پزشکی و سلامت

روش صحیح گرفتن فشار خون؛ میزان فشار خون نرمال در سنین مختلف

برای آنکه فشارخون صحیح و دقیق خود را بدانید باید هنگام اندازه‌گیری آن نکاتی را رعایت کنید، نکاتی که در غالب بایدهای مهم هنگام گرفتن فشارخون در خانه برایتان خواهیم گفت. امروزه یادگیری نحوه صحیح گرفتن فشارخون در خانه بسیار مهم است چراکه با این کار می‌توانید از حملات قلبی و ایسکمی جلوگیری کنید.

پزشکان یادگیری نحوه صحیح گرفتن فشارخون در خانه را به افرادی که فشارخون بالایی دارند پیشنهاد می‌کنند، بااین‌حال بسیاری افراد این نکات را کاملاً نمی‌دانند و ممکن است در پوزیشنی نامناسب فشارخون را بگیرند و پاسخ اشتباهی از دستگاه دریافت نمایند. به همین دلیل در این مقاله ما 8 راهنمایی برای نحوه صحیح گرفتن فشارخون در خانه را آموزش می‌دهیم. پس آرامشتان را حفظ کنید و با دقت به خواندن ادامه این مطلب بپردازید.

مراحل گرفتن فشارخون در خانه:

1. پوزیشن یا همان وضعیت صحیح بدن

برخی از افراد روی تختشان می‌خوابند، سپس مانیتور فشارسنج را نیز در زیرشان قرار می‌دهند که این کار کاملاً اشتباه است و باید در پوزیشن مناسبی قرار بگیرند و سپس فشارخون را با دستگاه مربوطه بگیرند. طرز صحیح نشستن بدین گونه است که شما باید به‌صورت صاف و عمودی روی صندلی بنشینید و کمر کاملاً باید با صندلی که به رویش نشسته‌اید در تماس باشد.

2. پوزیشن صحیح قرارگیری بازو

باکمی بالا یا پایین شدن بازو، ممکن است نتیجه به‌دست‌آمده اشتباه باشد. به همین دلیل پزشکان پیشنهاد می‌کنند که دست خود را به‌طور کامل روی میز بگذارید و همچنین باید دستتان صاف باشد؛ بنابراین بازو باید صاف، کاملاً روی میز قرار داده شود و در هنگام گرفتن فشار بی‌حرکت باشد تا نتیجه کاملاً صحیح باشد.

3. عدم حرکت در طول گرفتن تست

همان‌گونه که در بالا ذکر شد، شما نباید در طول گرفتن آزمایش هرگونه حرکتی داشته باشید چراکه این کار از جانب شما باعث اشتباه شدن نتیجه آزمایش می‌شود؛ بنابراین اگر شما می‌خواهید یک نتیجه قابل‌اعتماد داشته باشید باید طبق نکات ذکرشده پیش بروید.

4. مراقبت از خوردن و نوشیدن از نیم ساعت قبل از انجام تست

قبل از انجام تست باید از برخی خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها خودداری نمایید چراکه آن‌ها می‌توانند میزان قند خون را تغییر دهند برای مثال از نوشیدن شربت و نوشابه خودداری نمایید و همچنین لازم به ذکر است که نباید نیم ساعت قبل از تست از هرگونه دخانیات اعم از سیگار و… استفاده نمایید؛ بنابراین منطقی است که از این محصولات استفاده ننمایید تا نتیجه تست شما کاملاً واقعی باشد.

توجه: برای نوشیدن نوشابه توصیه می‌شود که یک ساعت از تست از آن استفاده نمایید.

فشار خون عقربه ایچگونه فشار خون خود را بگیریم؟

5. وقفه‌های میان تست

افرادی که کهن‌سال هستند، درواقع روزانه بیش از چندین بار متوالی فشارخون خود را اندازه‌گیری می‌کنند و این کار ازنظر متخصصان کاملاً اشتباه است. شما حداکثر دو بار در روز می‌توانید فشارخون خود را اندازه‌گیری کنید. اولین سری باید قبل از خوردن صبحانه باشد که معده خالی است و سری دوم باید یک ساعت قبل از خوردن شام باشد.

توجه: توصیه می‌شود که انجام این تست را در یک اتاق با دمای متوسط اندازه‌گیری نمایید.

6. تجهیزات و ابزار مناسب و باکیفیت و البته استاندارد

برخی از دستگاه‌های فشارسنج ممکن است خطای اندازه‌گیری داشته باشند و اگر با این نوع از دستگاه‌ها فشارتان را اندازه‌گیری کنید، قطعاً پاسخ اشتباهی با خطای اندازه‌گیری به شما خواهد داد؛ بنابراین دستگاه‌هایی را که سازمان‌های معتبر آن را تأیید می‌کنند را خریداری نمایید تا هیچ خطای اندازه‌گیری نداشته باشند.

7. دستگاه‌های فشارسنج مچی را فراموش کنید

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه‌های دیجیتال برای اندازه‌گیری فشارخون که خطای اندازه‌گیری ندارند تولیدشده‌اند و روانه بازار شده‌اند و می‌توانید از آن‌ها برای اندازه‌گیری میزان فشارخون استفاده نمایید و تنها مشکل آن‌ها این است که با حرکت دست، عدد نشان داده‌شده توسط آن‌ها تغییر می‌کند.

8. در هنگام گرفتن فشارخون آرام باشید

یکی دیگر از اشتباهاتی که ممکن است در هنگام گرفتن فشارخون مرتکب شوید این مورد است که برای مثال شما استرس دارید یا بعد از دویدن که به نفس‌نفس افتاده‌اید فوراً اندازه‌گیری می‌کنید و امثال این موارد می‌توانند درنتیجه تست بسیار مؤثر باشند. در هنگام گرفتن فشارخون، به مقدار کافی نفس بکشید و نفس خود را حبس نکنید.

عدد فشارخون نرمال

فشارخون فشاری است که خون، موقع عبور از رگ‌های خونی به دیواره آن‌ها وارد می‌کند. نوسانات فشارخون طبیعی‌اند. مثلاً فشارخون وقتی استراحت می‌کنید یا خوابیده‌اید افت می‌کند، وقتی فعالیت یا ورزش می‌کنید بالا می‌رود؛ اما اگر فشارخون بالا باقی بماند طبیعی نیست. فشارخون بالا یک بیماری طبی وخیم است که هیپرتانسیون نیز نامیده می‌شود. این بیماری باعث می‌شود قلب شما فشار کاری بیشتری تحمل کند. ورزشکاران به دلیل ورزش و فعالیت بدنی، ضربان قلب پایین‌تر و درنتیجه فشارخون پایین‌تری نسبت به افراد عادی دارند، فشارخون مطلوب برای ورزشکاران کمتر از 120/80 می‌باشد.

عدد و رقم فشارخون نشانه چیست؟

فشارخون با دو رقم گفته می‌شود مثلاً 8/12.

  1. رقم بالا، فشار سیستولیک (زمان انقباضی) را نشان می‌دهد؛ یعنی فشاری که ضربان قلب برای جلو راندن خون در رگ‌ها ایجاد می‌کند.
  2. رقم پایین فشار دیاستولیک (زمان شل شدن) را نشان می‌دهد؛ یعنی فشاری که خون بین دو ضربان دارد. فشارخون طبیعی برای هر انسانی متفاوت است.

در افراد مبتلابه دیابت، بیماری قلبی عروقی یا سایر بیماری‌ها، ممکن است رقم‌های دیگری را طبیعی قلمداد کنیم. قبل از تشخیص فشارخون بالا باید فشارخون را چندین نوبت اندازه‌گیری نمود. آزمایش‌های دیگری هم ممکن است لازم شوند.

فشار کمتر از 14/8 سالم تلقی می‌شود. فشار 14/8 یا بالاتر، فشار بالا تلقی می‌شود.

مقدار فشارخون نرمال و عادی

طبق اعلام انجمن قلب آمریکا میزان فشارخون سالم و ناسالم به شرح زیر است:

فشارخون نرمال: فشار سیستولیک (عدد بالا) کمتر از mm Hg 120 و فشار دیاستولیک (عدد پایین) کمتر از 80 mm Hg؛

پیش فشارخون؛ فشار سیستولیک (عدد بالا) بین mm Hg 139-120 یا فشار دیاستولیک (عدد پایین) بین 80-89 mm Hg؛

فشارخون بالا (مرحله 1)؛ فشار سیستولیک (عدد بالا) بین mm Hg 159-140 یا فشار دیاستولیک (عدد پایین) بین 90-99 mm Hg؛

فشارخون بالا (مرحله 2)؛ فشار سیستولیک (عدد بالا) mm Hg 160 یا بالاتر یا فشار دیاستولیک (عدد پایین) 100 mm Hg یا بالاتر؛ و

فشارخون بحرانی (مراقبت فوری): فشار سیستولیک (عدد بالا) بالاتر از mm Hg 180 یا فشار دیاستولیک (عدد پایین) بالاتر از 110 mm Hg.

اگر فشارخون شما بالاتر از 180/110 mm Hg بوده و شما دارای علائمی نظیر درد سینه، تنگی نفس، پشت‌درد، بی‌حسی/ضعف، تغییر در بینایی یا دشواری در صحبت کردن هستید، حتماً به پزشک مراجعه نمایید. حتی اگر هیچ نشانه‌ای ندارید، حدود 5 دقیقه صبر کرده و مجدداً فشارتان را بگیرید، اگر همچنان فشارتان بالاتر از 180/110 بود به پزشک مراجعه نمایید.

فشار خونعدد فشار خون مناسب کودکان و نوجوانان

فشارخون نرمال برای افراد بین 14 تا 19 سالگی فشارخون طبیعی 117 بر روی 77 است، حداقل فشارخون برای این سنین 105 بر روی 73 و حداکثر فشارخون برای این سنین 120 بر روی 81 می‌باشد.

فشارخون نرمال برای افراد جوان در سنین 20 تا 24 سالگی 120 بر روی 79 است، حداقل فشارخون برای این سنین 108 بر روی 75 و حداکثر فشارخون برای این سنین 132 بر روی 83 می‌باشد.

فشارخون نرمال برای افراد جوان در سنین 25 تا 29 سالگی 120 بر روی 79 است، حداقل فشارخون برای این سنین 108 بر روی 75 و حداکثر فشارخون برای این سنین 133 بر روی 84 می‌باشد.

عدد فشارخون افراد جوان و میان‌سال

فشارخون طبیعی در سنین 30 تا 34 سالگی 122 بر روی 81 است و حداقل این فشار در این سنین 110 بر روی 77 و حداکثر این فشار 134 بر روی 85 است.

فشارخون طبیعی در سنین 35 تا 39 سالگی 123 بر روی 82 است و حداقل این فشار در این سنین 111 بر روی 78 و حداکثر این فشار 135 بر روی 86 است.

فشارخون طبیعی در سنین بین 40 تا 44 سالگی فشارخون طبیعی 125 بر روی 83 است، حداقل فشارخون برای این سنین 112 بر روی 79 و حداکثر فشارخون برای این سنین 137 بر روی 87 می‌باشد.

فشارخون طبیعی در سنین بین 45 تا 49 سالگی فشارخون طبیعی 127 بر روی 84 است، حداقل فشارخون برای این سنین 115 بر روی 80 و حداکثر فشارخون برای این سنین 138 بر روی 88 می‌باشد.

عدد فشارخون برای افراد مسن چه مقدار است؟

فشارخون نرمال برای افراد در سنین 50 تا 54 سالگی 128 بر روی 85 است، حداقل فشارخون برای این سنین 116 بر روی 81 و حداکثر فشارخون برای این سنین 142 بر روی 89 می‌باشد.

فشارخون نرمال برای افراد در سنین 55 تا 59 سالگی 131 بر روی 86 است، حداقل فشارخون برای این سنین 118 بر روی 82 و حداکثر فشارخون برای این سنین 144 بر روی 90 می‌باشد.

فشارخون نرمال برای افراد در سنین 60 تا 64 سالگی 134 بر روی 87 است، حداقل فشارخون برای این سنین 121 بر روی 83 و حداکثر فشارخون برای این سنین 147 بر روی 91 می‌باشد.

با افزایش سن فشارخون کمی افزایش می‌یابد. میانگین فشارخون برای افراد مسن 60 تا 70 ساله 134/87 می‌باشد.

فشارخون بالا در کدام دسته شایع‌تر است؟

  • فشارخون بالا در مردان شایع‌تر از زنان است.
  • زنان ممکن است در هنگام حاملگی یا موقع مصرف قرص‌های ضدبارداری دچار فشارخون شوند.
  • فشارخون بالا ممکن است ناشی از یک بیماری مانند دیابت یا بیماری کلیوی باشد.
  • اغلب به فشارخون بالا، «قاتل خاموش»، می‌گویند زیرا اکثر افراد مبتلابه فشارخون بالا ظاهراً هیچ علامتی ندارند.

فشار خونروش گرفتن صحیح فشار خون

سؤالات متدوال درباره گرفتن فشارخون

سؤال: هرچند وقت یک‌بار باید فشارخون خود را بررسی کنیم؟

جواب: به‌طورکلی، بستگی به فشارخونتان دارد. در ابتدا ممکن است لازم باشد به‌طور هفتگی بررسی کنید. سپس ممکن است لازم شود هرچند ماه یک‌بار بررسی کنید. جزئیات را از پزشک خود بپرسید.

سؤال: حاملگی چه اثری بر فشارخون دارد؟

جواب: بعضی زنان در انتهای حاملگی دچار فشارخون بالا می‌شوند. درمان ممکن است شامل استراحت در بستر و بازنگری فشارخون در خانه باشد. در اکثر موارد پس از زایمان، فشارخون به سطح طبیعی بازمی‌گردد.

سؤال: آیا فشارخون بالا قابل ریشه‌کنی است؟

جواب: در اکثر موارد، نه؛ اما بسیاری از افراد با درمان می‌توانند فشارخون بالا را تحت کنترل درآورند. فشارخون بالا که ثانویه به بیماری‌های دیگر باشد (مثل بیماری کلیه) ممکن است با درمان بیماری اولیه ریشه‌کن شود.

سؤال: عوارض جانبی داروهای ضد فشارخون بالا چیست؟

جواب: ممکن است شامل اختلالات خواب، ضعف عضلانی، خستگی و سرگیجه باشد. اگر دچار عوارض جانبی شدید به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است او بتواند مقدار مصرف را تعدیل کند یا داروها را تغییر دهد. به یاد داشته باشید که نباید داروی خود را قطع کنید مگر آن‌که با تأیید پزشک باشد.

سؤال: اطلاعات بیشتر را از کجا کسب کنیم؟

جواب: با پزشک خود در درمانگاه یا بیمارستان محله خود مشورت کنید. یا در صورت امکان با پزشک محل کار خود صحبت کنید. در پایان تأکید می‌کنیم که فشارخون شما کلید سلامتی شماست و شیوه زندگی سالم، فشارخون شمارا تحت کنترل نگه می‌دارد!

5/5 - (1 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
delgarmگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا