گردشگری

بزرگترین سدهای جهان را بشناسید!

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به معرفی بزرگترین سدهای جهان میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

سد به سازه ای گفته می‌شود که برروی یک رودخانه ساخته شده تا آب را عقب نگه دارد. از سدها می‌توان برای ذخیره آب، کنترل سیلاب و تولید برق استفاده کرد.

سدهای ساخته شده توسط انسان، دریاچه‌های مصنوعی به نام مخازن ایجاد می‌کنند. از مخازن می‌توان برای ذخیره آب برای کشاورزی، صنعت و مصارف خانگی استفاده کرد. همچنین می‌توان از آن‌ها برای ماهی گیری، قایق رانی و سایر فعالیت‌های اوقات فراغت استفاده کرد. قرن‌ها مردم برای جلوگیری از جاری شدن سیل از سدها استفاده کرده‌اند.

بزرگترین سدهای جهان کدامند؟

در اینجا لیستی از بزرگ‌ترین سدهای جهان وجود دارد که شما باید یک بار در طول زندگی از آن‌ها بازدید کنید.

1- سد تاربلا (Tarbela)

سد تاربلا (Tarbela) در پاکستانسد تاربلا (Tarbela) در پاکستان

این بزرگ‌ترین سد در جهان با توجه به حجم سازه است. در سال 1976 تکمیل شد و آب رودخانه سند در پاکستان را ذخیره می‌کند. مخزن تاربلا که توسط سد ایجاد شده دارای مساحت 250 کیلومتر مربع است! به لحاظ حجمی این سد پنجمین سد بزرگ جهان است.

زمان مناسب برای بازدید از سد تاربلا تابستان است، زیرا در زمستان‌ها به دلیل رسوب گذاری سطح آب در مخزن نسبتاً پایین است. در حقیقت، رسوب گذاری بر طول عمر سد نیز تأثیر گذاشته است. پیش بینی می‌شود Tarbela فقط تا سال 2060 کاملاً کاربردی باشد. بنابراین، عجله کنید!

2- سد فورت پک (Fort Peck)

سد فورت پک (Fort Peck) در کشور آمریکاسد فورت پک (Fort Peck) در کشور آمریکا

با حجم ساختاری 96 کیلومتر مربع، سد فورت پک در مونتانا دومین سد بزرگ در جهان، و یکی از حیرت انگیزترین سدها در جهان است. این سد در کنار شش سد دیگر در رودخانه میسوری ساخته شده و بزرگ‌ترین آن‌ها است.

پس از هفت سال شکست و بازسازی مکرر، سد فورت پک سرانجام در سال 1940 تکمیل شد.

مخزن آن پنجمین دریاچه ساخته شده توسط بشر در ایالات متحده را ایجاد می‌کند – دریاچه فورت پک.

این سد همچنین طولانی‌ترین سد جهان است.

3- سد آتاتورک (Ataturk) از بزرگترین سدهای جهان

سد آتاتورک (Ataturk) در کشور ترکیهسد آتاتورک (Ataturk) در کشور ترکیه

سد آتاتورک جدا از اینکه یکی از بزرگ‌ترین سدهای جهان است، با ارتفاع 166 متر یکی از بلندترین و طولانی‌ترین سدهای جهان نیز می‌باشد.

این بنا در سال 1990 در امتداد رود فرات در ترکیه ساخته شده است. این شهر به دلیل داشتن این مخزن بزرگ، مقصد اصلی گردشگری است. بهترین زمان برای بازدید از این سد از سپتامبر تا اکتبر است، زیرا در این زمان است که جشنواره معروف ورزش‌های آبی برگزار می‌شود.

4- سد اوهه (Oahe)

سد اوهه (Oahe) در کشور آمریکاسد اوهه (Oahe) در کشور آمریکا

اوهه جدا ازاینکه یکی از بزرگ‌ترین سدهای جهان می‌باشد، دومین سد بزرگ کنار رودخانه میسوری است. این دریاچه در سال 1968 ساخته شد و چهارمین مخزن بزرگ مصنوعی در ایالات متحده آمریکا را ایجاد می‌کند: دریاچه اوه.

این دریاچه به دلیل غنی بودن در تنوع زیستی منبع اصلی جذب توریست است. اینجا خانه گونه‌های مختلفی از ماهی‌ها، ماهیان خاویاری و پرندگان در معرض خطر است. این دریاچه همچنین یک مکان عالی برای تماشاگران پرندگان است.

5- سد اوروویل (Oroville)

سد اوروویل (Oroville) در کشور آمریکاسد اوروویل (Oroville) در کشور آمریکا

این بنا در سال 1968 در آن سوی رودخانه Feather در کالیفرنیا ساخته شد. این بلندترین سد در ایالات متحده آمریکا است و دریاچه توریستی Oroville را به عنوان یک مخزن تشکیل می‌دهد. این سد در تمام روزها باز است و با توجه به زیبایی منظره چیزهای زیادی برای ارائه دارد.

تورهای متنوع با راهنما و خودراهبری وجود دارد. دریاچه اوروویل به خودی خود طیف وسیعی از امکانات دوچرخه سواری، کمپینگ و ماهی گیری را ارائه می‌دهد.

درست در اطراف دریاچه، می‌توان از آبشارهای باشکوه Father و صخره Bald دیدن کرد.

این به راحتی می‌تواند یک پیک نیک ایده آل در روز باشد.

6- سد گاردینر (Gardiner) از بزرگترین سدهای جهان

سد گاردینر (Gardiner) در کشور کاناداسد گاردینر (Gardiner) در کشور کانادا

این سد از نظر خاکریزی یکی از بزرگ‌ترین سدها در جهان است. ساخت آن در سال 1967 به پایان رسید و دریاچه Diefenbaker را ایجاد کرد. این سد به نام وزیر کابینه فدرال کانادا – جیمز جی گاردینر- نام گذاری شده است.

سد گاردینر یکی از مقاصد معروف گردشگری در کانادا است. این سد روزانه از ساعت 9 صبح تا 5 عصر باز است و دارای یک مرکز پذیرایی با شکوه بازدید کنندگان است.

در پارک‌های نزدیک به این سد امکانات کمپینگ، پیاده روی و پیک نیک نیز وجود دارد.

7- سد هیراکود (Hirakud)

سد هیراکود (Hirakud) در هندوستانسد هیراکود (Hirakud) در هندوستان

هیراکود با 27 کیلومتر طول یکی از طولانی‌ترین سدها در جهان است. این سد که در سال 1957 ساخته شد، از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار است، زیرا اولین پروژه دره رودخانه چند منظوره بود که پس از استقلال هند انجام شد. از این رو، این سد همچنین قدیمی‌ترین سد هند است.

از این سد در همه فصول سال می‌توان بازدید کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
tripoto

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا