گردشگری

حقایق جالبی در مورد آرامگاه ابن سینا

حقایق آرامگاه ابن سینا

در زمان آل بویه، کتابخانه بزرگی در اصفهان ساخته شد و این شهر را به مرکز آموزش تبدیل کرد. این شکوفایی علم و آموزش همزمان با زمانی بود که فیلسوف و پزشک بزرگ ایرانی ابن سینا، زندگی پربار خود را در زمینه خواندن و نوشتن اسرار ناشناخته جهان انجام می‌داد. به تازگی سنگ قبر ابن سینا را در وسط مدرسه‌ای کشف کردند با این حال، بسیاری از مورخان و باستان شناسان نتوانستند رمز و راز مدرسه ابن سینا را پیدا کنند.

کمی درباره ابن سینا

ابن سینا یکی از بزرگترین پزشکان اسلام و متفکران و دانشمندان علوم پزشکی در تاریخ بوده است. ابن سینا در سال 980 میلادی در حوالی بخارا در آسیای میانه (ازبکستان) متولد شد و در سال 1037 در ایران درگذشت. او در زمان جهان اسلام به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در رشته پزشکی از سیزده سالگی آغاز کرد و به پزشکی برجسته تبدیل شد به طوری که تخصص پزشکی وی مورد توجه سلطان بخارا قرار گرفت و عفونت جدی او را درمان کرد. در زمان‌های مختلف، ابن سینا به عنوان مدیر سیاسی، پزشک دادگاه، سرباز و گاهاً زندانی کار می‌کرد. در طول زندگی پرتحرکش، او موفق شد نزدیک به 100 کتاب بنویسد، القانون فی الطب یا قانون در طب که برای اولین بار در قرن دوازدهم به لاتین ترجمه شد و به عنوان کتاب استاندارد پزشکی در دانشکده‌های پزشکی اروپا تدریس می‌شود و در قرن بیستم به عنوان کامل‌ترین کتاب درسی پزشکی مورد توجه قرار گرفت.

از توانایی‌های منحصر به فرد ابن سینا حفظ قرآن در ده سالگی، آموزش فیزیک، ریاضیات، منطق و متافیزیک و مطالعه و تمرین پزشکی بوده است. وی در بیست و یک سالگی “قانون در طب” معروف خود را نوشت که به عنوان مرجع اصلی در مدارس پزشکی اروپا و آسیا در چندین قرن تدریس می‌شده است. کتاب پزشکی (القانون فی الطب) نوشته ابن سینا یک نسخه کامل نادر از علم پزشکی است که در آغاز قرن پانزدهم در ایران ایجاد شد.

آرامگاه ابن سینای همدان

آرامگاه شیخ الرئیس ابوعلی سینا، فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی با عنوان نابغه شرقی (980–1037) در میدان بوعلی سینا، همدان، ایران واقع شده است. ابوعلی الحسین بن عبدالله بن سینا، معروف به پدر طب مدرن یکی از مشهورترین فلاسفه و پزشکان در اسلام بوده است.

همدان یکی از زیباترین استانهای غربی ایران است که به دلیل داشتن آثار تاریخی و ارزشمند خود پایتخت و مرکز تمدن بوده است. ابن سینا در پنجاه و هشتمین سال زندگی خود درگذشت و در همدان، ایران به خاک سپرده شد.

آرامگاه ابن سینا از جاذبه‌های گردشگری استان همدان است. ساختار آرامگاه ترکیبی از دوران معماری ایران باستان و دوران پس از اسلام است. در این مقبره بسیاری از عناصر معماری ایران باستان استفاده شده است. عناصری معماری مانند برج گنبد قابوس، باغ‌های کوچک متعدد برگرفته از ساختار باغ‌های ایرانی، نمای کنار دریا با حوضچه‌های سنتی (حوض خانه) و نمای تزئین شده با سنگ‌های گرانیت در کنار کوه‌های الوند، شما را به کاخ‌های ایران باستان دعوت می‌کند.

آرامگاه ابن سینا

جمجمه ابوعلی سینا

آرامگاه ابن سینا فقط یک مقبره نیست. تالار شمالی متشکل از یک کتابخانه 8000 جلد کتابی نفیس دست نویس و چاپی ایرانی و خارجی بوده و برخی غرفه‌های آن مربوط به شاهکارهای بوعلی سینا و دیگر شاعران و نویسندگان همدان است و تالار جنوبی مقبره موزه‌ای برای نگهداری سکه‌ها، سرامیک‌ها، برنزها و سایر موارد کشف شده از هزاره‌های قبل از میلاد و دوران اسلامی می‌باشد. جالب‌ترین واقعیت در مورد این موزه جمجمه ابوعلی سینا است که هنگام تخریب مقبره قدیمی ثبت شده است.

مکمل این مقبره یک پارک نیمه دایره‌ای با فضای سبز و مجسمه ابوعلی سینا است که کتابی بر دست دارد و در ضلع شرقی میدان واقع شده است.

ابن سینا در طیف وسیعی از موضوعات متون پزشکی نوشته است. چهل متن پزشکی از وی برجای مانده است که مشهورترین آنها کتاب آش شیفا (کتاب شفا) و القانون فی الطب – یا Canon of Medicine است. این کتاب حداقل 60 بار در اروپا چاپ شده است و تا اواخر دهه 1700 یک مرجع اصلی برای دانشجویان پزشکی در جهان اسلام و اروپا بوده است. مقبره “طبیب الاطبا (مشهورترین پزشک)” با توجه به قدیمی‌ترین بنای قدیمی تاریخ اسلامی در ایران، به اندازه نصف “گنبد قابوس” ساخته شده است.

معماری مقبره ابن سینا

مقبره ابن سینا توسط هوشنگ سیحون طراحی شده است. سیحون یکی از مشهورترین معماران معاصر ایرانی است. وی مقبره بسیاری از چهره‌ها مانند خیام، کمال الملک، ابن سینا و فردوسی را طراحی کرده است. وی همچنین ایستگاه راه آهن تهران را معماری کرده است. سیحون را به دلیل کارهای بزرگش، به عنوان “انسان با بناهای ماندگار” می‌شناسند. بناهایی مانند “گنبد قابوس”، قدیمی‌ترین بنای ثبت شده اسلامی و “تخت جمشید” باعث الهام سیهون در طراحی مقبره ابن سینا شده است. بنابراین، مقبره ترکیبی از دوران معماری ایران باستان و دوران پس از اسلام است و یکی از بزرگترین نمونه‌های هنر معاصر ایران است. علاوه بر این، مقبره دوازده ستون دارد که نماد دوازده علم است که در آن زمان ابن سینا بر آنها تسلط داشت. عناصر دیگر مانند باغ‌های اطراف یا نمای بیرونی ساختمان مزین به سنگ گرانیت کوه الوند، نمونه‌ای از کاخ‌های باستان ایران است.

4/5 - (4 امتیاز)
منبع
iranroutenlmiranparadisencbicaoitasnimnewspiranoos

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا