روابط عاطفی

آیا مرد می‌تواند در هر زمان و بدون هیچ دلیل موجهی، اقدام به طلاق از طرف مرد کند؟

مرد بر اساس قانون مدنی که مرد می‌تواند هر وقت بخواهد زن خود را طلاق دهد، بنابراین حق طلاق با مرد است و صحت آن احتیاج به موافقت زن ندارد اگر زن راضی به طلاق نباشد مرد از قاعده همان ماده 1133 می‌تواند استفاده کند و با نظر مشاور رأی طلاق سرانجام صادر خواهد شد و اگر چه صراحت ماده 1133 قانون مدنی حق طلاق را به مرد داده است ولی می‌تواند شرایطی که قبلاً در عقدنامه تعیین شده در صورت عدم ایفاء به آن شرایط توسط زن از ارکان اثبات ادعا برای طلاق باشد. اگر قبل از ازدواج زن دارای بیماری پنهانی باشد که اساس و پایه زندگی را متزلزل کند و آن مرض از طرف مرد پنهان شده باشد به عنوان فریب در ازدواج طلاق صادر خواهد شد.

تبلیغات

طلاق از طرف مرد

مراحل درخواست طلاق از طرف مرد

هرگاه زوج بخواهد زن خود را طلاق دهد طلاق از طرف مرد، ابتدا باید دادخواستی مبنی بر درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش به طرفیت زوجه تنظیم نماید و به هر یک از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تهران و مراکز استان ها و در سایر نقاط کشور به دادگاه های خانواده ذیصلاح مراجعه نماید و ضمن ثبت دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی و دریافت ابلاغ تعیین مجتمع قضایی و شعبه و کلاسه پرونده، به شعبه مربوطه مراجعه نماید و بعد از تعیین وقت رسیدگی و تشکیل جلسه و تعیین تکلیف نسبت به مطالبات مالی زن، گواهی عدم امکان سازش را دریافت نماید. اعتبار این گواهی مدت 3 ماه از تاریخ قطعیت آن می باشد و با مراجعه به هر یک از دفاتر رسمی طلاق، نسبت به اجرای صیغه طلاق ظرف مهلت 3 ماه مذکور اقدام نماید، در صورت انقضاء مدت 6 ماه، گواهی مربوطه از اعتبار ساقط می‌گردد.

مهریه در طلاق از طرف مرد چگونه است؟

اگر درخواست طلاق از طرف مرد باشد، مکلف است مهریه را با سایر مطالبات یکجا به زن بپردازد. بدون مهریه زن را نمی‌توان طلاق داد مگر با توافق زن و یا این که فریب در ازدواج حاصل شده باشد. لکن اگر زوج تمکن مالی نداشته باشد، می‌تواند تقاضای اعسار و تقسیط از دادگاه کند. اگر طلاق از طرف مرد باشد و ملائت نداشته باشد با شهادت سه نفر شاهد و تنظیم استشهادیه می‌تواند اعسار خود را ثابت نماید و مهریه را به صورت اقساطی پرداخت کند. اعسار و تقسیط مهریه در زمانی صورت می‌گیرد که مرد بخواهد زن خود را طلاق بدهد و با توجه به عدم ملائت خود با معرفی سه نفر شهود و استشهاد محلی و گواهی حقوق یا درآمد مهریه را از طریق دادگاه تقسیط کند.

حضانت فرزندان در طلاق از طرف مرد

در طلاق از طرف مرد، حضانت فرزند ذکور تا سن 7 سالگی با مادر و سن 7 تا 15 سال قمری با پدر و سپس فرزند پسر اگر به 15 سال قمری رسید حق انتخاب را دارد و فرزند دختر تا 7 سالگی با مادر تا سن 9 سال قمری با پدر و بعد از 9 سال قمری حق انتخاب با دختر است مگر  توافق زوجین به نحوی دیگر باشد. در صورتی که بین زوجین توافقی برای حضانت حاصل نشود که البته قانون حق تقدم را در این راستا به زوجین اعطاء نموده است ، اما فرزندان ذکور و مونث تا 7 سالگی حضانت آنان با مادر و سپس دختر که به سن 9 سال قمری رسید حق انتخاب با او خواهد بود که پدر یا مادر را انتخاب کند. بین 7 تا 9 سال حضانت دختر به عهده پدر است و در رابطه با فرزند ذکور بعد از 7 سالگی تا 15 سال قمری فرزند ذکور حضانت وی به عهده پدر است و سپس تا 18 سالگی و تا پایان تحصیلات عالیه هزینه ها به عهده پدر است مگر توافق زوجین به نحو دیگری باشد.

تبلیغات

طلاق از طرف مرد

درخواست طلاق از طرف مرد چقدر طول می‌کشد؟

بعد از ثبت دادخواست طلاق از طرف مرد و تشکیل جلسه دادگاه و صدور حکم طلاق بسته به این که زوجه به حکم طلاق اعتراض کند یا نه زمان قطعیت حکم طلاق جهت مراجعه به دفترخانه و اجرای صیغه طلاق متفاوت است. در قانون برای قطعی شدن حکم طلاق سه مرحله باید طی شود که اقدام جهت اعتراض در این مراحل اختیاری است. مرحله اول همان مرحله بدوی و صدور حکم می‌باشد و در صورت اعتراض زن به مرحله تجدید نظر ارجاع می‌شود و اگر در این مرحله نیز زوجه به رأی اعتراض کند پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع خواهد شد که جمع تمامی این موارد به طور کلی تقریباً یک سال به طول می‌انجامد.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا