دنیای مد

تاریخچه ای پیرامون حوله نخی یزدی

به دلیل کیفیت بالا، جذب آب مناسب و لطافت عالی، خرید حوله تن پوش یزدی از دیرباز تاکنون، یکی از اقدامات مهم خانواده‌های ایرانی بوده است. در گذشته، این حوله‌ها به‌صورت دستی و به کمک دستگاه‌های مکانیکی بافنده، تولید می‌شدند. اما امروزه با مراجعه به بازارها برای خرید حوله یزدی، متوجه این امر خواهید شد که حوله‌های یزدی نوین، با استفاده از ماشین‌آلات مدرن، تولید می‌شوند. این موضوع در حالی است که نه‌تنها از کیفیت این محصولات، کم نشده، بلکه مدل‌های جدیدتر و باکیفیت‌تری نیز روانه بازار شده است.

مهارت قابل‌توجه بافندگان یزدی، از دیگر عواملی است که همواره موجب شده تا منسوجات مربوط به این خطه، از کیفیت و محبوبیت بسیار بالایی برخوردار باشند. تولید در انواع طرح‌ها و ساختارها، از دیگر دلایل استفاده گسترده از این حوله‌ها توسط خانواده‌های ایرانی خواهد بود. مجموعه این پارامترها، باعث شده تا صادرات حوله‌های نخی، بسیار رایج و پرسود باشد.

تاریخچه خرید حوله یزدی

همواره از زمان‌های قدیم تاکنون، منسوجات یزدی، بسیار محبوب بوده و از شهرت زیادی برخوردار بوده‌اند. در گذشته، پارچه‌های نخی و مدل‌های مختلف حوله یزدی، با بهره‌گیری از تجهیزات بافندگی سنتی و دستی، بافته می‌شدند. این فرایند بافت، با نام «کاربافی»، در کل کشور معروف بود. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین منسوجات یزدی، حوله‌های نخی هستند که امروزه فرآیند تولید آن‌ها، با استفاده از ماشین‌آلات تمام مکانیزه انجام می‌شود. البته، با توجه به انتقال نسل به نسل مهارت ساخت این منسوجات در یزد، هنوز هم این محصولات دارای بالاترین کیفیت ممکن هستند؛ به‌طوری‌که خرید حوله یزدی، در حال حاضر نیز بسیار پر تقاضا است.

بایستی بدانید که مطابق نظر تاریخدانان، حوله‌های امروزی، در زمان عثمانی‌ها که یکی از بزرگ‌ترین سلسله‌های تاریخ ترکیه محسوب می‌شوند، طراحی و ایجادشده‌اند. یافته‌های تاریخی نشان می‌دهد که اولین حوله‌ها، در شهر بورسا ترکیه که مملو از حمام‌های طبیعی (متصل به چشمه‌های آب گرم) و گرمابه‌های عمومی بود، مورداستفاده قرار گرفتند. معمولاً حوله‌های پرنقش‌ونگار، بیشتر متعلق به سرمایه‌داران بودند؛ علاوه بر این، حوله‌های پنبه‌ای زیبایی نیز، برای عروس‌ها تولید می‌شد و در مراسم عروسی، به‌عنوان هدیه، به عروس اهدا می‌شد. پس از ورود این محصولات به کشورهای شرقی و ایران، خطه یزد، همواره در تولید منسوجات، پیشتاز بود و به‌تدریج، حوله‌های یزدی، در کل کشور معروف شدند.

جنس و کیفیت رنگ حوله یزدی

انواع حوله یزدی، پیش‌تر با استفاده از نخ پنبه، تولید می‌شدند که نخ‌های پنبه، دو عیب ساختاری مهم دارند:

  • جذب آب چندان بالایی را ارائه نمی‌دهند.
  • به‌مرورزمان، دچار پوسیدگی می‌شوند.

اما امروزه از انواع نخ ویسکوز، برای تولید بسیاری از منسوجات یزدی همانند روفرشی سنتی استفاده می‌شود که جذب آب بالایی دارند؛ بنابراین، این مسئله مهم، باید هنگام خرید حوله یزدی، به‌طور جدی موردتوجه قرار بگیرد. رنگرزی نخ‌های مورداستفاده برای تولید حوله‌های یزدی نیز، از گذشته تا حال، با نهایت دقت و کیفیت، صورت گرفته است؛ با این تفاوت که در گذشته، فرآیند رنگرزی، کاملاً سنتی بود، اما امروزه با بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته، پروسه رنگ‌بخشی به نخ‌های منسوجات یزدی، انجام می‌شود.

مزایای خرید حوله یزدی

خرید انواع حوله یزدی، می‌تواند مزایای جالب‌توجهی را برای مصرف‌کنندگان به همراه داشته باشد. برخی از اصلی‌ترین مزایای این‌گونه منسوجات، عبارت‌اند از:

  • به دلیل استفاده از نخ‌های ویسکوز، حوله‌های یزدی امروزی، جاذب آب بالایی دارند.
  • دنیایی از طرح‌ها و رنگ‌ها برای تولید حوله‌های یزدی، مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
  • ثبات رنگ بالایی خواهند داشت.
  • تلفیق مدرنیته و سنت در طراحی آن‌ها، موجب شده تا هیچ‌وقت از مد نیفتند.
  • در مقایسه با مدل‌های وارداتی، حوله‌های یزدی نه‌تنها کیفیت پایین‌تری نخواهند داشت، بلکه قیمت مقرون به‌صرفه‌تری نیز دارند.
  • همانند خرید کاور تشک ۲ نفره بادوام از فروشگاه یزد نساج به آدرس https://yazdnasaj.com ، حوله‌های یزدی نیز ماندگاری بالایی را ارائه می‌دهند.

همچنین، بایستی اشاره داشت که حوله‌های یزدی، به‌راحتی دچار پوسیدگی نمی‌شوند.

انواع مدل‌های حوله‌ یزدی

خانواده‌ها به‌منظور انجام امور مختلف بهداشتی خود، به خرید حوله یزدی روی می‌آورند. استحمام، خشک‌کردن بدن بعد از شنا کردن در استخر، خشک‌کردن دست و بدن و…، ازجمله نیازهایی هستند که افراد برای برطرف نمودن آن‌ها، به انواع حوله‌ها در سایزهای مختلف نیاز دارند. انواع مدل‌های حوله یزدی، عبارت‌اند از:

  • تن‌پوش‌های حوله‌ای: اکثر افراد، پس از حمام، دریافت ماساژ در سالن‌های spa و یا حضور در استخرهای خانگی، از تن‌پوش‌های یزدی کلاه‌دار استفاده می‌کنند تا بدن و سر خود را به‌طور کامل، خشک نمایند. با توجه به نیازها و سلایق مختلف، این تن‌پوش‌ها در انواع سایزها، طرح‌ها، فرم‌ها و رنگ‌های مختلفی، طراحی و تولید می‌شوند. همچنین، برای تولید آن‌ها، از مرغوب‌ترین نخ‌ها استفاده می‌گردد. این تن‌پوش‌ها، همانند یک ردای بلند هستند که علاوه بر سر، گردن، بدن و تا زیر زانوی افراد را، می‌پوشانند.
  • حوله یزدی آشپزخانه: حوله‌های مخصوص آشپزخانه، معمولاً نازک‌تر و کوچک‌تر هستند؛ اما به دلیل نیاز به خشک‌کردن سطوح خیس متعدد در آشپزخانه‌ها، این منسوجات، باید از جذب آب بالایی برخوردار باشند. این حوله‌ها به‌طور مداوم برای پاک کردن و جذب آب، روغن، مایعات لعاب‌دار، کف‌ها و سیالات شوینده، مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین، باید از مواد اولیه باکیفیتی تولیدشده و به‌راحتی دچار پوسیدگی نشوند. علاوه بر جذب مایعات، انواع حوله نخی یزدی آشپزخانه، برای پاک نمودن سطوح و لوازم و گردگیری نیز کاربرد دارند.
  • حوله‌های مسافرتی: برای خرید حوله یزدی مسافرتی، بایستی به سبک بودن و کوچک بودن آن‌ها، توجه داشته باشید. همچنین، با توجه به شرایط خاص سفر، ضخامت این حوله‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که پس از شستشو، سریعاً خشک شوند. البته افراد برای مسافرت‌های خود، معمولاً از دو حوله یزدی کوچک و بزرگ، برای خشک‌کردن دست و صورت و حمام کردن، استفاده می‌کنند.

مدل‌های حوله یزدی استخری نیز که بزرگ‌تر از حوله‌های روشویی هستند، طرفداران گسترده‌ای در سراسر کشور دارند.

قیمت خرید حوله یزدی

به‌طورکلی، در کنار زیبایی، اصالت و کیفیت بالای منسوجات یزدی، قیمت انواع حوله یزدی نیز، بسیار اقتصادی است. به‌صورت کلی، روند قیمت‌گذاری این محصولات، با توجه به فاکتورهای زیر انجام می‌شود:

  • نوع حوله؛ اعم از استخری، آشپزخانه‌ای، تن‌پوش یزدی، مسافرتی و…
  • نوع نخ به‌کاررفته
  • تراکم بافت (بیشتر بودن نخ و الیاف در حوله)
  • ابعاد و اندازه حوله یزدی
  • سن مصرف‌کننده؛ مسلماً با توجه به مصرف مواد اولیه بیشتر برای تولید، حوله‌های بزرگ‌سالان، گران‌تر از حوله‌های کودکان هستند.
  • برند تولیدکننده
  • طرح و رنگ خاص
  • میزان ثبات رنگ و جذب مایع

تمامی پارامترهای مذکور، در تعیین نهایی قیمت خرید حوله یزدی، تأثیر خواهند داشت. همچنین، برای خرید کاور تشک ۲ نفره، دستمال‌های آشپزخانه و برخی دیگر از منسوجات نیز، بایستی به فاکتورهای ذکرشده، توجه داشت.

نکات شستشوی حوله یزدی

معمولاً هنگام خرید حوله یزدی، پرزهایی را بر روی این محصولات مشاهده می‌کنید. این پرزها، غالباً به دلیل برش حوله‌های یزدی توسط کاتر دستگاه، به وجود می‌آیند. شستشوی اصولی این محصولات برای اولین بار، هم موجب ماندگاری هرچه بیشتر آن‌ها می‌شود و هم پرزهای حوله را به‌طور کامل، از بین می‌برد. بنابراین، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. معمولاً این منسوجات دارای یک دستورالعمل کوچک هستند؛ بنابراین، در شروع کار، یک‌بار آن را بخوانید.
  2. حوله‌های یزدی جدید را، 2 بار آبکشی نمایید.
  3. به خاطر داشته باشید که در اولین مرتبه شستشو، نباید هیچ نوع ماده شوینده‌ای به‌کار رود.
  4. به‌منظور ضدعفونی نمودن حوله‌های یزدی، امکان استفاده از نمک، جوش‌شیرین و یا حجم کمی از سرکه سفید را خواهید داشت.
  5. حتماً فرآیند شستن را، با دست انجام دهید.
  6. آبی که برای شستن این حوله‌ها استفاده می‌کنید، بایستی دمایی کمتر از 30 درجه سانتی‌گراد داشته باشد. آب داغ می‌تواند برای کیفیت رنگ و بافت این پارچه‌ها، بسیار تخریب‌کننده باشد.
  7. به‌جای واردکردن فشار زیاد به حوله‌های یزدی و چنگ زدن آن‌ها، بگذارید حوله‌ها 30 دقیقه در آب باقی‌مانده و خیس شوند.
  8. استفاده از ماشین لباسشویی برای فرآیندهای خشک‌کردن و آبگیری این محصولات، بلامانع است؛ البته به‌شرطی که حوله‌های تماماً سفید و رنگی را، با هم نشویید و آبگیری نکنید.
  9. پس از خرید حوله یزدی، بسته به ضخامت و ابعاد انواع حوله‌ها، سعی کنید ابعاد کوچک و بزرگ را که دارای ضخامت‌ها و مقاومت‌های مختلفی هستند، با یکدیگر، مورد شستشو قرار ندهید.
  10. برای خشک نمودن این منسوجات، توصیه می‌شود که تمامی حوله‌ها را بر روی یک بند یا سطح خالی و مجزا آویزان کنید؛ به‌عبارت‌دیگر، آن‌ها را بر روی همدیگر قرار ندهید تا روند خشک شدن برخی از حوله‌ها، بیش‌ازحد طول نکشد و بو نگیرند!

همچنین، باید اشاره کرد که با شستشو و خشک نمودن اصولی حوله‌های یزدی، میزان جذب رطوبت و آب حوله‌ها (به دلیل از بین رفتن آهار ابتدایی آن‌ها) افزایش می‌یابد، و از سویی دیگر، این محصولات به سطحی مستعد برای رشد میکرب‌ها و میکروارگانیسم‌ها، تبدیل نمی‌شوند. پس از خرید کاور تشک ۲ نفره نیز، بسیاری از این موارد را باید برای اولین بار شستشو، موردتوجه قرار دهید.

خرید حوله یزدی نخی از برترین عرضه‌کنندگان کشور

باوجود واردات گسترده انواع حوله از کشورهای مختلف جهان، کیفیت و لطافت منسوجات یزدی، به افزایش تقاضا برای خرید حوله یزدی در بازار کشور، منجر شده است. البته، برای خرید این محصولات با بالاترین کیفیت ممکن، بایستی به مراکز خرید مطمئن رجوع کنید. در همین راستا، فروشگاه اینترنتی یزد نساج که به‌واسطه فروش طیف گسترده‌ای از محصولات خاص، زبانزد است، اقدام به فروش انواع حوله نخی یزدی کرده است. علاوه بر عرضه انواع حوله یزدی، می‌توانید با ورود به بخش کالای خواب این مجموعه، به شرایط خرید کاور تشک ۲ نفره، روتختی عروس، بالش طبی و… نیز، دسترسی داشته باشید.

ارائه انواع فرشینه، کاور سنتی مبل، خرید پرده آماده، روفرشی و…، از دیگر ویژگی‌های فروشگاه اینترنتی یزد نساج به شمار می‌رود. جهت خرید حوله یزدی و دیگر محصولات خاص این مجموعه، می‌توانید با کارشناسان فروشگاه اینترنتی یزد نساج، تماس گرفته و از آن‌ها، مشاوره‌های تخصصی دریافت نمایید.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا