ضرب المثل

معنی ضرب المثل آب پاکی را روی دستش ریخت

مفهوم ضرب المثل آب پاکی را روی دستش ریخت

این ضرب المثل به معنای نرسیدن به موفقیت و هدف موردنظر، بعد از تحمل سختی‌ها و تلاش‌های زیاد استفاده می‌شود. در این مثل، فردی برای رسیدن به هدف خود مدت طولانی‌ تلاش کرده و سختی‌های زیادی را تحمل کرده است، اما در نهایت با عدم موفقیت و شکست مواجه می‌شود.

آب پاکی در اینجا نمادی از موفقیت و هدف است و ریختن آن بر روی دست فرد، نمادی از عدم دستیابی به آن است. این ضرب المثل نشان می‌دهد که گاهی اوقات تمام تلاش و زحماتی که فرد برای رسیدن به هدف خود می‌کشد، ممکن است به نتیجه مطلوب نرسد و به شکست منجر شود.

زمانی که فردی به امید موفقیت و دستیابی به هدف خود، مدتها تلاش و فعالیت می‌کند اما با صراحت و قاطعیت پاسخ منفی دریافت کرده و دست‌ردی به سینه‌اش می‌گذارند و او را از کار ناامید می‌کنند، برای توصیف حال وضعیت او از ضرب‌المثل زیر استفاده می‌شود: “بیچاره آب پاکی را روی دستش ریختند (این همه زحمت کشید ولی در نهایت با شکست مواجه شد.)”

این ضرب المثل، هرچند حکایت یا داستانی ندارد، اما ریشه در یک اصطلاح دینی دارد که در طول زمان به کنایه و ضرب المثل تبدیل شده است. در دین اسلام، آب به عنوان موثرترین عامل پاک کننده نجاست شناخته می‌شود.

هر چیز نجس با شستن پاک می‌شود و به طور کلی آب برای زدودن هرگونه نجاست استفاده می‌شود. برای پاکسازی یک موضوع مشکوک و ناپاک، باید آن را سه تا هفت بار – بسته به نوع و کیفیت نجاست – شستشو داد تا طهارت شرعی حاصل شود. آبی که آخرین بار ریخته می‌شود و هیچ اثری از نجاست و ناپاکی باقی نمی‌ماند، در اصطلاح شرعی به آن “آب پاکی” گفته می‌شود. این آب در زمانی ریخته می‌شود که هیچ اثری از نجاست و ناپاکی باقی نمانده و موضوع مشکوک به طور کامل پاک و پاکیزه شده باشد.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا