تناسب اندام

عوارض جدی اضافه وزن و چاقی در مردان

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به بیان عوارض جدی اضافه وزن و چاقی در مردان میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تبلیغات

عوارض عمده اضافه وزن در مردان

هیچ شکی نیست که چاقی برای سلامتی مضر است و میزان کلسترول بد و تری گلیسیرید بدن را افزایش می‌دهد علاوه بر این باعث افزایش قند خون و سطح انسولین، افزایش خطر حمله قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، دیابت، سنگ صفرا، سرطان، آرتروز، آپنه انسدادی خواب، کبد چرب و افسردگی می‌شود. در حقیقت، چاقی و عدم ورزش قاتل و دلیل اصلی مرگ و میر است.

چاقی یکی از مهمترین چالش‌های سلامتی در سراسر جهان، به ویژه کشورهای پیشرفته است. یکی از دلایل اصلی بیماری‌های بد و مرگ زودرس که منجر به افزایش خطر بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون بالا، سکته مغزی، آرتروز و برخی سرطان‌ها مانند روده بزرگ و پستان می‌شود، چاقی است.

چاقی به عنوان یک اپیدمی در سراسر جهان در حال افزایش است. در حال حاضر بیش از 75 درصد از جمعیت مردان دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. پیش بینی می‌شود تعداد افراد چاق از 937 میلیون نفر در سال 2005 به 1.35 میلیارد نفر در سال 2030 افزایش یابد. هیچ تردیدی نیست که چاقی برای سلامتی خطرناک است. چاقی و اضافه وزن تاثیرات مخربی بر هورمون‌های مردانه، تمایلات جنسی و سلامت پروستات می‌گذارد.

عوارض جدی اضافه وزن در مردان

1. سلامت جنسی مردان

تستوسترون اصلی‌ترین هورمون مردانه است که منجر به عضلات بزرگ، رشد اندام‌های جنسی مردانه و استخوان‌های قوی و تولید اسپرم و میل جنسی می‌شود. این هورمون با تبدیل به دی هیدروتستوسترون به رشد پروستات کمک می‌کند. اما سطح آن در مردان چاق کمتر آزاد می‌شود.

تبلیغات

مطالعات نشان می‌دهد در مردان بالای 40 سال هر یک درصد افزایش شاخص توده بدنی (BMI) با کاهش 2 درصدی تستوسترون همراه است.

2. اختلال نعوظ از عوارض اضافه وزن در مردان

اختلالات هورمونی و سطح پایین تستوسترون عامل 3٪ از اختلالات نعوظ در مردان است. اما حتی با وجود سطح نرمال تستوسترون، احتمال ابتلا به اختلال نعوظ در مردان چاق 90٪ هست.

3. عملکردهای تولید مثل

در بسیاری از مطالعات، چاقی به طور قطعی در کاهش تعداد و تحرک اسپرم نقش دارد. این امر منجر به ناباروری مردان در اثر چاقی می‌شود. طبق مطالعات به ازای هر سه درصد افزایش چاقی در مردان 10٪ احتمال ناباروری وجود دارد.

علاوه بر این، دمای بالاتر بیضه‌ها به تعداد کم اسپرم مرتبط است. چربی اضافی در ران و ناحیه شرمگاه منجر به بالا رفتن دمای بیضه بیش از 35 درجه سانتی گراد می‌شود که این عامل برای جلوگیری از تولید اسپرم کافی است.

4. هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا بزرگ شدن پروستات

چاقی در مردان منجر به سرطان خوش خیم پروستات می‌شود. هیپرپلازی خوش خیم پروستات بسیار خطرناک است و در مواردی نیاز به جراحی دارد.

تبلیغات

به طور کلی، غده پروستات آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) آزاد می‌کند و با بزرگ شدن غده پروستات، سطح PSA نیز افزایش می‌یابد. با این وجود چاقی PSA را کاهش می‌دهد و تولید کم PSA باعث سرطان پروستات در مردان می‌شود. مطابق تحقیقات انجمن سرطان آمریکا اضافه وزن بیش از حد، خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را 8٪، 20٪ و 34٪ افزایش می‌دهد و خطر گسترش آن به اندام‌های دیگر را افزایش می‌دهد.

5. سنگ کلیه از عوارض اضافه وزن در مردان

سنگ کلیه درد جسمی و روانی بسیار بالایی ایجاد می‌کند و چاقی خطر ابتلا به سنگ کلیه در مردان را افزایش می‌دهد.

5/5 - (2 امتیاز)
منبع
news-medicalhealth

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا