زندگی روزمره

رجوع از ابراء مهریه چگونه است؟

صرف نظر از بخشش مهریه یا رجوع از ابراء مهریه در شرایطی به وجود می آید که مرد با فریب دادن زن او را برای بخشش مهریه متقاعد کند. در صورتی که مرد پس از ابرا مهریه توسط زن به قول و قرارهای خود عمل نکند، زن می تواند در بازه های زمانی تعیین شده برای رجوع از بخشش مهریه خود اقدام کند. مهریه حق و مال قانونی برای زن است؛ در شرایطی که زن بر اساس توافقات انجام شده از مهریه خود صرفه نظر کند در صورت فریبکاری و عدم پایبندی مرد به توافقات زن می تواند از حق خود برای رجوع از بخشش استفاده کند. در چنین شرایطی زن با عنوان فریب از مرد شکایت خواهد کرد.

رجوع از بخشش مهریه

رجوع از ابراء مهریه شرایط و ضوابط خاص خود را دارد. از آن جا که در پرونده های مربوط به طلاق، میزان پشیمانی زوجه از بخشش مهریه بسیار بالا است، قانونگذار قوانینی در این حوزه تصویب کرده که زوجه با پیروی از آن ها بتواند مهریه و حق قانونی خود را از شوهر پس بگیرد. برخی شرایط امکان رجوع از بخشش مهریه را برای زن ایجاد نمی کنند. در صورتی که زن در دفاتر اسناد رسمی به وصول مهریه اقرار کند و اقرارات او به صورت شفاهی و مکتوب موجود باشند، امکان رجوع وجود ندارد.

شما می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی درباره رجوع از ابراء مهریه با وکیل مهریه شیراز تماس بگیرید.

اما در شرایطی که زن از بذل یا هبه مهریه استفاده کرده باشد، رجوع از بخشش مهریه برای زن میسر خواهد بود. رجوع از ابراء مهریه نیز در این وضعیت مطرح می شود که شرایط و قوانین خاص خود را دارد. ابرا مهریه و رجوع از آن در اغلب پرونده های مربوطه میسر نخواهد بود. اما در شرایطی که ابرا عقد خوانده شده و مورد قبول واقع نگردد، امکان رجوع از آن فراهم خواهد بود. اما اگر ابرا را اسقاط بدانیم، دین ساقط شده و رجوع از آن میسر نخواهد بود.

چگونه مهریه ابرا می شود؟

ابرا مهریه در شرایطی انجام می شود که زن با رضایت خود به دفترخانه مراجعه کرده و در یک سند معتبر مهریه خود را ابرا کند. در این شرایط اهلیت و رضایت زن مورد توجه قرار می گیرد. در این شرایط در سند ابرا درج می شود که زن از همه یا بخشی از مهریه خود به کل صرفه نظر کرده و ادعایی به منظور دریافت آن در آینده نخواهد داشت. این شرایط سبب ابرا مهریه می شود. بر این اساس زن هیچ حقی برای بازگشت از ابرا مهریه خود نخواهد داشت و نمی تواند از شرایط رجوع استفاده کند.

پیش بینی این نهاد حقوقی برای رسیدگی به دیون و تعهدات مالی مورد توجه قرار می گیرد. به موجب قانون اساسی کشور ما هر دینی محترم بوده و باید پرداخت شود. اما برای از بین بردن برخی تعهدات مالی قانونی شرایط ابرا را در نظر گرفته که به موجب آن داین مدیون را ابرا می کند. ابرا به منزله خلاص شدن از تعهدات مالی است و مدیون نمی تواند مال ابرا شده را باز پس بگیرد. در این شرایط صحت عقلی، بلوغ داین و… نیز مورد توجه قرار می گیرد.

انواع روش های بخشیدن مهریه

برای بررسی شرایط رجوع از ابراء مهریه، باید به انواع روش های بخشش مهریه دقت داشته باشید. مهریه یک حق قانونی برای زن است و مرد در هیچ شرایطی نمی تواند از آن شانه خالی کند. با این وجود در صورتی که زن خود به صورت توافقی این حق را به مرد ببخشد، حقی بر دوش مرد باقی نمی ماند. شرایط ابرا مهریه در این زمینه مورد توجه قرار می گیرد. یکی از روش هایی که زن با استفاده از آن از مهریه خود صرفه نظر می کند، ابرا است. برای این منظور زن بدون همراهی زوج و بدون نیاز به رضایت مرد به دفتر ثبت اسناد مراجعه کرده و سندی برای ابرا مهریه خود تهیه می کند. با این روش دیگر هیچ تعهدی برای پرداخت مهریه بر عهده مرد نخواهد بود. به علاوه در این شرایط زن نمی تواند از شرایط رجوع از بخشش استفاده کند.

اما در سایر روش های بخشش مهریه مانند هبه یا بذل مهریه شرایط رجوع از بخشش وجود خواهد داشت. در هر یک از این روش ها زن از شرایط بخشش برای صرفه نظر از مهریه خود استفاده کرده است. بر اساس قوانین تصویب شده در این حوزه هر فرد می تواند در صورت نیاز از بخشش خود در پرونده های حقوقی صرفه نظر کند. به همین خاطر شرایط رجوع از بخشش مهریه در این وضعیت وجود خواهد داشت.

شرایط ابرا مهریه

یکی از روش هایی که زن در دادگاه های خانواده برای جلب رضایت مرد در خصوص طلاق به کار می برد، ابرا مهریه است. با ابرا حقوقی مانند مهریه، گویی از قبل هیچ حقی برای فرد داین وجود نداشته و دیگر هیچ فرصتی برای رجوع از بخشش مهریه وجود نخواهد داشت. برخی از شرایط ابرا مهریه را جهت کسب اطلاعات بیشتر بررسی می کنیم:

  1. اهلیت ابرا کننده در خصوص صرفه نظر از مهریه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این وضعیت شرایط بلوغ فکری و جسمی داین مورد توجه قرار می گیرد. اما وضعیت اهلیت مدیون در این زمینه اهمیت ندارد. یعنی مدیون می تواند این شرایط را نداشته باشد.
  2. مشروعیت ابرا نیز از شرایط مهم و ضروری در این حوزه به شمار می رود. به موجب این شرط هدف از ابرا مهریه نباید خلاف قانون یا شرعیات باشد.
  3. در بخش بعدی رضا و قصد ابرا کننده مورد توجه قرار می گیرد. در صورتی که هر گونه اکراه از ابرا از سوی زوجه مشاهده شود، ابرا مهریه میسر نخواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله به نقل از وکیل شیراز در خصوص رجوع از ابراء مهریه مواردی را بررسی کردیم که نشان می دهد، امکان رجوع و بازگشت از ابرا مهریه وجود ندارد. البته در شرایطی که نکات نام برده شده برای ابرا مهریه رعایت نشوند، ابرا این حقوق توسط زن در دفاتر اسناد رسمی با مشکلاتی مواجه می شود. با در نظر گرفتن قوانین این حوزه زوجه تحت هیچ شرایطی نمی تواند پس از ابرا مهریه خود را از مرد وصول کند و برای همیشه این حق قانونی را از عهده مرد برداشته است.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا