خودرو

علت یکسره شدن فن خودرو چیست؟

چرا فن خودرو یکسره کار می کند؟

1. یکسره شدن فن خودرو به دلیل خرابی ترموستات

ترموستات قطعه‌ای است که در مسیر آب قرار دارد اگر ترموستات درست عمل نکند و به‌اصطلاح قفل کند مانع گردش آب در سیستم می‌شود و به همین دلیل دمای موتور بالا رفته و فن مدام کار می‌کند.

از علائم خراب شدن ترموستات اتومبیل می‌توان به مواردی اعم از نشت آب رادی‌ات از بخش‌های مختلف اتومبیل، مصرف زیاد روغن‌موتور، تغییرات مداوم درجه آمپر به‌طور نامنظم، افزایش غیرطبیعی مصرف سوخت و بالا رفتن دمای موتور به بیش‌ازحدی که مجاز می‌باشد.

نیز جوش آوردن خودرو در همان دقایق اولیه‌ای که اتومبیل روشن می‌شود اشاره کرد؛ بنابراین اگر با این موارد مواجه شدید به دنبال رفع خرابی ترموستات اتومبیلتان باشید تا چنانچه مشکل یکسره شدن فن اتومبیلتان به دلیل ترموستات معیوب باشد، مشکل آن حل شود.

ترموستاتیکسره کار کردن فن خودرو به دلیل خرابی ترموستات

2. واتر پمپ دلیل خاموش نشدن فن خودرو

همان‌طور که از نامش پیداست کار واتر پمپ، گردش آب و پمپاژ آب در سیستم خنک‌کننده خودرو است و خراب بودن واتر پمپ نیز باعث عدم گردش آب در سیستم و درنتیجه باعث یکسره شدن فن می‌شود.

چنانچه پمپ آب به‌درستی عمل نکند آب با میزان فشاری که موردنیاز است چرخش پیدا نمی‌کند. این‌که آب نچرخد موجب می‌شود آب به‌طور کامل خنک نشده و درنتیجه با افزایش دمای آب خنک‌کننده، دمای موتور نیز افزایش یابد.

افزایش دمای موتور هم سبب می‌شود فن خودرو یکسره شده و خاموش نشود. این مدام کار کردن فن‌های خنک‌کننده به تشخیص فشنگی فن به دلیل بالا رفتن دمای آب رادیاتور می‌باشد.

همان‌طور که خود مستحضرید واتر پمپ سبب چرخش آب می‌شود و این پمپاژ نشدن آب، سبب بالا رفتن دمای آب می‌شود. بالا رفتن دمای آب رادیاتور سبب می‌شود که خودرو جوش آورد.

به حالتی که آب رادیاتور به نقطه‌جوش می‌رسد حالت جوش آوردن می‌گویند. وقتی‌که آب به نقطه‌جوش می‌رسد به علت انبساط نیاز به فضای بیشتری پیدا می‌کند. همین نیاز داشتن به فضای بیشتر سبب می‌شود آب از نقاط متعدد نیاز به تخلیه داشته باشد.‌

بنابراین در حالت کلی می‌توان گفت که وظیفه پمپ، گردش آب و پمپاژ آب در سیستم خنک‌کننده خودرو می‌باشد. خرابی در سیستم عملکرد واتر پمپ هم سبب می‌شود که گردش آب در سیستم تداخل پیدا کند.

همان‌طور که در بالا هم ذکر شد چنانچه آب در رادیاتور به‌خوبی گردش نداشته باشد دمای موتور بالا می‌رود و درنتیجه موجب می‌گردد فن خودرو یکسره شود.

واتر پمپروشن ماندن فن ماشین به دلیل خرابی واتر پمپ

3. رله فن عاملی مؤثر بر یکسره کار کردن فن ماشین

رله فن قطعه‌ای است که بر سر راه سیم‌کشی فن قرار دارد. این قطعه به‌طور خلاصه می‌توان گفت وظیفه‌ی دارد در موقعی که ECU دستور کار کردن فن‌ها را می‌دهد، برق ۱۲ ولت به فن‌ها برساند.

خراب شدن رله‌ها در اثر داغ شدن آن‌ها نیز باعث چسبیدن پلاتین آن‌ها به یکدیگر می‌شود و فن یکسره می‌شود. برای این‌که متوجه این موضوع شویم باید دیاگی بزنیم که تخصصی قسمت فن موتور را چک کند.

برای انجام تست‌های فن و دیاگ تخصصی سیستم خنک‌کننده انواع خودرو به دیاگ کاران مراجعه کنید.

رله فن خودرویکسره شدن فن خودرو بدلیل خرابی رله فن

4. فشنگی آب عامل یکسره شدن فن خودرو

خراب شدن فشنگی باعث فرستادن اطلاعات اشتباه به ECU و یکسره شدن فن می‌شود. دلیل آن‌هم اشتباه تشخیص دادن دمای آب است که فن را در داخل اضطراری قرار می‌دهد.

اتومبیلتان بد روشن می‌شود، دمای آب به‌طور صحیح نشان داده نمی‌شود، خودرویتان دود می‌کند و مصرف سوخت آن افزایش می‌یابد، دمای آب پشت آمپر با دمای ECU در دستگاه دیاگ عدد متفاوتی را نشان می‌دهد، پس فشنگی آب خودروی شما مشکل دارد.

فشنگی خودرویکسره شدن فن خودرو بدلیل خرابی فشنگی آب

5. سیم‌کشی فن دلیل روشن ماندن فن خودرو

اگر سیم‌کشی، اتصالات و یا سوکت های ارتباطی از ECU به فشنگی آب و از فشنگی به قطعات فن مشکل داشته باشد و یا ارتباط درست برقرار نباشد، اتصال داشته باشد و یا قطعی داشته باشد فن به‌درستی کار نمی‌کند.

یکسره شدن فن خودرویکسره شدن فن خودرو به دلیل سیم کشی فن

6. کامپیوتر یا همان ای سی یو مؤثر بر خاموش نشدن فن خودرو

تمام دستور کارکرد فن توسط ECU صادر می‌شود. تشخیص زمان راه افتادن فن هم توسط آی سی‌های کامپیوتر خودرو انجام می‌شود. حالا اگر آی سی مربوط به سیستم فن خراب‌شده باشد درست عمل نمی‌کند و فن ممکن است درست کار نکند.

ecu خودرویکسره شدن فن خودرو به دلیل خرابی کامپیوتر خودرو

7. یونیت فن عامل مهم در روشن ماندن فن ماشین

در خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند مدل ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ قطعه‌ای بنام یونیت فن دارد. یونیت فن قطعه‌ای سیاه‌رنگ مستطیل شکل به‌اندازه‌ی یک گوشی موبایل است که در پشت چراغ جلو سمت راننده قرار دارد. این قطعه وظیفه‌ی مدیریت کارکرد فن را بر عهده دارد.

یونیت فنارتباط یونیت فن و یکسره شدن فن ماشین

8. علت یکسره شدن فن خودرو: اتصال بدنه

در خودروهای وارداتی و خودروهای ساخت کمپانی رنو، اگر اتصال بدنه‌ها شل باشند و یا به‌خوبی اتصال نداشته باشند، در عملکرد فن تأثیر می‌گذارد.

فن رادیاتور یکی از عوامل مهم درزمینهٔ ی خنک‌سازی موتور به شمار می‌رود. کار نکردن و یا خوب کار نکردن فن خنک‌کننده رادیاتور باعث خوب خنک نشدن موتور می‌شود که آسیب جدی به موتور می‌شود.

اتصال بدنه خودرویکسره شدن فن بدلیل اتصال بدنه خودرو

آیا لازم است تا زمان خاموش شدن فن، موتور خودرو هم روشن باشد؟

خودروهای امروزی دمای کاری بالایی دارند که با تحت‌فشار قرار گرفتن و بالا رفتن چند درجه‌ای دمای آب، فن آن‌ها شروع به کار کردن می‌کند.

پس اساس کاری این پیشرانه‌ها، کار در دمای بالاست و پیشرانه این خودروها نیز برای کار در این شرایط طراحی‌شده است و نحوه طراحی سیستم خنک‌سازی پیشرانه آن‌ها به‌گونه‌ای است که در صورت سلامت پیشرانه و بخش خنک‌سازی آن، با کار کردن فن در دور پایین نیز شاهد گرم شدن بیش‌ازحد موتور نباشیم.

اما باید این را مدنظر داشته باشیم که با خاموش کردن پیشرانه در زمانی که کاملاً گرم است، دمای آب داخل آن بالاتر از قبل می‌رود.

که به همین خاطر و طبق تجربه، در خودروهای قدیمی که دارای پروانه مکانیکی به‌جای فن برقی هستند، گفته می‌شود در این زمان بهتر است خودرو کمی درجا کار کند تا آب به دمای قابل‌تحملی برای آلیاژ پیشرانه برسد و بالا بودن دمای موتور، منجر به بروز آسیب به پیشرانه نشود.

همین قضیه برای گرم بودن خودروهای با فن برقی در زمانی که به علت تحت‌فشار قرار گرفتن، دارای دمای بالاتری از دمای کاری استاندارد و نرمال هستند نیز پیشنهاد می‌شود.

ضمن اینکه فن پیشرانه به نحوی طراحی‌شده که می‌تواند در زمان خاموش بودن خودرو نیز به فعالیت خود ادامه دهد، هرچند به علت نچرخیدن آب در مسیر خنک کاری و درون پیشرانه، این کار عملاً فایده چندانی ندارد و در صورت روشن شدن خودرو می‌تواند منجر به خنک شدن آب درون پیشرانه شود.

4.1/5 - (21 امتیاز)
منبع
delgarmگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. سلام من ماشینم خاموش بود 2 ساعت دیگر اومد وسایلی تو پارکین لازم داشتم که دیدم فن ماشینم کار میکنه بدون هیچ دلیلی و مو تور ماشین هم خودش خنک بود و آمپر هم سرد بود کلا خودرو خنک بود اما… فن هنوز داشت کار می‌کرد ممنون میشم کمکم کنید چطور این مشکل را درست کنم

    1. با اجازه اساتید اگر مجدد این مشکل پیش اومد بوسیله ی شی دراز اروم ب رله های فن هر 3 تا ضربه بزن اگر قطع شد پس مگنت رله ها تموم شده و بهم چسبیده بهتره زودتر رله ها رو عوض کنی

    2. عوامل که باعث یکسره شدن فن میشن ۱ فشنگی آب.۲رله فن خراب شده باشه.ترموستات خراب شده باشه.واتر پمپ خراب باشه.بهترین کار اینه اول ماشین به دیاک کار نشون بدین و از سلامت اینا مطمعن شدین اسیو ماشینم چک شه.

    3. سلام بایستی نوع ماشینونو میگفتین ولی اصولا مربوط میشه به فشنگی آب یا رله فن
      با هواگیری هم احتمال خوب شدن داره

  2. سلام وقت بخیر خ آهش میکنم کمکم کنید . پژو ۲۰۶ تیپ ۶ اتومات دارم چند روزی هست که فقط هنگام رانندگی آمپر آب وسط میباشد و یا ی کم بالاتر ولی فن دوم بشدت کار میکند . فشنگی و ترموستات هم عوض کردم مشکل حل نشده . بخدا کلافه شدم . اگر دوستی میدونه راهنمایی کنه.

  3. سلام من کوییک اتوماتيک دارم فن دور تند یکسره میشه وقطع نمیشه هرجا ایران بردم نفهمیدن هرجا که فک کنی از نمایندگی تا کاربلد هراسان همه چیزا رو عوض کردم نشد که نشد.نمیدنم چی ساختن که خودشون هم نمیفهمن.اگه کسی راه حلی داره کمک کنه باتشکر

    1. سلام . اگر فشنگی اب و چیزهایی که میگی عوض کردی و درست نشه در سیم کشی به دنبال منفی باش که به بدنه خورده و باعث یکسره شدن فن دور تند شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا