا حالا به روستا رفتید یا نه؟ منظورم روستاهایی هست که رودخانه دارند.

دقت کردید وقتی که میخان از رودخانه رد بشند چطوری رد میشند؟

روستایی‌ها متوجه شدند که وقتی میخان از رودخانه رد بشند نباید با رودخانه لجبازی کنند و الکی در برابر جریانِ آب مقاومت کنند.، چون میدونند خودشون خسته میشن و کم میارن.

تبلیغات

در روستا وقتی میخان از رودخانه رد بشند در برابر جریانِ آب مقاومتی نمی‌کنند، مثلاً وقتی میخان به نقطه D در اون طرف رودخانه برسند یکم میان بالاتر مثلاً در نقطه A در این سمتِ رودخانه قرار می‌گیرند و همین‌جوری با جریانِ آب حرکت می‌کنند تا به نقطه D برسند.

ما هم میتونیم از همین روش برای ارتباط با آدم‌ها الگو بگیریم. اصلاً لازم نیست با کسی لجبازی کنیم و الکی وقت و انرژیِ خودمون رو هدر بدیم یا اعصابمون رو خُرد کنیم، فقط کافیه که یکمی نرم‌تر و با فکر عمل کنیم، اونوقته که می‌بینیم کارهامون خیلی راحت و بی‌دردسر انجام میشه و به اون هدفی که می‌خایم رسیدیم.

یک مثال عینی برای اینکه چگونه با افراد لجباز برخورد کنیم

مثلاً چند سال پیش در شرکتی کار می‌کردم و رییس جدیدی داشتم که خیلی رو اعصاب بود، همش غُرهای الکی می‌زد، می‌خاست ثابت کنه که رییسه و حرف حرفِ خودشه.

خب اینجا من دوتا راه داشتم، یا جلوش باید قد علم می‌کردم و هر چی می‌گفت جوابش رو می‌دادم، یا نه، مثل رد شدن از رودخانه باهاش رفتار می‌کردم.

قبل از همه این‌ها اول من باید هدفم رو مشخص می‌کردم که اصلاً من چرا باید زیر دستِ ایشون کار کنم و غُرهای الکی و لجبازی‌اش رو تحمیل کنم. با خودم رو راست بودم، به خودم گفتم واقعاً هدفت از اینجا موندن چیه؟

تبلیغات

هدفِ من مشخص بود، چون کارم رو دوست داشتم، دوست داشتم که کار یاد بگیرم، دوست داشتم که پیشرفت کنم و ….

وقتی هدفم رو مشخص کردم دیگه همه چیز برام شفاف بود، به جای اینکه بیام با رییس جَر و بحث کنم، به حرف هاش گوش می‌دادم، یه جاهایی تأییدش می‌کردم یا یک جاهایی سکوت می‌کردم، اگر عصبانی می‌شد جوابش رو نمی‌دادم، چون میدونستم همه این‌ها میگذره و در آخر من هستم که پیشِ خودم برنده هستم و به اون هدف‌هایی که می‌خاستم رسیدم.

یک مثال فرضی برای اینکه چگونه با افراد لجباز برخورد کنیم

فرض کنید یک فروشنده سمج و لجباز میخاد به شما پیراهن بفروشه، به شما گیر داده که از این نوع پیراهن بخرید.

فروشنده به ما میگه، رنگ زرشکی این پیراهن فوق العاده است و خیلی بهتون میاد، جنس این پیراهن عالیه، خلاصه با سماجت و لجبازی میخاد این پیراهن رو به ما بفروشه.

حالا ما اینجا سه تا راه داریم:

تبلیغات
  1. با یک برخورد تند و زننده با فروشنده برخورد کنیم
  2. بالاخره فروشنده موفق میشه که اون پیراهن رو به ما بفروشه
  3. از تکنیک رد شدن از رودخانه استفاده کنیم

اگر مورد یک را انجام دهیم، یعنی با فروشنده برخورد تند و زننده داشته باشیم، قطعاً ما نمی‌توانیم با این فرد یک ارتباط مؤثر برقرار کنیم و ممکنه که این برخورد ما با این شخص لجباز به جر و بحث و کشمکش ختم بشه.

اگر مورد دو را انجام دهیم، یعنی فروشنده موفق بشه با لجبازی پیراهن رو به ما بفروشه، اینجا ما در این مذاکره، میدان را به فروشنده داده‌ایم و تسلیم شدیم.

اما آگه از مورد سوم یعنی “تکنیک رد شدن از رودخانه” استفاده کنیم، بدون هیچ جر و بحثی ما می‌توانیم با افراد لجباز برخورد کنیم .

در همین مثال می تونیم به اون فروشنده لجباز که میخاد یک پیراهن زرشکی به ما بفروشه (البته فروشنده و پیراهن اینجا فقط یک مثال هست) بگیم:

# این پیراهن واقعاً چه جنس خوبی داره و چقدر خوش دوخته، میشه بهم رنگ بنفش این پیراهن رو بدید (می دونیم که رنگ بنفش نداره)

تبلیغات

@ فروشنده میگه بنفشش رو ندارم

# و ما میگیم اگه بنفشش رو داشتی ازت می‌خریدم

ما در موقعیت‌های مختلف باید بتونیم بدون اینکه با دیگران بحث و جدل داشته باشیم با لجبازی این افراد برخورد کنیم.

همونطوری که خدمتتون عرض کردم، اصلاً نیاز نیست کلی وقت و انرژی خودمون رو برای اینجور افراد صرف کنیم و پافشاری کنیم که اون چیزی که اونا میگن درست نیست، در ابتدا کمی باهاشون همراه میشیم و بعد مثل تکنیک رد شدن از رودخانه باهاشون برخورد می‌کنیم.

در اینجور موارد نه تنشی به وجود میآد، نه ناراحتی بین طرفین به وجود میآد و نه لجبازی طرف مقابل موجب آزار و اذیت ما میشه.

تبلیغات

بنابراین با کمی فکر کردن و هیجانی تصمیم نگرفتن میشه بدون دردسر به هدف‌هایی که می‌خایم برسیم.

پیشنهاد می‌کنم همین حالا:

اسم چند نفر از افرادی رو که در حال حاضر دارند با ما لجبازی می‌کنند بنویسیم و در کنارش هدفمان از این لجبازی رو هم بنویسیم و در آخر تصمیمی که میشه راحت‌تر به هدفمان رسید و این لجبازی رو خنثی کرد بنویسیم و بخش عمل کنیم.

“به نقل از امیر مصطفی

5/5 - (3 امتیاز)

تبلیغات
منبع
amirmostafaگردآوری و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا