تغذیه

خواص و فواید فوق العاده پرتقال

پرتقال یکی از محبوب ترین میوه های جهان است.

این میوه از نوع درختی است و جزء خانواده ی بزرگ مرکبات محسوب می شود، فصل برداشت این محصول پاییز است.

منشا حقیقی این میوه بصورت یک راز مانده است، اما تصور می شود که پرتقال هزاران سال پیش در آسیای شرقی آغاز به کشت شده است. امروزه درخت پرتقال در اکثر مناطق گرم دنیا رشد می کند.

پرتقال یک منبع سالم از مواد معدنی همچون فیبر، ویتامین C، تیامین، فولات و آنتی اکسیدان ها است.

علاوه بر اینکه این میوه مزه ای شیرین و خوش طعم دارد، دارای خواصی زیادی برای سلامتی است.

ارزش غذایی پرتقال

جدول زیر شامل اطلاعات مفصلی در مورد تمام مواد غذایی موجود در پرتقال است.

ارزش غذایی پرتقال در 100 گرم
میزان
کالری47
آب87 ٪
پروتئین0.9 گرم
کربوهیدرات11.8 گرم
قند9.4 گرم
فیبر2.4 گرم
چربی0.1 گرم
اسید های چرب اشباع0.02 گرم
اسید چرب0.02 گرم
چربی های اشباع نشده0.03 گرم
امگا 30.01 گرم
امگا 60.02 گرم
ترانس چرب0 گرم

مواد معدنی موجود در پرتقال


کربوهیدرات

پرتقال عمدتا از کربوهیدرات و آب تشکیل شده و حاوی مقادیر بسیار پایین پروتئین و چربی است، همچنین این میوه دارای کالری  پایینی است.

قندهایی مانند گلوکز، فروکتوز و ساکارز در پرتقال وجود دارند. شیرینی پرتقال بخاطر وجود همین قندهاست.

با وجود این مقدار شکر موجود در پرتقال، شاخص گلیسمی پرتقال بسیار پایین است(در حدود 31 تا 51).

شاخص گلیسمی معیاری است برای نشان دادن مقدار شکری که بعد از صرف غذا وارد جریان خون می‌شود. این شاخص با سلامتی ما ارتباطی مستقیم دارد. هرچه شاخص یک غذا پایین تر باشد برای بدن ما سالم تر محسوب می شود.

خلاصه:پرتقال عمدتا از کربوهیدرات ها و آب تشکیل شده است. شاخص گلیسمی در پرتقال، دارای سطح پایینی است، بنابراین تاثیر بسزایی بر افزایش قند خون ندارد.

پرتقال

فیبر

پرتقال منبع باارزشی از فیبر است. یک پرتقال بزرگ حاوی حدود 18 درصد از مصرف روزانه فیبر بدن را تامین می کند.

الیاف اصلی موجود در پرتقال پکتین، سلولز، همی سلولز و لیگنین هستند. فیبر با بسیاری از تاثیرات مفید برای سلامتی بدن همراه است.

به طور کلی، فیبرها برای بهبود عملکرد سیستم گوارش و تغذیه باکتری های دوست داشتنی دستگاه گوارش با ارزش  هستند.

فیبر همچنین سطح کلسترول خون را پایین می آورد و وزن را کاهش می دهد.

خلاصه: پرتقال منبع غنی از فیبر است که میتواند سلامت دستگاه گوارش را ارتقا دهد.

 

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در پرتقال

پرتقال منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله: ویتامین C، تیامین، فولات و پتاسیم است.

ویتامین C: پرتقال یک منبع سرشار از ویتامین C است. یک پرتقال بزرگ می تواند بیش از 100 درصد مصرف روزانه ویتامین C بدن را فراهم کند.
تیامین یا ویتامین B1: یکی از ویتامین های گروه B، ویتامین B1 است که در طیف وسیعی از غذاها یافت می شود.
فولات: همچنین به عنوان ویتامین B9 یا اسید فولیک نیز شناخته شده است، فولات دارای عملکرد های بسیاری است و در بسیاری از غذاهای گیاهی یافت می شود.
پتاسیم: پرتقال منبع خوبی از پتاسیم است. مصرف بالای پتاسیم می تواند فشار خون را کاهش دهد و تأثیرات مثبتی بر سلامت قلب و عروق داشته باشد.

خلاصه: ویتامین و مواد معدنی متعددی در پرتقال وجود دارند که شامل ویتامین C، تیامین، فولات و پتاسیم می شوند.

خواص پرتقال برای سلامتی


مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم پرتقال مزایای شگفت انگیزی برای سلامتی به همراه دارد.

سلامت قلب با مصرف پرتقال

بیماری های قلبی در حال حاضر شایع ترین علت مرگ زودرس در جهان هستند.

فلاونوئیدهای موجود در پرتقال، به خصوص هزپریدین، ممکن است اثر محافظتی را در برابر بیماری های قلبی داشته باشند.

مطالعات بالینی در بدن انسان نشان داده است که مصرف آب پرتقال بصورت روزانه و به مدت 4 هفته می تواند فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

فیبرها نیز نقش مهمی را در این مورد ایفا می کنند. نشان داده شده است که مصرف فیبرهای جدا شده از میوه های مرکبات باعث کاهش میزان کلسترول خون می شود.

خلاصه: پرتقال به عنوان منبع سرشاری از آنتی اکسیدان ها و فیبرها می تواند خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد.

قلب

جلوگیری از سنگ کلیه با مصرف پرتقال

پرتقال منبع سرشاری از اسید سیتریک و سیترات است، که دانشمندان معتقدند به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک بسیاری می کند.

سیترات پتاسیم اغلبا برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه تجویز می شود. به نظر می رسد سیترات موجود در پرتقال اثرات مشابهی با این داروها دارد.

خلاصه: پرتقال منبع غنی از اسید سیتریک و سیترات است که به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند.

سنگ کلیه

درمان کم خونی با مصرف پرتقال

کم خونی، کاهش میزان گلبول قرمز یا هموگلوبین در خون، اغلب ناشی از کمبود آهن است.

اگر چه پرتقال یک منبع غنی از آهن نیست، اما منبع خوبی از اسیدهای ارگانیک مانند ویتامین C (اسید اسکوربیک) و اسید سیتریک است.

هر دو ویتامین C و اسید سیتریک می توانند جذب آهن از دستگاه گوارش را افزایش دهند.

بنابراین، هنگامی که غذایی غنی از آهن میخورید، پرتقال می تواند به جذب بیشتر آهن و کم خونی شما کمک کند.

خلاصه: پرتقال منبعی غنی از آهن نیست. با این حال، هنگامی که غذایی غنی از آهن مصرف می کنید، مواد معدنی موجود در پرتقال به بهبود جذب آهن کمک میکنند و خطر کم خونی را کاهش میدهند.

خون

سخن آخر

پرتقال میوه ای استثنایی و دارای خواص زیادی برای بدن است، حتما در وعده های غذایی خود آن را بگنجانید. سعی کنید آب پرتقال را هرگز نگیرید چون آب پرتقال دارای فیبر کمتری است.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن