سلامت چشم

استفاده از اشک مصنوعی جهت درمان خشکی چشم بعد از لیزیک

عمل لیزیک یکی از عمل‌های جراحی رایج در دنیای امروز است که به افرادی که بینایی ضعیفی دارند کمک می‌کند تا بتوانند مجدداً بینایی خود را به دست بیاورند و عینک و لنزهای طبی را از سبک زندگی خود حذف کنند. با این حال این عمل هم مانند دیگر عمل‌های جراحی احتیاج به مراقبت‌های خاصی دارد و بعضی از اثرات جانبی و موقت آن اجتناب‌ناپذیر هست. هرچند که با انتخاب یک پزشک مناسب می‌توان این اثرات جانبی را به حداقل ممکن کاهش داد.

در این مطلب با عمل لیزیک چشم، عوارض رایج آن و روش‌های پیشگیری از رخ دادن این عوارض آشنا خواهیم شد و علاوه بر این موارد با بهترین کلینیک برای انجام عمل لیزیک در اهواز آشنا می‌شویم.

عمل لیزیک چشم چیست؟

عمل لیزیک همان‌طور که پیشتر اشاره شد، یک عمل برای اصلاح دید بیماران است. بیماران مبتلا به دوربینی، نزدیکی بینی و آستیگماتیسم می‌توانند به کمک این عمل مجدداً بینایی کامل خود را به دست آورند و از استفاده از عینک بی‌نیاز شوند.

در واقع می‌توان به بیان کلی‌تر گفت که عمل لیزیک برای بهبود عیوب انکساری چشم کاربرد دارد. عیوب انکساری به مشکلاتی در بینایی گفته می‌شود که به دلیل تغییر فرم سطح قرنیه رخ می‌دهند.

عمل لیزیک یک عمل سرپایی محسوب می‌شود و برای انجام آن از قطره بی‌حس کننده در چشم بیمار استفاده می‌شود. طی این عمل برشی بسیار نازک روی سطح قرنیه چشم بیمار انجام می‌شود و با کمک لیزر سطح قرنیه اصلاح فرم پیدا می‌کند. هرچند که ممکن است به علت کوتاه بودن طول عمل و انجام آن بدون نیاز به بستری به نظر برسد که این عمل یک عمل ساده است، اما در واقع عمل لیزیک عملی بسیار حساس و تخصصی است که انجام غلط آن می‌تواند به وارد آمدن آسیب جدی به چشمان بیمار منجر شود. به همین دلیل توصیه ما به شما این است که به بهترین جراح لیزیک مراجعه کنید.

اگر به دنبال جراح لیزیک چشم در اهواز می‌گردید، توصیه ما به شما مراجعه به کلینیک چشم دکتر وحید بیگی است. دکتر بیگی با بیش از 2500 جراحی چشم موفق از مورد اعتمادترین پزشکان برای انجام عمل لیزیک در اهواز است. در کلینیک چشم دکتر بیگی از تجهیزات پیشرفته و به‌روز جهانی برای درمان بیماران استفاده می‌شود و جدیدترین متدهای درمانی در این کلینیک به کار گرفته می‌شوند. نتیجه این عملکرد رضایتمندی بسیار بالای بیماران و مراجعان به کلینیک دکتر بیگی و شناخته شدن ایشان به عنوان بهترین متخصص چشم اهواز است.

استفاده از اشک مصنوعی جهت درمان خشکی چشم بعد از لیزیک

هزینه عمل لیزیک چشم

عوامل متغیری در تخمین میزان دقیق هزینه لیزیک چشم مؤثر هستند. از میان این عوامل می‌توان به میزان تخصص جراح و شرایط کلینیک و تجهیزات آن اشاره کرد. طبیعتاً به میزان پیشرفته و به‌روز بودن کلینیک ممکن است هزینه اعلام شده برای عمل لیزیک متغیر باشد. با این حال می‌توان محدوده هزینه عمل لیزیک چشم در ماهشهر اهواز را رقمی میان 10 تا 11 میلیون تومان تخمین زد.

مراقبت‌های لازم، قبل و بعد از انجام عمل لیزیک

عمل جراحی لیزیک درست مانند هر عمل جراحی دیگری نیاز به مراقبت‌هایی دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان از نتیجه عمل اطمینان بیشتری داشت و عوارض آن را به حداقل میزان ممکن تقلیل داد.

اولین توصیه برای متقاضیان انجام عمل لیزیک این است که از یک هفته قبل از عمل از استفاده از لنزهای تماسی نرم اجتناب کنند. این بازه برای کسانی که از لنزهای تماسی سخت استفاده می‌کنند به یک ماه افزایش پیدا می‌کند. نوشیدن آب کافی هم پیش از عمل می‌تواند در جلوگیری از خشک شدن چشم‌ها مؤثر باشد.

در روز عمل به هیچ وجه نباید از هیچ گونه مواد آرایشی در اطراف چشم خود استفاده کنید، زیرا خطر عفونت چشم را میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

پس از انجام عمل لیزیک لازم است تا مدتی مراقبت‌های لازم را انجام دهید تا احتمال بروز عوارضی مانند خشکی چشم را تا حد ممکن کاهش دهید. البته رخ دادن برخی از این عوارض اجتناب‌ناپذیر است و بروز آن‌ها موقتی است. تنها اهمیت دارد که در این بازه بتوانید به برطرف کردن و درمان آن‌ها بپردازید.

اصلی‌ترین مراقبت بعد از عمل که بیشتر افراد نسبت به آن آگاهی کامل دارند اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید است. برای کم کردن خشکی چشم و همین‌طور جلوگیری از بروز عفونت لازم است در این بازه داروهای توصیه شده توسط پزشک را به صورت منظم مصرف کنید.

در دوران پس از عمل باید اطمینان خاطر پیدا کنید که هیچ فشاری به چشم شما وارد نشود. تا یک روز پس از عمل نباید چشم خود را بشویید. تا یک ماه بعد از انجام عمل به هیچ وجه نباید به استخر و سونا بروید و علاوه بر این موارد از استفاده از موارد آرایشی و بهداشتی جدا پرهیز کنید.

عوارض رایج عمل لیزیک و نحوه درمان این عوارض

بعضی از عوارض رایج بعد از عمل لیزیک شامل موارد زیر می‌شوند:

  • خشکی چشم
  • تاری دید
  • دیدن هاله نور در شب
  • حساسیت به نور بعد از لیزیک
  • دوبینی بعد از لیزیک

از میان این عوارض خشکی چشم یکی از رایج‌ترین موارد است که گاهی تا یک سال بعد از انجام عمل هم ادامه پیدا می‌کند. در واقع خشکی چشم پیامد رایج بعد از انجام عمل تهاجمی در چشم بیمار است. با این حال در صورتی که مراقبت‌های لازم را به‌خوبی انجام داده باشید شدت خشکی چشم شما کمتر خواهد بود و این عارضه را برای مدت کوتاه‌تری تجربه خواهید کرد.

درمان خشکی چشم بعد از لیزیک عموماً به کمک قطره‌های اشک مصنوعی اتفاق می‌افتد. این قطرات فضای چشم را به‌قدر کافی مرطوب می‌کنند و از خشکی چشم و آسیبی که در نتیجه خشکی به چشم می‌رسد جلوگیری می‌کند.

توجه کنید که بیشتر عوارض ذکر شده، مدتی کوتاهی بعد از انجام عمل از بین می‌روند و در صورتی که طبق دستور پزشک از قطره‌های تجویز شده استفاده کنید، می‌توانید از رخ دادن و یا امتداد یافتن آن‌ها به طور کامل جلوگیری کنید.

استفاده از اشک مصنوعی جهت درمان خشکی چشم بعد از لیزیک

درمان خشکی چشم بعد از عمل لیزیک

همان‌طور که پیشتر اشاره شد، خشکی چشم یکی از عوارض رایج بعد از عمل لیزیک است با این حال برخی افراد بیشتر در معرض رخ دادن این عارضه قرار دارند. این افراد عبارتند از:

  1. افرادی که در محیط‌های گرم و خشک زندگی می‌کنند.
  2. کسانی که دارای بیماری‌های خودایمنی هستند.
  3. افرادی که پیش از عمل هم دچار خشکی چشم بوده‌اند.
  4. خانم‌هایی که یائسه شده‌اند.
  5. افرادی که قبل از عمل لیزیک نزدیک‌بینی زیادی دارند.
  6. کسانی که داروهایی مصرف می‌کنند که باعث خشکی چشم می‌شود.

راهکار اصلی برای درمان این عارضه استفاده از اشک مصنوعی است. با این حال فراموش نکنید که قرار دادن کمپرس گرم روی چشم‌ها، نوشیدن آب کافی و مرطوب نگه داشتن فضای زندگی، همه می‌توانند در درمان خشکی چشم مؤثر باشند.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا