دکوراسیون و چیدمان

طراحی دکوراسیون اداری، نمایش هویت و برندینگ شرکت شما

اگر از جمعی از افراد درباره طراحی ایده آل برای دکوراسیون اداری بپرسید، ممکن است پاسخ‌های متفاوتی از آن‌ها دریافت کنید. به طور اساسی فضای مورد نظر شما باید دارای یک کف، یک سقف و چهار دیوار باشد؛ اما درباره نحوه طراحی دکوراسیون اداری، هیچ محدودیتی وجود ندارد. بدین منظور ممکن است طرح‌ها بر اساس پارامترهای مختلف بر یکدیگر برتری داده شوند. به عنوان مثال ممکن است با عناوینی مانند بهترین رنگ موکت برای اداره مواجه شوید که توجه به آن می‌تواند طرح مورد نظر شما را به سطح ایده آل نزدیک‌تر کند. در این شرایط پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا به طور جامع به بررسی جنبه‌های مختلف طراحی دکوراسیون اداری، بپردازیم.

طراحی دکوراسیون اداری، ابزاری قدرتمند برای برند سازی

اگر قصد دارید بهره‌وری از فعالیت اعضای تیم را به حداکثر برسانید، مهم است که نگاهی نو به نحوه طراحی فضای اداری محیط مورد نظر خود داشته باشید. درواقع نحوه طراحی فضای اداری علاوه بر مزایای زیبایی‌شناسی، از لحاظ تأثیر عمیق بر خلاقیت و بهره‌وری از پتانسیل‌های تیم شما نیز مفید باشد. علاوه بر این، مشخصاً هر کسب و کاری از دیگری متفاوت است و هرکدام از آن‌ها به شیوه‌ای متفاوت عمل می‌کنند. بنابراین به کارگیری رویکرد یکسان برای طراحی دکوراسیون اداری، چندان مؤثر نیست و ملزم به دقت و رعایت نکات مختلف است. به عنوان مثال در برخی کسب و کارها، اعضای تیم به فضاهای کاری آرام و متمرکز نیاز دارند؛ در این شرایط تخصیص اتاق‌های نیمه خصوصی در دکوراسیون اداری، تا حدود زیادی مؤثر است. در عین حال، برخی کسب و کارها، برای ارائه راه‌حل‌ها و همفکری، به دانش جمعی نیاز دارند؛ در این صورت اضافه کردن سالن اجتماعات، می‌تواند راه‌حلی مؤثر و کاربردی باشد.

چگونه طراحی دکوراسیون اداری می‌تواند هویت شرکت شما را نشان دهد؟

به کارگیری طرح مؤثر و نوین برای دکوراسیون اداری می‌تواند کیفیت کار تیمی را به سطح بالاتر ارتقاء دهد و به توسعه فعالیت تجاری شما کمک کند.در این شرایط در طراحی دکوراسیون اداری همه چیز به هویت برند و تصویری کلی که قصد دارید به نمایش بگذارید بستگی دارد. به عنوان مثال اگر قصد دارید پیچیدگی و حرفه‌ای بودن را به مخاطبان منتقل کنید، باید از رنگ‌های تیره و غنی، همراه با خطوط صاف و تمیز استفاده کنید. همچنین اگر قصد دارید حال و هوای شاد و خلاقانه‌تری را منتقل کنید، رنگ‌های روشن و پر جنب و جوش با خط‌های منحنی متعدد، می‌تواند پیشنهاد خوبی برای شما باشد.

عناصر کلیدی طراحی دکوراسیون اداری برای نمایش هویت شرکت

پیش از این با مزایای طراحی دکوراسیون اداری ایده آل، آشنایی پیدا کردید؛ اما چگونه می‌توانید محیطی اداری طراحی کنید که کل تیم شما از فعالیت در محیط کاری، لذت ببرند؟ برای پاسخ به این سؤال، نمونه‌هایی از عناصر کلیدی طراحی دکوراسیون اداری برای نمایش هویت برند و شرکت را به طور جامع مورد بررسی قرار داده‌ایم:

ایجاد فضای کاربری مناسب

درواقع محیط اداری که به خوبی طراحی شده است و انرژی که به افراد انتقال می‌دهد، می‌تواند بر میزان کارایی، بهره‌وری، روحیه و نگرش کارکنان، تأثیر بگذارد. به همین دلیل است که ایجاد فضای کاربری مناسب، یکی از مهم‌ترین اصول طراحی دکوراسیون اداری بوده و حجم بالایی از هویت و اهداف کسب و کار شما را به مشتریان و کارکنان، منتقل می‌کند. در این شرایط لازم است که بر اساس معیارهای مختلف، بهترین انتخاب را برای سبک طراحی دکوراسیون محیط اداری مورد نظر خود، انتخاب کنید. به عنوان مثال سبک‌های منظم و مدرن، از جمله سبک‌های طراحی دکوراسیون هستند که فضایی دلپذیر و کارآمد را به نمایش می‌گذارند، اما ممکن است برای برخی محیط‌های اداری و حرفه‌ای مناسب باشند اما برای محیط دیگر کارساز نباشند.

آماده‌سازی و برنامه‌ریزی

می‌توان گفت که آماده‌سازی و برنامه‌ریزی، کلید اصلی طراحی دکوراسیون اداری است؛ بنابراین قبل از تصمیم‌گیری در مورد طراحی دکوراسیون اداری و بررسی ایده‌ها، وقت کافی را صرف آماده‌سازی و برنامه‌ریزی مراحل مختلف اجرای طرح کنید. در این شرایط لازم است تمام آنچه برای موفقیت کسب و کار شما مفید است را شناسایی کنید؛ این عوامل ممکن است کسب و کار شما را از دیگر فعالان در حوزه مشترک، متمایز کرده و به افزایش بهره‌وری، تعامل، تمرکز و پویایی اعضای تیم شما، کمک کند.

بررسی نحوه فعالیت و تعامل اعضای تیم

درواقع بهترین راه برای یافتن طرح و چیدمان مناسب برای فضاهای اداری، مشاهده و بررسی نحوه پویایی و تعامل تیم شماست. در این شرایط لازم است بررسی کنید که اعضای تیم به چه صورت از فضای دکوراسیون استفاده می‌کنند و بیشترین ترافیک در کدام قسمت اداره وجود دارد. همچنین لازم است که موانع ایجاد شده در همکاری‌ها را به دلیل چیدمان دکوراسیون، مورد بررسی قرار داده و برای رفع آن‌ها، به دنبال راه‌حل باشید.

علاوه بر این، یکی از بهترین ایده‌ها برای انتخاب نوع طراحی دکوراسیون فضای اداری، نظرسنجی و بررسی بازخورد کارکنان نسبت به دکوراسیون فعلی و نحوه بهبود عملکرد آن است. کارکنان کسانی هستند که هرروز در فضای اداری فعالیت دارند و نظر آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

تمایز و ایجاد طرح منحصر به فرد

کسب و کار مورد نظر شما باید فرهنگ و سبک منحصر به فرد خود را داشته باشد و با تمام مراجع تجاری و سایر ادارات، متفاوت باشد. در این شرایط یک طراحی اداری مؤثر، می‌تواند این تمایز و تفاوت را به خوبی ایجاد و قابل تشخیص کند. درواقع به کارگیری ویژگی‌های تعیین‌کننده در دکوراسیون اداری، به کسب و کار شما شخصیت می‌بخشد و در جذب و حفظ مشتریان و مراجعان، تأثیر بسیار زیادی دارد. علاوه بر این فعالیت در فضایی خاص و منحصر به فرد، روحیه تیمی کارکنان را نیز تا حدود زیادی بهبود می‌بخشد.

بدین منظور برای تعیین سبک و فرهنگ لازم است که با اعضای تیم خود جلسه‌ای داشته باشید و در آن تصویر و پیغام‌هایی که قصد دارید از سمت کسب و کار خود منتقل کنید را مشخص کرده و بر اساس آن سبک فضای دکوراسیون را تعیین نمایید.

به کارگیری فناوری‌های اساسی

طراحی دکوراسیون اداری تا حدود زیادی به فناوری‌های ضروری که اعضای تیم شما به طور منظم از آن‌ها استفاده می‌کنند بستگی دارد. به عنوان مثال فناوری‌های وابسته به سیم ممکن است در برخی شرایط، حرکت اعضای تیم را دچار محدودیت کنند و برخی فناوری‌های بی سیم، این محدودیت را برای کارکنان از بین می‌برد و سرعت عمل آن‌ها را بهبود می‌بخشد. سایر فناوری‌ها نیز نقش قابل توجهی در عملکرد تجاری شما خواهند داشت و شناسایی و نظم آن‌ها در طراحی دکوراسیون، از اهمیت بالایی برخوردار است.

طراحی دکوراسیون اداری بر اساس فعالیت‌ها

در جریان طراحی دکوراسیون اداری، عملکرد اعضای تیم خود را مشاهده کنید و فعالیت‌های اصلی که هرروز به انجام می‌رسند را یادداشت کنید. به عنوان مثال ممکن است اعضای تیم شما در ابتدای روز یک جلسه کامل از نحوه عملکرد و اجرای دستورالعمل‌ها داشته باشند و سپس روی پروژه‌های مختلف کار کنند. در این شرایط لازم است طرحی را برای دکوراسیون در نظر بگیرید که نیازهای منحصر به فرد تیم شما را برآورده کند. بدین ترتیب به انعطاف‌پذیری بخش‌های مختلف دکوراسیون، می‌توانید فضا را با فعالیت کارکنان تنظیم کنید.

نکاتی برای طراحی دکوراسیون اداری متناسب با هویت شرکت

پس از تمرکز بر عناصر کلیدی طراحی دکوراسیون اداری، برای افزایش تأثیر این برند لازم است که برخی پارامترها را نیز مورد توجه قرار دهید. بدین منظور در ادامه می‌توانید نکاتی را مورد بررسی قرار دهید که به کارگیری آن‌ها می‌تواند بهترین نتایج را برای طراحی دکوراسیون اداری، به ارمغان بیاورد.

بازنگری تخصیص فضای کاری

پیش از این در طراحی دکوراسیون اداری، معمولاً فضاهای مختلف را بر اساس سمت افراد تقسیم‌بندی می‌کردند، اما این نگرش دارای اشکالاتی بوده و ملزم به تغییر است. درواقع باید تخصیص فضا را بر اساس نحوه فعالیت و ترافیک بخش‌های مختلف فضای اداری انجام دهید؛ به عنوان مثال لزوماً اتاق مدیر عامل به فضای بیشتری نیاز ندارد و ممکن است کارمندی که زمان زیادی را در محل کار سپری می‌کند، به فضای بازتری برای کار نیاز داشته باشد.

درواقع مدیران ارشد ممکن است زمان زیادی را در خارج از دفتر صرف نظارت بر فرآیندهای جاری کنند و اختصاص اتاق وسیع به این افراد می‌تواند هدر دادن فضای کاری باشد.

مبلمان و میز و صندلی مناسب

همواره در انتخاب میز و صندلی مناسب برای دکوراسیون اداری، دقت کافی را به کار ببرید تا کارکنان بیشترین راحتی را در فضای کاری داشته باشند. درواقع اعضای تیم شما باید در فضایی شاد، سالم، خلاق و سازنده فعالیت داشته باشند تا بتوانید به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کنید. در این شرایط انتخاب صندلی‌های ارگونومیک، چهارپایه و نیمکت‌های قبل تنظیم و میزهای چند کاربردی می‌توانند گزینه‌های عالی برای فضای اداری مورد نظر شما باشند و اثرات نشستن طولانی مدت بر سلامت را تا حدود زیادی کاهش دهند.

به حداقل رساندن به هم ریختگی

امروزه بسیاری از فرآیندهای تجاری و اداری، به وسایل الکترونیکی وابسته‌اند؛ بدین منظور دستگاه‌هایی از جمله انواع تبلت، پرینتر، مانیتور، تلفن و…، ممکن است به طور جدی با ایجاد به هم ریختگی، مانع بهره‌وری از فضای اداری شوند. در این شرایط بهتر است برای فضای اداری، طرحی منظم و مدرن انتخاب کنید و با توجه به اهمیت استفاده از تکنولوژی‌های الکترونیکی، لازم است که فضای مخفی برای سیم‌ها، منابع تغذیه و تجهیزات، در نظر بگیرید. همچنین استفاده از تجهیزات بی سیم می‌تواند یکی از مؤثرترین راه‌حل‌ها برای ساماندهی فضای کاری باشد.

استفاده از نور طبیعی در طراحی فضای اداری

درواقع بدن انسان برای حداکثر عملکرد و حفظ وضعیت سلامت خود به نور طبیعی نیاز دارد؛ از این رو دریافت نور طبیعی را در اولویت طراحی دکوراسیون اداری قرار دهید تا روحیه و عملکرد اعضای تیم شما را بهبود ببخشد. در این شرایط ممکن است نصب پنجره برای برخی محیط‌های اداری مشکل و غیرممکن باشد. بدین منظور می‌توانید از چراغ‌هایی با طول موج ملایم‌تر برای انتشار نور و بهبود روشنایی فضا، کمک بگیرید. برخی از این چراغ‌ها به طور خودکار طیف رنگ سبز و آبی را انتشار می‌دهند و در صبح رنگ‌های زرد و قرمز را به تدریج و به طور متغیر تا بعد از ظهر، نشر می‌دهند.

بهره‌وری از حداکثر میزان همکاری

هنگام انتخاب و اجرای دکوراسیون اداری، همواره بهره‌وری از حداکثر میزان همکاری ممکن اعضای تیم را در اولویت قرار دهید؛ این نکته یکی از ضروری‌ترین عوامل طراحی است که می‌تواند در آینده کسب و کار شما مؤثر باشد. درواقع بسیاری از کسب و کارهای کوچک، فعالیت خود را از فضای باز و واحد آغاز کرده‌اند که در آن امکان تعامل و همکاری در سطوح بالایی وجود دارد و به همین دلیل است که کسب و کارهایی از این قبیل، به سرعت رشد می‌کنند.

اضافه کردن محیط بیرون را به فضای اداری

عناصر طبیعی مانند گیاهان، چوب‌ها و تزئینات فولادی رنگ شده، راه‌حل‌هایی ساده برای اضافه کردن محیط بیرون به طراحی اداری هستند. در این شرایط کارکنان احساس پویایی و در جریان بودن خواهند کرد و بدین ترتیب تمرکز، خلاقیت و تعامل بیشتری در فضای کاری جریان پیدا می‌کند.

الهام بخشی به وسیله رنگ‌ها

رنگ‌های متنوع و زنده می‌توانند یکی از بهترین سازوکارها برای تشویق خلاقیت و افزایش انگیزه کارکنان محیط اداری باشند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود در طراحی دکوراسیون اداری، حتماً از رنگ‌های مدرن و سرزنده برای پوشش دهی دیوارها، کف، سقف و حتی وسایل محیط کاری، استفاده کنید.

در نظر گرفتن منطقه استراحت

توجه به نکات قبلی و به کارگیری فناوری‌های بی سیم، برای کارکنان این امکان را ایجاد می‌کند که بتوانند به راحتی تجهیزات و پروژه‌های خود را به مکان‌های دیگری حمل کنند؛ در این شرایط اضافه کردن سالن استراحت می‌تواند یکی از بهترین ایده‌ها برای محیط اداری باشد. بدین منظور کارکنان می‌توانند فضایی راحت و آرام داشته باشند و در آن بر روی پروژه‌های در دست اقدام کار کنند، تعامل داشته باشند و حتی استراحت کنند.

جمع بندی

امیدواریم مطالب ذکر شده بتواند شما را در تصمیم نهایی برای انتخاب و اجرای دکوراسیون اداری، راهنمایی کند؛ در این شرایط توجه داشته باشید که درواقع تمام انتخاب‌های شما در کنار یکدیگر، بر نتیجه طراحی دکوراسیون اداری و انتقال پیام شما به مخاطبان، تأثیرگذار است. بنابراین لازم است که دقت کافی را برای دستیابی به بهترین نتایج، به کار ببرید. بدین منظور مشورت با کارشناسان طراحی دکوراسیون داخلی می‌تواند راهنمایی‌های لازم برای اجرای دکوراسیون اداری به بهترین شکل ممکن را در اختیار شما قرار دهد.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا