سلامت روان

چگونه با ترس از پرواز مقابله کنیم؟

مراحل ساده مقابله با ترس از پرواز

پرواز یک نوع مسافرت امن است و ممکن است از نظر روانشناس، ترس از پرواز به این معنی باشد که بدن این افراد الگوی مشخصی برای پاسخگویی با اضطراب ناشی از پرواز را ندارد.
در حالی که تشخیص بالینی ترس از پرواز بسیار نادر است، طبق برخی تخمین‌ها فقط ۲.۵ درصد اضطراب عمومی، قرار گرفتن بیش از حد در یک فضای بسته و ترس از ارتفاع در مورد پروازها بسیار شایع‌تر است.

ترس از پرواز چگونه رخ می‌دهد؟

ترس از پرواز نوعی هراس خاص که شامل ترس از پرواز یا مسافرت هوایی می‌شود. در حالی که آمارها نشان می‌دهد سفر هوایی ایمن‌تر از سفر با ماشین و قطار است، اما پرواز همچنان منبع اصلی ترس است. تحقیقات نشان می‌دهد بین ۲.۵ تا ۴۰ درصد از افراد هر ساله اضطراب و ترس از پرواز را تجربه می‌کنند. در هر صورت فارغ از اینکه ترس از پرواز به فوبیا تبدیل شود یا نه، اما تأثیرات جدی بر کیفیت زندگی می‌گذارد.

علائم جسمی ترس از پرواز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لرز
  • احساس خفگی
  • ابر اندیشی
  • گمراهی
  • تحریک پوستی
  • ناراحتی دستگاه گوارش
  • افزایش ضربان قلب
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس
  • عرق کردن
  • تپش قلب

برخی از اختلالات جسمی ترس از پرواز:

قبل از پرواز با پزشک خود در مورد هرگونه شرایط جسمی صحبت کنید تا برنامه‌‌ای برای به حداقل رساندن خطر و ناراحتی هنگام پرواز توصیه کند.

  • انسداد سینوس یا گوش میانی، که باعث درد یا سرگیجه در هنگام پرواز می‌شود.
  • علائم سرماخوردگی، مشکلات مزمن سینوس یا شرایطی مانند سرگیجه یا اختلالات گوش.
  • بیماری‌های قلبی عروقی یا سایر شرایطی که خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد.

دلایل و علل ترس از پرواز

دلایل دقیق ترس از پرواز مشخص نیست و ترس از پرواز براساس عوامل فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است.

  • کلاستروفوبیا: افراد مبتلا به کلاستروفوبیا اغلب به دلیل محصور بودن در محله‌های کوچک و گیر افتادن در بن بست و کمبود فضای شخصی، ترس از پرواز را تجربه می‌کنند.
  • ترس از ارتفاع: ترس عمومی از ارتفاع (اکروفوبیا) نیز منجر به ترس از پرواز می‌شود.
  • فوبیای اجتماعی: کسانی که دچار اختلال اضطراب اجتماعی هستند اغلب دچار ترس از پرواز می‌شوند.
  • تجربه یک پرواز آسیب زا یا سقوط هواپیما: حتی تماشای اخبار گسترده از حوادث شرکت‌های هواپیمایی برای ایجاد ترس از پرواز کافی است. به عنوان مثال، در پی حملات ۱۱ سپتامبر، بسیاری از مردم دچار ترس از پرواز شدند.
  • محیط: ترس از پرواز والدین ممکن است یک علت شایع برای ترس کودکان باشد و در کل والدین بیشترین تأثیر در فوبیای کودکان دارند.
  • عوامل دیگر: تحقیقات همچنین حاکی از آن است که عواملی مانند هوای نامناسب، تلاطم هواپیما در پرواز و تاخیر در پرواز، ترس از پرواز را بدتر می‌کند.

روش‌های درمانی ترس از پرواز

درمان رفتاری شناختی (CBT) معمولاً اولین درمان خطرات فوبیا از جمله ترس از پرواز است. این روش با تغییر افکار منفی مربوط به فوبیا همراه است، برخی از روشهای درمانی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • متخصصان بر این باورند بهترین راه مقابله بر ترس از پرواز قرار گرفتن در معرض فضای پرواز است، چه از طریق واقعیت مجازی و یا شبیه سازی پرواز یا پرواز واقعی.
  • قرار گرفتن تدریجی در معرض یک شی یا موقعیت ترس که غالباً برای درمان ترس از پرواز استفاده می‌شود.
  • هیپنوتیزم درمانی نیز یکی از روش‌های درمانی بهبود ترس از پرواز است.
  • اگر اختلالات جسمی یا روانی دیگری ندارید، می‌توانید در دوره‌های ترس از پرواز شرکت کنید. این کلاس‌ها به طور معمول دو یا سه روز طول می‌کشد و اغلب در آخر هفته و گاهی اوقات توسط شرکت‌های هواپیمایی ارائه می‌شود.
  • در برخی موارد مصرف داروهایی برای کاهش علائم مرتبط با ترس از پرواز مانند تهوع یا اضطراب مناسب است. به عنوان مثال، پزشک توصیه می‌کند قبل از پرواز از دارویی استفاده کنید که برای کاهش بیماری حرکتی استفاده می‌شود.
  • قرار گرفتن در معرض پرواز واقعاً بهترین راه برای مقابله با ترس از پرواز است. از طرف دیگر، اجتناب از پرواز فقط ترس را بدتر می‌کند. بنابراین، اگر واقعاً می‌خواهید بر ترس از پرواز غلبه کنید، بهترین کاری که می‌توانید برای خود انجام دهید سوار شدن به هواپیما است.

خلاصه: اگر ترس از پرواز دارید، بهتر است با متخصصان روان مراجعه کنید زیرا آنها می‌توانند فوبیا را تشخیص دهند و برنامه درمانی منحصر به فرد آن را توصیه می‌کنند. ترس از پرواز تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی شما میگذارد. با این حال، با درمان مناسب می‌توانید مدیریت و حتی غلبه بر این ترس داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

میخواهم بیشتر بدانم
منبع
travelandleisureverywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا