گردشگری

جاذبه‌های گردشگری و باورنکردنی کشور باستانی مصر را بشناسید

مصر کشوری در شمال آفریقا است که با دریای سرخ و دریای مدیترانه همسایه است. کشورهای همسایه شامل لیبی، نوار غزه و سودان هستند. مصر شامل قسمت‌هایی از بیابان صحرا، صحرای لیبی و رود نیل است که از جنوب به شمال امتداد دارد. سیستم دولت جمهوری است.

تبلیغات

مصر دارای یک سیستم اقتصادی مختلط است که شامل انواع مختلفی از آزادی خصوصی، همراه با برنامه ریزی اقتصادی متمرکز و مقررات دولت است. مصر عضو اتحادیه کشورهای عربی (اتحادیه عرب) و بازار مشترک آفریقای شرقی و جنوبی (COMESA) است.

نام رسمی: جمهوری عربی مصر

پایتخت: قاهره

زبان رسمی: عربی

تبلیغات

پول: پوند مصر

منطقه: 386،662 مایل مربع (1،001،449 کیلومتر مربع)

مصر غالباً به دو بخش تقسیم می‌شود: مصر علیا در جنوب و مصر سفلی در شمال.

چشم انداز جنوب مصر شامل کوه‌های کم ارتفاع و بیابان است. مصر شمالی دارای دره‌های وسیع نزدیک رود نیل و کویر در شرق و غرب است. در شمال قاهره، پایتخت، دلتای رود نیل به صورت مثلث و گسترده قرار دارد. این زمین حاصلخیز کاملاً پوشیده از مزارع است.

حدود 90 درصد مردم مصر مسلمان هستند. حدود 10 درصد از مردم مصر قبطی هستند، یکی از قدیمی‌ترین شاخه‌های دین مسیحی.

تبلیغات

بدون رود نیل، تمام مصر بیابان خواهد بود.

سالانه فقط حدود یک اینچ (2.5 سانتی متر) باران در سرتاسر مصر می‌بارد. اما هر تابستان، رودخانه به دلیل بارندگی در سرچشمه خود در جنوب اتیوپی طغیان می‌کند. سیل دره‌های رودخانه را پوشانده و رسوبات مورد نیاز درختان، گیاهان و محصولات را برای رشد به جا می‌گذارد.

رودخانه نیل محل حیات حدود 90 میلیون انسان، نقطه تمرکز برنامه ریزی شهری است، و 6000 و 695 کیلومتر هدیه معیشتی برای مصر و سه کشور دیگر به عنوان طولانی‌ترین و مسلماً حیاتی‌ترین رودخانه جهان است.

جمعیت مصر به سرعت در حال رشد است. این امر منابع مصر را تحت فشار قرار می‌دهد، زیرا بیشتر مردم در یک نوار باریک از زمین در امتداد رود نیل زندگی می‌کنند. وجود افراد زیادی در چنین منطقه کوچکی می‌تواند باعث ازدحام جمعیت شود، از مدارس گرفته تا ساختمان‌های آپارتمانی تا بیمارستان‌ها.

رود نیل از طریق دره ای باریک که از صخره‌های ماسه سنگ و گرانیت عبور می‌کند، در چند کیلومتری شمال سودانی به نام وادی هلفا وارد مصر می‌شود. جهت جریان رودخانه به سمت شمال باعث شده تا مرز جنوبی مصر نام “مصر علیا” را بدست آورد. در این بخش از رود نیل، بیشترین تعداد معابد، مقبره‌ها و کاخ‌های ساخته شده در جهان در طول 4000 سال وجود دارد.

تبلیغات

دقیقاً مانند نیل، سواحل دریای سرخ، یک جهان کوچک که میزبان دریانوردان از سرزمین‌های دور بود، نیز به یکی از نقاط اصلی کشور تبدیل شده است.

چشم انداز مصر بسیار جالب و حیرت آور است، به ویژه با توجه به اینکه این کشور بیشتر از شن و ماسه تشکیل شده است.

مصر محل زندگی طیف گسترده ای از حیوانات و گیاهان از جمله شغال، غزال، تمساح است. بهترین مکان برای دیدن حیات وحش مصر در بیش از 20 منطقه حفاظت شده آن است که شامل واحه‌ها، بیابان‌ها، کوه‌ها، مناطق ساحلی، جزایر رودخانه‌ها و تالاب‌ها است.

مصریان همیشه به دنیای طبیعی نزدیک بوده‌اند. مصریان باستان نقاشی و کنده کاری حیوانات بزرگ مانند فیل، اسب آبی، پلنگ و یوزپلنگ بر جای گذاشتند. این حیوانات زمانی در مصر معمول بودند، اما اکنون به دلیل شکار و از بین رفتن زیستگاهشان کمیاب یا منقرض شده‌اند.

اقتصاد مصر

در کنار صادرات نفت و گاز، صنعت جهانگردی مصر همچنان بخشی اصلی از اقتصاد این کشور است.

تبلیغات

بازدیدکنندگان برای دیدن آثار باستانی مانند اهرام بزرگ و ابوالهول به این کشور مسافرت می‌کنند.

برگی از تاریخ مصر

اولین افرادی که در کرانه‌های رود نیل زندگی می‌کردند شکارچیان و ماهی گیرانی بودند که بیش از 8000 سال پیش در آنجا ساکن شدند. آن‌ها پرورش محصولات کشاورزی و حیوانات را آموختند و شروع به ساختن روستاها و شهرها کردند. آن‌ها با همسایگان خود تجارت می‌کردند و قایقرانی را یاد می‌گرفتند. تا سال 3000 قبل از میلاد، تمدنی تأسیس شد.

حدود سال 3100 قبل از میلاد، پادشاهی‌های مصر علیا و سفلی تحت یک پادشاه قدرتمند، که بعداً فرعون خوانده شد، متحد شدند. این پادشاهان اهرام عظیم، معابد و بناهای تاریخی دیگری ساخته‌اند. آن‌ها همچنین سرزمین‌های دیگر را فتح کردند.

در سال 1000 پیش از میلاد، مصر به بخش‌های کوچک تری تقسیم شده بود و پادشاهی رو به زوال بود. همسایگان قوی به خاک مصر حمله کردند و آن را تصرف کردند. در سال 31 پیش از میلاد، مصر تحت کنترل رومیان درآمد. در سال 640 م، جنگجویان مسلمان مصر را به دست گرفتند و پایتخت مدرن، قاهره را بنیان نهادند. آن‌ها چندین قرن حکومت کردند. در قرن شانزدهم، مصر بخشی از امپراتوری ترک عثمانی شد.

قدرت‌های اروپایی از اواخر قرن هجدهم نقش فزاینده ای در مصر داشتند. در سال 1882، انگلیسی‌ها به مصر حمله کردند و آن را اشغال کردند. انگلیسی‌ها خواهان کنترل کانال سوئز بودند که دریای مدیترانه را با دریای سرخ پیوند می‌داد و سفر قایقرانی از آسیا به اروپا را بسیار کوتاه می‌کرد. مصر در سال 1952 استقلال کامل از انگلیس را به دست آورد و در سال 1956 کنترل کانال سوئز را به دست گرفت.

تبلیغات

مصر و دیگر کشورهای عربی همسایه در دهه 1970 با کشور یهودی اسرائیل یک سری جنگ کردند. در سال 1979 مصر و اسرائیل توافقنامه صلح امضا کردند.

در سال 2011، یک خیزش مردمی رئیس جمهور دیرینه مصر، حسنی مبارک را سرنگون کرد. این کشور از سال 2011 چندین انتخابات دموکراتیک برگزار کرده است، اما نقش ارتش در دولت همچنان پابرجاست.

فرهنگ مصر

رقص شکم یا همان رقص شرقی که به طور رسمی شناخته شده است، بخشی طولانی از فرهنگ مصر است که در همه جنبه‌های زندگی، از رستوران‌ها گرفته تا عروسی‌ها، نفوذ می‌کند.

عشق مصری به هنرهای نمایشی حتی به دنیای کنسرت‌های موسیقی زنده عربی در سالن‌های قوس سالن اپرای قاهره و تئاتر سید درویش در اسکندریه، جایی که ضرب آهنگ یا طبل، در اعماق قلب شما و استخوان‌ها طنین انداز می‌شود، فراتر می‌رود.

جاذبه‌های گردشگری کشور مصر

مقبره اشراف (Tombs of the Nobles)

مقبره اشراف در کشور مصر

تبلیغات

چشم انداز روشن تپه‌های شمالی کرانه غربی نیل یک منظره واقعاً جادویی است که نباید از دست داد. از آسوان، صندلی‌های ردیف جلو خواهید داشت تا شاهد این چشم انداز به خصوص زیبا و الهام بخش باشید.

مقبره آقاخان (Aga Khan)

مقبره آقاخان (Aga Khan) در کشور مصرمقبره آقاخان (Aga Khan) در کشور مصر

در نگاه اول، آرامگاه آقاخان در اسوان ممکن است به عنوان یک ساختمان ریاضت کشیده و منزوی، در کرانه غربی رودخانه نیل، برای شما به نظر برسد. با الهام از معماری فاطمیون قاهره، این سازه با ظرافت و استفاده خاص از گرانیت صورتی قابل تشخیص است. این بنا به درخواست بیگم، همسر آقاخان سوم که در سال 1957 درگذشت، ساخته شد.

دره رنگی (Coloured Canyon)

دره رنگی (Coloured Canyon) در کشور مصر باستاندره رنگی (Coloured Canyon) در کشور مصر باستان

یکی از عجایب طبیعی سینا، دره رنگی را می‌توان نام برد.

پیچ و خم سنگ‌های ماسه سنگی به رنگ‌های زرد، بنفش، قرمز، سرخابی و طلا است که در بعضی نقاط به ارتفاع 40 متر بالا می‌رود.

فرم‌ها و ارتفاع ناهموار سنگ‌ها گاهی کوهنوردی را ضروری می‌کند.

غواصی در رأس محمد (Ras Mohammed)

غواصی در رأس محمد

اولین منطقه حفاظت شده مصر منطقه ای مشهور در جهان است که دارای چندین مکان غواصی برتر است. منطقه رأس محمد یک شنل است که توسط مرجان‌های باستانی تشکیل شده است. شما می‌توانید کسانی که در سطح دریا شنا می‌کنند را ببینید. این مکان بدون شک یکی از زیباترین مکان‌های جنوب سینا است. با توجه به جریاناتی که از خلیج عقابا انجام می‌شود، ساکنان زیر آب این منطقه بسیار استثنایی هستند و بسیاری از ماهی‌ها از دریاهای آزاد به دنبال غذا و پناهگاه به اینجا می‌آیند.

جریان‌های شدید که ماهی‌های متنوعی را به وجود می‌آورند، این مکان را به یکی از بهترین مکان‌ها برای عکاسی در زیر آب تبدیل کرده است.

خان الخلیلی (Khan El-Khalili)

بازار خان الخلیلی (Khan El-Khalili) در کشور مصربازار خان الخلیلی (Khan El-Khalili) در کشور مصر

بدون بازدید از قاهره بدون توقف در بازار خان الخلیلی، جایی که شما را به زمان گذشته به یک سوغات قدیمی عرب منتقل می‌کنند، سفر شما کامل نیست.

مهارت‌های معامله خود را هنگام خرید مجسمه، ادویه جات، سوغاتی، جواهرات نقره ای، تی شرت، گلابیا، لباس‌های رقص شکم یا هر چیز دیگری بیازمایید.

وقتی خریدتان تمام شد، نوشیدن یک فنجان چای سنتی را در کافه معروف فیشاوی از دست ندهید.

آل منیا (El Minya): مهد مینیاتوری تمدن

آل منیا (El Minya) در کشور مصرآل منیا (El Minya) در کشور مصر

یک شاهکار تاریخی که از طریق تکامل تمدن‌های باستان به تصویر کشیده شده است یکی از قابل توجه ترین مقاصد مصر راایجاد کرده است. در حال حاضر محل زندگی حدود 4 میلیون مصری، آل منیا از بسیاری جهات هسته جغرافیایی و تاریخی مصر است.

این شهر در واقع 700 سال پیش هنگامی که ایخناتون و ملکه زیبا نفرتیتی در دهکده تل آل آمارانا در مرکز عبادت معروف به مارکز مالاوی زندگی می‌کردند، پایتخت مصر بود.

آل منیا که در دوره فراعنه، رومیان و تا زمان عباسیان به عنوان محلی مهم شناخته شده بود، لذت کشف کردن و کاوش را به بازدید کنندگان خود ارائه می‌دهد.

معماری باستان، بنای اصیل یونانی، کلیساهای اولیه مسیحی، بقایای معبدی ساخته شده توسط رامسس دوم، کلیسای مریم مقدس، صومعه‌هایی تحسین برانگیز و حتی کاخی که در دهه 1930 ساخته شده است همه و همه در آل منیا.

خوشبختانه در آل منیا، بسیاری از هتل‌ها و استراحتگاه‌های کلاس جهانی مدت‌هاست که شروع به کار کرده‌اند، بنابراین سفرها و تورهای شما را با آرامش سعادتمندانه پوشش می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد از این سونامی ماجراجویی و نشاط لذت کافی ببرید.

جزیره فراعنه (Pharaoh’s Island) یا جزیره مرجان

جزیره فراعنه در کشور مصرجزیره فراعنه در کشور مصر

جزیره فرعون که به جزیره مرجان نیز معروف است، یک جزیره مرجانی گرانیتی کوچک که توسط صخره‌های مرجانی و مکان‌های شگفت انگیز غواصی احاطه شده است. این جزیره همچنین به خاطر ارگ خود معروف است که در ابتدا توسط صلیبی‌ها ساخته شد و بعداً توسط صلاح الدین تسخیر و بازسازی شد. ارگ امروز به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. مکان‌های غواصی اطراف این جزیره شامل صخره پیکاسو است. کوه زیر آب که 24 متر پایین می‌رود و به مرجان‌های عظیم می‌رسد. در عمق 12 متری، خواهید دید که شما با طیف گسترده ای از ماهی‌های رنگارنگ، از جمله ماهی معروف “Picasso Trigger Fish” محاصره شده‌اید.

گودال آبی (Blue Hole)

گودال آبی (Blue Hole) در کشور مصرگودال آبی (Blue Hole) در کشور مصر

در چند کیلومتری شمال دهاب، “چاله آبی” معروف جهان را مشاهده خواهید کرد. “این مکان دیدنی، اما تا حدودی خطرناک است: مرجان‌ها، مارماهی‌ها و ده‌ها گونه ماهی در آن جا زندگی می‌کنند.

ساحل اگیبا (Agiba)

ساحل اگیبا (Agiba) در کشور مصرساحل اگیبا (Agiba) در کشور مصر

از یکی از زیباترین سواحل بکر جهان، افتخار Marsa el-Sharif بازدید کنید. شن و ماسه تمیز و آب‌های خنک ساحل به طول تقریبی 40 متر در میان صخره‌ها قرار گرفته است.

در بالای یکی از صخره‌های بلند، یک کافه کوچک وجود دارد که می‌توانید از نوشیدن یک نوشیدنی لذت ببرید.

سد بلند (High Dam)

سد بلند (High Dam) در کشور مصرسد بلند (High Dam) در کشور مصر

خود را برای یک تجربه گشت و گذار به ویژه قریب به اتفاق آماده کنید: سد عالی Aswan واقعاً چشمگیر است. طول سد 3600 متر، ضخامت آن در پایه 980 متر و طول آن 111 متر است (در بالاترین نقطه).

آب‌های دریاچه ناصر، بزرگ‌ترین دریاچه ساخته دست بشر در پشت آن جمع شده است. این آب، برق را برای کل مصر تأمین می‌کند. سد مرتفع که در 13 کیلومتری جنوب آسوان واقع شده است، معمولاً در مسیرهای سفر روزهای جنوبی آسوان قرار دارد.

رزرو این تورها از طریق هتل شما یا از طریق هر مجری تور در شهر انجام می‌شود.

مسجد الحکیم (Al-Hakim)

مسجد الحکیم (Al-Hakim) در کشور مصرمسجد الحکیم (Al-Hakim) در کشور مصر

در نزدیکی باب الفتوح، ابتدای خیابان المعز، یکی از بزرگ‌ترین مساجد فاطمی در قاهره را خواهید دید: مسجد الحکیم.

یک خلیفه عجیب و غریب به نام، الحکیم بی عمرو الله، دستور ساخت آن را در سال 990 میلادی صادر کرد. در اواخر سلطنت خود، او در 36 سالگی بدون هیچ ردی ناپدید شد.

از آن زمان به بعد مسجد به عنوان انبار و یک مدرسه ابتدایی مورد استفاده قرار گرفت، قبل از اینکه دوباره در سال 1980 به مسجد تبدیل شود.

مناره‌ها، قدیمی‌ترین مناره‌های “بازمانده” از همه قاهره و ورودی دیدنی این مسجد شبیه یک برآمدگی که بیشتر از ویژگی‌های معماری مصر باستان است.

مسجد الازهر (Al-Azhar)

مسجد الازهر (Al-Azhar) در مصر باستانمسجد الازهر (Al-Azhar) در مصر باستان

مجموعه الازهر، مسجد و دانشگاه که در قلب قاهره اسلامی واقع شده است، نه تنها قدیمی‌ترین دانشگاه جهان را در خود جای داده است بلکه محلی است که لباس‌های مشکی فارغ التحصیلی از آنجا نشأت گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد لباسی که دانشجویان سراسر جهان هنگام فارغ التحصیلی خود می‌پوشند از لباس‌های جاری “فارغ التحصیل شدن” دانشمندان اسلامی از الازهر الهام گرفته شده است.

این دانشگاه اکنون بین ساختمان‌های مختلف واقع شده است، اما مسجدی که توسط جواهر السیقیلی، فاتح فاطمیون مصر در سال 970 تأسیس شد، هنوز هم یک شگفتی واقعی است و هنگام بازدید از قاهره یک جاذبه فراموش نشدنی است.

سفری دریایی با قایق بادبانی (Yacht Dinner Cruise)

سفر با قایق بادبانی

اگر به دنبال یک شب عاشقانه یا کاملاً دیوانه وار بی نظیر در مصر هستید، جذابیت سفر دریایی با قایق بادبانی دریای سرخ را در هتل Sharm’s marina امتحان کنید.

از شام لذیذی که با یک شمع روشن روی عرشه لذت می‌برید یا مهمانی سرگرم کننده ای را که با دوستانتان در فاصله چند مایلی از ساحل برگزار می‌کنید، تصور کنید. یک گزینه عالی برای جشن گرفتن یک رویداد خاص یا فقط جشن گرفتن تعطیلات خود.

هنگام تنظیم سفر دریایی از هتل خود و یا با یک تور گردان، خدمات اضافی مانند سرگرمی زنده، از جمله نمایش‌های محلی و نمایش‌های رقص روی شکم به شما ارائه می‌شود.

برج قاهره (Cairo Tower)

برج قاهره (Cairo Tower) در کشور مصربرج قاهره (Cairo Tower) در کشور مصر

برج قاهره از 187 متری خود، شگفت انگیزترین مناظر پانوراما از پایتخت مصر را ارائه می‌دهد. توصیه می‌شود اواخر صبح یا اواخر بعد از ظهر برای تماشای مناظر دیدنی از شهر به بالای صفحه مشاهده دایره برج بروید. در بالای برج یک رستوران نیز خواهید یافت. گاهی اوقات، رستوران حول محور اصلی برج می‌چرخد. این برج توسط معمار مصری، نائوم چبیب طراحی شده است. اتمام آن به مدت 5 سال، از 1956 تا 1961 به طول انجامید.

سفر دریایی نیل

نیل

قایقرانی در رود نیل در امتداد دره سرسبز نیل، احاطه شده توسط تپه‌های طلایی و گشت و گذار در بناهای تاریخی مصر باستان مانند Kom Ombo و Abu Simbel در بهترین حالت جهانگردی است.

بنای تاریخی Kom Ombo در مصر باستانبنای تاریخی Kom Ombo در مصر باستان

با نور ملایم خورشید صبح بیدار شوید، گرما را بپذیرید و در استخر روی عرشه خنک شوید. تماشا کنید که ماهیگیران تور خود را به آب می‌اندازند، کشاورزان به مزارع خود می‌روند، پرواز پرندگان و گاومیش‌های آب که به شما خیره می‌شوند. سفر دریایی در نیل را رزرو کنید و ممکن است شما بخش دیگری از رمز و راز مصر باستان را باز کنید.

بنای تاریخی Abu Simbel در مصربنای تاریخی Abu Simbel در مصر

دهاب (Dahab)

Dahab در کشور مصر

دهاب که به انگلیسی به معنای طلا است، یکی از پر بازدیدترین شهرهای جهانگردی است که در جنوب شرقی سینا است. این مکان همچنین به عنوان گران‌ترین مقصد غواصی سینا شناخته می‌شود که آن را به معدنی طلا برای ماجراجویان زیر آب تبدیل می‌کند.

کویر سفید (White Desert)

کویر سفید (White Desert) در کشور مصرکویر سفید (White Desert) در کشور مصر

آیا تا به حال شن سفید دیده‌اید؟ از تشکیلات صخره ای بی نظیر سفید رنگ بیابان سفید، پارک ملی بادیه نشین ها را در شمال فرافره کشف کنید.

کلیسای معلق (Hanging Church)

کلیسای معلق (Hanging Church) در کشور مصرکلیسای معلق (Hanging Church) در کشور مصر

کلیسای ارتدکس سنت ویرجین ماری در بالای درب ورودی قلعه بابل واقع شده است. با شبستان معلق خود بر روی یک گذرگاه، معمولاً به عنوان کلیسای معلق شناخته می‌شود.

صومعه سنت کاترین (St. Catherine Monastery)

صومعه سنت کاترین (St. Catherine Monastery) در کشور مصرصومعه سنت کاترین (St. Catherine Monastery) در کشور مصر

این صومعه که رسماً به عنوان صومعه مقدس کوه خداپسند سینا شناخته می‌شود، به نام یک شهید مسیحی به نام کاترین اسکندریه نامگذاری شده است. اعتقاد بر این است که پس از بریده شدن سر او، فرشتگان بقایای وی را به کوه سینا بردند.

دره پادشاهان (Valley of the Kings)

دره پادشاهان (Valley of the Kings) در کشور مصردره پادشاهان (Valley of the Kings) در کشور مصر

این دره، واقع در کرانه غربی رود نیل، از قرن شانزدهم تا یازدهم قبل از میلاد به عنوان محل اصلی دفن فراعنه بوده است. این دره شامل حدود 63 مقبره و حجره تزئین شده توسط اساطیر مصر است که برای شخصیت‌های ممتاز از پادشاهی مصر حفاری شده است.

معبد کارناک (Karnak)

معبد کارناک (Karnak) در کشور مصرمعبد کارناک (Karnak) در کشور مصر

مجموعه معبد کارناک یکی از معروف‌ترین معابد لوکسور است که ترکیبی از نمازخانه‌ها، دکل‌ها، معابد فرسوده و ساختمان‌های دیگر است. اعتقاد بر این است که این مکان دومین مکان مذهبی باستانی در جهان است.

5/5 - (2 امتیاز)

منبع
egyptnationalgeographictheculturetrip

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا