عکاسی

همه چیز در مورد قانون یک سوم در عکاسی

قانون یک سوم چیست؟

قانون یک‌ سوم یا نسبت یک‌ سوم قانونی در عکاسی و نقاشی است که تأکید می‌کند، قرار گرفتن عناصر مهم تصویر در محل برخورد خطوط افقی و عمودی که تصویر را به سه قسمت تقسیم می‌کنند، بیش‌ترین توجه را جلب می‌کند.

اگر عکس را از دو راستا به سه قسمت مساوی تقسیم کنیم، هرکدام از خط‌ها، یک مسیر مهم و هرکدام از نقاط برخورد، یک نقطهٔ مهم در عکس هستند و بهتر است که نقاط کلیدی و مفهومی تصویر بر روی این نقاط و خطوط ثبت شود.

قانون یک‌ سوم، یک روش راهنمای تناسب و ترکیب‌بندی است که از نسبت طلایی فیبوناچی نشأت‌گرفته است. نسبت طلایی هزاران سال است که شناخته‌شده و در نظر اکثر افراد مناسب و لذت‌بخش می‌باشد. به‌طورکلی این نسبت بهترین تناسب بین اندازه‌های یکشی به‌حساب می‌آید و در طبیعت نیز نمونه‌های بسیاری از آن دیده می‌شود.

این قانون درواقع برای بسیاری از عکاسان شیوه همیشگی کادربندی عکس‌هایشان است. باید در نظر داشته باشیم که قانون یک‌ سوم می‌تواند در کنار روش‌های دیگر کادربندی نیز استفاده شود. تقسیم یک کادر ۳:۲ به‌صورت زیر انجام می‌شود:

کادربندی در قانون یک سوم عکاسی

چون قانون یک‌ سوم از نسبت طلایی مشتق شده است، درک آن آسان است چراکه ما آن را لذت‌بخش می‌دانیم. عدد نسبت طلایی در حدود ۱: ۱٫۶۱۹ است و همان‌طور که مشخص است تصور کردن این نسبت در منظره یاب دوربین چندان آسان نیست. اینجاست که قانون یک‌ سوم به کمک می‌آید و کار را با تقسیم کردن هر سمت تصویر به سه قسمت ساده‌تر می‌کند و باعث زیبایی بیشتر تصویر می‌شود.
البته در برخی مواقع هم ممکن است این قانون در مورد شما عمل نکند و نتوانید تصویر مناسبی به‌وسیله آن به دست آورید. بهترین راه برای به دست آوردن ترکیب‌بندی مناسب تجربه و آزمایش کردن است و نه اینکه برای هر عکس از همان روش پیش‌فرض همیشگی استفاده کنید.

نمونه تصاویر گرفته شده با قانون یک سوم

قانون سه گانه در عکاسی کادربندی در عکاسی قانون یک سوم در عکاسی قانون یک سوم در عکاسی قانون یک سوم در عکاسی قانون یک سوم در عکاسی قانون یک سوم در عکاسی قانون یک سوم طلایی عکاسی
قانون یک سوم در عکاسی قانون یک سوم در عکاسی قانون یک سوم در عکاسی

3.7/5 - (4 امتیاز)
منبع
mghphotovideowikipediaگردآوری و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا