تغذیه

خواص شگفت انگیز آب خیار شور

خیار شور، قرن‌ها است که به‌عنوان یک دسر محبوب در نظر گرفته‌شده‌اند به‌طوری‌که جولیوس کایسر گفته است که از آن برای تغذیه نیروهایش استفاده می‌کرده است تا قدرت آن‌ها را تقویت کند و کلئوپاترا آن‌ها را به‌عنوان کمک‌کننده زیبایی ترجیح داده است اما بحث این بخش در مورد مزه یا طرز تهیه خیار شور نیست بلکه بررسی فواید آب خیار شور است که مزایا و کاربردهای زیادی برای سلامتی دارد؛ گفته‌شده است که به افزایش عملکرد ورزش و تنظیم قند خون بیشتر کمک می‌کند هرچند که نمک زیادی دارد ولی آیا آب خیار شور همان‌طور که ادعاشده است، مفید و سالم است؟

تبلیغات

ارزش تغذیه ای آب خیارشور

چیزهایی که انتظار دارید، در 100 میلی‌لیتر آب خیار شور یافت شود:

  • کربوهیدرات 0.4 گرم
  • کلسیم 1-5% از RDL
  • سدیم 115-50% از RDL
  • پتاسیم 3% از RDL
  • منیزیم 3% از RDL

آب خیار شور، شامل مقدار کمی از کربوهیدرات، مواد معدنی و گاهی اوقات باکتری‌های پروبیوتیک است و همچنین دارای مقدار زیادی سدیم است.

اجازه دهید با جزئیات بیشتری به بعضی از خواص شاخص‌تر آب خیار شور نگاهی بیندازیم:

۱-گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد

سرکه یکی از اجزای اصلی در آب خیار شور است که می‌تواند دردها و ناراحتی‌های ناشی از گرفتگی و اسپاسم عضلات را رفع کند. ازآنجاکه سدیم موجود در آب خیار شور در قالب سرکه و کلرید کلسیم است، سرعت آن در جلوگیری از گرفتگی عضلات بیشتر است. برای همین، این نوشیدنی برای ورزشکاران و دوندگان گزینهٔ بسیار محبوبی است.

تبلیغات

۲-افزایش انرژی

آب خیار شور عملکرد هوازی بدن را افزایش می‌دهد و اگر قبل از تمرین نوشیده شود، دمای بدن را تنظیم می‌کند. ورزشکاران از آب خیار شور بعد از تمرین هم استفاده می‌کنند تا انرژی ازدست‌رفته را جبران و تعادل الکترولیت‌های بدنشان را بازیابی کنند.

۳-جبران کمبود آب

آب خیار شور می‌تواند سدیم و پتاسیمی را که موقع عرق کردن از دست می‌رود جبران کند. نسبت به نمک‌های عادی، بدن راحت‌تر می‌تواند سدیم موجود در این نوشیدنی اسیدی را جذب و استفاده کند. درنتیجه، با نوشیدن آن، گرفتگی‌ها به‌سرعت رفع و الکترولیت‌ها جایگزین می‌شود و به‌این‌ترتیب، بدن می‌تواند کمبود آب خود را جبران کند. البته نتایج تحقیقات در این زمینه یکسان نیست، اما خود ورزشکاران حاضرند روی فواید آب خیار شور قسم بخورند.

۴-بهبود گوارش

غذاهای تخمیرشده تعادل باکتری‌ها را در روده‌ها بهبود می‌دهند، درنتیجه، بازده گوارش و سلامت کلی بدن افزایش می‌یابد. آب خیار شور (که نوشیدنی‌ای تخمیرشده است)، می‌تواند سم‌ها را از شکم دفع، حرکات اندام‌های گوارشی را بیشتر و از سوزش سر دل جلوگیری کند.

فواید آب خیار شور فواید آب خیارشور در درمان درد معده

۵-کاهش وزن

بااینکه دلیل دقیق این فرایند مشخص نیست، اما معلوم شده است که نوشیدن مقادیر کمی سرکه می‌تواند سوخت‌وساز بدن را افزایش دهد، به کاهش وزن کمک کند و جلوی تجمع چربی‌ها را در بدن بگیرد. علاوه بر این‌ها، میزان کالری در آب خیار شور پایین است (در هر وعده بین ۰ تا ۱۰۰ کالری) که البته بستگی به نحوهٔ تهیهٔ خیار شور دارد.

۶-منبع سرشار آنتی‌اکسیدان

شاید به فکرتان هم خطور نکند که خیار شور سرشار از آنتی‌اکسیدان باشد، اما این خوراکی مقدار زیادی ویتامین ئی و ویتامین سی دارد و به همین خاطر منبع سرشاری از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه کند و جلوی استرس اکسیداتیو را بگیرد. این خواص باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان و مانع بیماری‌های مزمن می‌شود.

تبلیغات

۷-جلوگیری از دیابت

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف سرکه که یکی از اجزای اصلی آب خیار شور است، قند خون را پایین می‌آورد. به‌این‌ترتیب، با نوشیدن آب خیار شور، جلوی افزایش شدید قند خون‌گرفته می‌شود. افزایش شدید قند خون در بیماران دیابتی و کسانی که امکان ابتلا به این اختلال رادارند بسیار خطرناک است.

۸-بهبود کیفیت خواب

خیلی‌ها دچار سندروم پای بی‌قرار هستند. این سندروم که ناشی از اسپاسم عضلات است، می‌تواند خواب را به هم بریزد و خوابیدن را برای افراد مبتلا تبدیل به کار عذاب‌آوری بکند. این اسپاسم‌ها که به علت نبود تعادل در الکترولیت‌ها و کنترل عضلانی به وجود می‌آیند، با نوشیدن چند جرعه آب خیار شور پیش از خواب رفع می‌شوند و به‌این‌ترتیب، امکان خوابی آرام و آسوده برای شما فراهم می‌شود.

۹-درمان گرفتگی‌های قاعدگی

آب خیار شور نه تن‌ها می‌تواند گرفتگی‌های عمومی عضلات را رفع کند، بلکه می‌تواند دردهای قاعدگی را نیز از بین ببرد.

۱۰-تسکین آفتاب‌سوختگی

خیلی‌ها از آب خیار شور برای درمان آفتاب‌سوختگی استفاده می‌کنند. گفته می‌شود با ریختن مستقیم آب خیار شور بر روی قسمت‌های آفتاب‌سوخته می‌توان از دست این مشکل راحت شد.

۱۱-پایین آوردن کلسترول

مصرف آب‌ترشی خیار می‌تواند میزان کلسترول خون را پایین بیاورد. طبق تحقیقی که در همسترز انجام‌گرفته، کوئرستِینِ موجود درترشی خیار دلیل اصلی این خاصیت است.

تبلیغات

۱۲-نفس بدبو

سرکه خواص ضد باکتریایی دارد و باکتری‌هایی را که موجب بدبو شدن نفس می‌شوند از بین می‌برد. ترکیب سرکه و شوید در طب‌های سنتی برای رفع بوی دهان مصرف می‌شده است.

۱۳-درمان گلودرد

در طب‌های سنتی، از آب خیار شور برای درمان گلودرد استفاده می‌شود. برای رفع گلودرد باید آن را بنوشید یا با آن قرقره کنید. نمک و سرکهٔ موجود در آب خیار شور معجزه می‌کند.

۱۴-درمان سردرد

آب خیار شور، علاوه بر رفع گرفتگی‌های عضلانی، درمانی برای سردرد و سرگیجه نیز هست. کسانی که بعد از ورزش سنگین یا فعالیت‌های بدنی شدید دچار سردرد و سرگیجه می‌شوند می‌توانند از این خاصیت آب خیار شور استفاده کنند.

 آب خیار شور عوارض آب خیارشور

اثرات جانبی و عوارض آب خیار شور

باوجود بسیاری از مزایا و کاربردهای ادعاشده، قطعاً آب خیار شور برای همه نیست چندعاملی که باید قبل از اضافه کردن آن به وعده‌های روزمرهٔ خود در نظر بگیرید:

  1. اسیدیته:

ممکن است با توجه به اسیدیته، برای کسانی که سابقه نقرس دارند، مشکل ایجاد کند.

تبلیغات
  1. سدیم بالا:

نمک بیش‌ازحد، می‌تواند باعث احتباس آب، تورم و نفخ شود.

  1. فشارخون بالا:

زمانی که آبی که مقدار زیادی نمک دارد را مصرف می‌کنید، ممکن است فشارخون شما افزایش یابد.

  1. سوءهاضمه:

مصرف بیش‌ازحد آب خیار شور می‌تواند منجر به گاز، درد معده و اسهال شود.

  1. گرفتگی:

برخی از پزشک‌ها نگران این هستند که مصرف آب خیار شور می‌تواند باعث عدم تعادل الکترولیتی شود و گرفتگی را بدتر کند درحالی‌که تحقیقات این موضوع را تأیید نمی‌کنند. نوشیدن مقدار کمی آب خیار شور، به‌طورکلی ایمن است اما درصورتی‌که یکی از نکات بالا در مورد شما صادق باشد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

تحقیقات نشان داده است که آب خیار شور می‌تواند بر تسکین گرفتگی و کنترل قند خون مؤثر باشد درحالی‌که شواهدی وجود ندارد که تأیید کند این تأثیرات منحصراً برای آب خیار شور است.

تبلیغات

برای ادعاهای دیگر در مورد آب خیار شور، شواهد بهترین مدرک است که ممکن است عمل کند یا نه شما باید آزمایش کنید و ببینید که بر روی شما تأثیر دارد یا نه.

به این مطلب امتیاز دهید

منبع
yjcnamnak

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا