رپورتاژ آگهی

5 مزیت داشتن گواهینامه ISO 9001

ISO (سازمان بین المللی استاندارد) یک سازمان مستقل، غیر دولتی و بین المللی است که استانداردهایی را برای تضمین کیفیت، ایمنی و کارایی محصولات، خدمات و سیستم ها ایجاد می کند. از آنجایی که فناوری به سرعت در حال توسعه است، استانداردهای جدیدی توسط افراد در تمام سطوح صنعت جهانی تهیه و اجرا می شوند.

ISO 9000:2015، آخرین نسخه از خانواده استانداردها، مفاهیم اساسی و اصول مدیریت کیفیت را توصیف می کند که به طور جهانی برای سازمان هایی که به دنبال موفقیت از طریق سیستم مدیریت، تدارکات زنجیره تامین، ارتباطات داخلی و غیره هستند، قابل اجرا هستند. ISO 9001 یکی از عناصر خاص گروه ISO 9000 است. گواهینامه ها می توانند مزایای بی شماری را برای تولید کنندگان فراهم کنند.

فهرست:

گواهینامه ISO 9001 چیست؟

ISO 9001 یک معیار منحصر به فرد در بدنه استانداردهای ISO 9000 است. ایزو 9001 الزامات را برای یک سیستم مدیریت کیفیت (QMS)، زمانی که یک سازمان می خواهد توانایی خود را برای ارائه مداوم محصولات و خدماتی مطابق با انتظارات مشتری نشان دهد، مشخص می کند.

این استاندارد مجموعه خاصی از مقررات را مشخص می کند که در مجموعه ای از بندها تنظیم شده اند. ISO 9001 سیستم های مدیریت کیفیت ساخت را با نیاز به فرآیندهای دقیق و اجرای تجزیه و تحلیل شکاف و ممیزی داخلی بهبود می بخشد. همه الزامات ISO 9001:2015 عمومی هستند و برای هر سازمانی، صرف نظر از نوع یا اندازه آن یا محصولات و خدماتی که ارائه می دهد، قابل اجرا هستند – همه می توانند از پیروی از این استانداردها و اصول بهره مند شوند.

اخذ گواهینامه ISO 9001 به این معنی است که کسب و کار تولیدی شما با این الزامات مطابقت داشته است، که می تواند منجر به مزایای قابل توجهی برای سازمان شما نسبت به رقبای خود شود.

مزایای داشتن گواهینامه ISO 9001 چیست؟

در حالی که داشتن گواهینامه ISO 9001 مزایای بی شماری دارد، در اینجا پنج مزیت اصلی که گواهینامه ISO می تواند برای سازندگان به همراه داشته باشد، آورده شده است:

شماره 1: افزایش عملکرد و بهره وری کارکنان

کارکنان متعهد برای اجرای فرآیندهایی اطمینان بخش از اینکه مشکلات به سرعت شناسایی و به موقع حل می شوند، انگیزه دارند. به‌علاوه، ممیزی‌های فرآیند منسجم از طریق ISO 9001 می‌تواند کارمندان شما را متمرکز نگه دارد و در عین حال، زمانی که فرآیندهای شما منحرف می‌شوند، بازخورد مهمی ارائه می‌دهند.

شماره 2: فرآیندهای کنترل کیفیت شرکت خود را تعریف کنید

یکی از اجزای اصلی گواهینامه ISO 9001، ایجاد فرآیندهای تجاری کامل و تعریف مسئولیت‌ها برای کنترل کیفیت است – و به همان اندازه مهم، انتقال آن مشخصات به کارکنان است. به هر حال، 85 درصد از کارمندان زمانی بیشترین انگیزه را دارند که ارتباطات داخلی مؤثر باشد! اجرای الزامات گواهینامه ISO معیارهای عملکرد کلیدی ارزشمندی مانند تحویل به موقع، توان عملیاتی و اثربخشی کلی تجهیزات را فراهم می کند تا به طور دقیق عملکرد سیستم شما را منعکس کند. این معیارها به شما کمک می‌کند تا برای بهبود رشد و سودآوری در سراسر شرکت، تصمیم‌های آگاهانه‌تری بگیرید.

شماره 3: کاهش ضایعات و بهبود کارایی

کسب گواهینامه ISO 9001 یک استراتژی بهبود مستمر را اعمال می کند، به طوری که شما همیشه، با طراحی، به دنبال راه هایی برای کاهش ضایعات و بهبود کارایی هستید. استفاده از الزامات مندرج در ISO 9001 به شناسایی مناطق با تولید ضایعات بالا و سپس اجرای اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از اتلاف کمک می کند. ساده‌سازی عملیات تولید خود از پایه از طریق ISO 9001 به این معنی است که هر قطعه متحرک تا حد امکان مؤثر است.

شماره 4: یک تجربه مشتری بهبود یافته ارائه دهید

فرآیند صدور گواهینامه ISO 9001 نه تنها با شناسایی اولویت‌های کلیدی برای مشتریان، بلکه با تشریح فرآیندهایی برای بهینه‌سازی بیشتر این اولویت‌ها بر اساس انتظارات و نیازهای مشتری، یک تجربه بهبودیافته از خدمات مشتری را فراهم می‌کند.

محصولات با کیفیت بالا باعث کاهش شکایات مشتریان و رضایت بیشتر مصرف کنندگان می شود. موفق‌ترین تولیدکنندگان امروزی می‌دانند که ارائه تجربه بهتر محصول چیزی است که باعث بازگشت مشتریان می‌شود.

تولید محصول به گونه ای که ضایعات و هزینه ها را کاهش دهد به این معنی است که می توانید ارزش بیشتری را برای مشتری خود به ارمغان بیاورید که وفاداری آنها به کسب و کار شما را بیشتر تقویت می کند.

شماره 5: اعتماد به نفس را در کسب و کار تولیدی خود افزایش دهید

گواهینامه ISO 9001 هم به مشتریان و هم به ذینفعان نشان می دهد که کسب و کار تولیدی شما توانایی ارائه محصولات با کیفیت بالا را دارد که تمام مقررات صنعت را رعایت می کنند و به موقع تحویل می شوند.

این برای کسب و کار شما بسیار مهم است، زیرا محصولات شما باید منعکس کننده اقدامات انجام شده برای ایجاد ثبات و اطمینان در بازار تولید جهانی باشد. گواهینامه ISO 9001 همچنین تضمین می کند که کسب و کار شما دارای تمام ابزار، منابع و تجهیزات لازم برای تولید موثر محصول یا خدمات شما است.

QMS چیست؟

سیستم مدیریت کیفیت، مرکزی برای استاندارد ISO 9001 است. در ساده‌ترین حالت، سیستم مدیریت کیفیت مجموعه‌ای از اصول یا دستورالعمل‌ها برای رویه‌های عملیاتی استاندارد است که می‌توانید برای اندازه‌گیری «کیفیت» جنبه‌های مختلف کسب‌وکارتان از آن‌ها استفاده کنید.

به آن به عنوان مجموعه ای از خط مشی ها، فرآیندها و رویه های مستند فکر کنید که روش ایده آلی را که می خواهید محصول یا خدمات خود را به مشتریان ارائه دهید، تعریف می کند.

QMS متناسب با نیازها و اهداف شرکتی که از آن استفاده می کند متفاوت خواهد بود. کاری که استاندارد ISO 9001 و به طور کلی، خانواده ISO 9000 انجام می دهد ارائه مجموعه ای از دستورالعمل ها برای کمک به شما در طراحی و اجرای یک QMS موفق است.

شما می توانید یک QMS را با تقسیم آن به چهار عنصر یا مرحله اصلی درک کنید:

  • طرح
  • انجام دادن
  • بررسی
  • عمل کردن

البته، یک QMS به تنهایی و به طور خودکار نمی تواند تبدیل به گواهی ISO 9001 شود، اما این چیزی است که کل گواهینامه بر اساس آن است.

علاوه بر 9001، استانداردهای اضافی در خانواده 9000 وجود دارد که از اجرای یک سیستم مدیریت کیفیت پشتیبانی می کند:

  • ISO 9000  اصول و اصطلاحاتی را تعریف می کند که ISO 9001 را مشخص می کند.
  • ISO 9004  برای بهبود میزان موفقیت QMS طراحی شده است.

چگونه داشتن گواهینامه ISO به SMM ها در کنترل کیفیت کمک می کند؟

به عنوان یک SMM، داشتن گواهینامه ISO 9001 به این معنی است که شما یک فرآیند مدیریت کارآمد برای نظارت بر فرآیند تولید دارید. شرایط را برای بهبود مستمر فراهم می‌کند و ممکن است کاستی‌ها را در تولید شما برجسته کند، و به هر موضوعی فوراً رسیدگی می شود.

داشتن گواهینامه ISO برای SMMها به دلیل توانایی آن در رشد، سودآوری و صرفه جویی در هزینه مهم است. مزیت کاهش ضایعات همچنین به نیروی کار شما امکان می دهد کارآمدتر باشند و استانداردهای QMS را برای بهبود پایدتر و رضایت مشتری ایجاد کنند.

نحوه دریافت گواهینامه ISO 9001

افراد نمی توانند گواهی ISO را دریافت کنند – فقط کسب و کارها و سازمان ها می توانند.

علاوه بر این، ISO گواهینامه را ارائه نمی کند. صدور گواهینامه فقط از طریق سازمان های شخص ثالث مانند ایزو فرتاک امکان پذیر است. با این حال، ISO دارای کمیته ارزیابی انطباق (CASCO) است که صلاحیت های فرآیند صدور گواهینامه را مدیریت می کند.

هنگام انتخاب یک مرجع صدور گواهینامه، مهم است که چند شرکت را ارزیابی کنید تا بهترین و مناسب ترین را برای سازمان خود انتخاب کنید. دو نکته قابل توجه این است که آیا آن آژانس از جدیدترین و مرتبط ترین استانداردها استفاده می کند و آیا آنها معتبر هستند یا خیر. جدول زمانی صدور گواهینامه به عوامل متعددی از جمله مطالعه الزامات، سطح آمادگی یک سازمان و اندازه و پیچیدگی سازمان بستگی دارد. اکثر آنها می توانند انتظار داشته باشند که گواهینامه خود را ظرف سه تا شش ماه دریافت کنند.

گواهینامه ایزو را از شرکتی با پشتیبانی خوب دریافت کنید

در اواخر سال 2015، سازمان بین المللی استاندارد (ISO) آخرین ویرایش ISO 9001 — ISO 9001:2015 را منتشر کرد. این آخرین نسخه استانداردهای لازم برای پیشرفت در مواجهه با فناوری‌های پیشرفته و زنجیره‌های تامین پیچیده‌تر را به شرکت شما می‌دهد.

ایزو فرتاک با ارائه اطلاعات دقیق در ارتباط با استاندارد ایزو 9001 شما را در راستای اخذ گواهینامه ایزو 9001 یاری می نماید.

اخذ گواهینامه ایزو 9001 برای سازمان ها

باید به صراحت بیان شود که ISO 9001، گروه نیست که سازمان ها بتوانند به آن بپیوندند. این یک گواهی است که باید به عنوان بخشی از یک فرآیند حسابرسی به دست آید.

برای دریافت گواهینامه ISO 9001، باید:

ساخت و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت مطابق با اصول آخرین استاندارد ISO 9001
برای ارزیابی عملکرد QMS خود بر اساس آخرین استاندارد ISO 9001، یک ممیزی توسط یک نهاد معتبر CB یا Registrar  انجام دهید.
اگر موفق باشید، گواهینامه باید بعد از سه سال (و هر سه سال بعد) مجدداً تأیید شود تا مطمئن شوید که هنوز مطابق استاندارد هستید (و همچنین هرگونه تغییر جدید در استاندارد).

اخذ گواهینامه ایزو 9001 برای افراد

همانطور که در بالا ذکر شد، ISO 9001  یک استاندارد شخصی نیست و به همین دلیل افراد نمی توانند “گواهینامه” دریافت کنند. با این حال، آنها می توانند پس از یک دوره آموزشی 5 روزه، حسابرس رسمی شوند.

تفکیک بخش های ISO 9001

اگر تصمیم به اخذ گواهینامه ایزو 9001 دارید، بهتر است با بخش های اصلی آن آشنا شوید. استاندارد رسمی ISO 9001 همانطور که توسط ISO تعریف شده است به 10 بخش تقسیم می شود.

بخش 1، 2، و 3: مقدمه، مراجع، و تعاریف

سه بخش اول عمدتاً مقدماتی هستند و حاوی اطلاعات کلی در مورد اهداف سازمان و همچنین مراجعی برای اصطلاحات و تعاریف ISO است.

بخش 4: زمینه سازمان

این بخش به تلاش برای درک سازمان در شرایط فعلی آن می پردازد. زمینه، در این معنا، به موضوعات داخلی و خارجی اشاره دارد که می تواند بر جهت استراتژیک تأثیر بگذارد، و همچنین فهرستی از طرف های ذینفع را بیان می کند.

زمینه همچنین دامنه سیستم مدیریت کیفیت، از جمله فهرست کامل رویه های شرکت را پوشش می دهد.

بخش 5: رهبری

این یکی اساساً به تعریف نقش تصمیم گیرندگان مختلف در طراحی و اجرای QMS می پردازد.

معمولاً فهرستی از افراد مرتبط به همراه نقش‌ها و مسئولیت‌های آن‌ها و نحوه تأثیرگذاری آن‌ها در اجرای QMS را شامل می‌شود.

این بخش باید تعهد مدیریت برای اطمینان از رضایت مشتری، تعریف خاص خط مشی کیفیت و نقش ها و مسئولیت های مختلف مربوط به QMS را در سراسر سازمان به وضوح ترسیم کند.

بخش 6: برنامه ریزی

وظیفه این بخش ترسیم واضح خطرات و فرصت ها برای اجرای QMS و همچنین اهداف روشن برای بهبود و برنامه هایی برای دستیابی به آن اهداف است.

گنجاندن تجزیه و تحلیل SWOT در این بخش برای همسوسازی اهداف برای بهبود با خطرات و فرصت های موجود مفید است.

بخش 7: پشتیبانی

این شامل منابع انسانی، ساختمان ها، زیرساخت ها، محیط های کاری، دانش سازمانی، نظارت و منابع ردیابی است.

همچنین اسناد و سوابق مورد نیاز برای کلیه فرآیندهای سازمان معمولاً در اینجا تعریف می شود.

بخش 8: عملیات

این بخش به همه چیز مربوط به برنامه ریزی و استقرار محصولات یا خدمات در سازمان شما می پردازد.

این شامل الزامات برنامه ریزی، الزامات ویژگی های محصول، طراحی محصول، بررسی، و هرگونه عملیات اضافی مرتبط با خدمات است.

بخش 9: ارزیابی عملکرد

جزئیات ملزومات را برای تجزیه و تحلیل عملکرد QMS توضیح می دهد.

این شامل ردیابی و ارزیابی هر یک از پارامترهای فرآیند، تعیین کمیت و ارزیابی رضایت مشتری، انجام ممیزی عملکرد داخلی و بررسی مداوم خود QMS است.

بخش 10: بهبود

بخش آخر در ارتباط با بهبود مستمر QMS است.

این شامل ارزیابی فرآیندها و انجام اقدامات اصلاحی برای آن دسته از فرآیندهایی است که ناکارآمد تلقی می شوند.

5/5 - (2 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا