خانه داری

بهترین روش ضدعفونی میوه ها و سبزیجات

سبزیجات یکی از مهم‌ترین دسته مواد غذایی است که باید در سبد غذایی روزانه‌تان وجود داشته باشد. در این مقاله راه‌های طبیعی و بی‌ضرر زیادی برای شستشوی گیاهان وجود دارد.

با محلول‌های خانگی سبزیجات را ضدعفونی کنید

برای استفاده از میوه و سبزی باید آن را با روش صحیح شست. میزان سمومی که برای گیاهان استفاده می‌شود از یک نوع میوه به نوع دیگر و از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. به‌عنوان‌مثال مصرف یک وعده لوبیا سبز که در کشور آمریکا کشت می‌شود 200 برابر خطرناک‌تر از مصرف یک وعده کلم بروکلی در همان کشوراست. در این مقاله راه‌های طبیعی و بی‌ضرر زیادی برای شست و شوی گیاهان وجود دارد.

شستن سبزیجات با آب سرد

به گفته مرکز علمی و محیط در آمریکا سه‌چهارم یا بیشتر حشره‌کش‌ها را می‌توان با استفاده از آب سرد از بین برد.

شستن سبزیجات با آب‌نمک

2 قاشق مرباخوری نمک را به آب ولرم اضافه کنید و بگذارید سرد شود. میوه یا سبزی را به مدت نیم ساعت در آن بخوابانید سپس با آب سرد بشویید.

شستن و ضدعفونی سبزیجات با محلول سرکه سفید

یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را در کاسه آب ولرم بریزید و میوه و سبزی را به مدت نیم ساعت در آن بخوابانید، سپس با آب سرد بشویید. به گفته متخصصان اسید موجود در سرکه سفید باقی‌مانده حشره‌کش را از روی پوست میوه‌ها و سبزی‌ها و بیش از 90 درصد باکتری را نیز از بین می‌برد. علاوه بر آن، باعث حفظ تازگی میوه و سبزی می‌شود.

شستن و ضدعفونی سبزیجات با مخلوطی از جوش‌شیرین و آب‌لیمو

مخلوطی از یک قاشق آب‌لیمو و 2 قاشق جوش‌شیرین را روی میوه یا سبزی بپاشید و پس از چند ثانیه آن را بشویید.

آب‌لیمو

مخلوطی از 2 پیمانه آب و نصف پیمانه آب‌لیمو را کاملاً روی میوه‌های توتی اسپری کنید و پس از ده دقیقه با آب سرد توصیه‌هایی برای شستشوی میوه و سبزی

روش های شستشوی میوه و سبزیبهترین روش ضدعفونی سبزی خوردن

میوه و سبزیجات بخش جدانشدنی از زندگی افراد می‌باشد و اینکه این میوه و سبزیجات به‌صورت سالم مصرف شوند بسیار مهم است. میوه و سبزی فواید زیادی دارند و کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند افراد روزانه پنج سهم میوه و سبزی در برنامه غذایی‌شان داشته باشند اما گاهی عدم توجه به نکات بهداشتی هنگام خرید، شستشو و نگهداری این محصولات سبب ایجاد مسمومیت‌های غذایی و مشکلات ازاین‌دست می‌شود.

متخصصان سازمان غذا و داروی آمریکا در این مورد هشدار می‌دهند که میوه و سبزی‌های تازه می‌توانند از راه‌های مختلف آلوده شوند. میوه و سبزی‌ها هنگام رشد در مزرعه ممکن است با حیوانات، مواد خطرناک موجود در آب‌وخاک آلوده شوند. به‌علاوه بهداشت نامناسب کارگران و کشاورزان نیز می‌تواند عاملی برای آلودگی میوه‌ها و سبزی‌ها باشد. دست‌به‌دست شدن این محصولات بعد از برداشت نیز احتمال خطر آلودگی را افزایش می‌دهد. همچنین آلودگی می‌تواند بعد از خرید محصول و هنگام تهیه غذا یا نگهداری نامناسب در منزل اتفاق بیفتد. به همین دلیل اطلاع از نکاتی درباره نحوه صحیح انتخاب، شستشو، نگهداری و مصرف میوه و سبزی می‌تواند کمک فراوانی به‌سلامت ما کند.

نحوه شستشوی سبزیجات و میوه هاسبزی را با چی بشوریم

معرفی چند نکته برای ضدعفونی میوه و سبزی

  •  میوه‌ها و سبزی‌هایی که لِه یا خراب‌شده‌اند (احتمال رشد باکتری در این قسمت‌ها بیشتر است) را انتخاب نکنید.
  •  سبزی‌های بریده‌شده مانند برگ‌های خردشده کاهو یا برش‌های هندوانه را در یخچال نگهداری کنید.
  •  قبل و بعد از دست زدن و آماده کردن میوه و سبزی تازه، دست‌هایتان را به مدت 20 ثانیه با آب گرم و صابون بشویید. این توصیه قدیمی هنوز بهترین راه برای پیشگیری از بیماری‌هاست.
  •  سطح میوه و سبزی را به‌آرامی زیر شیر آب بشویید. لازم نیست برای این کار از صابون یا محصولات شوینده استفاده کنید اما می‌توانید از محلول رقیق سرکه یا آب‌لیمو در آب استفاده کنید.
  •  قبل از پوست کندن میوه و سبزی، آن‌ها را بشویید تا باکتری‌ها از چاقوی در تماس باپوست آلوده میوه، به داخل میوه یا سبزی منتقل نشود.
  •  سطح میوه و سبزی‌هایی مانند خیار و هندوانه را با فرچه مخصوص خوب تمیز کنید.
  •  برای کاهش آلودگی و پیشگیری از رشد و تکثیر باکتری‌هایی که ممکن است هنوز روی سطح میوه و سبزی وجود داشته باشد، پس از شستن میوه آن را با دستمال یا حوله کاغذی تمیز خشک‌کنید.
  •  با توجه به اینکه ممکن است باکتری‌ها از زمان شکوفه زدن میوه روی درخت وجود داشته باشد، توصیه می‌شود بعد از شستن دو سر میوه را ببرید.
  •  برگ‌های بیرونی کلم و کاهو را دور بریزید.
  •  ظرف‌ها را ضدعفونی کنید؛ تخته آشپزی و سطح کارتان را با آب گرم و صابون بشویید. باکتری‌ها ممکن است از یک غذا به غذای دیگر منتقل شود. برای ضدعفونی از یک قاشق چای‌خوری محلول سفیدکننده در یک لیتر آب استفاده کنید. در مورد وسایلی که با گوشت خام در تماس هستند، این محلول باید حدود 10 دقیقه روی سطح موردنظر باقی بماند.
  •  گوشت خام را جدا و در کیسه پلاستیکی نگه‌دارید و مراقب باشید خونابه آن روی میوه‌ها و سبزی‌هایی که به‌صورت خام مصرف می‌شوند نریزد.
  •  برای گوشت و میوه و سبزی از چاقوی جدا استفاده کنید.
  •  دمای سرد از تکثیر بسیاری باکتری‌های بیماری‌زا جلوگیری می‌کند. میوه، سبزی و سایر غذاهای فاسدشدنی را در ظرف تمیز دردار در یخچال و در دمای کمتر از 5 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید.

نکاتی برای شستشوی میوه ها و سبزیجاتروش شستن سبزی خوردن و میوه 

میزان شیوع بیماری‌ها بر اثر آلودگی میوه و سبزی

طبق آمار جهانی در اثر مصرف غذاهای آلوده به باکتری‌های بیماری‌زا، سالانه حدود 48 میلیون نفر بیمار و 128 هزار نفر در بیمارستان بستری می‌شوند و 3 هزار نفر نیز جان خود را از دست می‌دهند. بیشتر افراد می‌دانند برای پیشگیری از بیماری‌ها، محصولات حیوانی باید با دقت مصرف شود اما بسیاری از این موضوع که محصولاتی مانند میوه و سبزی تازه هم می‌توانند علت شیوع مسمومیت‌های غذایی باشند بی‌اطلاع‌اند. در سال‌های اخیر میوه و سبزی‌های آلوده مانند اسفناج،‌ گوجه‌فرنگی و کاهو موارد متعددی از شیوع بیماری را در آمریکا ایجاد کرده است. بشویید.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
beytooteshiderstoreگردآوری و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا