بارداری و اطفال

تقویت چشم جنین در بارداری؛ برای تقویت چشم جنین چه بخوریم؟

برای تقویت چشم جنین چه بخوریم؟

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته اگه مادر در دوران بارداریش ماهی و به خصوص ماهی های چرب مثل ماهی ساردين و ماهی آزاد مصرف کنه تا حد زیادی به افزایش قدرت بینایی جنین کمک میکن. این تحقیقات در مجله های معتبر چاپ شدن و معتقدن که پروتئینی که در بعضی ماهی ها به رشد بهتر سلول‌های مغزی و شبكيه چشم جنين كمك مي‌كنه.

تبلیغات

نور مفید برای تقویت چشم جنین

نتایج مطالعه صورت گرفته بر روی موش‌ها نشان می‌دهد، عبور نور از بدن و به داخل رحم مادر، نقش مهمی در توسعه و تکامل بینایی جنین ایفا می‌کند.
شبکه‌ای از رگ‌های خونی موسوم به عروق hyaloid‌ برای تغذیه شبکیه چشم تشکیل می‌شوند؛ اما شکل‌گیری این عروق خونی در صورت سپری شدن دوران بارداری مادر در تاریکی مطلق دچار اختلال می‌شود.
محققان دانشگاه کالیفرنیا با همکاری مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی در مطالعه‌ای بر روی موش‌ها دریافتند، عبور نور از منافذ بدن می‌تواند به توسعه بینایی جنین (موش) کمک کند.
این مرحله در موش‌ها شامل یک دوره 16 روزه و در انسان‌ها مربوط به سه ماهه نخست است.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد، موش‌هایی که در دوران بارداری در تاریکی کامل بسر برده‌اند، دارای فرزندانی با عدم توسعه کامل بینایی بوده‌اند؛ برعکس عبور نور از منافذ بدن موش مادر به کنترل رشد رگ‌های خونی چشم فرزندان کمک شایانی کرده است.

تقویت چشم جنینتقویت بینایی چشم جنین در بارداری

پروفسور «ریچارد لانگ» از متخصصان بیمارستان سینسیناتی تأکید می‌کند: تأثیر تابش نور از طریق بدن باعث توسعه شبکیه چشم موش‌ها شده است که نتایج به‌دست‌آمده بسیار شگفت‌انگیز است.
برخی نوزادان نارس، دچار اختلال رتینوپاتی نوزادان نارس (retinopathy of prematurity) هستند که درنتیجه رشد غیرطبیعی عروق خونی، باعث آسیب شبکیه و از دست دادن بینایی می‌شود.
محققان امیدوارند که نتایج این مطالعه به درک بهتری از بیماری‌های چشم انسان به‌ویژه «رتینوپاتی نوزادان نارس» که بیشتر ناشی از مشکلات رگ‌های خونی است، منجر شود.
اثربخشی این روش در توسعه بینایی جنین انسان به مطالعات بیشتری نیاز دارد؛ نتایج این مطالعه در مجله Nature‌ منتشرشده است.

مادر قبل از حاملگی باید از برخورد با مواد سمی سیگار و اشعه‌های مختلف و داروهای خطرناک و اعتیادی پرهیز کند. مادر حامله باید برای جلوگیری از ضایعات احتمالی لوله عصبی و چشم، غذا و ویتامین‌های لازم مثل ویتامین B۶ و B۱۲ و اسیدفولیک را مرتباً مصرف کند و بدین ترتیب از نقص لوله عصبی (Neural Tube Defects) و (Intravetrine Grouth Retardation) جلوگیری کند. پیشرفت‌های اخیر در علم ژنتیک باعث شده است که بتوان از ژن‌های ناخواسته و بیماری‌های خطرناک مثل (Tay Sacks که باعث کوری و ناتوانی کودک شده و در سن دو یا سه‌سالگی کودک از بین می‌رود) و شب‌کوری RP=Retinitispigment که انواع مختلف دارند و باز منجر به کوری می‌شوند.

همچنین بخوانید: مواد غذایی حاوی اسید فولیک فراوان!

تبلیغات
3.1/5 - (7 امتیاز)

منبع
ninibanninisitepersianpersiaگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا