بیماری ها

روش درمان پروستات با لیزر درمانی

درمان پروستات با لیزر درمانی در دهه 1990 به عنوان یک جراحی مؤثر و بالقوه و کم هزینه در مقایسه با سایر گزینه‌های جراحی مانند برداشتن مجاری ادرار از پروستات، معرفی شد.

درمان به وسیله لیزر انسداد جریان ادرار را برطرف می‌کند. این روش درمانی بدون هیچ برشی روی بدن انجام می‌شود. در مردانی که غده پروستات سرطانی نیست اما بزرگ شده است، منجر به بروز علائمی از قبیل تکرر ادرار، عدم توانایی در ادرار کردن، مشکل در شروع ادرار یا از دست دادن کنترل مثانه شود. سالهاست از جراحی لیزر پروستات برای تسکین علائم ادراری متوسط تا شدید ناشی از بزرگ شدن پروستات معروف به هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) استفاده می‌شود.

هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) در بیش از 40 درصد مردان بالای 60 سال رخ می‌دهد و علت اصلی آن مشکل در دفع ادرار است. با افزایش سن مردان، علائم این بیماری بدتر می‌شود. اگرچه بسیاری از موارد انسداد ادرار بدون جراحی قابل درمان است، اما بیمارانی که از چنین روش‌های درمانی بهره مند نمی‌شوند، در نهایت ممکن است برای جلوگیری یا مقابله با مشکلات طولانی مدت مانند احتباس ادرار، عفونت‌های ادراری و سنگ مثانه، به جراحی نیاز داشته باشند.

روش لیزر درمانی پروستات

قبل از عمل (قبل از جراحی) معاینه فیزیکی برای تعیین شدت علائم، معاینه مقعد، اندازه گیری میزان جریان ادرار و یک آزمایش برای دیدن میزان ادرار در مثانه صورت می‌گیرد.

برای اندازه گیری میزان بزرگ شدن در غده پروستات، نیز سونوگرافی ترانس رکتال انجام می‌شود. سپس برای ارزیابی آناتومی پروستات و مثانه و رد تنگی مجرای ادرار (بافت اسکار) در کلینیک، سیستوسکوپی (نگاه به داخل مجرای ادرار، پروستات و مثانه با دوربین) انجام می‌شود.

بسته به علائم بیمار، ممکن است آزمایشی به نام اورودینامیک برای ارزیابی عملکرد مثانه و تعیین اینکه آیا برداشتن بافت پروستات باعث کاهش علائم می‌شود، تجویز شود.

قبل از انجام جراحی، استفاده از داروهای رقیق کننده خون باید تا 10 روز قطع شود تا از خونریزی بیش از حد در حین و بعد از عمل جلوگیری شود. همچنین از نیمه شب قبل از جراحی هیچ نوع غذا و نوشیدنی نباید خورده شود.

در حین لیزر ابزار جراحی به نام رسکتوسکوپ از طریق مجرای ادرار (مجاری که ادرار را از مثانه حمل می‌کند) وارد می‌شود. ریسکتوسکوپ دوربینی است که به جراح امکان می‌دهد ساختار داخلی غده پروستات را مشاهده کرده و محل برش‌های حین جراحی را ببیند.

لیزر به داخل ریسکتوسکوپ وارد می‌شود و آزاد سازی بافت بزرگ شده پروستات و رگ‌های خونی استفاده می‌شود. بافتی که برداشته شده در مثانه رسوب می‌کند. با برداشتن کامل بافت، رسکتوسکوپ خارج شده و کاتتر یا همان لوله ادراری روی آلت قرار می‌گیرد.

پس از جراحی، ممکن است در ابتدا دفع ادرار دردناک و بیشتر از حد معمول باشد. همچنین پس از برداشتن کاتتر، به بیماران توصیه می‌شود مایعات زیادی بنوشند. این مایعات کمک می‌کند تا ادرار خونی زودتر پاکسازی شود.

معایب جراحی لیزر پروستات

  • نیاز مکرر و فوری به ادرار
  • مشکل در شروع ادرار
  • ادرار آهسته (طولانی)
  • افزایش دفعات ادرار در شب
  • احساسی که نمی‌توانید مثانه خود را کاملاً تخلیه کنید
  • عفونت‌های ادراری مکرر
  • آسیب کلیه یا مثانه
  • عدم توانایی در کنترل ادرار یا عدم توانایی در ادرار کردن
  • سنگ مثانه
  • وجود خون در ادرار

مزایای جراحی لیزر پروستات نسبت به روش‌های دیگر:

لیزر درمانی پروستات به دلایل زیر از سایر روش‌های دیگر بهتر است:

خونریزی کمتر

در لیرز درمانی خطر کمتری برای خونریزی وجود دارد بنابراین گزینه مناسبی برای مردانی است که برای رقیق سازی خون از دارو استفاده می‌کنند یا دارای اختلال خونریزی دارند.

بدون بستری در بیمارستان

لیزر پروستات به صورت سرپایی یا فقط با یک شب اقامت در بیمارستان انجام می‌شود.

نتایج

بهبود علائم ادراری ناشی از لیزر درمانی بلافاصله قابل مشاهده است. این در حالی است که بهبودی با درمان‌های دیگر ممکن است چندین هفته تا چند ماه طول بکشد.

عوارض لیزر درمانی

مشکل ادرار موقت

بعد از عمل ممکن است چند روز در ادرار کردن مشکل داشته باشید در این مدت یک لوله (کاتتر) در آلت تناسلی شما قرار می‌گیرد تا ادرار را از مثانه خارج کند.

عفونت مجاری ادراری

این نوع عفونت بعد از هر عمل پروستات عارضه‌ای احتمالی است. هرچه لوله در محل مجاری ادراری بیشتر بماند، به طور فزاینده‌ای عفونت ایجاد می‌شود.

باریک شدن (تنگی) مجرای ادرار

جای زخم پس از جراحی پروستات جریان ادرار را مسدود و منجر به جراحی دوباره می‌شود.

ارگاسم خشک

یک اثر متداول و طولانی مدت در هر نوع جراحی پروستات، آزاد شدن منی در هنگام انزال در مثانه است و نه خارج از آلت. ارگاسم خشک که به عنوان انزال رتروگراد نیز شناخته می‌شود مضر نیست و به طور کلی بر لذت جنسی تأثیر نمی‌گذارد. اما در توانایی شما برای پدر شدن اختلال ایجاد می‌کند.

اختلال در نعوظ

خطر اختلال نعوظ پس از درمان‌های پروستات اندک است و به طور کلی با جراحی لیزر این خطر کمتر می‌شود.

نکات لازم برای لیزر

چند روز قبل از جراحی، مصرف داروهایی که خطر خونریزی شما را افزایش می‌دهد را باید متوقف کنید، از قبیل:

  • داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین) یا کلوپیدوگرل (پلاویکس)
  • مسکن‌های بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin IB، دیگران) یا ناپروکسن سدیم (Aleve)
  • به احتمال زیاد برای جلوگیری از عفونت دستگاه ادراری آنتی بیوتیک برای شما تجویز می‌شود.
5/5 - (1 امتیاز)
منبع
clevelandclinicmayoclinic

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا