سیستم ترمز خودرو + انواع سیستم ترمز ماشین
صرف نظر از کلاس و نوع خودروها و به طور کلی وسایل نقلیه، همه خودروها به این سیستم ترمز نیاز دارند تا در سریع ترین زمان ممکن به حالت پایدار برگردند. برای رسیدن به این هدف، تقریباً از ابتدای ایجاد موتورهای بخار، حتی ماشینهای اتوماتیک نیز به ترمز مجهز شدند. حتی وقتی با سرعت زیاد ماشین را متوقف کردم، ترمزها خیلی موثر نبودند.
با گذشت زمان، سیستمهای ترمز خودروها بیشتر و بیشتر پیشرفت کردند و به حدی ارتقا یافتند که قدرت ترمز آنها از قدرت تولید شده توسط موتورها بیشتر شد. در این مقاله تنها به بررسی سیستم های ترمز و فناوری های مرتبط با آن می پردازیم که امروزه در صنعت خودروسازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.
چرا سیستم ترمز خوردو مهم است
برای درک انواع سیستم های ترمز خودرو و نحوه عملکرد آنها، ابتدا باید اهمیت ترمز خودرو را درک کنید. هر ماشینی از قطعات و سیستم های زیادی تشکیل شده است که همه آنها برای عملکرد صحیح مهم هستند. اما شاید مهم ترین سیستم در خودروی شما، سیستم ترمز باشد که اگر درست کار نکند، مطمئناً صدمات جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.
با توجه به اهمیت سیستم ترمز در خودرو، سازندگان از ابتدای تولید ترمز به فکر نوسازی و بهبود این سیستم بوده اند. این تلاش ها نتیجه داد و ترمزهای مطمئن تر و مطمئن تری به بازار معرفی شدند. با ما همراه باشید تا با انواع سیستم های ترمز و نحوه عملکرد آنها آشنا شوید.
سیستم ترمز خودرو دقیقا چه کاری انجام می دهد
سیستم ترمز خودرو با هدف ایجاد اصطکاک در ناحیه چرخ ها مطابق میل راننده به منظور کاهش سرعت خودرو و در نهایت توقف آن است. برای انجام این کار، سیستم بین لنت ترمز و دیسک چرخ اصطکاک ایجاد می کند که منجر به شتاب منفی می شود تا زمانی که خودرو کاهش یابد یا متوقف شود. عملکرد این سیستم ها اکنون فراتر از محدود کردن سرعت و توقف خودرو است، بلکه نقش مهمی در هندلینگ دارد. این عملکرد به خصوص در پیچ های خطرناک، صدای جیغ ماشین را می شنود و از لغزش خطرناک در جاده یا تغییر جهت جلوگیری می کند.
ترمزها سیستمی مبتنی بر اصول دینامیک و اصطکاک هستند. بیشتر سیستمهای ترمزی که امروزه در خودروها پیدا میکنیم مبتنی بر روغن هستند. از نظر علمی ثابت شده است که مایعات و روغن ها مانند هوا متراکم نمی شوند. به همین دلیل هنگام فشار دادن، حرکت می کنند و حجم خود را حفظ کرده و فشار منتقل شده را به مکان دیگری منتقل می کنند. بنابراین ما چیزی در آن نمی بینیم که آن را تراکم می نامیم. بنابراین، متخصصان متوجه شدند که می توانند سیستمی را اختراع کنند که در آن، وقتی پای خود را روی پدال فشار می دهید، از همان روغن و مایع و خواص بدون فشار آنها برای کاهش سرعت و ایجاد اصطکاک در چرخ های خودرو استفاده شود.
اگر به مطالعه مطالب کارشناسی خودرو به ویژه در خصوص سیستم کیلس خودرو و یا درآمد دلالی ماشین علاقه مند هستید می توانید از مقالات سایت حنفی کار دیدن نمایید.
انواع سیستم ترمز خودرو
ترمزها نیز طراحی متفاوتی دارند که البته هر ساله در ارتباط با پیشرفت صنعت خودروسازی و سایر صنایع و علوم مرتبط به روز شده و انواع جدیدی به آن اضافه می شود. علاوه بر این، آنها گاهی اوقات با هم کار می کنند و از چندین مدل ترمز در یک خودرو استفاده می کنند. انواع ترمز موجود عبارتند از:
سیستم ترمز مکانیکی
همانطور که از نام آن پیداست، ترمزگیری در این خودروها به صورت مکانیکی و به روش قدیمی انجام می شود. به این ترتیب نیروی ترمز قطعات مکانیکی مانند میله های استوانه ای، میلگردهای ضد غلتش، فنرها و …. کاهش می یابد و از چرخ ها عبور می کند. این سیستم ها این روزها زیاد رایج نیستند و عمدتاً در خودروهای قدیمی یافت می شوند. این هم خیلی خوب پیش نمی رود.
سیستم ترمز هیدرولیکی یا روغن
این مدل پرکاربردترین ترمز در خودروها است. روغن موتور از طریق فشار پدال، خطوط ترمز و سیستم ترمز به پیستون های موجود در چرخ ها می رسد و در آنجا اصطکاک ایجاد می کند.
سیستم ترمز پنوماتیکی
این سیستم ها از هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسورها برای تولید نیروی ترمز به جای روغن موتور استفاده می کنند. این ترمزها اغلب در وسایل نقلیه سنگین مانند اتوبوس و کامیون استفاده می شود. زیرا نیروی ترمز تولید شده در مدل هیدرولیک قادر به واکنش به این خودروها نیست.
سیستم خلا
در این سیستم ترمز خلاء در خطوط ترمز ایجاد می شود که باعث حرکت لنت ترمز و در نهایت منجر به اصطکاک و ترمز می شود. این مدل اغلب در قطارها استفاده می شود.
سیستم ترمز الکترومغناطیسی
اصول الکترومغناطیس در این مدل اعمال می شود. در واقع آهنرباهای دائمی وظیفه ایجاد میدان مغناطیسی مورد نیاز را بر عهده دارند. در نهایت نیروی ترمز به چرخ ها منتقل می شود. در این مدل ساییدگی و اصطکاک وجود ندارد، بنابراین طول عمر بیشتری خواهد داشت. از آنجایی که این یک فناوری جدید است، در حال حاضر رایج نیست. راندمان این مدل بسیار بالاست.
سیستم ترمز الکتریکی
این مدل در خودروهای برقی کاربرد دارد و به سه نوع پلاگین، با بازیابی انرژی و مقاومتی یا متغیر تقسیم می شود. در نسخه پلاس، با فشار دادن پدال، دور موتور برعکس شده و ترمز انجام می شود. در نوع دوم، هنگامی که ترمز اعمال می شود، موتور الکتریکی به حالت ژنراتور می رود و انرژی جنبشی چرخ ها را جذب، تبدیل و ذخیره می کند. نوع سوم از مقاومت متغیر در مدار ترمز استفاده می کند.
سیستم ABS ترمز خوردو چیست؟
اگر ماشین به طور ناگهانی ترمز کند، احتمال قفل شدن چرخ ها زیاد است. در این صورت کنترل ماشین سخت می شود و می کشد. سیستم های کنترل و کمکی مانند ABS برای پیش بینی هوشمند و جلوگیری از قفل شدن چرخ در هنگام ترمز طراحی شده اند. بنابراین، در هنگام ترمزگیری ناگهانی، یک یا چند چرخ خودرو ممکن است قفل شود. در این صورت خودرو بسیار ناامید می شود و کنترل خود را از دست می دهد. این سیستم با تشخیص احتمال قفل شدن زودهنگام، فشار روغن را از چرخی که در شرف قفل شدن است برداشته و در کمتر از یک ثانیه فشار را برمی گرداند.
جمع بندی
در این مطلب به بررسی سیستم ترمز خوردو و انواع آن پرداختیم و تمامی موارد را برای شما عزیزان شرح دادیم. از اینکه تا انتهای این مطلب از سایت همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم. در ادامه قصد داریم شما عزیزان را با بهترین دوره آموزش دلالی ماشین بیشتر آشنا کنیم.
توجه داشته باشید که شما عزیزان می توانید برای آموزش های لازم در زمینه کارشناسی خودرو از طریق عبارت های لینک شده از سایت حنفی کار اقدام به یادگیری تمامی مهارت های گفته شده کنید. در این دوره کارشناسی رنگ خودرو می توانید علاوه بر مهارت های کارشناسی خودرو و دریافت مدرک کارشناسی خوردو ، مهارت هایی همچون آموزش کارشناسی رنگ، آموزش دلالی ماشین ، آموزش کارشناسی فنی ماشین و آموزش معامله گری را بیاموزید.