انشا

انشا در مورد بلایای طبیعی

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، انشا در مورد بلایای طبیعی برای شما آماده نموده ایم. امیدواریم که موردتوجه شما قرار گیرد.

مقدمه:
بلایای طبیعی، وقوع غیرقابل پیش‌بینی رویدادی است که به جامعه آسیب وارد می‌کند. بلایای طبیعی زیادی وجود دارد که به محیط زیست و مردم ساکن در آن آسیب می‌رساند. از جمله زلزله، طوفان، سیل، سونامی، رانش زمین، فوران آتشفشان و بهمن.

شدت یا میزان آسیب را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

بلایای مقیاس کوچک: بلایایی در مقیاس کوچک آنهایی هستند که گسترش آنها از 50 کیلومتر الی 100 کیلومتر است بنابراین خسارت زیادی وارد نمی‌کنند.

بلایا در مقیاس متوسط: بلایای مقیاس متوسط از 100 کیلومتر تا 500 کیلومتر گسترش می‌یابد. این‌ها آسیب بیشتری نسبت به یک فاجعه در مقیاس کوچک ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، اگر در کشورهای با زیرساخت ضعیف اتفاق بیفتند، می‌توانند آسیب بیشتری به بار آورند.

بلایای مقیاس بزرگ: این بلایا مساحتی بیش از 1000 کیلومتر را در بر می‌گیرد. این‌ها بیشترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کنند. علاوه بر این، این بلایا حتی می‌تواند یک کشور را در صورتی که شدت آن بالا باشد، فرا بگیرد. به عنوان مثال، از بین رفتن دایناسورها به دلیل یک فاجعه طبیعی در مقیاس بزرگ بود.

انواع بلایای طبیعی
زلزله: زلزله به تکان یا لرزش زمین گفته میشود. یک زلزله می‌تواند در اندازه‌های مختلف باشد. در نتیجه، برخی آنقدر ضعیف هستند که اصلا احساس نمی‌شوند. اما برخی آنقدر قوی هستند که حتی می‌توانند کل شهر را نابود کنند. زمین لرزه می‌تواند باعث رانش زمین، بهمن و سونامی شود.

زمین لرزه بدلیل آزاد شدن انرژی رخ میدهد. منشا این انرژی از هسته زمین است. علاوه بر این، آزاد شدن انرژی باعث ایجاد امواج لرزه‌ای می‌شود. پاره شدن گسل‌های زمین شناسی باعث ایجاد زلزله می‌شود. اما رویدادهای دیگری مانند فوران‌های آتشفشانی، رانش زمین انفجار معدن نیز می‌تواند باعث آن شود.

رانش زمین: رانش زمین به جابجایی تخته سنگ‌های بزرگ یا حرکت آوار به پایین یک شیب گفته می‌شود. در نتیجه، رانش زمین بیشتر در کوه‌ها و مناطق تپه‌ای رخ می‌دهد. علاوه بر این، رانش زمین می‌تواند از طرق مختلف باعث تخریب اشیاء ساخته دست بشر شود.

کشش گرانشی، فوران های آتشفشانی و زمین لرزه می‌تواند باعث رانش زمین شود. علاوه بر این، فرسایش خاک در اثر جنگل زدایی نیز یکی از علل رانش زمین است.

بهمن: بهمن مانند رانش زمین است. اما به جای سنگ‌ها هزاران تن برف از دامنه کوه حرکت می کند. علاوه بر این، این اتفاق باعث آسیب شدید به هر چیزی که سر راهش قرار می‌گیرد، می‌شود. افرادی که در کوه‌های برفی زندگی می‌کنند همیشه از آن می‌ترسند.

بهمن زمانی اتفاق می افتد که انباشتگی زیاد برف در کوه‌ها وجود داشته باشد. علاوه بر این، بهمن می‌تواند در اثر زلزله و فوران‌های آتشفشانی رخ دهد.

سونامی: سونامی تولید امواج بسیار بلند در اقیانوس ها و دریاها است. علاوه بر این، جابجایی زمین باعث ایجاد این امواج بلند می‌شود. سونامی اگر در نزدیکی سواحل رخ دهد می‌تواند باعث سیل شود. یک سونامی می‌تواند از امواج متعدد تشکیل شود. علاوه بر این، این امواج دارای جریان بالایی هستند. بنابراین می‌تواند در عرض چند دقیقه به خطوط ساحلی برسد. تهدید اصلی سونامی این است که اگر فردی سونامی را ببیند نمی‌تواند از آن پیشی بگیرد یا فرار کند.

زمین لرزه‌ها عامل اصلی سونامی هستند.

3.9/5 - (7 امتیاز)
منبع
toppr

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا