پوست و مو

خواص بادام و روغن بادام تلخ برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به بیان خواص بادام و روغن بادام تلخ برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تبلیغات

خواص و مضرات بادام تلخ

بادام نوعی مغز است و بسته به نوع درخت، شیرین یا تلخ است. به عنوان نمونه بادام شیرین از نوعی درخت بادام (Prunus amygdalus var. dulcis) تولید می‌شود و حاوی مواد شیمیایی سمی نیست و بادام تلخ از نوع دیگری از درخت بادام (Prunus amygdalus var. amara) است که حاوی مواد شیمیایی سمی می‌باشد.

در دوران باستان، از بادام تلخ برای درمان بسیاری از مسائل بهداشتی مانند التهاب، درد، اسپاسم، مشکلات تنفسی و غیره استفاده می‌شد. این روزها به دلیل سمیت زیاد، مصرف آن خطرناک است. استفاده از بادام تلخ اثرات منفی و مثبتی دارد و شواهد علمی درستی برای حمایت از این موارد وجود ندارد. بادام از خانواده درختان بادام است که در خاورمیانه و آسیا رشد می‌کند و انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها تلخ و شیرین است. نوع بادام تلخ اولین مورد رایج در زمینه پزشکی محسوب می‌شود. بادام تلخ حاوی کمی اسید هیدروسیانیک است که اگر به صورت خام خورده شود، در سلامت فرد تداخل ایجاد می‌کند.

تفاوت بین بادام شیرین و تلخ

  • از بادام شیرین در تهیه غذاها، نوشیدنی‌ها و تزئین شیرینی‌ها استفاده می‌شود، در حالی که از بادام تلخ بیشتر در زمینه‌های پزشکی استفاده می‌شود، زیرا طعم مطلوبی ندارد.
  • از نظر ظاهری بادام شیرین و تلخ کاملاً شبیه به هم هستند، هر دو پوسته قهوه‌ای و یک هسته سفید دارند و از نظر اندازه بادام تلخ کمی کوچکتر است.
  • بادام تلخ به دلیل چربی ترانس موجود در آن محدودیت مصرف دارد و ماندگاری کمتری نسبت به بادام شیرین دارد.
  • تفاوت عمده بادام شیرین و تلخ در سیانور آن است. بادام تلخ 40 برابر اسید هیدروسیانیک در مقایسه با بادام شیرین دارد.
  • در حالی که بادام شیرین ماندگاری بالایی دارد، بادام تلخ نمی‌تواند برای مدت طولانی ذخیره شود و باید در ظروف ضد هوا، دور از رطوبت یا گرما یا نور مستقیم خورشید نگهداری شوند.
  • بادام تلخ باید فقط به صورت پخته خورده شود. خوردن آن به شکل خام برای سلامتی بدن خطرناک است.

فواید زیبایی و سلامتی بادام تلخ

1. بادام تلخ برای درمان اسپاسم

از عصاره بادام تلخ برای معالجه اسپاسم، اختلالات تنفسی، عفونت‌ها و درد موضعی استفاده می‌شود.

2. آرایشی و بهداشتی

بادام تلخ به دلیل بوی غلیظ در تولید برخی از مواد آرایشی مانند صابون مورد استفاده قرار می‌گیرد و حاوی مواد موثری است که به کاهش التهاب پوست کمک می‌کند.

تبلیغات

فواید روغن ضروری روغن بادام تلخ

از مزایای سلامتی روغن بادام تلخ می‌توان به خواص آن به عنوان ضد عفونی کننده، تب بر، ضد باکتری، میکروب کش، قارچ کش، آرام بخش، بیهوشی، برافروختگی، ادرار آور، ضد سرطان و ضد اسپاسم اشاره کرد. دقت کنید روغن بادام تلخ حاوی برخی سموم کشنده است بنابراین باید با نهایت دقت استفاده شود و این روغن را نمی‌توان برای سلامتی مغذی خواند.

خواص روغن بادام تلخروغن بادام تلخ چه خاصیتی دارد؟

1. مهار رشد قارچ از خواص روغن بادام تلخ

از دوران باستان، بادام تلخ (به عنوان مثال کینین) به عنوان تب بر استفاده می‌شده است. سمیت و تلخی بادام تلخ به طور موثری از رشد عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها، پروتوزوئاها یا ویروس‌ها در بدن جلوگیری می‌کند و در نتیجه تب را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، روغن بادام تلخ در دوزهای بسیار کم نیز به عنوان تب بر استفاده می‌شده است. چنین کاربردهایی اگرچه از نظر کاهش تب مفید هستند، اما می‌توانند اثرات سو ء و سمی بر بدن بگذارند.

2. بادام تلخ، کشنده کرم‌ها

تلخی حاد و طبیعت سمی روغن بادام تلخ در از بین بردن کرم روده بسیار مؤثر است، اما باز هم باید با دوز بسیار کم و توسط پزشک تجویز شود وگرنه اثر مرگ در پی دارد.

3. از بین بردن باکتری‌ها از خواص روغن بادام تلخ

روغن بادام تلخ، برای از بین بردن باکتری‌ها، میکروب‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها بسیار عالی است. بنابراین، می‌توان از آن به عنوان یک ماده ضد باکتری، ضد ویروس و قارچ کش استفاده کرد.

4. روغن بادام تلخ دارای اثر آرام بخشی

ترکیب سمی گلیکوزید آمیگدالین موجود در روغن بادام تلخ، بر اعصاب تأثیر می‌گذارد و باعث بی حسی و بیهوشی می‌شود. با این حال، باید فقط برای اهداف بی حسی موضعی استفاده شود و هیچ وقت نباید بلعیده شود زیرا اثرات کشنده دارد.

تبلیغات

5. مزایای پوستی روغن بادام تلخ

استفاده از مخلوط با غلظت بسیار کم روغن بادام تلخ و آب، پوست را از عفونت میکروب‌ها، حشرات و قارچ‌ها مصون نگه می‌دارد.

احتیاط: سیانید هیدروژن سمی مهلک است. مهم است بدانید یک اشتباه کوچک یا مصرف بیش از حد آن می‌تواند کشنده باشد. این روغن هرگز نباید به نوزادان، کودکان، افراد مسن یا افراد به شدت بیمار داده شود.

عوارض جانبی مصرف بادام تلخ

بادام تلخ به شکل خام مقدار کمی اسید پروس یا هیدروسیانیک دارد. اسید هیدروسیانیک محلول سیانید هیدروژن و آب است.

خوردن بادام تلخ خام ممکن است به شدت بر سیستم عصبی شما تأثیر بگذارد و باعث مشکلات تنفسی شود. به علاوه، بادام تلخ باید با دقت مصرف شود. خوردن بیش از 10 عدد بادام تلخ در روز می‌تواند منجر به مرگ شود، بنابراین بهتر است قبل از مصرف بادام تلخ با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

از آنجا که بادام تلخ حاوی ماده شیمیایی سمی به نام اسید هیدروسیانیک (HCN) است می‌تواند باعث عوارض جانبی جدی همچون مشکلات تنفسی، مشکلاتی در بارداری و شیردهی شود، بنابراین به زنان باردار یا شیرده توصیه می‌شود از بادام تلخ استفاده نکنند، زیرا ممکن است باعث مسمومیت آنها شود.

مصرف بادام تلخ همراه با داروهای آرام بخش ممکن است باعث خواب آلودگی بیش از حد شود. خوردن بادام تلخ ممکن است باعث کندی کار سیستم عصبی شود، بنابراین توصیه می‌شود قبل و بعد از عمل جراحی مصرف نکنید.

تبلیغات
5/5 - (1 امتیاز)
منبع
saudi24newsorganicfactswebmdrxlistonlymyhealthhealthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا