ارتباطات فردی و اجتماعی

روش برخورد با انسان های حسود؛ با افراد حسود چگونه رفتار کنیم؟

زندگی سراسر کسب تجربه است. یادگیری ترفندها و تکنیک‌ها را نباید تنها محدود به فعالیت‌های ورزشی، خرید گجت و کار با آنها بکنید، برای داشتن یک زندگی بهتر و آسوده‌تر، باید مجهز به تکنیک‌هایی بشوید.

بعضی از آدم‌ها، آدم های منفی هستند.
بعضی از آنها حتی خودشان از تاثیر منفی‌ای که روی آدم‌های اطراف‌شان می‌گذارند، آگاه نیستند، اما بقیه‌ از ایجاد آشفتگی، به هم زدن کارهای مردم و افسرده کردن آنها، خوشحال می‌شوند.

این افراد در خانواده، دانشگاه و محیط کار و… وجود دارند و به هر شکلی می خواهند در کار ما یا در خانواده ما یا در زندگی شخصی ما درگیری ایجاد کنند.
حتی اگر یکی از این افراد هم در زندگی ما باشد، کلی استرس می گیریم.

برای اینکه زندگی مان را مدیریت کنیم تا این افراد نتوانند در زندگی ما خلل ایجاد کنند، باید تجربه ها و توانایی های مان را افزایش دهیم.

خب شاید بگویید اگر تجربه ها و توانایی های مان را افزایش ندهیم، باز هم می توانیم مشکل مان را با این افراد حل کنیم.

مشکلاتی که در برخورد با افراد حسود ممکن است برایتان بوجود بیاید:

بهتر است بدانید که ممکن است مشکلات زیر برای تان پیش بیاید:

عصبانی شوید و درگیر شوید:

در این صورت ممکن است نتوانید ثابت کنید که حق با شما است.
تازه اگر هم بتوانید ثابت کنید که حق با شما بوده است، در بسیاری موارد، درگیری و دعوای شما با پادرمیانی و ریش‌سفیدی کسی حل می‌شود، فرد خاطی به سر جایش برمی‌گردد
و شما مجبور می‌شوید تا دوباره با او کار کنید.

هیچ کاری نکنید و خاموش بنشینید:

که در این صورت فرد بدذات جری‌تر می‌شود.

بخواهید مثل او بشوید:

در این صورت به آرمان‌ها و شخصیت خودتان توهین کرده‌اید.

اما آدم‌های باتجربه این اشتباهات را انجام نمی دهند.

با افراد حسود چگونه رفتار کنیم؟

اول بدانید که افراد حسود چند دسته هستند که دو نمونه را برای مثال در این مقاله می آورم:

حسادتانواع افراد حسود را بشناسید

افرادی که گله می کنند

بعضی از آدم‌ها دوست دارند، افراد موفقی را پیدا کنند و در مورد مشکلات شخصی‌شان با آن فرد موفق صحبت کنند و کلی گله و شکایت از زندگی خود بگویند.

شما به عنوان یک آدم باتجربه و با عزت نفس بالا اگر وقت بگذارید و راهنمایی‌هایی به آنها کنید، هر چه که می‌گذرد متوجه می‌شوید گویی هدف آنها درد دل صرف یا گرفتن راهنمایی نیست، آنها می‌خواهند مرتب حرف بزنند و راهی برای دفع عقده‌های خود پیدا کنند.

افرادی که احساس بدبختی می کنند

افرادی که خود را ناکام و بدبخت می‌دانند، از تکنیک روانی بدی استفاده می‌کنند، آنها سعی می‌کنند با القای بدبختی در ذهن دیگران، به خود بقبولانند که چون تنها بدبخت‌های عالم نیستند، نباید زیاد سخت بگیرند.
برای همین در اداره، سر صحبت را با یک فرد موفق‌تر از خود باز می‌کنند و با به رخ کشیدن موفقیت‌های بعضی دیگر، سعی می‌کنند حس یاس و بیهودگی را در بالادستی خود ایجاد کنند.

آنها سعی می‌کنند، همه دستاوردهای خوب شما، همه ویژگی‌های شخصیتی تحسین‌برانگیز شما، همه مهارت‌های دست‌نیافتنی شما را حقیر نشان بدهند.

آنها از کار خود دست برنمی‌دارند، مگر آنگاه شما را به باتلاق خود بکشند و وقتی توانستند شما را در حال دست و پا زدن برای رهایی ببینند، دست می‌کشند.

تکنیک هایی برای برخورد با افراد حسود

الان تکنیک هایی را می گوییم که در برخورد با افراد حسود موثر و عملی هستند:

1-تکنیک اگه جایش بودم:

از تکنیک اگه جایش بودم استفاده کنید.
در این تکنیک وقتی یک فرد حسود را می بینید که چطور با یک فرد دیگر برخورد می کند، خوب دقت کنید که نفر دوم چگونه برخورد می کند و در دل خود بگویید اگه من جایش بودم فلان کار را می کردم.
خوب فکر کنید که اگر جای او بودید چه کار می کردید.
این رفتارها را که در یک دفتر بنویسید. بعد از چند ماه کلی تجربه بدست آورده اید و کلی پیشرفت کرده اید.

اگر آدمی بوده‌اید که تا با حال با بی‌تجربگی مورد سوء استفاده آدم‌های خبیث دور و برتان واقع می‌شده‌اید،
باید بگویم که اصولا مغز انعطاف خاص خودش را دارد، طوری که می‌توانید به تدریج تجربه کسب کنید و بهتر با این افراد مقابله کنید.

شما به تدریج یاد می‌گیرید که در مقابل هر واکنش این افراد، اتخاذ چه تکنیکی سودمندتر و عقلانی‌تر است.

مثلا یاد می‌گیرید که به جای اینکه یک جمله و طعنه آنها آرامش شما را به هم بزند، نشان بدهید که عین خیالتان نیست
و با نشان دادن خونسردی و یک لبخند، نشان بدهید که حمله آنها چقدر سست و بی‌‌فایده بوده است و در نهایت به جای اینکه شما دچار تنش شوید، تنش را در خود آنها ایجاد می‌کنید.

حسادتچطور با یک آدم حسود برخورد کنیم

2- ارتباطمان را با آنها کمتر کنیم یا قطع کنیم.

هرگز تصور نکنید که قطع صحبت‌های آنها، ترک کردن اتاقتان در هنگام ورود این افراد، کاری بی‌ادبانه و گستاخانه است.
اگر کسی به اتاق شما بیاید و بخواهد در نزدیک شما دو ساعت سیگار بکشد، آیا معترض او نمی‌شوید؟
پس چطور به این آدم‌ها اجازه می‌دهید که به کارشان بدهند.

می توانید جای دیگری یا در اتاق دیگری بروید تا آنها را کمتر ببینید.

اگر آدم کم‌رویی هستید یک تکنیک ساده برای قطع حمله آنها، قطع کردن صحبت آنها و پرسیدن این سؤال کلیدی است:

می‌دانم که خیلی گرفتار هستی، خودت فکر می‌کنی که چه راه چاره‌ای داری و چطور می‌خواهی مشکلت را حل کنی؟

این طوری خیلی وقت‌ها رشته افکار آنها قطع می‌شود، دست از شکوه و شکایت برمی‌دارند و رهایتان می‌کنند.

مثلا اگر این فرد، یکی از همکارهای شما در یک پروژه یا محل کار باشد، می‌توانید تعاملات خود را با او محدود کنید
و اگر لازم باشد با واسطه کاری را به او محول کنید یا از او تحویل بگیرید.

3- احساسات خودمان را کنترل کنیم

خشمگین شدن و فحش دادن خیلی ساده است.
اما فکر می‌کنید که به دنبال آن، افراد بدذات چه می‌کنند؟
آنها دقیقا دوست دارند شما کنترل خود را از دست بدهید.

پس به یاد داشته باشید که همیشه در یک دعوا، فردی که کنترل خود را از دست می‌دهد، همیشه بازنده است.

مثلا اگر یکی از همکاران شما، همیشه باعث کندی کار می شود یا کاری را خراب می کند، سعی کنید که با آرامش دلایلی قاطع برای ناکارایی او پیدا کنید و وقتی پرونده شخص تکمیل شد، اول به او تذکر دهید و بعد سعی کنید که به او حمله خونسردانه‌ای کنید!

4- جواب ابلهان مسلما خاموشی است!

اگر آدم روانپریشی در خیابان یقه شما را بگیرد و ادعا کند که شخصیت مهمی است، آیا وقت می‌گذارید و برایش دلیل و برهان می‌آورید که که افکارش منفی است؟!

به همین صورت در محیط کار و تحصیل هم سعی در ایجاد تغییر بعضی‌ها غیرمنطقی است.

شما ممکن است آدم کامل‌گرایی باشید و با تصور اینکه می‌توانید همه چیز را تغییر بدهید، بخواهید که شیوه عملکرد و تفکر آدم‌های بدذات را هم تغییر بدهید، اما باید بدانید که بسیاری هم هستند که اصولا اختلال شخصیت دارند، مثلا شخصیت ضداجتماعی دارند و تلاش برای اصلاح آنها آب در هاون کوبیدن است.

5- رفتار آنها را پیش بینی کنیم

اگر به قدر کافی با یک فرد حسود برخورد کرده باشید و اگر به اندازه کافی باهوش باشید، می‌توانید همه رفتارها و عکس‌العمل‌ها او را پیش بینی کنید و خودتان را برای مقابله با او آماده کنید.

اگر هم تجربه ندارید از ” تکنیک اگه جاش بودم ” که در قسمت 1 گفته شد استفاده کنید.

6- نگذاریم که هیچ چیز باعث محدود شدن سرخوشی و احساس خوشبختی‌مان شود

خوشبختی یک چیز کاملا درونی است و خیلی وقت‌ها هیچ ربطی به جایگاه شغلی و میزان درآمد شما ندارد.

اما در این میان خیلی از ماها از نظر روانی نیاز داریم که تأییدیه دیگران را برای احساس خوشبختی داشته باشیم.
یعنی تا مطمئن نشویم که چند نفر در محیط کار، خوشبختی و عملکرد ما را تأیید نمی‌کنند، حس رضایت به ما دست نمی‌دهد.

همچنین بخوانید: چگونه شاد باشیم

آن دسته از ما که نیازمند گرفتن این تأییدیه هستیم، همیشه نگران هستیم که پشت سر ما حرف‌هایی زده شود، گوش به زنگ می‌مانیم و سعی می‌کنیم متناسب با حرف‌هاو غیبت‌ها و انتظارات مردم، عملکرد خود را تنظیم کنیم.

اما تلاش برای همرنگ شدن با جماعت، باعث می‌شود که از آرمان‌ها و اهداف مخفی درونی خود به دور بمانیم و واقعا خوشبختی از ما فاصله بگیرد.

پس:

همرنگ جماعت نشویم!

بنابراین باید تأکید کنم که خوشبختی و رضایت خاطر، چیزهایی درونی هستند، هیچ وقت برای حرف و حدیث‌های بیرونی، ارزشی قائل نشوید.
خودتان باشید و در جهت استعدادهایتان حرکت کنید.

اگر آدمی هستید که از خواندن یک رمان یا دیدن یک فیلم خوب لذت می‌برید، اگر آدمی هستید که صرف یک شام در رستوران با اعضای خانواده یا یک خرید کوچک، شادتان می‌کند، نگذارید که حس لذت و خوشبختی شما با حرف‌های مردم کم شود.

اصولا بسیار از مردم توانایی درک لذت‌هایی به غیر از لذت‌های جسمانی را ندارند و خیلی بیهوده است که به آنها بفهمانید که خواندن، نوشتن، سخنرانی کردن، ورزش و… چه لذتی دارند.

7- آدم‌های موفق به جای تمرکز روی مشکلات، روی راه‌حل‌ها کار می‌کنند

آدم‌های حسود اطراف شما، کاری جز فهرست کردن مشکلات بلد نیستند، اما این شما هستید که می‌توانید با چند کار کوچک، یک تغییر واقعی در شرکت و محل کارتان ایجاد کنید.
شما ممکن است نتوانید، کل مشکل را حل کنید، اما می‌توانید شرایط را قابل تحمل‌تر کنید.

آقای محمد پیام بهرامپور که فرد موفقی است، در کلاس های استادی به ما یاد داده است که چطور روی راه حل مشکلات تمرکز کنیم، نه روی خود مشکل.
او خودش هم در زندگی شخصی اش همین کار را می کند و به گفته هایش عمل می کند.

حسادتروش های برخورد با افراد حسود

8- ببخشیم اما فراموش نکنیم!

بخشیدن به این معنی است که شما کینه و دشمنی را از درون خود پاک کنید.
در روند بخشایش، بیشترین کسی که سود می‌برد، خود شما هستید.
چون احساس خوب سبکی به شما دست می‌دهد، اطرافیان شما بیشتر به شما احترام خواهند گذاشت
و مهم تر از همه از شر افکار مزاحم راحت می‌شوید.

اما بخشیدن به  این معنی نیست که کار او را فراموش کنید و دفعه بعد اجازه دهید که او دوباره به شما ضربه بزند.

شما باید نوع عملکرد آدم‌های پیرامونی‌تان را به یاد داشته باشید تا دوباره ضربه نخورید و مورد سوء استفاده قرار نگیرید.

9- به خاطرات بد گذشته فکر نکنیم

بعضی‌ها عادت دارند که اتفاقات منفی زندگی‌شان را مرتب با خودشان مرور کنند و بی‌مهری‌ها و خیانت‌های دیگران را به یاد آورند.
هرچقدر به اتفاقات منفی گذشته بیشتر  فکر کنیم، بیشتر اعصابمان بهم می ریزد و احساسات منفی مان بیشتر و بیشتر می شود، در نتیجه کارایی مان پایین تر می آید و موفقیت های مان کمتر می شود.

فقط یک بار اتفاقات بد گذشته را به یاد آورید و از آنها درس بگیرید. اینطوری کلی به تجربه تان اضافه می شود.

آدم‌های با تجربه و موفق یاد گرفته‌اند که از اتفاقات منفی گذشته درس بگیرند.

همچنین بخوانید: چگونه با افراد منفی گرا برخورد کنیم؟

10- افراد مثبت اطراف خود را پیدا کنیم

همان طور که ممکن است آدم‌های بدذاتی در اطراف ما باشند، آدم‌های خوبی هم پیدا می‌شوند که دنیایی از تجربه، خردمندی و مهربانی هستند، سعی کنید که آنها را شناسایی کنید و به گاه نیاز از کمک‌ها و مشاوره‌های آنها بهره ببرید.

نتیجه اینکه مثبت باشید و با افراد مثبت بیشتر ارتباط داشته باشید و با افراد منفی یا حسود کمتر ارتباط برقرار کنید.

همچنین بخوانید: چگونه افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنیم؟

کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی (182 صفحه) + فایل صوتی کتاب (132 دقیقه) + کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل + برنامه تمرینی 4 هفته ای + موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
bishtarazyekگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا