تغذیه

بهترين زمان مصرف قرص كلسيم

بهترین زمان مصرف قرص کلسیم برای اکثر ما چالش برانگیز است و جواب آن را نمی دانیم. کلسیم برای سلامت استخوان های همه افراد روی کره زمین در طول زندگی مهم است.

کلسیم در هر یک از شصت تریلیون سلول ما وجود دارد، اما هر روز از طریق تعریق و دفع، حتی در حالت استراحت، از بین می رود. به همین دلیل، اگر ما کلسیم کافی نخوریم، بدن کلسیم مورد نیاز خود را از دندان ها و استخوان ها جذب می کند، که بر توده استخوانی شما تأثیر می گذارد و تراکم استخوان های شما را کمتر می کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان و علائم هیپوکلسمی از قبیل بی حسی، اسپاسم عضلانی و گزگز در دست و پا را افزایش می دهد.

حتما از خود می پرسید چرا باید کلسیم مصرف کنیم؟ خب در جواب باید گفت، بدن از کلسیم برای کارهای مختلفی از جمله تقویت استخوان ها و دندان ها، ارتباط عصبی، ترشح هورمون ها و تنظیم ضربان قلب استفاده می کند.

اکثر افراد کلسیم کافی را از غذاها و نوشیدنی های غنی از کلسیم مانند محصولات لبنی، دانه ها، لوبیاها، غذاهای دریایی و برخی سبزیجات برگ دار دریافت می کنند و برخی دیگر از مکمل های کلسیم استفاده می کنند. اما مصرف مکمل های کلسیم قوانین خاصی از قبیل، زمان مصرف، اینکه بدن شما به چه مقدار کلسیم نیاز دارد، مزایا و معایب مکمل های کلسیم، نوع مکمل و بهترین زمان مصرف قرص کلسیم را دارد که باید بدانید. در این مطلب به تحلیل این موارد می پردازیم.

بهترین زمان مصرف قرص کلسیم

به گفته متخصصان تغذیه، کلسیم باید در صبح (حدود ساعت 7 تا 8 صبح) مصرف شود تا به راحتی جذب بدن شود و خطر تجمع کلسیم در کلیه ها و مجاری ادراری کاهش یابد. در عین حال، برای جلوگیری از تأثیر آن بر معده، قبل از غذا کلسیم نخورید. بنابراین باید کلسیم را حدود یک ساعت بعد از صبحانه یا همراه با صبحانه مصرف کنید.

توجه داشته باشید که کلسیم را نباید در بعدازظهر یا عصر به خصوص بعد از ساعت 9 شب مصرف کنید. توجه داشته باشید نباید قرص های کلسیم را با شیر، قهوه، آب میوه و همراه با غذاهای خیلی شور مصرف کنید زیرا می تواند میزان کلسیم دفع شده در ادرار را افزایش داده و باعث کاهش جذب کلسیم شود.

زنان باردار نیز باید هر روز حدود 1000 میلی گرم کلسیم، 30 دقیقه قبل یا بعد از غذا مصرف کنند. بهترین زمان مصرف برای کودکان خردسال نیز هر سال 2 تا 3 بار با فاصله 3 تا 4 هفته است.

معمولا بهترین زمان مصرف قرص های کلسیم همراه با غذا است و تقریباً دو ساعت قبل و چهار تا شش ساعت بعد از مصرف سایر داروهایی که با قرص های کلسیم تداخل دارند.

با این حال، کلسیم را نباید بعد از ظهر یا عصر مصرف کرد زیرا کلسیم به راحتی رسوب می کند و و باعث ایجاد بیماری هایی از قبیل سنگ کلیه، سنگ های ادراری، یبوست و مشکل خواب در کودکان می شود.

طبق برخی منابع، بهترین زمان مصرف قرص های کلسیم بستگی به انواع آنها دارد. به عنوان نمونه قرص‌های کلسیم حاوی سیترات کلسیم را می‌توان با یا بدون غذا مصرف کرد، اما قرص‌های حاوی کربنات کلسیم را باید همراه غذا یا میان‌وعده مصرف کرد.

همچنین نباید بیش از حد مکمل های کلسیم را مصرف کنید زیرا باعث تشنگی یا ادرار بیش از حد، حالت تهوع، استفراغ، درد استخوان، ضعف عضلانی و افسردگی می شود. در آخر اینکه اگر مکمل‌های کلسیم مصرف می‌کنید، حتماً دستورالعمل‌های روی جعبه را بخوانید و حتما با پزشک مشورت کنید.

4/5 - (1 امتیاز)
منبع
webmdvinmecmayoclinicvinmeclivestrong

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا