پوست و مو

5 دلیل برای این که به تغذیه خود پس از کاشت مو دقت کنید!

آیا از اهمیت تغذیه بعد از کاشت مو در بهترین کلینیک کاشت مو اطلاع دارید؟ آیا می دانید موفقیت عمل کاشت مو به چه عواملی بستگی دارد؟ زمانی که فردی تصمیم به کاشت مو می گیرد، از نظر جسمی و روانی شروع به آماده شدن برای عمل می نماید. در این فرآیند معمولا فرد با کسب اطلاعات دقیق تر در مورد کاشت مو، بهترین مرکز کاشت مو را پیدا می کند. توصیه می کنیم برای انتخاب عجله نکنید، زیرا مرکز کاشت موی انتخابی شما به طور مستقیم بر موفقیت عمل تاثیر می گذارد.

سه مرحله کاشت مو یعنی قبل از درمان، عمل و فرآیند بعد از عمل، نیازهای متفاوتی دارند. عوامل زیادی بر موفقیت درمان از ابتدا تا انتها تاثیر می گذارند. به همین دلیل در تمام مراحل کاشت مو باید مراقب بود. یکی از این مراحل مهم، تغذیه بعد از کاشت مو است. این عمل از نظر فنی موفقیت آمیز می باشد. البته برای دستیابی به بهترین نتیجه، بیمار باید پس از کاشت مو قوانین را به دقت رعایت کند.

5 دلیل اصلی اهمیت تغذیه بعد از کاشت مو عبارتند از:

  1. سلامت مو و فولیکول های آن
  2. رشد موها
  3. تقویت سیستم ایمنی
  4. بهبود زخم های بخش گیرنده
  5. افزایش میزان موفقیت کاشت مو

برای اطلاع از نکات تغذیه ای لازم بعد از کاشت مو، با ما همراه باشید.

تغذیه بعد از کاشت مو

توجه به تغذیه بعد از کاشت مو به رشد و تقویت فولیکول های جدید مو کمک می کند. در این فرآیند مصرف مواد غذایی مفید برای مو باعث افزایش سرعت بازسازی سلولی پس از پیوند می شود. این مواد غذایی سالم به کاهش زمان بهبودی پس از جراحی کمک می کنند. هنگامی که رژیم غذایی شما از نظر ریز مغذی ها و درشت مغذی ها کمبود داشته باشد، در عملکرد غشای سلولی اختلال رخ می دهد. این مواد مغذی عبارتند از: مواد معدنی، ویتامین ها، پروتئین ها و اسیدهای چرب.

بدن ما به کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها نیاز دارد. یک رژیم غذایی سالم بهترین راه برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز است. علاوه بر رژیم مغذی، خواب خوب، مدیریت استرس و ورزش منظم نقش مهمی در رفاه روحی، جسمی و اجتماعی ما دارند.

اگر به دلیل رژیم غذایی محدود یا یک بیماری پزشکی، در تامین نیازهای غذایی خود مشکل دارید، می توانید مکمل های خاصی را مصرف کنید. به طور خلاصه، همه افراد باید خوب غذا بخورند و مواد مغذی لازم را هر روز و در طول زندگی خود دریافت کنند.

مواد غذایی مفید برای کاشت مو

این مواد عبارتند از:

پروتئین

کراتین یک جزء پروتئینی است که به عنوان پایه ای برای ساختار مو، پوست و ناخن عمل می کند. پروتئین به طور مستقیم بر سلامت و رشد مو تاثیر می گذارد. اگر پروتئین کافی در رژیم غذایی خود مصرف نکنید، بدن دچار کمبود شده و ساخت سلول ها یا بافت های جدید را متوقف می کند. با در نظر گرفتن این موارد، مصرف گوشت، لبنیات، ماهی و سایر فرآورده های حیوانی در دوره پس از کاشت مو یک نیاز حیاتی است.

آهن

همه می دانند برای داشتن موهایی محکم با تراکم بالاتر زینک بسیار مهم است. کمبود آهن نیز مانند کمبود روی می تواند باعث ریزش مو شود. آهن، موها را تقویت کرده و بافت مو را بهبود می بخشد. همچنین به انتقال اکسیژن و مواد مغذی به فولیکول های مو و پوست سر کمک می کند و در نتیجه به رفع ریزش مو کمک شایانی میکند.

روی (زینک)

در نتیجه کمبود روی، مشکل جدی نازک شدن و ریزش مو رخ می دهد. به همین دلیل، مصرف روی پس از کاشت مو بسیار مهم است. از جمله تاثیرات روی می توان به تولید کلاژن، جذب ویتامین، تکثیر سلولی، ترمیم بافت، تعادل هورمونی و سنتز پروتئین اشاره کرد. برخی از غذاهای غنی از روی عبارتند از: گوشت بره، نخود، میگو، غلات کامل، اسفناج، تخم مرغ و ماهی.

ویتامین هایی که بعد از کاشت مو باید مصرف کنید

مهم ترین ویتامین ها برای رشد مو، ویتامین های A، E، C، D و B هستند. البته هر گروه از ویتامین ها تاثیر متفاوتی بر وضعیت مو و سلامت کلی بدن می گذارند. به عنوان مثال، ویتامین های گروه B تاثیر قابل توجهی بر سلامت و رشد مو دارند. B12 و B7 که اغلب با نام بیوتین شناخته می شوند، نقش مهمی در سلامت مو ایفا می کنند. ویتامین B7 یا همان ویتامین H، تقریبا در تمام غذاها به ویژه در زرده تخم مرغ، بادام، بادام زمینی و سویا یافت می شود.

ویتامین دیگری به نام B12 بسیار کم در غذاهای گیاهی و عمدتا در محصولات حیوانی وجود دارد. این ویتامین با افزایش تولید هموگلوبین (پروتئین پیچیده تامین اکسیژن رسانی به بدن) باعث رشد و ترمیم موها می شود. ویتامین B12 به مقدار زیاد در غذاهای پروتئینی مانند گوشت، ماهی و شیر وجود داشته و قابل مصرف است.

لازم است در این مرحله، درباره تاثیر ویتامین ها بر وضعیت مو صحبت کنیم.

ویتامین C

ویتامین C که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند، یکی از عوامل اصلی تولید کلاژن است. کلاژن نقشی حیاتی در بهبود زخم پس از کاشت مو دارد. ویتامین C همچنین در مبارزه با استرس که مسئول سفیدی و ریزش مو بوده، مفید است. غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از: فلفل، کلم، کیوی، کلم بروکلی و مرکبات.

ویتامین A

ویتامین A برای رشد و نمو تمام سلول های بدن انسان از جمله فولیکول های مو ضروری می باشد. ویتامین A همچنین در تولید سبوم موثر است. سبوم ماده ای شبیه بافت چربی بوده که پوست سر را هیدراته کرده و مو را سالم نگه می دارد. کمبود ویتامین A می تواند منجر به ریزش مو و همچنین خشکی و خارش پوست سر پس از کاشت مو شود. غذاهای غنی از ویتامین A عبارتند از: هویج، سیب زمینی، جگر گاو، کلم، اسفناج و کدو تنبل.

ویتامین E

ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد. از آنجایی که باعث تسریع بهبودی پوست آسیب دیده می شود، در بهبود جای زخم پس از کاشت مو بسیار موثر است. همچنین پس از بهبود زخم ها، می توان از روغن ویتامین E برای نرم شدن بافت و بهبود کیفیت آن استفاده کرد. برخی از غذاهای غنی از ویتامین E عبارتند از: بادام، آووکادو، اسفناج، تخمه آفتابگردان و روغن زیتون.

ویتامین D

این ویتامین یک آنتی اکسیدان طبیعی بوده و به ترمیم پوست آسیب دیده و اسکارهای دائمی کمک می کند. هنگامی که زخم شما بهبود یافت، روغن ویتامین D را به ناحیه اهدا کننده و گیرنده بمالید تا سلامت بافت بهبود بیابد. این ویتامین تقریبا در تمامی مغزها یافت می شود.

مواد غذایی غیرمفید بعد از کاشت مو

بیشتر افراد مدرن، زمانی برای نظارت بر آنچه به طور روزانه می خورند، ندارند. معمولا همه افراد برای صبحانه، یک فنجان قهوه سریع یا یک ساندویچ و برای ناهار و شام، فست فود می خورند. متاسفانه موها در مقابل چنین برنامه غذایی قوام خود را از دست می دهند. اگر به موقع به خود نیایید و درست غذا خوردن را شروع نکنید، تاثیر رژیم غذایی بر وضعیت مو، غیر قابل برگشت خواهد بود.

تغذیه برای مو باید کامل و متعادل باشد. رژیم غذایی محدود و ناسالم روی مو تاثیر نامطلوبی دارد. از جمله مواد غذایی که پس از کاشت مو باید حتما ترک شوند، عبارتند از:

  • فست فودها: عامل ایجاد اختلال در انتقال اکسیژن و مواد مغذی به بافت ها و سلول ها
  • قند ها: تخریب ویتامین های C و B7 در بدن و افزایش ریزش مو
  • نوشیدنی های الکلی: عامل دفع کلسیم از بدن و تجزیه ویتامین های B

جمع بندی

به طور خلاصه، مهمترین کاری که باید در مرحله بهبود انجام دهید، توجه به تغذیه بعد از کاشت مو است. شما باید از چیزهایی که می توانند به بدن آسیب برسانند، مانند الکل، قهوه و سیگار اجتناب کنید. همچنین باید یک رژیم غذایی سالم نیز داشته باشید. مصرف ویتامین های E، C، A و B می تواند به نتیجه بهتر در عمل کاشت مو کمک کند. با این حال، تنها یک جراح می تواند به بهترین وجه شما را در این مورد راهنمایی کند.

به همین دلیل پس از خواندن این مطلب ، توصیه می کنیم برای اطلاعات دقیق تر در مورد مشکل خود با کلینیک دیناز مشورت کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا